احسان سلطاني
کارشناس اقتصادي

سهم مواد خام و اوليه از صادرات کالاهاي صنعتي، در جهان ۳۵ درصد و در ايران بالاي ۹۰ درصد است.سهم بسيار ناچيز کالاهاي صنعتي نهايي (شامل کالاهاي سرمايه‌اي، وسايل نقليه و کالاهاي مصرفي بادوام، نيمه بادوام و کم‌دوام) از صادرات ايران در برابر سهم بالاي ۵۰ درصدي اين اقلام از صادرات جهان و از سوي ديگر سهم بيش از ۹۰ درصدي مواد خام و اوليه از کل صادرات کالاهاي صنعتي ايران در برابر سهم ۳۵ درصدي اين اقلام از صادرات جهان، به روشني نشان مي‌دهد که ايران به‌طور کلي صادرکننده مواد خام و اوليه است.صادرات کالاهاي صنعتي نهايي ايجاد کننده ارزش افزوده و اشتغال صنعتي (مستقيم و غيرمستقيم) هستند و با ايجاد عمق صنعتي زنجيره اي از خدمات پشتيبان صنعت را ايجاد مي‌کنند. در مقابل صادرات مواد خام و اوليه براي واردات کالاهاي مصرفي نهايي به مفهوم صادرات شغل‌ها به خارج از مرزها است. در اين شرايط کنوني اقتصادي کشور، افزايش نرخ ارز به بهانه افزايش صادرات، در عمل منجر به افزايش بهاي توليدکنندگان داخلي (اعم از مصرف کننده مواد اوليه داخلي يا وارداتي) مي‌شود. در نتيجه با توجه به کاهش مصرف داخلي و به تبع آن تشديد رکود، کاهش ميزان توليد داخلي حاصل مي‌شود. در همين حال افزايش نرخ ارز صادرات مواد اوليه و خام را شدت مي‌بخشد. افزايش نرخ ارز (competitive devaluation) در شرايطي منجر به افزايش صادرات و تقويت توان توليد داخلي مي‌شود که: 1. اقتصاد کشور آمادگي لازم را داشته باشد و شرايط لازم براي رشد توليدکنندگان داخلي فراهم باشد.
2. زنجيره‌هاي صنعتي توسعه و تکميل شده باشند و عمق صنعتي لازم ايجاد شده باشد.
3. کشور داراي يک برنامه اقتصادي جامع و کامل براي توسعه اقتصادي مبتني بر توليد داخلي باشد و عوامل و زيرساختهاي لازم ايجاد و فراهم شده باشد.
4. در غياب فقدان ديگر عوامل و شاخص‌هاي اقتصادي از قبيل تامين مالي لازم و کافي با نرخ‌هاي سود رقابتي، نظام مالياتي، محيط و هزينه‌هاي کسب و کار، قوانين حامي‌توليد و کارآفريني و ...، بديهي است که تنظيم يک متغير مثمر ثمر نخواهد بود.


منبع: بلومبرگ
اگر همانطور که نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد، «آنگلا مرکل» در انتخابات پيش رو بار ديگر به عنوان صدر اعظم آلمان انتخاب شود، لازم است تصور ذهني کشورش درباره جايگاهي که در اتحاديه اروپا و جهان دارد را گسترش دهد. اين وسوسه بعد از پيروزي در يک دوره طولاني رقابت‌هاي انتحاباتي، معادلات را دست‌نخورده نگه مي‌دارد و همچنان به راي‌دهندگان آنچه را که خواستارش هستند، مي‌دهد. مشکل اين است که آنچه براي آلمان و شهروندانش اهميت دارد، دقيقا همان چيزي نيست که براي تمامي‌کشورهاي ديگر اروپايي نيز ضروري باشد. آلماني‌ها خواستار رفاه و ثبات هستند و هر دوي آنها را نيز دارند ولي مدل آلمان، همراه با استحکام اقتصادي نظام واحد پولي اروپا، لزوما براي ساير کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز کارساز نخواهد بود. در وضعيت مناسب اقتصادي آلمان هيچ ترديدي وجود ندارد. اقتصاد اين کشور، بزرگ‌ترين اقتصاد در اروپا است و به خوبي از پس دوره رکود برآمده است. صادرات اين کشور نيز شاهد افزايش بوده و بودجه دولت هم مازاد است. اما در يک منطقه واحد پولي، موفقيت چشمگير و قابل توجه يک کشور مي‌تواند به معضلي براي ساير کشورها تبديل شود. اگر انتظار داشته باشيم که اين کشورها الگوي اقتصادي آلمان را در تمامي‌جنبه‌ها از جمله اصلاح بازار کار و سياست مالي تقليد کند، بايد قبول کنيم که انجام اين امر، کار آساني نخواهد بود و در عين حال، تفاوت‌هاي رقابتي را نيز نمي‌توان از طريق اصلاح ارز تنظيم کرد.به عنوان نتيجه، به فرجام رسيدن سياست اقتصادي اتحاديه اروپا مستلزم آن است که آلمان برخي دشوار‌هاي ناشي از بار تعديل را تحمل کند. شايد به يادآوردن منافع کلاني که يورو براي اقتصاد صادرات- محور آلمان به ارمغان آورده است، تحمل اين دوره گذار را تا حدي آسان تر کند. همگرايي نزديک‌تر و انتقال مالياتي بيشتر، بخشي از پاسخ بالقوه راي‌دهندگان خواهد بود. با همه اينها بايد تنها چند روز ديگر منتظر بمانيم و ببينيم که شهروندان آلماني در خصوص نحوه مديريت اقتصادي کشورشان چه تصميمي‌اتخاذ خواهند کرد.


سومين اجلاس مجلس خبرگان رهبري دوره پنجم به رياست آيت‌الله جنتي با حضور اعضاي خبرگان در مجلس قديم شوراي اسلامي‌برگزار شد.در ابتداي اين اجلاس رئيس مجلس خبرگان با اشاره به حضور برخي از مسئولان در کميته سياسي خبرگان براي پاسخگويي درباره مسئله نفوذ گفت: ما به‌عنوان خبرگان بايد درباره مسئله فتنه و نفوذ به رئيس‌جمهور تذکر دهيم.
 آيت‌الله احمد جنتي با اشاره به لزوم امربه‌معروف و سکوت نکردن در مقابل ظلم‌ها ادامه داد: اگر در زمان صدر اسلام در مقابل اتفاقاتي که افتاد و در مورد امام علي(ع) سکوت نشده بود اين مصيبت‌ها نيز در طول تاريخ براي مسلمانان به وجود نمي‌آمد، لذا ما بايد اين مسئله را جدي بگيرم.رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به گراميداشت هفته دفاع مقدس آن را يک نعمت الهي دانست و تصريح کرد: اگر خداوند کوه دماوند را هم طلا گرفته و به ما مي‌داد، ارزش آن با جنگي که اتفاق افتاد برابري نمي‌کرد؛ چراکه طلا مايه فساد، افتراق و مصيبت است اما اين جنگ سرتاپا مايه خوبي براي امت اسلامي‌بود و قدرت نظامي‌جمهوري اسلامي‌را نيز تقويت کرد.رئيس مجلس خبرگان با اشاره به فجايع ميانمار خاطرنشان کرد: قضاياي ميانمار قلب هر انساني را به درد مي‌آورد و مي‌سوزاند، آن‌ها مردم بي‌پناهي هستند که دچار بي‌‌رحم‌ترين افراد روزگار شده‌اند و متأسفانه‌امت اسلامي‌هم در برابر آن‌ها سکوت مي‌کنند، هرچند جمهوري اسلامي‌هر کاري توانسته انجام داده و انجام خواهد داد، اما دردي از آن‌ها دوا نمي‌کند و مسئله همدردي بسيار مهم است.وي با اشاره به زمزمه جدايي اقليم کردستان عراق اظهار داشت: جدايي اقليم کردستان به‌منظور ايجاد يک اسرائيل ديگر است که با تمام وجود بايد مقابل آن ايستاد؛ چراکه اين جدايي خواسته اسرائيل و عربستان سعودي است و مي‌خواهند مسلمين را تضعيف کنند.رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه با اشاره به جايگاه، نقش و وظايف مجلس خبرگان، تصريح کرد: مجلس خبرگان به‌منظور تحقق اهداف عالي نظام در نظر گرفته‌شده که فقدان آن نقيصه بزرگي در نظام است و وجود اين مجلس براي ادامه نظام جمهوري اسلامي‌و مشروعيت بخشيدن به آن نقش اساسي دارد و جايگاه آن بايد حفظ شود، از‌اين‌رو نبايد هيچ حرکتي که منجر به تضعيف آن شود، صورت بگيرد.وي گفت: آمريکا در برجام نشان داد که نبايد به قول آن‌ها اعتماد کرد و چشم ما بايد به جوانان خود و منابع خودمان باشد و با اقتصاد مقاومتي راه پيشرفت کشور را فراهم کنيم.آيت‌الله جنتي با اشاره به آغاز کار دولت دوازدهم تأکيد کرد: مردم خواستار بهبود وضعيت اقتصادي هستند و بايد از اين چهار سال پيش رو براي خدمت به مردم استفاده کرد.رئيس مجلس خبرگان رهبري بر لزوم استفاده از نيروهاي انقلابي و متدين و وجود برنامه براي دستگاه‌هاي مختلف تأکيد کرد و گفت: مسئولان بايد بدانند در پس لبخند دشمن، تير زهرآگين وجود دارد و برجام مصداق تير زهرآگين بود، لذا مؤمنين و مسلمانان نبايد فريب بخورند، آيا نقض متعدد تعهدات آمريکا در قبال کشورهاي ديگر براي شناخت اين سرطان جهاني کافي نيست؟وي با تأکيد بر اينکه مجلس خبرگان رهبري از مسئولان مطالبه گر است و انتظار پاسخ شايسته از سوي آن‌ها را دارد، خاطرنشان کرد: اگر استکبار جهاني از حضور قدرتمند ايران ناراحت است، به اين دليل است که ما لبخند آن‌ها را باور نکرده‌ايم و بافرهنگ جهاد و شهادت به اينجا رسيده‌ايم.جنتي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري يادآور شد:‌ اين انتخابات مشکلات فراواني داشت و مقامات رسمي‌دولت اعم از استاندار، فرماندار و دهدار تخلف کردند و کارشان به دادگاه قضايي کشيد که ازاين‌رو بايد مراقب باشيم، ما نگران هستيم که نيروهاي انقلابي دفع و نيروهاي غيرانقلابي جذب شوند.
دشمن عقب‌نشيني نکرده است
در اين اجلاسيه نماينده ولي فقيه در سپاه با بيان اينکه دشمن سر سوزني از مواضعش عقب‌نشيني نکرده‌است، گفت: تکرار فرمول سقوط اتحاد جماهير شوروي و استحاله انقلاب چين از اهداف نظام سلطه و آمريکا با حربه نفوذ در نظام اسلامي‌ما مي‌باشد. حجت الاسلام سعيدي با بيان مقدمه‌اي نسبت به نفوذ دشمن هشدار داد و شکست برخي انقلاب‌ها و امپراطوريهاي جهان را وجود زمينه‌هاي نفوذ در آن انقلابها دانست. وي پيشينه تاريخي نفوذ در پيش از اسلام و پس از ظهور اسلام تا قرن اخير را تشريح کرد و گفت: نفوذ واقعيت غير قابل انکار در سلطه استعمار انگليس و آمريکا در کشورها به ويژه ايران مي‌باشد .وي راهکارهاي دشمن براي تحقق نفوذ در برخي کشورها را برشمرد و افزود: با دوگونه نفوذ مواجهيم؛ نفوذ پيامدي و نفوذ استراتژيک؛ نفوذ پيامدي يعني نفوذِ بخشي و موردي همچون نفوذ در برخي تصميم گيران و مراکز تصميم گيري. نفوذ نخبگاني يعني شناخت چهره‌هاي قابل جذب براي چيدن در هرم قدرت، تغيير محاسبات از جمله تغيير در سطح مديران عالي و بحث زمان دار کردن انقلاب، تغيير محاسبات در مباني همچون حجيت ولي فقيه ، تغيير محاسباتي در اصول همچون مقابله با استکبارستيزي و شعار استقلال، تغيير در محاسبات سياسي بر اساس مدل غربي ، تغيير در مباني فرهنگي مثل سينما ، حجاب و عفاف ، تغيير در مباني شايسته سالاري و تقابل با شعار خودي و غير خودي و تغيير در سطح ذائقه مردم و نيز تغيير در سبک زندگي، همچنين تغيير از سطح ايدئولوژي به سطح استراتژيک از برنامه‌هاي دشمن عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي‌است.
تشکيل سه کميسيون در خبرگان
از سوي ديگر عضو هيئت‌رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: در اين اجلاسيه طرح دوفوريتي کميسيون سياسي و اجتماعي و تبديل آن به سه کميسيون اقتصادي، اجتماعي و سياسي را بررسي خواهيم کرد. آيت‌الله سيد احمد خاتمي‌گفت: افزايش تعداد اعضاي کميسيون سياسي و کميسيون پاسداري از ولايت‌فقيه و همچنين طرحي از کميسيون اصل 170 و 109 نيز آمده و اگر فرصت شد وارد بحث اصلاح آيين‌نامه انتخابات خبرگان نيز خواهيم شد.وي تصريح کرد: اين چند طرحي است که بررسي مي‌شود و پنج‌شنبه نيز زيارت مرقد امام خميني(ره) به‌منظور تجديد ميثاق با آرمان‌هاي ايشان و پس‌ازآن ديدار با مقام معظم رهبري انجام خواهد شد.عضو هيئت‌رئيسه خبرگان گفت: در آستانه سال تحصيلي جديد حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و همچنين هفته دفاع مقدس و مسائلي که در جهان اسلام مي‌گذرد را موردبحث قرار مي‌دهيم و موضع‌گيري‌ها سبب هم‌افزايي خواهد شد و دنيا خواهد فهميد که مجموعه نظام جمهوري اسلامي‌ايران در عرصه پيروي از اهداف بلند انقلاب اسلامي‌و امام راحل عظيم‌الشأن و مقام معظم رهبري هم‌صدا هستند.
حکم حکومتي ولي‌فقيه نافذ است
همچنين نماينده استان ايلام در مجلس خبرگان رهبري بابيان اينکه حکم حکومتي ولي‌فقيه بر همگان نافذ است، گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبري قمه‌زني را به دليل تبعات آن حرام اعلام فرمودند بر همه واجب است از حکم ايشان تبعيت کنند. حجت‌الاسلام محسن سعيدي گلپايگاني به عنوان سخنران پيش از دستور جلسه نخست اجلاسيه خبرگان با اشاره به آغاز به کار دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام، انتصاب آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي به رياست اين مجمع را تبريک گفت و توفيقات مجمع را در انجام مأموريت‌هاي محوله مسئلت نمود.وي با تأکيد بر نقش و جايگاه ولايت‌فقيه حفظ و پاسداري از ولايت‌فقيه را از شوئون اصلي مجلس خبرگان دانست، وي تصريح کرد: حکم حکومتي ولي‌فقيه بر همگان و حتي مجتهدين ، نافذ است و نبايد رأيي برخلاف آن ابراز گردد. لذا در آستانه ماه محرم تأکيد مي‌کنيم همان‌گونه که مقام معظم رهبري قمه‌زني را به دليل تبعات آن و سوءاستفاده‌هاي دشمن حرام اعلام فرمودند بر همه واجب است از حکم ايشان تبعيت نمايند تا ديگر شاهد اين مسئله نباشيم.
پيگيري پايبندي به برجام
از سوي ديگر عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: از ابتدا اعلام‌شده بود که ما اعتمادي به‌امريکا نداريم، اما پايبندي غرب و آمريکا به اين قرارداد را بايد با جديت در ديپلماسي دولت دنبال کرد تا آن‌ها ملزم به اجراي اين تعهد شوند. حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي با اشاره به بدعهدي‌هاي آمريکا و مسائل حل‌شده در اين دوره اجلاس خبرگان رهبري و بابيان اينکه از ابتدا اعلام‌شده بود که ما اعتمادي به‌امريکا نداريم، گفت: اما پايبندي غرب و آمريکا به اين قرارداد را بايد با جديت در ديپلماسي دولت دنبال کرد تا آن‌ها ملزم به اجراي اين تعهد شوند.
خانواده شهداي پلاسکو طي مراسمي‌خودرو دنا پلاس خود را تحويل گرفتند. گروه صنعتي ايران خودرو در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي و به نشانه قدرداني از ايثارگري شهداي پلاسکو،16 دستگاه دنا پلاس را به خانواده‌هاي آنان اهدا کرد.
هزينه خريد اين خودروها توسط كارگران و صاحبان كارگاه‌ها و كارخانه‌هاي قطعه سازي بخش خصوصي تامين شده و اين خودرو‌ها و اسناد مالکيت آنها به خانواده آتش نشانان اهدا شد.اين اقدام به پاسداشت رشادت فراموش نشدني اين عزيران از سوي گروه صنعتي ايران خودرو انجام شد. پس از پايان مراسم، خانواد‌هاي شهداي آتش نشان سوار بر خودروي دنا پلاس خود از ايران خودرو خارج شدند. گفتني است حادثه آتش‌سوزي و ريزش ساختمان پلاسکو دي ماه سال گذشته رخ داد و در آن 16 آتش نشان به شهادت رسيدند.

روزهای شلوغ روحاني
رييس جمهور کشورمان که براي شرکت در مجمع عمومي‌سازمان ملل به نيويورک سفر کرده، ديدارهاي جداگانه اي با دبير کل سازمان ملل، رييس جمهور فرانسه، رييس جمهور اتريش و نخست وزير سوئد برگزار کرد.
برجام الگوي صلح و ثبات
در اين رابطه رييس جمهور ايران در ديدار با دبيرکل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگي تهران براي تقويت همکاري خود با اين سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌اي گفت: برجام مي‌تواند الگوي خوبي براي صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئوليت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و دبيرکل سازمان ملل در حمايت و تقويت برجام به ويژه در برابر آنهايي که خلاف تعهدات گام بر مي‌دارند، بسيار با اهميت است. حسن روحاني در ديدار با آنتونيو گوترش از دبير کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش‌هاي خود را براي اجراي قطعنامه جهان عليه خشونت و افراط گرايي (WAVE) و قطعنامه‌هاي سال‌هاي ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به کار گيرد.رييس جمهور در خصوص تروريسم به عنوان يک معضل جهاني و ضرورت تقويت همکاري همگاني براي مبارزه با اين معضل، گفت: ايران عليه تروريسم اقدامات ارزشمندي در منطقه انجام داده است. بايد براي حل مشکلات منطقه بدنبال راه حل‌هاي سياسي بود و ما با کشورهاي دوست همانند ترکيه و روسيه در حال پيشبرد روند مذاکرات آستانه هستيم.روحاني همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمايت قاطع و حفاظت از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسي در اقليم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغيير مرز و جغرافياي کشورهاي منطقه بسيار خطرناک است.دبيرکل سازمان ملل متحد به ضرورت اجراي کامل و دقيق برجام از سوي همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت: ايران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام گام مهمي‌در تقويت صلح است و معتقدم همه بايد از آن حفاظت کنند.آنتونيو گوترش با اشاره به اينکه سازمان ملل خواهان همکاري بسيار نزديک با ايران براي حل و فصل سياسي مشکلات در کشورهاست، با حمايت قاطع از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق، گفت: حل مشکلات کنوني در سوريه و عراق در گرو پيگيري راه حل‌هاي سياسي و مذاکره همه طرف‌هاست؛ همانند آنچه که اکنون با مشارکت ايران، روسيه و ترکيه در آستانه و از سوي سازمان ملل در ژنو در جريان است.وي افزود: هر گونه تجزيه عراق يا سوريه نفعي براي ثبات منطقه ندارد و ما آماده همکاري با ايران در تقويت پايه‌هاي صلح و امنيت در منطقه هستيم.
نقش اروپا در پسابرجام مهم
در همين رابطه رييس‌جمهور ايران در ديدار رييس جمهور فرانسه، نقش اروپا و پاريس را در حفظ فضاي مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکيد کرد که تهران علاقه‌مند است در فضاي جديد، همکاري‌هاي خود را با فرانسه در همه عرصه‌هاي مورد علاقه تعميق بخشد. روحاني گفت: از حضور سرمايه‌گذاران فرانسوي براي همکاري‌هاي مشترک در بخش‌هاي مختلف در ايران حمايت مي‌کنيم.رييس جمهور رفتارهاي دولت فعلي آمريکا در ارتباط با برجام را براي جامعه جهاني نگران کننده برشمرد و تاکيد کرد: تنها نهادي که بايد بر برجام نظارت کند آژانس بين المللي انرژي اتمي‌است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پايبندي ايران بر اين توافق تاکيد کرده و نبايد برخي‌ها توافق روشني همانند برجام را به مسايل ديگر مشروط کنند.رييس جمهور فرانسه نيز در اين ديدار با تاکيد بر عزم کشورش براي گسترش و تعميق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبي براي گسترش همکاري‌هاي مشترک ايجاد کرده و پاريس به برجام متعهد است و از آن حمايت مي‌کند.امانوئل ماکرون تاکيد کرد: فرانسه خواستار اجراي کامل برجام است و هر گونه مذاکره مجدد درباره آن را بي معنا مي‌داند.
فشار بر دولت ميانمار
همچنين رييس جمهور ايران در ديدار نخست وزير سوئد گفت: دولت دوازدهم از سرمايه گذاران و کارآفرينان سوئدي براي حضور و مشارکت فعال در بازار ايران استقبال و حمايت مي‌کند. روحاني در ديدار " استفان لوون" گفت: برجام فرصت مناسبي را براي گسترش روابط دو کشور فراهم کرده که بهره گيري از اين فرصت به نفع منافع دو ملت است.رييس جمهور بر اجراي توافقنامه‌هاي دو کشور براي توسعه بيش از پيش همکاري‌ها تاکيد کرد و گفت: براي توسعه روابط اقتصادي، نيازمند روابط بانکي بهتر هستيم و اميدوارم با توسعه مناسبات بانکي، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادي و ساير بخش‌ها از جمله مناسبات علمي، دانشگاهي و فناوري‌هاي پيشرفته باشيم.رييس جمهور به موضوع يمن و آوارگي هزاران يمني پرداخت و گفت: اميدواريم هر چه سريعتر با برقراري آتش بس در يمن، مذاکرات گروه‌هاي يمني آغاز شود و اتحاديه اروپا نيز با حمايت از اين فرايند مي‌تواند به‌امنيت منطقه کمک کند.روحاني وضعيت غمبار مسلمانان ميانمار را نيز تکان دهنده خواند و گفت: شرايط سختي براي مسلمانان ميانمار پيش آمده و 400 هزار بيگناه آواره شده‌اند. فشار بر دولت ميانمار براي توقف نسل کشي و اعمال خشونت عليه مسلمانان يک اقدام ضروري است و بي ترديد نقش اتحاديه اروپا براي توقف فشارهاي غيرانساني بر مسلمانان ميانماري و کمک به آوارگان حائز اهميت است.
نخست وزير سوئد نيز خواهان اجراي سريعتر تمامي‌توافقات ميان دو کشور شد و گفت: اطمينان مي‌دهم که هيچ محدوديتي براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي ميان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکي حمايت مي‌کنيم.استفان لوون با تاکيد بر اينکه "برجام نبايد تضعيف شود"، بر ضرورت اجراي کامل برجام و لغو محدوديت‌ها براي تجارت با ايران تاکيد کرد و گفت: ما خرسنديم که ايران طبق گزارش‌هاي آژانس به تمامي‌تعهداتش در قبال برجام عمل کرده و همه طرف‌ها نيز بايد به انجام تعهداتشان پايبند باشند.
استقبال از رابطه با اتحاديه اروپا
از سوي ديگر روحاني در ديدار رييس جمهور اتريش گفت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضاي مناسبي براي تحکيم هر چه بيشتر روابط با همه کشورهاي اروپايي بوجود آمده و با توجه به ظرفيت‌هاي گسترده‌اي که دو کشور در عرصه‌هاي مختلف بويژه از لحاظ سرمايه‌گذاري، تجارت، علمي‌و فناوري‌هاي نو دارند ، بايد سطح همکاري‌ها را به نفع دو ملت بيش از پيش ارتقاء بخشيد.روحاني اظهار کرد: هر حرکت اقتصادي نيازمند محيط مناسب است و در طول سالهاي گذشته هيچ کشور و شرکتي که با ايران کار و يا در کشورمان سرمايه گذاري کرده ، پشيمان نيست.رييس‌ جمهور به نقش برجام در توسعه همکاري‌هاي مشترک اشاره کرد و گفت: اجراي کامل توافق برجام به نفع اتحاديه اروپا و منطقه است؛ لذا ضرورت دارد اتحاديه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفريني خود را در اين زمينه همسو با منافع خود و شرکتهاي اروپايي، افزايش دهد.رييس جمهور اتريش نيز گفت: ما علاقه مند به روابط خوب و سرمايه گذاري مستقيم در ايران هستيم.الکساندر فان در بلن به‌امارهاي اميدوار کننده در ارتباط با اقتصاد ايران در عرصه جهاني اشاره کرد و افزود: اين آمارها بسيار اميدوارکننده است و شرکتهاي اروپايي و اتريشي را بيش از پيش براي مشارکت در بازار ايران تشويق مي‌کند.

«تجارت» از نقش پرزنگ دولت و خصولتی‌ها در تولید ناخالص داخلی گزارش می‌دهد؛
گروه اقتصاد كلان: اگر زماني در دهه شصت، اقتصاد مورد هجمه گروهي منتقد طرفدار بازار آزاد قرار گرفته بود و دولت وقت را به تصدي‌گرايي و انحصارگرايي متهم مي‌كردند حالا همان گروه با تسلط براقتصاد كشور آن هم از سال 68 تا كنون، به نوعي سرمايه‌داري رفاقتي يا همان انحصارگرايي را در قالبي جديد متبلور كرده‌اند.
به عقيده دكتر راغفر در حال حاضر سرمايه‌داري رفقتي جايگزين سرمايه‌داري واقعي شده است و باز به عقيده كمال اطهاري ديگر اقتصاددان كشور اكنون نئوفوداليسم‌ها بر بازار تجاري ايران و همه بدنه اقتصاد چتر خود را گستراميده‌اند.اين گروه از اقتصاددانان معتقدند علت ايجاد اين‌گونه اقتصاد رانتي را وجود عوامل متفاوتي مثل ايجاد فضايي باز براي گروهي كه مدعي آزادسازي اقتصاد بوده‌اند، است. همان‌هايي كه پايه اولين برنامه توسعه پنج ساله كشور را پايه‌ريزي كردند و با ايجاد سياست تعديل ساختاري عملا اقتصاد را به سمت رانت و سرمايه‌داري نوين آن هم از نوع رفاقتي هدايت كردند.اگر به به‌امارها و داده‌هاي تحليلي – تحقيقي مراكز آماري و پژوهشي استناد كرد ملاحظه مي‌شود كه در سه دهه اخير كشور با اين پديده مواجه بوده است، به گونه‌اي كه حدود نيمي‌از درآمد اقتصادي كشور از محل فعاليت‌هاي نامولد اقتصادي حاصل شده است. يعني همان تجاري‌سازي و اقتصاد نامولد يا به عبارتي سرمايه‌داري نامولد.ترکيب بخش‌هاي اقتصادي از کل توليد ناخالص داخلي نشان مي‌دهد که ۴۶ درصد آن شامل ساختمان و مستغلات و نفت است. با در نظر داشتن بخش‌هاي خدماتي نامولد، در حدود نيمي‌از درآمد اقتصادي کشور از محل فعاليت‌هاي نامولداقتصادي حاصل شده است. سهم پايين صنعت از توليد ناخالص که در حدود يک-سوم کشورهاي مانند چين و کره جنوبي است، حاکي از اين است که کشور به مرحله صنعتي شدن نايل نشده است. مجموع سهم درآمد اقتصادي بخش‌هاي صنعتي و کشاورزي از بخش ساختمان و مستغلات به ميزان قابل توجهي پايين‌تراست که در کمتر اقتصادي در سطح جهان وضعيت مشابهي وجود دارد. وضعيت اقتصاد ايران در سال ۱۳۹۰ تا کنون به حدي شکننده و ناپايدار بوده که حتي بدون تحريم‌ها نيز بحران و رکود  ادامه دارد.در حال حاضر بنگاه‌هاي توليدي کشور و به خصوص صنايع کوچک و متوسط در دام چرخه منفي مخرب افتاده‌اند.
در سطح خارج از بنگاه کاهش قدرت خريد مردم به کاهش تقاضا منجرشده است.افزايش هزينه‌ها کم و بيش به افزايش قيمت‌ها (يا زيان‌دهي يا کاهش جدي سود بنگاه) منتهي شده است.
اين عوامل کاهش توليد را به دنبال دارد که با توجه به تنزل بهره‌وري و مقياس توليد (با توجه به هزينه‌هاي سربار و افزايش هزينه‌ها)، افزايش قيمت تمام شده را در پي دارد... توليدکنندگان اگر بهاي فروش را بالا ببرند، مجددا نظر به کاهش تقاضا سيکل منفي فوق الذکر تکرار خواهد شد... حتي اگر توليدکنندگان موفق به افزايش بهاي فروش نشوند.. به دليل زيان دهي يا عدم امکان ارتقاي تجهيزات توليد و حفظ سطح رقابتي خود، به تدريج تحليل مي‌روند... اين سيکل با تکرار خود در نهايت بسياري از توليدکنندگان را به ورطه نابودي مي‌کشاند.
هنگامي‌که ۲۰ درصد توليدکنندگان با بحران مواجه هستند، مشکل از توليدکنندگان است، اما زماني که بيش از ۵۰ درصد يا حتي ۸۰ درصد توليدکنندگان با مشکلات جدي روبرو هستند، بحران ريشه بيروني دارد.بيست درصد بنگاه‌ها در هر شرايطي معمولا به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. وظيفه دستگاه‌هاي ذيربط اين است که در جهت حل مشکلات ۸۰ درصد ديگر تلاش کنند. بر اساس داده‌هاي آماري بانك مركزي، نسبت هزينه‌هاي جاري دولت به درآمد اقتصادي( توليد ناخالص داخلي) از سال 1380 تا سال 1395 با افزايش چشمگيري مواجه شده است.
در سال 1380 ميزان اين هزينه كمتر از 14 درصد بوده است اما اين روند پس از 15 سال به حدود 17 درصد رسيده است.
نكته جالب آنكه اين روند در اين 15 سال به طور سينوسي در نوسان بوده است و در دوره دولت اصلاحات اين روند با رشد ملايمي‌مواجه بوده‌اما در دو دولت نهم و دهم به يك‌باره با نوسان‌ها و متغييرهاي زيادي مواجه بوده است كه نشان از بحران و ركود تورمي‌وحشتناك دارد.
فاجعه آنجا رخ مي‌دهد كه اقتصاد به كما رفته ايران بر اساس داده‌هاي آماري در سال 1385يعني هنگامي‌كه تنها يك سال از عمر دولت نهم به رياست احمدي‌نژاد سپري مي‌شده به بالاي 17 درصد رسيد. به عبارتي در طي 5 سال نسبت هزينه‌هاي جاري دولت به درآمد اقتصادي با افزايش بييش از سه درصدي مواجه بوده است.
تحريم از يك سو و همچنين حضور اقتصادداناني كه تجاري‌سازي و واردات را در سايه افزايش سرسام‌آور درآمد نفت هدف قرار داده بودند از علت اصلي اين ميزان رشد بوده است.اما نكته جالب آنكه در سال 86 اين ميزان با سقوط مواجه شد چرا كه دولت با سرازيري كردن نقدينگي به بازار در تلاش بود كه ركود را كاهش دهد اما باز نتوانست اين ميزان به همان آمار سال 80 برسد.
اما از سوي ديگر با نگاهي به سهم كالاهاي صنعتي نهايي( سرمايه‌اي، وسايل نقليه و مصرفي) در صادرات و مقايسه آن با كشورهاي منطقه و برخي ديگر از كشورهايي كه با نوع مدل اقتصاد ايران تقريبا سازگاري دارند مشاهد مي‌شود كه روند صادرات از سال 2000 يعني از سال 79 تا سال 2016 يعني سال 95 با افت چشمگيري مواجه شده است.اين در حالي است كه همان كشورها با رشد ملايمي‌مواجه بوده‌اند.
در حال حاضر ميزان صادرات كشور در مقايسه با ديگر كشورها كمتر از 10 درصد است و اين رقم براي كشوري كه به دنبال ايجاد اشتغال است و در تلاش بوده كه ميزان بيكاري را كاهش دهد بسيار فاجعه بار است.به عقيده احسان سلطاني پژوهشگر اقتصادي، سه دهه است که براي اقتصاد بيمار ايران نسخه‌هاي تکراري تجويز شده و وعده‌هاي شفاي عاجل داده مي‌شود، اما آنچه در عمل اتفاق مي‌افتد، مزمن شدن دردها و تشديد عفونت‌هاي اقتصاد است. نه تنها خبري از درمان در کار نيست که چشم انداز روشني هم به چشم نمي‌خورد. روزمره‌گي و بي‌برنامه‌گي حاکم است.دولت‌ها به يک سياست اقتصادي بلندمدت و حتي ميان مدت تمکين نمي‌کنند. آنچه سکه بازار است گفتار درماني و شعار درماني و هنگامي‌که کارساز نباشد،‌ تجويز مسکن است. ريشه بيماري‌ها و عفونت‌ها خشک نمي‌شود و آنچه انجام مي‌شود، بيماري را در ظاهر تسکين داده است و در عمل ذات بحران به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. سخن از درمان مي‌رود، اما آنچه در عرصه اقتصاد نه تنها استمرار مي‌يابد که تشديد هم مي‌شود، فعاليت عوامل و سازوکارهاي بحران‌ساز است.اکنون بيماري اقتصاد ايران به درجه‌اي شدت يافته و عفونت‌ها به استخوان رسيده که ديگر تجويز مسکن و تعويض پانسمان جواب نمي‌دهد.
اصلاحات ساختاري و نهادي شالوده هر تغييرات اساسي و اصولي را تشکيل مي‌دهد. مقدمه هر برنامه اصلاحي مبارزه با رانت و فساد است که اين دو علت و معلول يکديگرند.
«تجارت» افزايش قيمت مواد غذايي پرمصرف در ماه محرم را بررسي کرد؛
تجارت - سوگند السادات چاوشي: کمتر از يک هفته به آغاز دهه اول ماه محرم باقي مانده است و اين‌روزها تکاپوي عزاداران حسيني براي برگزاري مراسم در تکايا و حسينه‌ها مشاهده مي‌شود.
معمولا پس از پايان مراسم عزاداري از سوي باني مجلس، غذاي نذري به عزاداران حسيني داده مي‌شود که براساس آيين و رسوم ملي کشور ما بيشتر عذاهاي سنتي مانند خورشت قيمه،خورشت قورمه‌سبزي، زرشک پلو با مرغ و عدس پلو به‌عنوان نذورات از سوي مساجد يا تکايا در ايام ماه محرم و صفر توزيع مي‌شود، بنابراين برنج،حبوبات و روغن از محصولات پر مصرف در ايام ماه محرم براي پختن انواع غذاهاي نذري به شمار مي‌رود که آشپز يا باني مجلس براي تهيه اين اقلام بايد به مراکز فروش عمده موادغذايي و مراکزي که اقدام به توزيع اين محصولات مي‌کنند در چهار راه مولوي، خيابان مولوي، صاحب جم، ميدان محمديه، خيام شمالي و جنوبي، انبار نفت و رباط کريم مراجعه کند.
هزينه ميلياردي غذاهاي نذري
طبق آمار هرساله حدود دو هزار ميليارد تومان براي پخت انواع غذاهاي نذري در کشور هزينه مي‌شود، زيرا در ماه محرم مصرف برنج، روغن و حبوبات به‌طور ميانگين ٣٥‌ درصد نسبت به ساير ماه‌هاي سال افزايش پيدا مي‌کند، به طوري که در ماه محرم برنج حدود ٩١‌ هزار تن، روغن حدود 41.5 هزارتن و حبوبات حدود 23‌ هزارتن مصرف مي‌شود. همچنين مصرف گوشت قرمز در ماه محرم حدود٣٠‌ درصد و گوشت مرغ حدود 3.5 درصد بيشتر از ساير ماه‌هاي‌ سال است.هرساله با وجود وعده مسئولان ستاد تنظيم بازار درخصوص جلوگيري از افزايش قيمت‌ها درجهت اداي نذر حاجت‌داران و نذرکنندگان، قيمت برخي موادغذايي پرمصرف در دهه اول ماه محرم به دليل افزايش حجم تقاضا افزايش پيدا مي‌کند، به همين جهت افزايش قيمت اين اقلام غذايي در دهه اول ماه محرم امسال دور از انتظار نيست، براساس گزارش اخير بانک مرکزي از ارزاني و گراني 11 گروه کالايي حاکي از آن است که در هفته منتهي به 24 شهريورماه، برنج 2.7 درصد، حبوب 16.3 درصد، گوشت قرمز 17 درصد، گوشت مرغ 4.2 درصد، چاي 22.8 درصد و روغن نباتي 4.9 درصد نسبت به هفته ماقبل افزايش قيمت را تجربه کردند. هرچند که اين‌روزها قيمت هرکيلوگرم مرغ در بازار حدود 1100 هزار تومان ارزان شده است. باتوجه به اينکه در شهريور ماه افزايش چشمگيري در نرخ اقلام غذايي پرمصرف مشاهده نمي‌شود، لذا اين احتمال وجود دارد که در ماه محرم امسال با گراني کالاهاي پرمصرف از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج،حبوبات مواجه نشويم.
به منظور بررسي قيمت اقلام پرمصرف از جمله حبوبات، گوشت قرمز، مرغ، برنج، خرما و قند و شکر در روزهاي منتهي به ماه محرم سري به برخي مغازه‌هاي سطح شهر تهران زديم و با برخي فروشندگان و رييس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي و رييس گروه حبوبات وزارت جهاد کشاورزي گفت و گو کرديم که مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.
كشورهاي صادركننده حبوبات به ايران
در سال گذشته حدود 250 هزار تن لوبيا، حدود 270 هزار تن نخود و حدود 80 هزار تن عدس و حدود 90 هزار تن سايرحبوبات شامل باقلا و ماش در كشور توليد شده است، ‌لذا در مجموع 690 هزار تن حبوبات در كشور توليد شده كه ميزان توليد در سال 95 نسبت به سال 94 افزايش داشته است.  در سال 94 واردات نخود به كشور 16 هزار تن، لپه حدود 2000 تن، عدس حدود 70 هزار تن و لوبياي قرمز و چيتي حدود 5000 تن بوده است که در سال 95 نخود حدود 4790 تن، لپه حدود 406 تن، باقلا حدود 1253 تن، عدس حدود 69 هزار تن و لوبيا حدود 18000 تن به كشور وارد شده است، لذا بيشترين واردات حبوبات در سال گذشته مربوط به عدس بوده است. معمولا عدس از كانادا، هند و استراليا وارد ايران مي‌شود كه كانادا در اين زمينه درصدر قرار دارد. لوبيا نيز بيشتر از كشورهايي مانند تركمنستان، ازبكستان و قرقيزستان و به طور كلي همسايه‌هاي شمالي ايران وارد مي‌شود و نخود نيز كه بيشتر به صورت لپه به كشورما وارد مي‌شود، بيشتر از كشورهاي اتيوپي، تانزانيا و استراليا وارد ايران مي‌شود. همچنين در سال گذشته حجم صادرات نخود حدود 1440 تن، لپه حدود 134 تن، عدس حدود 3.5 تن و لوبيا حدود 61.5 تن و باقلا حدود 125 تن بوده است که باتوجه به ميزان ظرفيت توليد حبوبات در ايران اين حجم صادرات چشمگير نيست.
ميزان توليد انواع حبوبات در سال 96
سرانه مصرف حبوبات در ايران حدود ١٠ کيلوگرم است، لذا هر ايراني در طول يك ماه حدود ٨٣٠ گرم حبوبات مصرف مي‌کند که مصرف آن در ماه محرم به 23 هزار تن مي‌رسد. از ميان انواع حبوبات عدس، نخود و لپه در ماه محرم براي تهيه انواع غذاهاي نذري بيشتر مصرف مي‌شود که در خصوص احتمال افزايش قيمت اين اقلام در دهه اول ماه محرم محمدرضا علي سعيدي رييس گروه حبوبات وزارت جهاد کشاورزي در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: در سال 96 هيچ مشکلي بابت توليد حبوبات در کشور وجود ندارد به طوري که‌امسال 290 هزار تن نخود توليدخواهد شد که با توجه به سرانه مصرف نخود و لپه در ايران که باهم درحدود 3.2 کيلوگرم است به 256 هزار تن نخود و لپه نياز است که در سال جاري بيش از نياز داخلي نخود و لپه در کشور توليد شده است. همچنين امسال حدود 250 تا 260 هزار تن لوبيا توليد خواهد شد که باتوجه به جمعيت 80 ميليون نفري ايران و مصرف سرانه 3 کيلوگرم ميزان نياز کشور به لوبيا حدود 240 هزار تن است، اما در خصوص عدس به واردات نياز است.
صادرات نخود به عراق در ماه محرم
رييس گروه حبوبات وزارت جهاد کشاورزي تصريح مي‌کند: باتوجه به اينکه فصل برداشت نخود و عدس تمام شده است، قيمت‌ها در حدود 30 درصد نسبت به قبل از فصل برداشت کاهش پيدا کرده است. معمولا در ماه محرم حجم تقاضا براي مصرف حبوبات حتي در کشورهاي عربي به خصوص عراق افزايش پيدا مي‌کند، به عبارتي مصرف نخود در کشور عراق براي پخت غذاي نذري مرسوم اين کشور که يک نوع‌ آش است، افزايش پيدا مي‌کند که نخود ايران به دليل کيفيت بسيار بالايي که دارد به عراق صادر مي‌شود، درحال حاضر کشاورزان توليدات خود را به تدريج روانه بازار مي‌کنند به همين جهت قيمت‌ها در بازار از ثابت و پايداري خوبي برخوردار است، بنابراين پيش بيني‌مي‌کنم در ماه محرم افزايش قيمت چشمگيري در انواع حبوبات نخواهيم داشت.
قيمت انواع حبوبات در بازار
براساس گزارش ميداني خبرنگار تجارت، درحال حاضر قيمت هر كيلوگرم عدس درشت درجه يك 5750 تومان، عدس درشت درجه دو 5200 تومان، عدس ريز درجه يك 5650 تومان، عدس ريز درجه دو 5100 تومان در بازار است. همچنين هرکيلوگرم لپه درجه يك 7900 تومان و لپه درجه دو 6900 تومان كيلوگرم لوبيا چيتي درجه يك 10500 تومان و لوبيا چيتي درجه دو 9600 تومان در مغازه‌هاي سطح شهر تهران فروخته مي‌شود. هم اکنون قيمت لوبيا چشم بلبلي درجه يك 5800 تومان و نوع درجه دو آن 4800 تومان است. همچنين لوبيا قرمز کپسولي درجه يك 9000 تومان و نوع درجه دو آن 8000 تومان و هركيلوگرم ليمو عماني درجه يك 22000 تومان و درجه دو 19500 تومان در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران به فروش مي‌رسد.
هر کيلوگرم مرغ؛ 7500 تومان
در سال جاري قيمت گوشت مرغ با نوساناتي همراه بود به‌طوري که مرغ در چند نوبت با افزايش قيمت مواجه شد و حتي قيمت آن از کيلويي ۸۰۰۰ تومان هم گذشت. قيمت گوشت مرغ در آستانه ماه محرم با روند کاهشي همراه شده‌ است و براساس آخرين بررسي‌‌ها و مشاهدات هرکيلوگرم مرغ تازه حدود 1100 تومان ارزان شده است. درحال حاضر قيمت هرکيلوگرم مرغ زنده ۴۹۰۰ تومان، مرغ آماده طبخ در عمده فروشي درب کشتارگاه ۶۶۵۰ تومان، تحويل درب واحدهاي صنفي ۶۸۰۰ تومان و خرده فروشي واحدهاي صنفي ۷۵۰۰ تومان است.
دلايل کاهش قيمت مرغ
اواخر هفته گذشته قيمت مرغ حدود ١٠٠٠ تومان کاهش پيدا کرده و به ٧٦٥٠ تومان در مراکز خرده فروشي رسيده است که محمد يوسفي رييس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي درخصوص قيمت گوشت مرغ در ماه محرم در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: در ماه‌هاي اخير قيمت جوجه يک روزه به دليل کاهش توليد آن گران بود که اين امر باعث شد که قيمت هرکيلوگرم مرغ به بيش از 8000 تومان برسد، لذا برنامه‌ريزي‌هايي براي افزايش توليد تعداد جوجه يک روزه و به دنبال آن کاهش قيمت جوجه يک روزه انجام شد که اين امر باعث شد که تعداد جوجه بيشتري به مرغ تبديل شود به طوري که در شهريور ماه 185 هزار تن مرغ توليد شده که نياز کشور به اين کالا درحدود 160 هزار تن است. به عبارتي اين روزها مرغ بيشتري به بازار عرضه مي‌شود که ميزان عرضه مرغ در بازار متناسب با ميزان مصرف اين کالا به دليل کاهش قدرت خريد مردم نيست که اين امر از دلايل ارزان شدن گوشت مرغ در بازار به شمار مي‌رود، لذا دولت بايد راهکاري بيانديشد تا قدرت خريد مردم را افزايش دهد و خانواده‌ها بتوانند مرغ بخرند.
روند کاهشي قيمت جوجه يک روزه
رييس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي تصريح مي‌کند: قيمت جوجه يک روزه از ٢٧٠٠ تومان به ٢١٠٠ تومان کاهش پيدا کرده است و احتمالا در روزهاي‌ آينده قيمت جوجه يک روزه به دليل توليد بالاي آن بيشتر کاهش پيدا مي‌کند، با توجه به شرايط پيش آمده مرغداران بايد سياست به خرج داده و ميزان جوجه ريزي خود را مقداري کاهش دهند تا بيشتر از اين متضرر نشوند. البته شرکت پشتيباني امور دام براي جمع آوري و خريد مرغ مازاد توليدکنندگان اعلام آمادگي کرده است، لذا نگراني بابت افزايش قيمت مرغ در ماه محرم نيستيم، بلکه بايد نگران پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي باشيم که کيلويي هزار تومان زيان مرغ را پرداخت مي‌کنند.
جزييات توزيع گوشت دولتي در ايام محرم
همچنين ديروز سه‌شنبه ( 28 شهريور 96) عليرضا ولي مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام جزئيات توزيع مرغ و گوشت دولتي در ايام محرم را اعلام کرد که به مناسبت فرارسيدن ايام ماه محرم ۲۰۰۰ تن گوشت منجمد گوساله وارداتي و ۱۰ هزارتن گوشت مرغ منجمد داخلي به استان‌ها ارسال شده است، بنابراين هيات‌هاي مذهبي مي‌توانند با مراجعه به ادارات کل پشتيباني امور دام استان‌ها گوشت را به قيمت ۲۳ هزار تومان و مرغ را به قيمت ۵۳۰۰ تومان دريافت کنند. در تهران علاوه بر مرغ و گوشت منجمد که با همين قيمت عرضه مي‌شود؛ گوشت گرم نيز به هيات‌ها عرضه خواهدشد، اما قيمت هرکيلوگرم گوشت گرم دولتي ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و به هر اندازه که نياز باشد آمادگي عرضه اين نوع گوشت وجود دارد. بدين ترتيب هيات‌هاي مذهبي مي‌توانند با مراجعه به اداره کل پشتيباني امور دام استان تهران واقع در خيابان ملاصدرا حواله مورد نظر را دريافت کنند، البته اعلام شده است که سازمان تبليغات اسلامي‌نيز مي‌تواند اين کار را انجام دهد.
قيمت انواع مشتقات مرغ در بازار
براساس گزارش ميداني خبرنگار تجارت، درحال حاضر فيله مرغ کيلويي 16500 تومان، سينه جوجه کبابي 15800 تومان، سينه مرغ کيلويي 8600 تومان و ران مرغ کيلويي 8150 تومان در مغازه‌هاي سطح شهر تهران فروخته مي‌شود. همچنين مرغ سبز کيلويي 11200 تومان، بال مرغ کيلويي 8900 تومان، کتف مرغ 10000 تومان و گردن مرغ کيلويي 3200تومان قيمت دارد. هم‌اکنون قيمت مصوب مرغ کامل تازه بسته‌بندي 7250 تومان و مرغ کامل تازه پاک شده 8160 تومان درميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران است.
فروش بالاي اسکلت مرغ در سطح شهر
باتوجه به اينکه مصرف گوشت قرمز در ماه محرم حدود٣٠‌ درصد و گوشت مرغ حدود 3.5 درصد براي پخت اوانع غذاهاي نذري بيشتر از ساير ماه‌هاي‌ سال است. درخصوص احتمال افزايش قيمت گوشت قرمز و مرغ در دهه اول ماه محرم يكي از قصابان خيابان وليعصر تهران در گفت‌وگو با «تجارت» مي‌گويد: طي اين يكي دو سال اخير ميزان فروش گوشت قرمز قصابي‌ها تا 70 تا 80 درصد کاهش داشته است، زيرا قدرت خريد گوشت قرمز ايرانيان بسيار كاهش پيدا كرده و روز به روز هم اوضاع اسفناك‌تر مي‌شود. اين روزها براي اينكه ما قصابان تنها بتوانيم هزينه اجاره مغازه‌ خود را بدست آوريم گوشت قرمز را به صورت نسيه به مردم مي‌فروشيم. در چند سال اخير مصرف مرغ نسبت به گوشت قرمز رشد داشته است، اما بازهم ميزان مصرف مرغ مانند سال‌هاي گذشته نيست، زيرا مردم توان خريد مرغ 7000 تا 8000 هزار توماني را هم ندارند. اين‌روزها مردم به دنبال اضافه‌هاي گوشت، استخوان‌ها و اسکلت مرغ هستند. فروش پاي مرغ و بال و گردن هم که بسيار افزايش پيدا كرده، زيرا خانواده‌ها داخل خورشت‌ به جاي گوشت قرمز پاي مرغ مي‌ريزند.با توجه به وضعيت مالي مردم و کاهش قدرت خريد خانواده‌ها بعيد مي‌دانم که گوشت قرمز و مرغ درماه محرم گران‌تر شود هرچند که درحال حاضرمرغ ارزان‌تر هم شده است.
قيمت انواع گوشت قرمز در بازار
براساس گزارش ميداني خبرنگار تجارت، درحال حاضر قيمت مصوب هر كيلوگرم قلوه‌گاه بي‌استخوان گوسفندي 25000 تومان، کف دست با ماهيچه گوسفندي 42000 تومان، ران کامل ممتاز گوسفندي 43000 تومان، گردن گوسفند 35000 تومان ، سرسينه و دنده گوسفندي 8500 تومان ، نيم شقه سردست گوسفندي 32000 تومان و راسته با استخوان گوسفندي 35000 تومان است. همچنين هر كيلوگرم گوشت سردست پاک کرده گوساله 37100 تومان ، ران پاک کرده گوساله 39500 تومان ، راسته پاک کرده گوساله 42200 تومان، گردن گوساله 34100 تومان، قلوه گاه گوساله 24400 تومان، فيله پاک کرده گوساله 69100 تومان و سرسينه گوساله 8200 تومان در ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران به فروش مي‌رسد. همچنين انواع گوشت گوسفندي شقه با گردن 44800 تومان، ‌سر دست گوسفندي 45800 تومان، ‌ران و کف دست 56500 تومان و گردن 43800 تومان در مراکز خرده فروشي در سطح شهر تهران قيمت دارد. همچنين در ميان انواع گوشت گوساله، گوشت مخلوط گوساله 36800 تومان، گوشت گوساله 41800 تومان، ‌ران گوساله 43200 تومان، راسته گوساله 49000 تومان، ماهيچه 49000 تومان، گوشت استيکي 59000 تومان و مغز ران 4000 تومان در مغازه‌هاي سطح شهر تهران عرضه مي‌شود.
مصرف 91 هزار تني برنج در ماه محرم
سرانه مصرف سالانه برنج براي هر ايراني ٤٠ کيلوگرم است که هر ايراني در طول يك ماه حدود سه کيلو و ٣٠٠ گرم برنج مصرف مي‌کند. برنج پرمصرف‌ترين ماده غذايي در ماه محرم است که ميزان مصرف اين کالا در ماه محرم به ٩١‌ هزار تن مي‌رسد.
براساس گزارش ميداني خبرنگار تجارت، قيمت انواع برنج خارجي و ايراني در بازار متفاوت است. درحال حاضر برنج طارم رمضاني با قيمت مصوب هر كيلوگرم 8400 تومان و برنج طارم اصل كيلويي 10800 تومان هر كيلوگرم از انواع برنج دودي پرمحصول 9800 تومان و هركيلوگرم برنج شيرودي 8600 تومان، برنج طارم عسگري با قيمت مصوب كيلويي 8200 تومان، برنج دم‌سياه با قيمت هر كيلوگرم 10800 تومان و هر كيلوگرم برنج‌هاشمي‌10800 تومان در بازار فروخته مي‌شود. همچنين مصرف انواع برنج‌ وارداتي درماه محرم بسيار زياد است به طوري كه هر کيلوگرم برنج هندي دانه بلند ممتاز 5200 تومان، برنج وارداتي تايلندي هومالي كيلويي 2700 تومان و برنج وارداتي پاکستاني كيلويي 6600 تومان در مغازه‌هاي سطح شهر تهران قيمت دارد.
گراني 35 درصدي ظروف يک بار مصرف
در ماه محرم به ويژه در دهه اول ماه و روزهاي تاسوعا و عاشورا مصرف ظروف يک بار مصرف بسيار افزايش پيدا مي‌کند به طوري که برخي مغازه‌ها در مرکز شهر تهران به ويژه در منطقه بازار در دهه اول ماه محرم تغيير کاربري داده و به فروش ظروف يکبار مصرف مي‌پردازند. به گفته سيد رحيم مقيمي‌اصل رييس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون، با نزديک شدن به ايام محرم قيمت ظروف يک بار مصرف در حدود 35 درصد افزايش پيدا کرده است که اين افزايش قيمت ريشه در افزايش قيمت مواد اوليه توسط پتروشيمي‌ها دارد. براساس گزارش ميداني خبرنگار تجارت، درحال حاضر بسته 10 عددي ظرف يکبار مصرف 4900 تومان،50 عدد ظرف يکبار مصرف غذا 6000 تومان،50 عدد چاقو و چنگال و قاشق معمولي 1500 تومان،50 عدد ليوان معمولي 2000 تومان در بازار قيمت دارد. لازم به ذکر است که با افزايش قيمت مواد اوليه و با توجه به کاهش قدرت خريد مردم در برخي از ظروف يکبار مصرف ناخالصي مواد بيشتر شده که اين امر بر سلامت اجناس تاثيرگذار است. هم اکنون ظروف‌هاي گياهي که 100 درصد گياهي باشد در بازار وجود ندارد بلکه 70 درصد اين ظروف پليمر و 30 درصد آن گياهي است که استفاده از اين نوع جنس در مناطق شرجي توصيه نمي‌شود و حتي ليوان‌هايي که به اسم کاغذي فروخته مي‌شود از جنس کاغذ نيستند و در توليد آن‌ها پلاستيک استفاده شده است به همين خاطر اين دست از ظروف تنها براي مواد غذايي سرد بهداشتي هستند.
قيمت خرما، قند و شكر در بازار
مصرف خرما در ماه محرم نيز افزايش پيدا مي‌کند که براساس گزارش ميداني خبرنگار تجات، درحال حاضر قيمت هر كيلوگرم خرما پيارم درجه يک 19200 تومان و قيمت نوع درجه دو آن 16500 تومان، خرماي دشتستان و کبکاب درجه يک 4500 تومان و نوع درجه دو آن 3700 تومان در بازار است. همچنين هرکيلوگرم خرماخاصويي ( شهددار) درجه يک 5300 تومان و درجه دو آن 4600 تومان، خرماي رطب مضافتي بم از نوع درجه يک آن 7900 تومان، خرماي زاهدي درجه يک 4800 تومان و نوع درجه دو آن 4200 تومان در بازار قيمت دارد. در گروه قند و شكر قيمت مصوب شکر فله کيسه 50 کيلويي 3000 تومان، شکر بسته‌بندي 10 کيلوگرمي‌نيز 30000 تومان، قند شکسته بسته‌بندي 10کيلوگرمي‌34000 تومان و شکر فله تنظيم بازار 2855 تومان فروخته مي‌شود.
برای حمايت از توليد ملی صورت گرفت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: مدت‌هاست که موضوع تعرفه‌هاي وارداتي براي قطعات خودرو مورد انتقاد فعالان اين بخش از صنعت کشور قرار گرفته است. طي ماه‌هاي گذشته بارها خبرهاي متعددي درباره حمايت‌هاي تعرفه‌اي در جهت بهبود وضعيت توليدکنندگان داخلي منتشر شده است.
استفاده از تايرهاي خارجي در ميان خودروسازان داخلي نيز يکي از مواردي است که با واکنش‌هايي همراه بوده است. پيش از اين خبرهايي درباره وضعيت نامناسب واحدها و کارخانه‌هاي توليد تاير در داخل کشور منتشر شده بود. با اين حال طي روزهاي گذشته رئيس هيات مديره انجمن صنفي صنعت تاير ايران اعلام کرده است که پس از اولتيماتوم وزير صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان درباره استفاده از تايرهاي خارجي، حالا مقرر شده است که قانون "ممنوعيت واردات تاير براي استفاده خودروسازان " اصلاح شده و نه تنها واردات تاير بلکه به‌طور کلي مصرف تايرهاي خارجي براي خودروسازان داخلي ممنوع شود.
به نظر مي‌رسد که دولت براي حمايت از کارخانه‌هاي تاير و حفظ شرايط رقابتي آنها بايد تسهيلاتي براي آنها قائل شود. به اعتقاد کارشناسان اين روزها در داخل تايرهاي باکيفيتي در حال توليد و تامين است که البته به همان نسبت نياز است تا روي برخي از تايرها بازنگري شود؛ از اين‌رو کميسيون صنايع و معادن مجلس هم پيش از اين از صاحبان اين نشان (برند)ها درخواست کرده کيفيت تايرهاي خود را افزايش دهند.
از طرف ديگر براي افزايش استفاده از محصولات داخلي علاوه بر کيفيت بايد قابليت رقابت با محصولات مشابه خارجي را نيز داشته باشند زيرا يکي از مشکلات کنوني در صنف تاير نداشتن توانايي رقابت قيمتي با نوع خارجي خود است که با وجود کيفيت مناسب به‌دليل نرخ بالاتر از اقبال کمتري برخوردارند. از اين رو تاکيد شده است که دولت براي حمايت از کارخانه‌هاي تاير و حفظ شرايط رقابتي آنها تسهيلاتي درنظر بگيرد، البته اين تسهيلات پس از مدتي بايد به دولت و خزانه بازگردانده شود چراکه در صورت برنگشتن شرايط، وابستگي به تسهيلات دولتي در اين کارخانه‌ها افزايش مي‌يابد که گريز از اين وابستگي دشوار است.
حقيقت اين است که صنعت تاير کشور يک صنعت راهبردي به‌شمار مي‌رود، بنابراين توليدکنندگان داخلي براي واردات مواد اوليه و يا قطعات يدکي ماشين‌آلات نياز به کمک و همراهي دولت دارند. چنانچه براي صنعت تاير کشور چاره‌انديشي نشود با کاهش توليد روبه‌رو خواهد شد درحالي که توليدات داخل به‌راحتي مي‌توانند تايرهاي مورد نياز خودروسازي کشور را تامين کنند بنابراين اگر شرايط رقابت قيمتي براي آن فراهم نشود با افت توليد در اين بخش روبه‌رو خواهيم شد. همچنين محصولات تايرسازان داخلي پاسخگوي نياز تاير کشور هستند و با توجه به تکميل برخي طرح‌هاي توسعه‌اي اين صنعت در شرکت‌هاي مختلف، دولت بايد جدي‌تر از گذشته پشتيبان و حامي‌صنعت داخلي باشد. در همين حال محمدرضا گنجي، رئيس هيات مديره انجمن صنفي صنعت تاير ايران در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته وزير وقت صنعت و معدن قانوني را ابلاغ کرد مبني بر اينکه هرگونه واردات تاير براي مصرف خودروسازان داخلي ممنوع است. وي با اشاره به ترفند خودروسازان براي استفاده از تايرهاي خارجي، افزود: متاسفانه خودروسازان با استفاده از اين قانون، تايرهاي خارجي را به نحوي ديگر از داخل تامين کرده و يا طي قراردادي با تجار و واردکنندگان ميزان تاير مورد نظر را وارد مي‌کنند. وي تصريح کرد: از آنجا که در اين قانون تنها بر مساله واردات تاير تاکيد شده، خودروسازان از اين موضوع استفاده کرده و تنها به اين بخش از قانون عمل کرده‌اما همچنان به مصرف تايرهاي خارجي ادامه مي‌دهند. رئيس هيات مديره انجمن صنفي صنعت تاير ايران تصريح کرد: براساس اصلاح اين قانون، خودرويي که در داخل توليد مي‌شود به هيچ عنوان نبايد از تاير خارجي و چيني در آنها استفاده شود. گنجي در ادامه از افزايش 40 درصدي واردات تاير طي 5 ماهه اول امسال خبر داد و گفت: متاسفانه واردات تاير در کليه سايزها اعم از سواري و سنگين در 5 ماهه اول امسال 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. وي با توجه به‌امار واردات تاير به کشور تاکيد کرد: متاسفانه همچنان آمار واردات تاير نگران کننده است به‌طوري که در برخي از سايزها و حتي با وجود خودکفايي در توليد تاير خودروهايي مثل پرايد، پژو، سمند و کاميون‌هاي تريلر، همچنان واردات در اين بخش صورت مي‌گيرد.
اما موضوع واردات تاير از ساير کشورها تنها مشکل اين صنعت در حال حاضر نيست. به اعتقاد کارشناسان علاوه بر مشکل واردات، عدم وصول مطالبات کلان توليدکنندگان تاير از خودروسازان موجب شده تا ميزان نقدينگي و سرمايه در گردش سازندگان تاير به شدت تحت تاثير قرار گيرد به‌طوري که اين شرايط توليدکنندگان را ناگزير کرده تا مشکل نقدينگي خود را با دريافت وام از بانک‌ها و پرداخت بهره‌هاي غيرمعقول تامين کنند. حقيقت اين است که‌امروز توليدکنندگان تاير در کشور با واردات تايرهاي خارجي در سايزهايي که در داخل توليد نمي‌شوند از توليدکنندگان معتبر و از مبادي قانوني مشکلي ندارند چراکه معتقدند آنچه که توازن بازار را بر هم مي‌زند ورود تاير از مبادي غيررسمي‌و غيرقانوني و ناهماهنگ با نياز کشور است. از طرف ديگر بايد گفت که در صورتي که واردات تاير براساس کمبود نياز کشور و از منابع معتبر خريداري شده و به طور رسمي‌وارد شوند هيچ‌گونه صدمه‌اي به توليدات داخلي وارد نخواهد شد در حالي که واردات برخي از تايرها با نشان تجاري نا معتبر و کيفيت نازل و قيمت پايين از کشورهاي مختلف بويژه چين و هند ضربه مهلکي به توليد داخل مي‌زند. به اعتقاد فعالان اين صنعت بايد واردات تاير ضابطه‌مند شده و براساس نياز موجود در کشور و در سايزهايي که توليد نمي‌شود صورت پذيرد ضمن اينکه هر نوع تايري که وارد کشور مي‌شود در ايران نمايندگي داشته و کيفيت آنها پيش از ترخيص از گمرکات کشور به تائيد مراجع قانوني برسد.

وزير راه و شهرسازي خبر داد:
وزير راه و شهرسازي در جلسه مشترک خود با مديران ۱۴ شرکت فرانسوي به تشريح پروژه‌هاي عمراني اولويت دار ايران پرداخت و در عين حال خبر داد که در آستانه تفاهمي‌مشخص با دولت فرانسه بر سر تامين مالي پروژه‌ها هستيم و گفت: اعطاي وام ۷۰ ميليون يورويي پاريس به تهران، شروع دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران است.
جلسه مشترک وزير راه و شهرسازي و دبير دولت فرانسه در اموراتحاديه اروپا و امورخارجه اين کشور با سرمايه‌گذاران و مديران شرکت‌هاي فرانسوي در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد. وزير راه و شهرسازي دراين جلسه و بعد از استماع نظرات مديران شرکت‌هاي فرانسوي، گفت: خوشبختانه جلسات ايران و فرانسه به گفت وگوهاي مداوم تبديل شده است و تعداد قراردادهاي دو کشور درحال گسترش است و اکنون تنها بحث عمده تأمين مالي پروژه‌ها است.آخوندي دراين باره توضيح داد: خوشبختانه طي مذاکراتي که با دولت فرانسه صورت گرفت در خصوص تأمين مالي پروژه‌ها در قالب وام‌هاي خزانه‌داري فرانسه به نتيجه رسيده‌ايم و پاريس دراين باره طرح روشني را به ما ارائه خواهد داد.
اعطاي اعتبار ۷۰ ميليون يورويي فرانسه به ايران
وي از پيشنهاد اعطاي اعتبار ۷۰ ميليون يورويي فرانسه به ايران خبر داد و گفت: اکنون نامه‌امضا شده اين وام از سوي وزير اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقاي ژان باتيست لوموئن دبير دولت فرانسه در امور اتحاديه اروپا و امور خارجه اين كشور به ايران آورده شده است که به عنوان آغاز يک دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران خواهد بود.
آخوندي ابراز اميدواري کرد که مذاکرات در سطح دو دولت و سيستم‌هاي بانکي دو کشور به راهکارهاي خيلي روشني دست يابد و ادامه داد: قاعدتاً انتظار ما و شما اين است که کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا بتوانند از شرکت‌هاي اروپايي براي فعال شدن در بازار ايران حمايت کنند.
حوزه هوايي نخستين اولويت براي نوسازي
وي به تشريح حوزه‌هاي مورد اولويت ايران پرداخت و از حوزه هوايي به عنوان نخستين اولويت براي نوسازي خبر داد و گفت: درحوزه هوايي اعم از فرودگاه، هواپيما، موتور و تمام بيزينس‌هاي مرتبط با صنعت هوانوردي به دنبال نوسازي و ارتقاي سيستم‌ها هستيم. حوزه دوم که به شدت براي ما مهم است بحث ريل است که خوشبختانه شرکت‌هاي فرانسوي اکنون با مقامات ريلي ما مذاکرات مستقيمي‌را دارند.
وزير راه و شهرسازي نوسازي ناوگان و ارتقاي فناوري و سطح تکنولوژي را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اينکه سرمايه‌گذاري در ريل يک سرمايه‌گذاري سبز است و با کنفرانس پاريس هم راستا است فرانسه مي‌تواند به کمک ايران بيايد؛ ما هدف بسيار بزرگي مبني بر افزايش سهم حمل و نقل ريلي از بار به ۳۰ درصد و از مسافر به ۲۰ درصد داريم و به همين خاطر نيازمند حجم سرمايه گذاري زيادي در شبکه را آهن و در بخش نوسازي واگن هستيم. ما بسيار علاقه مند هستيم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسيم و اعلام حمايت دولت فرانسه را از اين پروژه‌ها داشته باشيم.
همکاري با فرانسه در پروژه‌هاي ريلي
آخوندي حمل و نقل حومه‌اي و حمل و نقل ريلي اطراف تهران و هم‌چنين ريل پايه کردن بندر امام و شهيد رجايي را از جمله پروژه‌هاي مشخصي دانست که ‌مي‌توان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت: برقي‌کردن برخي محورهاي مهم شبکه حمل و نقل ايران و هم‌چنين راه آهن تهران -تبريز نيز ديگر پروژه ي مهمي‌است که علاقه منديم از جهت پشتيباني مالي با دولت فرانسه دراين خصوص مذاکرات مشخصي را داشته باشيم. وي هم‌چنين به موضوع نوسازي ناوگان جاده اي ايران اشاره کرد و با بيان اينکه اين مهم نيز با بحث کنفرانس پاريس کاملاً هم راستا است، گفت: مشخصاً به دنبال نوسازي ۶۵ هزار کاميون ايراني هستيم، عمر اين کاميون‌ها بالاي ۲۵ سال است و دو برابر نرمال گازوئيل مصرف مي‌کنند و ايجاد آلودگي بسيار گسترده‌اي دارند. براي ۱۷ هزار کاميون قرارداد نوسازي داريم و علاقه‌منديم از سيستم‌هاي بين‌المللي براي اين مهم کمک بگيريم. آخوندي با بيان اينکه در حوزه لجستيک فکر مي‌کنيم که شرکت‌هاي اروپايي بايد در ايران تاسيسات لجستيکي داشته باشند، گفت: اگر شرکت‌هاي اروپايي از قبيل ايرباس و توتال مي‌خواهند به بازار منطقه راه پيدا کنند نيازمند انبارهاي بزرگ لجستيکي هستند اين درحالي است که در حال حاضر شرکت‌هاي بزرگ اروپايي در ايران دپوي انبار خوبي ندارند و ما علاقه منديم امتيازاتي را در بنادر و مناطق آزاد و حتي در شهر فرودگاهي امام براي دپوي تاسيسات لجستيکي به شما بدهيم.
بهره‌مندي دو کشور از ارتباط بلندمتد
وزير راه و شهرسازي در تکميل چرايي پيشنهاد خود گفت: اين تصميم از يک طرف علامتي است به بازار ايران که ورود اروپايي‌ها به ايران موقت نيست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلي پشتيباني است و حضورشان حضور بلندمدتي است و ديگري اينکه يک بيزينس سودآوري براي اروپايي‌ها خواهد بود. در اين جلسه مديران ۱۴ شرکت فرانسوي مطرح در بخش لجستيک و حمل و نقل حضور داشتند که نماينده شرکت بندري BOLLORE و هم‌چنين شرکت THALES به ايراد سخنراني پرداختند.

بخشنامه جديد نجفي براي مقابله با فساد در شهرداري صادر شد؛
گروه اجتماعي: براي کاهش فساد و حداکثرسازي شفافيت مالي، اولويت برنامه‌هايي است که ريشه‌هاي حقوقي و ساختاري فساد را ريشه کن خواهد کرد.
يکي از کليدي‌ترين خواست‌هاي شهروندان، در انتخابات رياست جمهوري و چه در انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا، به ويژه در شهرهاي بزرگ، جلوگيري از فساد و رانت است. طي روزهاي گذشته برخي از اعضاي دوره پنجم شوراي شهر پايتخت اعلام کردند که در حال آماده کردن طرحي هستند تا شهردار تهران کليه تفويض اختيارات در مسايل مالي، معاملات، بخشودگي‌ها در مناطق و موسسات را مشخص کند. با اين حال طي روزهاي گذشته صحبت‌هاي مختلفي درباره نحوه عملکرد شهردار جديد و اعضاي شوراي شهر در ارتباط با مبارزه با فساد در مجموعه مديريت شهري منتشر شده بود. در يکي از آخرين واکنش‌ها محمود صادقي، نماينده مجلس دهم اعلام کرده بود که اگر اعضاي شوراي شهر تهران در اين زمينه وظايف خود را به خوبي انجام ندهند، نمايندگان مجلس طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را مجددا به جريان خواهند انداخت. در همين حال روز گذشته شهردار جديد تهران طي بخشنامه‌اي صدور هرگونه هولوگرام جديد را تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام کرد. به گزارش خبرگزاري‌ها،‌ به منظور رفع ابهامات و اشکالاتي که در ارتباط با صدور و کارسازي هولوگرام مربوطه به عوارض ساختماني در مناطق محتلف ايجاد شده و در جهت مديريت بهينه درآمدها و منابع نقدي از تاريخ ابلاغيه اين بخشنامه 69.6.28 تمامي‌واحدها موظف به رعايت موارد زير هستند. 1- صدور هرگونه هولوگرام جديد تا اطلاع ثانوي ممنوع است. 2- هولوگرام‌هاي صادر شده قبل از تاريخ اين بخشنامه در کميته که در سازمان املاک و مستغلات تشکيل مي‌شود بررسي و پس از راستي‌ازمايي و تأييد قابل اقدام بود و مناطق شهرداري حق قبول هولگرام‌هاي تاييد شده را ندارد. 3- مناطق 22 گانه مکلفند پرداخت نقدي مؤديان را به حساب خزانه شهرداري واريز و از هرگونه پرداخت پشت باجه خودداري کنند. 4- انجام هرگونه تهاتر در ازاي مطالبات اشخاص حقيقي و حقوق از شهرداري تهران با واگذري املاک و سپس پس از تأييد کميته‌اي که در سامان املاک و مستغلات تشکيل شده ميسر خواهد بود. 5- معاونت مالي و اقتصاد شهري در اسرع وقت نسبت به تعيين تکليف مراودات في‌مابين شهرداري و کارگزاران اقدام و نتيجه را گزارش دهند. 6- مسئوليت حسن اجراي اين بخشنامه به عهده بالاترين مقام مسئول واحدهاي ذيربط است و هرگونه تخطي از آن مورد پيگيرد قرار خواهد گرفت.
انتصابات جديد شهردار تهران
شهردار تهران در احکامي، شهرداران مناطق3، 7 و 10 پايتخت و نيز رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران و مشاور شهردار در امور برنامه‌ريزي راهبردي و نوسازي نظام مديريتي را منصوب کرد. به گزارش آنا، براساس احکام صادره از سوي محمد علي نجفي، شهردار تهران،‌ خانم‌ها دکتر سميه حاجوي و سهيلا صادق‌زاده را به عنوان شهرداران مناطق 7 و 10 شهرداري تهران منصوب شدند. نجفي همچنين، مصطفي سليمي‌را به عنوان شهردار منطقه 3 تهران منصوب کرد. انتخاب سيدمحمدجواد شيرازي به عنوان رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران و دکتر حسين غريبي، به عنوان مشاور شهردار در امور برنامه‌ريزي راهبردي و نوسازي نظام مديريت شهري از ديگر انتصاب‌هاي نجفي بودند.

عفو بين‌الملل با محکوم کردن نسل کشي‌ها درميانمار:
عفو بين‌الملل،آنگ سان سوچي، رهبردولت ميانماررا متهم کرد به اينکه در قبال پاکسازي قومي‌در کشورش "سرش را مثل کبک زير برف" کرده و سخنراني روز سه‌شنبه او را نيزمحکوم کرد.
به گزارش ايسنا،به نقل ازخبرگزاري اسپوتنيک، عفو بين‌الملل اعلام کرد: آنگ سان سوچي مطالب غيرواقعي درباره پاکسازي قومي‌مسلمانان روهينجا درميانمارمطرح کرده است.سوچي روز گذشته در اين سخنراني گفته بود که بيش از نيمي‌از روستاهاي روهينجا از خشونت‌ها تاثيرنپذيرفتندوطرف‌هاي خارجي را دعوت کرد به اينکه خودشان براي بازديد به اين منطقه بيايند.جيمز گومز، مدير منطقه جنوب شرق آسياي عفو بين‌الملل گفت: آنگ سان سوچي امروز نشان داد که او و دولتش همچنان سرشان را در قبال اتفاقات وحشتناک ايالت راخين زير برف کردند و سخنراني او در پاره‌اي از مواقع چيزي بيش از ترکيبي از مطالب غيرواقعي و مقصر دانستن خود قربانيان نبود.او تاکيد کرد: شواهد قاطعي وجود دارد که نيروهاي امنيتي ميانمار کمپين پاکسازي قومي‌اجرا مي‌کند. با وجود آنکه شنيده‌اند چنين محکوميتي از سوي سوچي عليه نقض حقوق بشردرايالت راخين مثبت است اما اوهنوز نسبت به نقش نيروهاي امنيتي دراين بحران ساکت بوده است.وي افزود: سوچي مدعي شد دولتش ازتحقيقات بين‌المللي نمي‌ترسد اما اين حرف او توخالي است. ميانماربارها گفته با هيات‌ حقيقت‌ياب سازمان ملل که اوايل سال جاري ميلادي تشکيل شد همکاري نخواهد کرد. اگراين کشور چيزي براي پنهان کردن ندارد اجازه دهند بازرسان سازمان ملل وارد خاکش از جمله ايالت راخين شود.اوگفت:اعضاي روهينجا چند دهه است که گرفتار يک چرخه سوءاستفاده و اخراج شده‌اند و اساساً در ايالت راخين به حاشيه رانده شده وحق شهروندي آنها سلب شده است و موانع شديدي در دسترسي به خدمات اساسي و بهداشت و درمان دارد.رهبردوفاکتوي ميانمارهم روزسه‌شنبه پس ازسکوتي طولاني در اظهاراتي خشونت‌ها و اقدامات ناقض حقوق بشري در راخين را محکوم کرد و گفت، عاملان اين خشونت‌ها طبق قانون مجازات مي‌شوند.به گزارش خبرگزار رويترز، آنگ سان سوچي، رهبر دوفاکتوي ميانماردرنخستين خطابه خود اززمان حملات در راخين و مهاجرت دسته جمعي مسلمانان روهينجايي به خارج از کشور گفت، ميانمار از بررسي‌هاي دقيق جامعه بين‌الملل درباره رخدادهاي صورت گرفته در راخين نمي‌ترسد و به دنبال راه حلي مناسب براي اين درگيري‌هاست.وي ادامه داد: روستاهاي مسلمان نشين در راخين تحت تاثير خشونت‌ها در ميانمار قرار نگرفته‌اند. از ديپلمات‌ها دعوت مي‌کنم بيايند و خودشان مشاهده کنند.رهبر دوفاکتوي ميانمار همچنين مراتب تاسف عميق خود را بابت رنجي که غيرنظاميان در اين درگيري‌ها مي‌کشند، ابراز داشت و گفت که مي‌خواهد هرچه سريعتر اين خشونتها پايان يابند و ادامه داد:‌ ما نگران مهاجرت تعداد زيادي از مسلمانان به بنگلادش هستيم. من اين خشونت‌هاي ضد بشري را به شدت محکوم مي‌کنم و ميانمار آماده بازگشت آوارگان است.وي همچنين قول داد تا اقدامي‌مناسب عليه عاملان دخيل در اين خشونت‌ها و نقض‌هاي گسترده حقوق بشري عليه مسلمانان روهينجايي در غرب کشورش انجام دهد و متعهد شد تا به مشورت‌هايي که از سوي کوفي عنان، دبيرکل پيشين سازمان ملل که در اوت سال جاري ميلادي مطرح شد، گوش دهد.رئيس يک تيم بازرسان حقوق بشري سازمان ملل روزسه‌شنبه گفت، اظهارنظرهاي مطرح شده در سخنراني اخير آنگ سان سوچي، رهبر ميانمار "خبر خوبي" براي تلاش‌هاي ناموفق اين بازرسان براي دسترسي پيدا کردن به اين کشور است.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مرزوقي داروسمن، رئيس تيم بازرسانان حقوق بشري سازمان ملل خشونت‌هاي بي‌سابقه اخير در ميانمار عليه اعضاي اقليت مسلمان روهينجا در يک ماه گذشته محکوم کرده و از شوراي حقوق بشر سازمان ملل خواهان تمديد شش ماهه مهلت داده شده به تيم او براي ارائه نخستين گزارش کتبي درباره اين بحران شد.داروسمن در سخنراني خطاب به اين شورا به دو نکته اصلي سخنراني امروز سوچي اشاره کرد: مورد اول، آمادگي قطعي دولت ميانمار براي پذيرفتن آوارگان بازگشته به مجرد اجراي فرايندها و مورد دوم، آمادگي اين دولت براي تحقيقات جامعه بين‌المللي در سطح جهاني درباره اين بحران است.وي اظهار داشت: اين سخنراني به موقع آنگ سان سوچي به نحوي مطابق رايزني‌هاي امروز صبح ما در شورا بود.