آمانو به توصيه ديگران گوش ندهد
رييس سازمان انرژي اتمي‌گفت: بيش از آنچه در توافقنامه پادمان، پروتکل الحاقي و برجام آمده، التزامي‌براي خود نمي‌بينيم.به گزارش ايلنا، علي اکبر صالحي با بيان اينکه ملاقات بسيار خوب و مثبتي با آمانو داشتيم گفت: ايشان گزارشي از ملاقات‌هايي که با ديگران در خصوص برجام داشت، ارائه کرد، اظهار داشت: تاکيد ما اين بود که همانطور که در سوگندنامه مديرکل آژانس آمده که‌امروز هم آقاي آمانو اين سوگندنامه را قرائت کرد، مديرکل آژانس بايد مستقلانه عمل کند و گوش به توصيه‌هاي ديگران نداشته باشد. تا به‌امروز هم احساس ما اين است که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌به اين سوگندنامه به‌خصوص در ارتباط با برجام تا به‌امروز وفادار بوده است.

اصلاح‌طلبان باز هم ائتلاف مي‌کنند
يک عضو فراکسيون اميد گفت: تجربه ائتلاف در انتخابات مجلس دهم به هيچ وجه براي اصلاح‌طلبان به معني نقض و رد ارزش ائتلاف نيست. اصلاح طلبان در صورت نياز به ائتلاف در آينده، شاخصه‌هاي ورود بهتر و متقن‌تري را به کار خواهند گرفت تا ائتلاف از حداقل ريزش فردي برخوردار باشد.ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ايسنا گفت: عدم ائتلاف در مباحث کلان و حتي جزيي سياسي به معني ايجاد تفرقه و يا آسيب به اتحاد ملي نيست، بلکه تنها يک مشي تاکتيکي موقت براي نيل به هدفي سياسي و يا انتخاباتي آن هم براي يک مقطع و يا شرايطي از پيش تعيين ‌شده است. وي گفت: ائتلاف در انتخابات ۱۳۹۴ توانست تمام کرسي‌هاي تهران در مجلس دوازدهم را از آن خود کند.

پرهيز از خرافات در مجالس عزاداري
نماينده فارس در خبرگان رهبري از مجالس عزاداري امام حسين (ع) خواست از طرح خرافات و مطالب پوچ پرهيز کنند. به گزارش ايرنا، آيت الله احمد بهشتي با يادآوري معضلات فرهنگي و اجتماعي در کشور خواستار پرهيز مجالس عزاداري امام حسين (ع) از طرح خرافات و مطالب پوچ شد.وي از برخي ناهنجاري‌ها همچون افزايش طلاق، اعتياد و بروز بزهکاري‌هاي اجتماعي و از تاسيس برخي موسسات اعتباري با نامه ائمه اطهار (ع) انتقاد کرد.وي به موضوع همه پرسي اقليم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: پس از فروکش کردن داعش و شکست آنها در منطقه دشمنان با طرح موضوع جدايي کردستان عراق از حکومت مرکزي خواب فتنه ديگري را در منطقه ديده‌اند.


روزهای شلوغ روحاني
رييس جمهور کشورمان که براي شرکت در مجمع عمومي‌سازمان ملل به نيويورک سفر کرده، ديدارهاي جداگانه اي با دبير کل سازمان ملل، رييس جمهور فرانسه، رييس جمهور اتريش و نخست وزير سوئد برگزار کرد.
برجام الگوي صلح و ثبات
در اين رابطه رييس جمهور ايران در ديدار با دبيرکل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگي تهران براي تقويت همکاري خود با اين سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌اي گفت: برجام مي‌تواند الگوي خوبي براي صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئوليت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و دبيرکل سازمان ملل در حمايت و تقويت برجام به ويژه در برابر آنهايي که خلاف تعهدات گام بر مي‌دارند، بسيار با اهميت است. حسن روحاني در ديدار با آنتونيو گوترش از دبير کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش‌هاي خود را براي اجراي قطعنامه جهان عليه خشونت و افراط گرايي (WAVE) و قطعنامه‌هاي سال‌هاي ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به کار گيرد.رييس جمهور در خصوص تروريسم به عنوان يک معضل جهاني و ضرورت تقويت همکاري همگاني براي مبارزه با اين معضل، گفت: ايران عليه تروريسم اقدامات ارزشمندي در منطقه انجام داده است. بايد براي حل مشکلات منطقه بدنبال راه حل‌هاي سياسي بود و ما با کشورهاي دوست همانند ترکيه و روسيه در حال پيشبرد روند مذاکرات آستانه هستيم.روحاني همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمايت قاطع و حفاظت از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسي در اقليم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغيير مرز و جغرافياي کشورهاي منطقه بسيار خطرناک است.دبيرکل سازمان ملل متحد به ضرورت اجراي کامل و دقيق برجام از سوي همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت: ايران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام گام مهمي‌در تقويت صلح است و معتقدم همه بايد از آن حفاظت کنند.آنتونيو گوترش با اشاره به اينکه سازمان ملل خواهان همکاري بسيار نزديک با ايران براي حل و فصل سياسي مشکلات در کشورهاست، با حمايت قاطع از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق، گفت: حل مشکلات کنوني در سوريه و عراق در گرو پيگيري راه حل‌هاي سياسي و مذاکره همه طرف‌هاست؛ همانند آنچه که اکنون با مشارکت ايران، روسيه و ترکيه در آستانه و از سوي سازمان ملل در ژنو در جريان است.وي افزود: هر گونه تجزيه عراق يا سوريه نفعي براي ثبات منطقه ندارد و ما آماده همکاري با ايران در تقويت پايه‌هاي صلح و امنيت در منطقه هستيم.
نقش اروپا در پسابرجام مهم
در همين رابطه رييس‌جمهور ايران در ديدار رييس جمهور فرانسه، نقش اروپا و پاريس را در حفظ فضاي مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکيد کرد که تهران علاقه‌مند است در فضاي جديد، همکاري‌هاي خود را با فرانسه در همه عرصه‌هاي مورد علاقه تعميق بخشد. روحاني گفت: از حضور سرمايه‌گذاران فرانسوي براي همکاري‌هاي مشترک در بخش‌هاي مختلف در ايران حمايت مي‌کنيم.رييس جمهور رفتارهاي دولت فعلي آمريکا در ارتباط با برجام را براي جامعه جهاني نگران کننده برشمرد و تاکيد کرد: تنها نهادي که بايد بر برجام نظارت کند آژانس بين المللي انرژي اتمي‌است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پايبندي ايران بر اين توافق تاکيد کرده و نبايد برخي‌ها توافق روشني همانند برجام را به مسايل ديگر مشروط کنند.رييس جمهور فرانسه نيز در اين ديدار با تاکيد بر عزم کشورش براي گسترش و تعميق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبي براي گسترش همکاري‌هاي مشترک ايجاد کرده و پاريس به برجام متعهد است و از آن حمايت مي‌کند.امانوئل ماکرون تاکيد کرد: فرانسه خواستار اجراي کامل برجام است و هر گونه مذاکره مجدد درباره آن را بي معنا مي‌داند.
فشار بر دولت ميانمار
همچنين رييس جمهور ايران در ديدار نخست وزير سوئد گفت: دولت دوازدهم از سرمايه گذاران و کارآفرينان سوئدي براي حضور و مشارکت فعال در بازار ايران استقبال و حمايت مي‌کند. روحاني در ديدار " استفان لوون" گفت: برجام فرصت مناسبي را براي گسترش روابط دو کشور فراهم کرده که بهره گيري از اين فرصت به نفع منافع دو ملت است.رييس جمهور بر اجراي توافقنامه‌هاي دو کشور براي توسعه بيش از پيش همکاري‌ها تاکيد کرد و گفت: براي توسعه روابط اقتصادي، نيازمند روابط بانکي بهتر هستيم و اميدوارم با توسعه مناسبات بانکي، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادي و ساير بخش‌ها از جمله مناسبات علمي، دانشگاهي و فناوري‌هاي پيشرفته باشيم.رييس جمهور به موضوع يمن و آوارگي هزاران يمني پرداخت و گفت: اميدواريم هر چه سريعتر با برقراري آتش بس در يمن، مذاکرات گروه‌هاي يمني آغاز شود و اتحاديه اروپا نيز با حمايت از اين فرايند مي‌تواند به‌امنيت منطقه کمک کند.روحاني وضعيت غمبار مسلمانان ميانمار را نيز تکان دهنده خواند و گفت: شرايط سختي براي مسلمانان ميانمار پيش آمده و 400 هزار بيگناه آواره شده‌اند. فشار بر دولت ميانمار براي توقف نسل کشي و اعمال خشونت عليه مسلمانان يک اقدام ضروري است و بي ترديد نقش اتحاديه اروپا براي توقف فشارهاي غيرانساني بر مسلمانان ميانماري و کمک به آوارگان حائز اهميت است.
نخست وزير سوئد نيز خواهان اجراي سريعتر تمامي‌توافقات ميان دو کشور شد و گفت: اطمينان مي‌دهم که هيچ محدوديتي براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي ميان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکي حمايت مي‌کنيم.استفان لوون با تاکيد بر اينکه "برجام نبايد تضعيف شود"، بر ضرورت اجراي کامل برجام و لغو محدوديت‌ها براي تجارت با ايران تاکيد کرد و گفت: ما خرسنديم که ايران طبق گزارش‌هاي آژانس به تمامي‌تعهداتش در قبال برجام عمل کرده و همه طرف‌ها نيز بايد به انجام تعهداتشان پايبند باشند.
استقبال از رابطه با اتحاديه اروپا
از سوي ديگر روحاني در ديدار رييس جمهور اتريش گفت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضاي مناسبي براي تحکيم هر چه بيشتر روابط با همه کشورهاي اروپايي بوجود آمده و با توجه به ظرفيت‌هاي گسترده‌اي که دو کشور در عرصه‌هاي مختلف بويژه از لحاظ سرمايه‌گذاري، تجارت، علمي‌و فناوري‌هاي نو دارند ، بايد سطح همکاري‌ها را به نفع دو ملت بيش از پيش ارتقاء بخشيد.روحاني اظهار کرد: هر حرکت اقتصادي نيازمند محيط مناسب است و در طول سالهاي گذشته هيچ کشور و شرکتي که با ايران کار و يا در کشورمان سرمايه گذاري کرده ، پشيمان نيست.رييس‌ جمهور به نقش برجام در توسعه همکاري‌هاي مشترک اشاره کرد و گفت: اجراي کامل توافق برجام به نفع اتحاديه اروپا و منطقه است؛ لذا ضرورت دارد اتحاديه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفريني خود را در اين زمينه همسو با منافع خود و شرکتهاي اروپايي، افزايش دهد.رييس جمهور اتريش نيز گفت: ما علاقه مند به روابط خوب و سرمايه گذاري مستقيم در ايران هستيم.الکساندر فان در بلن به‌امارهاي اميدوار کننده در ارتباط با اقتصاد ايران در عرصه جهاني اشاره کرد و افزود: اين آمارها بسيار اميدوارکننده است و شرکتهاي اروپايي و اتريشي را بيش از پيش براي مشارکت در بازار ايران تشويق مي‌کند.

سخنگوي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس با انتقاد از فعاليت احزاب، گفت: عضوگيري مستمر و پشتيباني از سياستمداران منتخب تنها راه تاثيرگذاري احزاب در جامعه است.
اصغر سليمي‌در گفت‌وگو با خانه‌ملت در خصوص فعاليت احزاب در کشور با تاکيد بر اينکه قانون احزاب بدون اشکال است، گفت: متاسفانه احزاب در کشور ما تنها زمان برگزاري انتخابات فعال شده که اين نوع فعاليت سبب عدم معرفي نيروهاي کارآمد و شايسته به مردم شده است. احزاب و خانه احزاب بايد جلسات مستمر داشته باشد.
نماينده سميرم با اشاره به کميته‌ احزاب و تشکل‌هاي مدني در کميسيون شوراها و امور داخلي کشور، تصريح کرد: کميته مذکور آمادگي رفع موانع و خلاءهاي قانوني پيرامون احزاب و خانه احزاب را دارا است تا شرايط ورود قدرتمند احزاب در عرصه‌هاي سياسي تعبيه شود.وي افزود: احزاب فعال و قدرتمند مي‌توانند از معرفان توانمند دفاع کنند ضمن آنکه پاسخگوي ابهامات مردمي‌هم باشند. با وضعيت فعلي احزاب به اهداف خود نخواهند رسيد زيرا احزاب وابسته به دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در بيانيه‌هاي مختلف از شناسنامه‌دار کردن احزاب و تربيت مديران و سياست‌مداران توانمند صحبت مي‌کنند اما اقدام عملي انجام نمي‌دهند.
اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه دولت و وزراي مربوطه شرايط فعاليت آنها را تسهيل کنند تا احزاب کارآمد و شفاف ايجاد و موثر واقع شوند، گفت: از آنجايي که احزاب فعاليت مستمر و موثري ندارند، سياسيون نيز کمتر رغبت به عضويت در آنها را دارند، ضمن آنکه با عضويت افراد در احزاب امکان تغيير رويکرد آنها وجود دارد در حالي که عضوگيري مستمر بايد داشته و در طول چهار سال از نيروهايي منتخب مديريتي خود پشتيباني کنند.سخنگوي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: احزاب بايد پاسخگوي اشتباهات و ايرادات سياستمداران منتخب خود باشند، لذا احزاب با حمايت‌هاي علمي، فرهنگي و معنوي از اعضا سبب ايجاد انگيزه در خدمت رساني به مردم شوند از اين رو درخواست‌هاي خود را به مجلس يا خانه احزاب يا دولت بايد ارايه دهند.
رييس مجلس خواستار شد:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت:در سايه بيداري و آمادگي رزمندگان سپاه و ساير نيروهاي نظامي‌است که دشمنان انقلاب اسلامي‌جرات جسارت به مرزهاي ايران اسلامي‌را ندارند.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در جريان بازديد از مناطق مرزي استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي گفت: حضور نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌همانند گذشته‌امنيت پايدار را در مرزها برقرار کرده و علاوه بر اين رزمندگان سپاه در حوزه‌هاي مهندسي و ساخت جاده‌ها در ارتفاعات و نقاط صعب العبور نيز کارهاي خوبي کرده‌اند .
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه ساماندهي خوبي در زمينه استقرار نيرو در مرزها صورت گرفته است، افزود:اشرار و ضدانقلاب ضربه‌هاي شديدي از نيروهاي نظامي‌و امنيتي جمهوري اسلامي‌خورده‌اند و ارتقاي امنيت مرزها يک هشدار به عناصر ضدانقلاب است. نيروهاي نظامي‌در مرزها هميشه بايد هوشيار باشند و رصدهاي لازم در مرزها انجام شود و نبايد از انجام اين مهم غفلت کرد.
لاريجاني افزود:در سايه بيداري و آمادگي رزمندگان سپاه و ساير نيروهاي نظامي‌است که دشمنان انقلاب اسلامي‌جرات جسارت به مرزهاي ايران اسلامي‌را ندارد.
لاريجاني در جريان بازديد مرزهاي مشترک جمهوري اسلامي‌ايران با کشورهاي ترکيه، ارمنستان و آذربايجان از پاسگاه‌هاي مرزي شهيدان و شگفتان و مناطق مرزي تيسه،زرينه،بزتپه،سليوانا،قلعه زينال تابوتان،منطقه بورآلان،غار سمندران دشت شيبلو و بسياري ديگر از مناطق مرزي استان‌هاي آذربايجان غربي و شرق بازديد کرد.
براساس اين گزارش رئيس مجلس شوراي اسلامي‌پس از مناطق مرزي استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي، در مسير عزيمت خود از تبريز به تهران در فرودگاه بين المللي شهيد مدني تبريز مورد استقبال حجت الاسلام آل‌هاشم نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه شهر تبريز قرار گرفت.
همچنين شبستري سرپرست استانداري آذربايجان شرقي و ديگر مسئولان استاني از دکتر لاريجاني استقبال و با ايشان ديدار کردند.
پیام تسليت رهبر انقلاب
درپي درگذشت حجت‌الاسلام معصومي

رهبر انقلاب اسلامي‌در پيامي‌درگذشت عالم خدمتگزار حجت الاسلام علي‌اصغر معصومي‌را تسليت گفتند.به گزارش ايسنا، در متن پيام حضرت آيت الله خامنه‌اي آمده است: درگذشت عالم خدمتگزار جناب حجة‌الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ علي‌اصغر معصومي‌رحمة‌الله‌عليه را به خاندان گرامي‌و بازماندگان محترم و به همه‌ي ارادتمندان و شاگردان ايشان تسليت عرض ميکنم. در طول دهها سال گذشته، خدمات اين عالم بزرگوار در زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي استمرار داشته و عضويت در دوره‌هاي متعدد مجلس خبرگان نمونه‌ي برجسته‌ي آن بوده است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات ايشان را مسألت مينمايم.

برجام با تهديد آمريکا دچار فروپاشي نمي‌شود
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: توافق برجام بين ايران و ۶ کشور بسته‌شده و فقط بين ايران و آمريکا نيست که اگر اين کشور بخواهد آن را تهديد کند؛ برجام دچار فروپاشي شود.به گزارش ايسنا، آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري درباره اقدام ايران در صورت نقض برجام توسط آمريکا اظهار کرد: صحبت‌هاي دشمنان ما جديد نيست و از ابتداي انقلاب تا امروز با تهديدات آن‌ها آشنا هستيم.وي بابيان اين‌که‌امروز در دنيا آمريکا به‌صورت آشکار پرچم‌دار بر هم زدن برجام است؛ افزود: اين کشور به‌عنوان پرچم‌دار تهديد عليه ملت ايران است و اين توافق که بين ايران و ۶ کشور بسته‌شده فقط بين ايران و آمريکا نيست که اگر اين کشور بخواهد آن را تهديد کند؛ برجام دچار فروپاشي شود.وي تأکيد کرد: ما انتظار داريم هيئتي که براي نظارت بر برجام تعيين‌شده پس از بازگشت رئيس‌جمهور از سازمان ملل پاسخي درخور و متناسب با تهديدات آمريکا بدهد تا اين کشور براي هميشه احساس کند که نمي‌تواند در برابر اراده ملت ايران حرفي بزند.حسيني بوشهري در پايان گفت: آن‌ها بايد بفهمند که انجام هر حرکتي که بخواهد ملت ايران را تحقير کند از توانشان خارج است.

پرونده بقايي در دادگاه کارکنان دولت
رئيس کل دادگاه‌هاي عمومي‌و انقلاب تهران گفت: براي پرونده ‌«حميد بقايي» معاون اجرايي رييس دولت دهم قبلاً کيفرخواست صادر شده بود که جلسه دادگاه آن، 25 مهرماه تعيين شده است. عباس پورياني در گفت‌وگو با ايسنا افزود: شعبه 1057 در مجتمع قضايي کارکنان دولت به اين پرونده رسيدگي خواهد کرد.بر اساس اين گزارش، چندي پيش عباس جعفري دولت‌آبادي از صدور کيفرخواست ۳۰ صفحه‌اي با 5 عنوان اتهامي‌براي حميد بقايي خبر داده بود.دادستان تهران 5 مرداد ماه سال جاري اظهارات حميد بقايي در مورد وضعيت برخي زندانيان و ساير موارد ادعا شده را تکذيب و رد کرد.

بايد به مفاهيم اوليه انقلاب بازگرديم
يک استاد دانشگاه گفت: هيچ چاره‌اي نداريم؛ جز اين که به مفاهيم اوليه انقلاب بازگرديم. اهداف امام خميني از انقلاب کردن را مطالعه کنيد.به گزارش ايسنا، صادق زيباکلام در همايش صلح، دموکراسي و حقوق شهروندي اظهار کرد: ممکن است حکومت در يک جامعه عالي باشد اما اسمش لزوما اجراي دموکراسي نيست. با اين که آقاي ترامپ خيلي قدرت دارد، تصميمي‌مي‌گيرد و وقتي قاضي فدرال مخالفت مي‌کند، آن تصميم اجرا نمي‌شود. در انگلستان وقتي توني بلر خواست به عراق حمله کند، طرحش را به صورت لايحه به مجلس عوام برد و آنجا بررسي کردند.وي ادامه داد: بياييد پناه ببريم به قانون اساسي اما بدانيم قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران توسط حقوقدان‌ها نوشته نشده است. عبارات زيبايي در قانون است به کار برده مي‌شود اما بسياري از مواردي که در کشورهاي ديگر حل شده را حل نکرده است.اين استاد دانشگاه گفت: مشکل فقط در قانون اساسي نيست، از همان روزي که مفاهيم حقوقي وارد ايران شدند با مقاومت اصحاب قدرت هم روبه رو شدند. وقتي اجداد ما در مجلس اول قانون را نوشتند محمدعلي شاه شمشير را براي مشروطه خواهان از رو بست. روزي که متمم قانون را بردند امضا کنند متمم را انداخت کناري و گفت اجداد من قدرت را با شمشير گرفتند اگر مي‌توانيد شما هم همين کار را بکنيد.زيباکلام گفت: ما هيچ چاره اي نداريم جز اينکه به مفاهيم اوليه انقلاب بازگرديم. بخوانيد روزنامه‌هاي اول انقلاب يا پيش از آن را که سياستمداران مي‌گفتند ما براي چه با رژيم شاه مبارزه مي‌کنيم.١٢٠ مصاحبه‌امام خميني را تا پيش از پيروزي انقلاب بخوانيد. از او مي‌پرسيدند علت مبارزه با نظام شاه چيست؟ نظام اسلامي‌که شما مي‌خواهيد برپا کنيد چگونه است؟ با مارکسيست‌ها و بهايي‌ها چگونه برخورد مي‌کنيد؟ با زنان، منتقد و مخالف خود چگونه رفتار مي‌کنيد؟وي تصريح کرد: فکر مي‌کنيد در آن ١٢٠مصاحبه‌امام چند بار گفته‌اند که مبارزه با شاه مهم نيست و ما بايد با آمريکا و با غرب مبارزه کنيم. تنها يکي دوبار اسم آمريکا وسط مي‌آيد ايشان مي‌گويد من نمي‌دانم که چرا کارتل از شاه حمايت مي‌کند در حالي که مردم شاه را نمي‌خواهند.