وجود ۶۰۰هزار خانه خالي‌از سکنه در شهر تهران  
عضوکميسيون شوراها و امور داخلي مجلس،گفت: سزاوار نيست که بخش قابل توجهي از درآمد اقشار کم درآمد براي پرداخت اجاره بها هزينه شود. اصغر سليمي‌در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت درباره وضعيت نرخ نجومي‌اجاره مسکن دربازارکشور،گفت:متاسفانه نرخ نجومي‌اجاره بها در کلان شهر تهران، طبقه متوسط وکم درآمدها را تحت فشار اقتصادي قرار داده است، بنابراين دولت دوازدهم بايد براي رفع اين بحران بطورمستقيم وارد عمل شود.وی با بيان اينکه اجاره بها و نرخ زمين در کلان شهر تهران سير صعودي دارد، تصريح کرد: روحاني فکري براي اقتصادي شدن مسکن براي کم درآمد‌ها کند، زيرا نبايد نفس اقتصاد معيشتي طبقه متوسط جامعه در جولان اجاره بهاي مسکن بگيرد.

 راهداري نيازمند اعتبارات ۳۵۰۰ ميلياردي است
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: با توجه به‌امار راه‌هاي كشور حدود ٤٥ درصد از اعتبارات مورد نياز به صورت ملي و حدود ٥٥ درصد استاني حد اقل معادل ٣٥٠٠ ميليارد تومان بايد تامين گردد تا بتوان امر راهداري مناسب و به موقع را انجام داد.
مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در اين مراسم با تاكيد بر اولويت برنامه‌ها و اقدامات ايمني در راههاي كشور اظهار داشت: عمليات ايمن سازي راه‌هاي برون شهري از فعاليت‌ها و ماموريت‌هاي اصلي راهداري كشور است و ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استانها در سراسر كشور به اين امر اهتمام جدي دارند.

هدايت بازار مسکن به سوي خريداران مصرفي  
مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن ، گفت: بازگرداندن و تقويت توان خريد متقاضيان مصرفي مسکن مي‌تواند از جمله مهم‌ترين رويکردها و برنامه در بخش مسکن باشد و افزايش قدرت خريد متقاضيان از طريق اعطاي وام‌هاي بانکي و نيز ساير برنامه‌ها را يکي از مهم‌ترين روش‌ها براي برون‌رفت از شرايط رکود مي‌داند. علي چگني افزود:بخش مسکن در شمول بخش‌هاي حساس و چندبعدي اقتصاد کشور است که تغيير و تحولات آن به‌طور مستقيم با زندگي و رفاه مردم عجين شده است چرا که از يک‌سو نياز اساسي حيات خانوارها و از سوي ديگر گرانترين و مهم‌ترين دارايي خانوار و از بعدي ديگر مأمن مناسبي براي سرمايه‌گذاري و بازار جذابي در مجموعه اقتصاد کلان است.


وزير راه و شهرسازي خبر داد:
وزير راه و شهرسازي در جلسه مشترک خود با مديران ۱۴ شرکت فرانسوي به تشريح پروژه‌هاي عمراني اولويت دار ايران پرداخت و در عين حال خبر داد که در آستانه تفاهمي‌مشخص با دولت فرانسه بر سر تامين مالي پروژه‌ها هستيم و گفت: اعطاي وام ۷۰ ميليون يورويي پاريس به تهران، شروع دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران است.
جلسه مشترک وزير راه و شهرسازي و دبير دولت فرانسه در اموراتحاديه اروپا و امورخارجه اين کشور با سرمايه‌گذاران و مديران شرکت‌هاي فرانسوي در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد. وزير راه و شهرسازي دراين جلسه و بعد از استماع نظرات مديران شرکت‌هاي فرانسوي، گفت: خوشبختانه جلسات ايران و فرانسه به گفت وگوهاي مداوم تبديل شده است و تعداد قراردادهاي دو کشور درحال گسترش است و اکنون تنها بحث عمده تأمين مالي پروژه‌ها است.آخوندي دراين باره توضيح داد: خوشبختانه طي مذاکراتي که با دولت فرانسه صورت گرفت در خصوص تأمين مالي پروژه‌ها در قالب وام‌هاي خزانه‌داري فرانسه به نتيجه رسيده‌ايم و پاريس دراين باره طرح روشني را به ما ارائه خواهد داد.
اعطاي اعتبار ۷۰ ميليون يورويي فرانسه به ايران
وي از پيشنهاد اعطاي اعتبار ۷۰ ميليون يورويي فرانسه به ايران خبر داد و گفت: اکنون نامه‌امضا شده اين وام از سوي وزير اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقاي ژان باتيست لوموئن دبير دولت فرانسه در امور اتحاديه اروپا و امور خارجه اين كشور به ايران آورده شده است که به عنوان آغاز يک دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران خواهد بود.
آخوندي ابراز اميدواري کرد که مذاکرات در سطح دو دولت و سيستم‌هاي بانکي دو کشور به راهکارهاي خيلي روشني دست يابد و ادامه داد: قاعدتاً انتظار ما و شما اين است که کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا بتوانند از شرکت‌هاي اروپايي براي فعال شدن در بازار ايران حمايت کنند.
حوزه هوايي نخستين اولويت براي نوسازي
وي به تشريح حوزه‌هاي مورد اولويت ايران پرداخت و از حوزه هوايي به عنوان نخستين اولويت براي نوسازي خبر داد و گفت: درحوزه هوايي اعم از فرودگاه، هواپيما، موتور و تمام بيزينس‌هاي مرتبط با صنعت هوانوردي به دنبال نوسازي و ارتقاي سيستم‌ها هستيم. حوزه دوم که به شدت براي ما مهم است بحث ريل است که خوشبختانه شرکت‌هاي فرانسوي اکنون با مقامات ريلي ما مذاکرات مستقيمي‌را دارند.
وزير راه و شهرسازي نوسازي ناوگان و ارتقاي فناوري و سطح تکنولوژي را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اينکه سرمايه‌گذاري در ريل يک سرمايه‌گذاري سبز است و با کنفرانس پاريس هم راستا است فرانسه مي‌تواند به کمک ايران بيايد؛ ما هدف بسيار بزرگي مبني بر افزايش سهم حمل و نقل ريلي از بار به ۳۰ درصد و از مسافر به ۲۰ درصد داريم و به همين خاطر نيازمند حجم سرمايه گذاري زيادي در شبکه را آهن و در بخش نوسازي واگن هستيم. ما بسيار علاقه مند هستيم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسيم و اعلام حمايت دولت فرانسه را از اين پروژه‌ها داشته باشيم.
همکاري با فرانسه در پروژه‌هاي ريلي
آخوندي حمل و نقل حومه‌اي و حمل و نقل ريلي اطراف تهران و هم‌چنين ريل پايه کردن بندر امام و شهيد رجايي را از جمله پروژه‌هاي مشخصي دانست که ‌مي‌توان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت: برقي‌کردن برخي محورهاي مهم شبکه حمل و نقل ايران و هم‌چنين راه آهن تهران -تبريز نيز ديگر پروژه ي مهمي‌است که علاقه منديم از جهت پشتيباني مالي با دولت فرانسه دراين خصوص مذاکرات مشخصي را داشته باشيم. وي هم‌چنين به موضوع نوسازي ناوگان جاده اي ايران اشاره کرد و با بيان اينکه اين مهم نيز با بحث کنفرانس پاريس کاملاً هم راستا است، گفت: مشخصاً به دنبال نوسازي ۶۵ هزار کاميون ايراني هستيم، عمر اين کاميون‌ها بالاي ۲۵ سال است و دو برابر نرمال گازوئيل مصرف مي‌کنند و ايجاد آلودگي بسيار گسترده‌اي دارند. براي ۱۷ هزار کاميون قرارداد نوسازي داريم و علاقه‌منديم از سيستم‌هاي بين‌المللي براي اين مهم کمک بگيريم. آخوندي با بيان اينکه در حوزه لجستيک فکر مي‌کنيم که شرکت‌هاي اروپايي بايد در ايران تاسيسات لجستيکي داشته باشند، گفت: اگر شرکت‌هاي اروپايي از قبيل ايرباس و توتال مي‌خواهند به بازار منطقه راه پيدا کنند نيازمند انبارهاي بزرگ لجستيکي هستند اين درحالي است که در حال حاضر شرکت‌هاي بزرگ اروپايي در ايران دپوي انبار خوبي ندارند و ما علاقه منديم امتيازاتي را در بنادر و مناطق آزاد و حتي در شهر فرودگاهي امام براي دپوي تاسيسات لجستيکي به شما بدهيم.
بهره‌مندي دو کشور از ارتباط بلندمتد
وزير راه و شهرسازي در تکميل چرايي پيشنهاد خود گفت: اين تصميم از يک طرف علامتي است به بازار ايران که ورود اروپايي‌ها به ايران موقت نيست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلي پشتيباني است و حضورشان حضور بلندمدتي است و ديگري اينکه يک بيزينس سودآوري براي اروپايي‌ها خواهد بود. در اين جلسه مديران ۱۴ شرکت فرانسوي مطرح در بخش لجستيک و حمل و نقل حضور داشتند که نماينده شرکت بندري BOLLORE و هم‌چنين شرکت THALES به ايراد سخنراني پرداختند.

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه سرمايه‎گذاري‎ها در صنعت هوايي مي‎تواند آينده خوبي را براي اين صنعت رقم بزند، گفت: نقطه قوت شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران را در دو محور «سازندگي فرودگاه‎ها» و «بازنگري و بازسازي کنترل فضاي کشور» ارزيابي کرد.
علي عابدزاده در حاشيه بازديد از نخستين نمايشگاه ايروپرشيا با اشاره به سرمايه‎گذاري‎هاي انجام شده در صنعت هوايي کشور،گفت: اين سرمايه‎گذاري‎ها مي‎تواند آينده خوبي را براي اين صنعت رقم بزند که يکي از نتايج آن ايجاد همدلي در اين صنعت خواهد بود. وي با بيان اينکه برگزاري چنين نمايشگاه‎هايي نشان‎دهنده اين است که همه به دنبال يک هدف واحد هستيم، افزود: يکي از نشانه‎هاي اين هدف واحد همين است که شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران و ساير شرکت‎ها و سازمان‎هايي که به نحوي در اين صنعت دست اندرکار هستند، در نمايشگاه حضور يافته و اين نقطه قوت نمايشگاه به شمار مي‌رود.
عابدزاده نقطه قوت شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران را در دو محور «سازندگي فرودگاه‎ها» و «بازنگري و بازسازي کنترل فضاي کشور» ارزيابي کرد وگفت: اين شرکت نقش بي بديلي در حمل و نقل هوايي کشور دارد و بايد به راندمان آن نيز توجه بيشتر داشت که البته شواهد نشان مي‎دهد که راندمان اين شرکت روز به روز در حال بهبود است.

معاون وزير راه و شهرسازي در بازديد از راه‌آهن مراغه-اروميه گفت:‌ هم اکنون پيشرفت فيزيکي کل طرح به ۸۲ درصد رسيده و کمتر از ۱۲ کيلومتر از عمليات ريل‌گذاري اين خط باقي مانده است. خيراله خادمي‌افتتاح اين خط ريلي را موجب اتصال استان آذربايجان غربي به استان‌هاي آذربايجان شرقي، زنجان، قزوين و تهران دانست که موجب رونق و توسعه اقتصادي مردم منطقه مي‌شود.
وي از اتمام عمليات ريل‌گذاري اين محور در آينده اي نزديک خبر داد و تاکيد کرد: حدود ۱۲ کيلومتر تا پايان عمليات ريل‌گذاري اين محور باقي مانده است.خادمي‌از پيشرفت فيزيکي ۸۲ درصدي طرح خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون زيرسازي مسير اصلي راه‌آهن مراغه- اروميه با پيشرفت فيزيکي۹۸ درصد و مسير مهاباد- نقده با پيشرفت فيزيکي ۹۵ درصدي مراحل پايان کار را طي مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي اعتبار طرح را طبق موافقتنامه ۸۷۰ ميليارد تومان اعلام کرد و افزود:‌ اعتبار در نظر گرفته شده براي امسال ۱۲۵ ميليارد تومان است که ۴۳۲ ميليارد تومان آن هزينه نشده است و مطالبات کل طرح نيز ۳۰ ميليارد تومان محاسبه شده است.مديرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به ۱۱ دستگاه گالري به طول هزار و ۷۵۲ متر در اين مسير خاطرنشان کرد: در مسير راه‌آهن مراغه- اروميه همچنين ۱۰۸ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر طراحي و اجرا شده است.

و ناوبري ناوگان حمل‌ونقل عمومي‌همواره از سوي وزير راه و شهرسازي مورد تاکيد قرار داشته است و سازمان‌هاي تابعه اين وزارتخانه همواره آن را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند يکي از سازمان‌هاي پرچمدار نصب و راه‌اندازي سامانه‌هاي حمل‌ونقل هوشمند از ديرباز سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بوده است.
به طوريکه يکي از اولين اقدامات اين سازمان از زمان آغاز فعاليت دولت يازدهم رفع مشکلات و يکپارچه کردن مديريت سيستم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل جاده‌اي بوده است.
تجهيز راه‌هاي کشور به ۱۸۷۹ دوربين ثبت تخلفات
با توجه به سياست‌گذاري سازمان در خصوص مديريت و ساماندهي يكپارچه و اثربخشي مناسب‌تر سامانه‌‌ها در كاهش تلفات و تصادفات جاده ‌اي، قـرارداد تحت پوشش قرار گرفتن تمامي‌شبکه راه‌‌هاي شرياني کشور به سامانه‌‌هاي ثبت تخلفات عبور و مرور به‌عنوان يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي ITS در تاريخ ۱۳۹۴/۱۰/۳ منعقد گرديد كه از موارد ‌مهم آن عمليـات نصـب و‌ راه‌اندازي ۱۸۷۹ سامانه ثبت تخلفـات در طي سه سال، نصـب و بهره‌برداري و نگهداري حدود ۲۲۸۰ سامانه ثبت تخلفات در طول ۸ سال است.
سامانه‌هاي توزين در حين حرکت
يكي از مشكلات موجود در امر بهره‌‌برداري راه‌‌ها تردد ناوگان با بار محوري بيش‌ازحد مجاز است كه سهم بسزايي در خرابي راه‌ها و ابنيه و نيز احتمالاً بروز تصادفات جاده اي دارد. در سال‌‌هاي اخير تعداد ۳۴ دستگاه سامانه توزين در حال حركت در سطح راه‌‌هاي كشور نصب گرديده كه ۱۹ دستگاه مربوط به دولت يازدهم است و كنترل بارهاي غيرمجاز در برخي محورهاي كشور با استفاده از اين سامانه انجام مي‌شود.
به‌منظور پوشش همه راه‌‌هاي كشور در نظر است ۶۵ سامانه توزين در حال حركت با فنّاوري جديد درراه‌هاي كشور نصب و عملياتي شود و نظام نويني براي كنترل اضافه تناژ مستقر گردد.
سامانه دوربين نظارت تصويري راه‌هاي کشور
سامانه دوربين نظارتي راه‌‌هاي کشور با هدف پايش تصويري و آگاهي از آخرين وضعيت جوي و ترافيکي راه‌ها توسط سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي از سال ۱۳۸۷ آغاز و عملاً از سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداري رسيد و طي سال‌‌هاي گذشته تاکنون تکميل و توسعه يافت. اين سامانه در حال حاضر باهدف پوشش گردنه‌‌ها و نقاط صعب‌العبور، محورهاي پرتردد، کريدورهاي فصلي مانند اربعين و برخي تونل‌‌هاي مهم شبكه راه‌هاي كشور در پايان سه‌ماهه ۹۶، به ۷۱۰ دوربين افزايش يافته است.
سامانه برداشت هوشمند وضعيت ترافيک جاده‌اي يا تردد شماري برخط
سامانه برداشت هوشمند وضعيت ترافيك جاده‌اي يا ترددشماري برخط، بر اساس استفاده از دو فنّاوري حلقه القايي (لوپ) مغناطيسي و دوربين‌هاي شناسگري پردازش تصوير نسبت به شمارش حجم و سرعت تردد به تفكيك انواع وسايل نقليه بر اساس طول آن‌ها اقدام مي‌نمايد. از اطلاعات ترددشماري به‌صورت آنلاين براي تحليل وضعيت ترافيك و اطلاع‌رساني از طريق سامانه ۱۴۱ استفاده مي‌شود.
همچنين به‌منظور تحليل وضعيت تردد در دوره‌هاي زماني علاوه بر خود سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و وزارتخانه متبوع، پژوهشگران، مشاوران و همكاران پليس‌راه از اطلاعات آفلاين ترددشماري بهره مي‌برند. اين سامانه به‌صورت آنلاين سال ۸۹ با راه‌اندازي ۴۴۰ تردد شمار آنلاين كار خود را آغاز نمود. در پايان سال ۹۱، تعداد ۹۵۲ تردد شمار موجود بود و با رشد متناسب با هدف پوشش شبكه شرياني كشور (هر محور دست‌کم يك تردد شمار)، در پايان سه‌ماهه ۹۶، به ۲۰۴۱ تردد شمار فعال افزايش يافته است.
 طرح شبکه سير همنام و تاثير آن در ايمني حمل‌ونقل
درخصـوص راهبرد ارتقـاء سطح سرويس شبكه جاده‌اي مسافر، سازمان راهداري وحمل‌ونقل جاده‌اي در سال گذشته، ضوابط نحوه فعاليت شركت‌هاي مسافربري را بازنگري نموده و با رويكرد تشكيل كريدورها تشكيل شبكه‌هاي مسافربري را الزامي‌نمود. براين اساس شركت‌هاي مسافربري مكلف هستند در قالب فعاليت شبكه‌اي ادامه فعاليت دهند كه محصول آن ارتقاء ايمني و همچنين ارتقاء سطح خدمات ارائه شده به مسافران خواهد بود و ضمن فراهم شدن امكان انتخاب آسان براي بهره ‌برداران، امكان نظارت موثرتر بر نحوة فعاليت شركت‌‌هاي مسافربري نيز براي سازمان‌‌ها و دستگاه‌‌هاي ناظر فراهم خواهد شد.
راهبرد‌هاي ارتقاي ايمني حمل‌ونقل
در ميان نهادهاي بخشي ۲۴ سازمان، وزارتخانه و نهاد به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم وظايف و اقداماتشان در امر حمل‌ونقل و درنتيجه‌ايمن‌سازي حمل‌ونقل مؤثر است. بر اساس قوانين تأسيس اين نهادها، وزارت راه و شهرسازي بيشترين وظايف را به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم در اين زمينه به عهده دارد و درمجموع اين نهادها در زمينه‌هاي زيرساخت و امور زيربنايي، قوانين و سياست‌گذاري، امور مالي، اجراي قوانين، نظارت، امور پيشگيرانه و امداد، فرهنگ‌سازي و غيره وظايفي را به عهده‌دارند كه بر ايمن‌سازي حمل‌ونقل اثر گذارند.  در مرحله نخست با مشارکت دفتر هيئت دولت و مرکز توسعه و سياست‌هاي راهبردي درفت مسئله‌ايمني حمل‌ونقل ترسيم و مشکل اصلي در آمار بالاي تصادفات جاده‌اي شناسايي شد و در مرحله‌ي بعد با ذي‌نفعان و ذي‌نفوذان ايمني حمل‌ونقل ازجمله سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و پليس راهور ناجا جلساتي برگزار گرديد و مقرر شد قوانين مربوط به اخذ گواهينامه بازبيني گردد.
 راهبرد اول ارتقاي ايمني حمل‌ونقل در اصل ايمني حمل‌ونقل جاده‌اي بوده که موارد انجام شده را مي‌توان به شرح زير تعريف کرد:
• تهيه برنامه عملياتي ايمني راه‌هاي ايران
• راهنماي شناسايي نقاط حادثه‌خيز برون‌شهري در ايران
• ارائه روشي جهت شناسايي و رتبه‌بندي موقعيت‌هاي مستعد خطر تصادفات عابر پياده
• مديريت عالي ايمني با راهبري کميسيون ايمني‌ راه‌هاي ‌كشور و پيگيري اهداف و برنامه‌هاي مديريت و مهندسي ايمني:
• شناسايي، اولويت‌بندي و اصلاح و حذف نقاط پر تصادف در شبكه راه‌هاي برون‌شهري و اقدام به اصلاح بيش از ۱۵۵۰ نقطه پر تصادف شبكه راه‌ها:
• راه‌اندازي سامانه جامع ثبت سوانح حمل‌ونقل كشور:
• توسعه سيستم‌هاي هوشمند و سامانه كنترل عبور و مرور از طريق گسترش دوربين‌هاي كنترل سرعت با هدف ارتقاي ايمني:
• توسعه برنامه‌هاي بازديد ايمني شبكه راه‌ها با هدف شناسايي، اصلاح و حذف نواقص و ضعف‌هاي تهديدکننده‌ايمني رانندگي با اجراي سالانه برنامه در سطح شبكه
تصويب تهيه دستورالعمل مرتبط با معماري جاده
در پايان بايد در نظر داشت همانطور که عامل انساني ۷۰ درصد در حوادث ناشي از تصادفات رانندگي سهم دارد، در واقع همين عامل نيز مي‌تواند بيشترين سهم را در کاهش تلفات و حوادث رانندگي داشته باشد و مادامي‌که مردم کشور الگوي رانندگي خود را اصلاح نکنند، طبق تجربه جهاني اجرا و نصب تمام اقدامات سخت افزاري براي ارتقا ايمني راه‌ها نمي‌تواند در بهترين شرايط بيش از ۱۰ درصد در کاهش تلفات نقش ايفا کند.

برگزاري جلسات منظم
براي حل مشکل پروژه‌هاي مسکن مهر هسا

قائم مقام وزير راه و شهرسازي از برگزاري جلسات منظم با هدف حل مشکل پروژه‌هاي مسکن مهر هسا خبر داد.  به گزارش تسنيم احمد اصغري‌مهرآبادي اظهار کرد: در راستاي حل مشکل پروژه‌هاي مسکن مهر "هسا" در شهر پرند، وزارت راه و شهرسازي جلسات متعددي را با حضور مديران اين شرکت و مديران شرکت عمران شهرهاي جديد برگزار مي‌کند.وي با بيان اين‌که اين جلسات براي برخي پروژه‌ها مفيد بوده است، تصريح کرد:‌ خوشبختانه در بعضي جاها هسا ساخت و تکميل واحدهاي مسکن مهر را خوب انجام مي‌دهد.وي با بيان اين‌که با ورود مديرعامل جديد شرکت عمران شهرهاي جديد ايران قطعا رويه حل مشکل هسا تسريع مي‌شود، افزود:‌ براي تعيين تکليف ساير پروژه‌هاي مسکن مهر از جمله مپسا و کيسيون در شهر پرند و انبوه‌سازان در شهر پرديس نيز جلساتي در حال برگزاري است.قائم مقام وزير راه و شهرسازي بيان کرد:‌با توجه به اشراف خوب معاون وزير راه و شهرسازي به پروژه‌هاي مسکن مهر، مشکلات مربوط به سازندگان سريعتر برطرف خواهد شد.

سه فروند اسکله شناور چندمنظوره
در بندر شهيد رجايي ساخته شد

معاون فني و نگهداري اداره کل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان از ساخت سه فروند رمپ اسکله شناور چند منظوره در تعميرگاه دريايي بندر شهيد رجايي با تکيه بر دانش و توانمندي متخصصان داخلي و در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي خبر داد.  محمدرضا پوررجبي ضمن اعلام اين مطلب که طرح‌هاي توسعه و آباداني بنادر و جزاير استان هرمزگان در ساليان اخير از اهميت بالايي برخوردار بوده است، اظهار داشت: افزايش سهولت دسترسي در امر تخليه و بارگيري مواد معدني و افزايش رونق اقتصادي در سواحل و جزاير از طريق جذب گردشگر، مسؤولين سازمان بنادر و دريانوردي را بر آن داشت که ساخت اسکله‌هاي شناور چند منظوره را در دستور کار قرار دهند.وي افزود: طي نيمه نخست امسال، در مجموع ساخت سه فروند اسکله فلزي شناور با اعتباري بالغ بر ۵۰ ميليارد ريال با مشارکت بخش خصوصي به انجام رسيد که در بنادر شهيد رجايي و جاسک مورد بهره برداري قرار مي‌گيرند.پوررجبي ضمن اشاره به جزئيات پروژه اول شامل دو فروند اسکله ويژه تخليه و بارگيري مواد معدني، بيان کرد: پروژه خريد، حمل و نصب دو فروند رمپ کابوتاژي، احداث فوندانسيون و انجام عمليات شمع کوبي و ساخت اسکله دلفين از اواخر آذرماه سال گذشته آغاز و با صرف هزينه اي بيش از ۳۸ ميليارد ريال در شهريورماه جاري به پايان رسيد که دستاوردي چشمگير به لحاظ مديريت پروژه محسوب مي‌شود.

قرارداد دو ميليارد دلاري ايران و روسيه
 براي توليد ۱۰۰۰ واگن

 در تفاهم‌نامه‌اي که ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و شوراي توسعه اقتصادي روسيه صورت گرفت، قراردادي دو ميليارد دلاري فاينانس توليد مشترک هزار واگن با کاربري‌هاي مسافري، باري و استفاده در قطارهاي مترو و چند قرارداد ديگر به‌امضا رسيد.به گزارش ايسنا، شوراي اقتصادي روسيه و هيات تجاري همراه با حضور در محل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) تفاهم‌نامه همکاري با اين سازمان امضا کردند.در اين تفاهم‌نامه موضوعات مختلفي از جمله قرارداد دو ميليارد دلاري فاينانس توليد مشترک هزار واگن بود که سه تا پنج سال آينده به سرانجام خواهد رسيد. همچنين در حوزه‌هاي مختلف ديگر مانند نفت و گاز، انرژي خورشيدي، توربين‌ها، خودرو، قطعات يدکي و بالگردهاي غيرنظامي‌نيز تفاهم‌نامه ميان دو کشور منعقد شده است.منصور معظمي‌- رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - با اشاره به لزوم گسترش همکاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه گفت: با توجه به اقدامات اخير دولت روسيه جهت تسهيل همکاري‌هاي مالي، فاينانس‌ها و صدور رواديد اين فرصت به وجود آمده است که همکاري‌هاي دو طرفه ايران و روسيه توسعه يابد و انتظار مي‌رود که توافقات و تفاهم نامه‌هايي که به ثمر مي‌رسد، عملياتي شود.

"مسکن مهر"هايي که کم‎کم
 آثار باستاني مي‌شود

بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازي بخش اعظم پروژه‌هاي مسکن مهر امسال به اتمام مي‌رسد و پرونده اين طرح بزرگ در چند استان مختومه خواهد شد. اين در حالي است که پروژه‌هاي اين طرح در نقاط مختلف کشور به دليل عدم پايبندي دستگاه‌هاي خدمات‌رسان به تعهدات خود سال‌هاست ساخته شده و خاک مي‌خورند. اين وضعيت براي شهرهاي جديد اطراف تهران حاد‌تر است به طوريکه قائم مقام وزير راه و شهرسازي اخيرا اعلام کرده نبود آب واحدهاي مسکن مهر را به آثار باستاني تبديل کرده است. احمد اصغري مهرآبادي در اين‌باره گفته است: به دستگاه‌هاي متولي مانند وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، کشور، آموزش و پرورش و کار، تعاون و رفاه اجتماعي براي تامين خدمات زيربنايي و روبنايي پروژه‌هاي مسکن مهر نياز داريم. از سازمان برنامه و بودجه نيز انتظار داريم درجهت تسريع در فرايند آماده‌سازي معابر، محوطه‌سازي کمک کند تا بتوانيم واحدها را تحويل دهيم. مسئله اصلي ما تحويل و اسکان است.وي بيان کرد: دستگا‌ه‌هاي متولي اعلام مي‌کنند منابع مالي ندارند، اما از آنجاييکه رييس‌جمهوري دستور داده انتظار داريم دولت نهايت تلاش خود را براي تامين خدمات زيربنايي و روبنايي واحدهاي مسکن مهر انجام دهد.قائم مقام وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين‌که هم‌اکنون 300 هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور داريم که کار ساخت آنها به اتمام رسيده‌اما قابل تحويل نيست، افزود:‌ در شهرهاي جديد کشور 180 هزار واحد بدون خدمات زيربنايي است و به کمک براي تامين خدمات زيربنايي و روبنايي دارد.مهرآبادي با اشاره به مسکن مهر هشتگرد گفت:‌ در اين شهر واحدها ساخته شده، اما به خاطر اين‌که آب ندارند به آثار تاريخي تبديل شده‌اند. هزينه نگهداري واحدهاي ساخته شده‌اي که تحويل نمي‌شود خيلي سخت است.