کويت با يک لکه نفتي ديگر مقابله مي‌کند
کويت با يک لکه نفتي ديگر مقابله مي‌کند که جديدترين مورد از مجموعه نشت‌هاي نفتي بدون توضيحي است که اين کشور نفت‌خيز در ماه‌هاي اخير با آن‌ها روبرو شده است.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري دولتي کويت در گزارشي اعلام کرد جديدترين لکه نفتي در منطقه راس الزور شناسايي شده که شرکت ملي نفت کويت در آنجا سرگرم ساخت بزرگترين پالايشگاه نفت خاورميانه با ظرفيت ۶۱۵ هزار بشکه در روز با هزينه ۱۱.۵ ميليارد دلار است.سازمان محيط زيست کويت سرگرم بررسي اين لکه بوده و با شرکت نفت کويت و مقامات دريايي براي کنترل آن همکاري مي‌کند. اندازه اين لکه نفتي همچنان در دست ارزيابي است.

رشد توليد شيل آمريکا براي دهمين ماه متوالي
دولت آمريکا اعلام کرد توليد نفت شيل اين کشور تحت تاثير افزايش قيمت‌ها به بالاي ۵۰ دلار در هر بشکه، در اکتبر براي دهمين ماه متوالي رشد خواهد کرد.به گزارش ايسنا، در گزارش توليد ماهانه اداره اطلاعات انرژي آمريکا پيش‌بيني شده است توليد هفت حوزه شيل در اکتبر حدود ۷۹ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۶.۱ ميليون بشکه در روز بالغ مي‌شود.براساس اين گزارش توليد بيکن داکوتاي شمالي ۷۹۰۰۰ بشکه در روز رشد کرده و به ۱.۰۶ ميليون بشکه در روز مي‌رسد که بالاترين ميزان از ماه مه سال ۲۰۱۶ خواهد بود.در تگزاس توليد نفت ايگل فورد ۹۰۰۰ بشکه در روز کاهش يافته است.

بهاي نفت در بازار جهاني ثابت ماند
بهاي معاملات نفت روز سه‌شنبه تحت تاثير کاهش صادرات نفت خام عربستان سعودي ثابت ماند و رشد پيش بيني شده توليد شيل آمريکا مانع رشد قيمت‌ها شد.به گزارش ايسنا، نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد که ۹ سنت يا ۰.۲ درصد بالاي قيمت نهايي روز دوشنبه بود.نفت وست تگزاس اينترمديت از اوايل هفته گذشته تحت تاثير تقاضاي رو به رشد از سوي بسياري از پالايشگاه‌هايي که پس از عبور توفان‌هاروي، فعاليت‌هايشان را از سر گرفتند در حدود ۵۰ دلار در هر بشکه در نوسان بوده است، اما توليد رو به رشد نفت خام آمريکا مانع از صعود نفت به بالاي اين قيمت شده است.
توسط شرکت های ایرانی صورت گرفت؛
رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت از ساخت اولين جکت فاز ۱۱ پارس جنوبي توسط شرکت‌هاي ايراني خبر داد و گفت: توتال به صورت مستقل اقدام به بررسي وضعيت شرکت‌هاي ايراني کرده و شرکت مناسب براي ساخت اولين جکت را انتخاب کرده است که نام اين شرکت در آينده‌اي نزديک اعلام خواهد شد.
رضا خياميان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي متشکل از سه جکت است، اظهار کرد: براي ساخت جکت اول، توتال به صورت مستقل عمل کرده و شرکت ايراني مناسب را پيدا خواهد کرد. در حال حاضر اکثر جلسه‌ها براي ساخت جکت سوم برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به جلسه توتال با سازندگان و پيمانکاران ايراني گفت: در جلسه‌اي که توتال با سازندگان و پيمانکاران ايراني برگزار کرد، معيارهاي پذيرش شرکت‌هاي ايراني را مشخص و نحوه ارزيابي اين شرکت‌ها را اعلام کرد.
 رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت افزود: در اين راستا روز دوشنبه جلسه اي با انجمن‌هاي نفتي در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد که در اين جلسه راهکارهاي افزايش ميزان مشارکت شرکت‌هاي ايراني در قراردادهاي IPC مورد بررسي قرار گرفت.
خياميان با تاکيد بر اينکه شرايط شرکت‌هاي ايراني با معيارهاي توتال فاصله دارد، تصريح کرد: شرکت‌هاي ايراني در چند سال اخير کمتر در عرصه بين‌المللي فعاليت کرده‌اند. بنابراين نياز به ساختارسازي مناسب دارند. از سوي ديگر معيارهاي توتال فقط امور فني نيست بلکه توتال به يک شرکت به صورت کلي نگاه مي‌کند و همه مقررات و ضوابط را مورد بررسي قرار مي‌دهد. در اين راستا شرکت‌ها بايد خوداظهاري کنند و پس از خوداظهاري شرکت‌ها توتال آنها را راستي‌آزمايي خواهد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه شرکت‌هاي ايراني کار مشکلي پيش رو دارند، اظهار کرد: چنانچه در زمينه ارتقاي توانمندسازي سازندگان داخلي تمرکز نکنيم، فرصت را از دست خواهيم داد به همين دليل شرکت‌هاي ايراني اقدام به گرفتن مشاور کرده‌اند و قرار است اين شرکت‌ها طبقه‌بندي
شوند.
رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در ادامه با اشاره به ارسال رزومه توسط پنج شرکت ايراني گفت: پيش از اين قرار بود کنسرسيومي‌متشکل از شرکت‌هاي ايراني براي ساخت جکت‌ها تشکيل شود اما از آنجايي که فرصت توتال براي ساخت اولين جکت بسيار کم است، خود اين شرکت به صورت مستقل وارد عمل شده و اقدام به بررسي شرکت‌ها کرده است.
خياميان ادامه داد: بنابراين قرار است اولين جکت فاز ۱۱ پارس جنوبي توسط يک شرکت ايراني که توسط توتال بررسي و انتخاب شده، ساخته شود. شنيده‌ها حاکي از آن است که توتال در اين زمينه به نتايج اوليه رسيده‌اما هنوز به صورت رسمي‌اعلام نکرده است. نام اين شرکت احتمالا ظرف يک ماه آينده اعلام خواهد شد.
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (IDRO) و شوراي توسعه اقتصادي روسيه (RTEDC) در مراسمي‌تفاهمنامه همکاري در حوزه‌هاي فولاد، معدن، نفت و گاز امضا کردند.
به نقل از ايرنا، اين تفاهمنامه روز سه‌شنبه با حضور «منصور معظمي» رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي ايران (ايدرو)، «لوان جاگاريان» سفير روسيه در ايران، «يلنا گولينا» معاونت شوراي توسعه تجارت خارجي روسيه و «احمد عراقچي» مدير امور بين الملل ايدرو در محل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران امضا شد.شوراي توسعه اقتصادي روسيه (RTEDC) نهادي غيرانتفاعي و مردم نهاد (NGO) محسوب مي‌شود که بالغ بر 10 هزار شرکت مهم اقتصادي را در زير مجموعه خود دارد.«منصور معظمي» رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي ايران (ايدرو) در مراسم امضاي اين تفاهمنامه گفت: روابط ايران و روسيه يک رابطه استراتژيک و درازمدت است و با توجه رفتارهاي غيرقابل برخي از کشورها در صحنه بين الملل اين دو کشور بايد براساس احترام متقابل و روابط دو طرفه باشد. وي افزود: سياست جمهوري اسلامي‌ايران همکاري با دوستان به ويژه کشورهايي که در دوران سختي با ما همکاري کردند، است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره‌امضاي تفاهم نامه بين ايران و روسيه نيز گفت: امضاي تفاهم نامه کار خوبي است اما بهتر است اين تفاهمنامه‌ها را اجرايي کنيم و از فرصت‌هاي خوبي که روسيه براي شرکت‌هاي ايراني فراهم کرده استفاده کنيم.
وي اظهارداشت: پس از برجام هيات روسي يکصدمين هيات خارجي است که به ايران سفر کرده و بسيار خوشحاليم که حجم بالايي از ارتباطات بين المللي در سازمان گسترش و نونسازي ايران (ايدرو) فراهم شده است.
معظمي‌تصريح کرد: ايدرو مي‌تواند دروازه شرکت‌هاي روسي به ايران باشد که در تمام بخش‌هاي مهم صنايع بزرگ و استراتژيک فعاليت دارد و اين سازمان در 50 سال گذشته با سرمايثه بيش از 3 ميليارد دلار بيش از 300 طرح اجرا کرده است.
وي تاکيد کرد: بازار ايران به روي تمام شرکت‌هاي معتبر بين المللي که در ايران سرمايه گذاري مشترک داشته باشند باز است.
کاهش اتکا به نفت
 با احداث راه‌آهن جديد در عربستان

عربستان سعودي قصد دارد به زودي مناقصه‌هايي براي قرارداد احداث يک خط راه‌آهن به طول هزار مايل بين درياي سرخ و خليج فارس و گسترش خطوط به منظور کمک‌رساني به غول نفتي آرامکو برگزار کند.به نقل از ايسنا، عربستان سعودي از سال ۲۰۰۸ در حال برنامه‌ريزي براي ساخت خط راه‌آهن ۱۰۰۰ مايلي بين درياي سرخ و خليج فارس بوده است اما پس از اينکه اين کشور و شرکت‌هاي خصوصي موفق نشدند در خصوص شرايط مالي قرارداد به يک توافق اوليه دست پيدا کنند، آن را به تعويق انداخت.بشار المالک، مديرعامل شرکت راه‌آهن سعودي در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: پس از اين که شرکت راه‌آهن عربستان پاسخ دلگرم‌کننده‌اي از سوي بخش خصوصي به دعوت براي تمايل براي شرکت در مناقصه مشاهده کرد، سعودي‌ها اکنون براي اجراي اين پروژه اقدام کرده‌اند.انتظار مي‌رود خط راه‌آهن لندبريج زمان حمل دريابورد کالاها در پيرامون سواحل عربستان را از پنج روز کنوني به سه روز کاهش دهد و به همين دليل، اين پروژه گام مهمي‌در کاهش اتکاي اقتصاد عربستان به نفت خام محسوب مي‌شود.

سومين نمايشگاه ملي تجهيزات و مواد آزمايشگاهي صنعت‌نفت برگزار مي‌شود
سومين همايش و نمايشگاه ملي تجهيزات و مواد آزمايشگاهي صنعت نفت ايران اول و دوم آذرماه سال‌جاري برگزار مي‌شود.به نقل از دبيرخانه سومين همايش و نمايشگاه ملي تجهيزات و مواد آزمايشگاهي صنعت نفت ايران با حمايت آموزش و پژوهش سازمان مديريت دولتي رياست جمهوري در تاريخ 1 و 2 آذرماه 1396 در مرکز همايش‌هاي تلاش وزارت کار برگزار مي‌شود.اين همايش به طور سالانه با حضور شرکت‌هاي وارد کننده ،توليد کننده و دانش بنيان، پارک‌هاي علم و فناوري استان‌ها و مراکز رشد با حضور مديران ازمايشگاه، کارشناسان و متخصصين صنعت نفت از شرکت‌هاي دولتي و خصوصي در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي‌به صورت تخصصي برگزار مي‌شود.در دوره قبلي اين گردهمايي عظيم بيش از 300 شرکت از واحدهاي دولتي و خصوصي در بخش همايش و نمايشگاه حضور داشته‌اند و هدف از برگزاري اين همايش ارتباط مستقيم و بدون واسطه بين مديران آزمايشگاه‌ها ومتخصصين صنعت نفت با توليدکنندگان و واردکنندگان تجهيزات و مواد آزمايشگاهي براي حل معضلات صنعت نفت توسط شرکت‌هاي حضور يافته است.همچنين از ديگر اهداف شرکت در اين گردهمايي عظيم معرفي تکنولوژي، فن آوري، تجهيزات و جذب مشتريان جديد و نمايندگان جديد، شناخت و اصلاح کانال‌هاي توزيع و ارتباط با آنها است. اخذ سفارشات جديد در معرفي محصولات بهتر و ارائه خدمات بهتر از ديگر اهداف حضور در همايش به شمار مي‌رود.برخي مزاياي اين همايش شامل معرفي آخرين محصولات توليدي به خريداران، تبادل اطلاعات، دستاوردها و تحقيقات کاربردي و زمينه‌هاي فني- توليدي و تجاري، شناخت رقيبان و ايجاد رقابت سالم همچنين سنجش بازار مصرف کالا و استفاده از فرصت‌ها براي بهينه سازي است.علاقه مندان مي‌توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر به سايت ttp://iranlabconf.ir/ مراجعه فرمايند.