عملکرد سه ماهه «ذوب»
شرکت ذوب آهن، در سال مالي جاري از پيش بيني زيان 224 ريالي سال مالي 95 به پيش بيني سود 5 ريالي رسيده است.به گزارش سنا، شرکت سهامي‌ذوب آهن اصفهان پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را با سرمايه 33 هزار و 180 ميليارد و 587 ميليون ريال مبلغ 5 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد." ذوب" در عملکرد سه ماه منتهي به پايان خرداد ماه سال 96 به ازاي هر سهم 20 ريال زيان اعلام کرده است.اين گزارش حاکي است شرکت ذوب آهن در سال مالي گذشته زيان 224 ريالي را پيش بيني کرده بود.

اختصاص 822ريال سود به ازاي هر سهم «فارس»  
صنايع پتروشيمي‌خليج فارس اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 31 خرداد ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 50 هزار ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با انتشار عملکرد يکساله گذشته خود اعلام کرد در سال مالي 96 مبلغ ۴۱ هزار و ۸۵ ميليارد و ۳۱۳ ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 822 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با سال مالي 95 معادل 11 درصد افزايش داشت.گفتني است اين شرکت در پايان سال مالي 95 مبلغ 741 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داده بود.

انتشار عملکرد يکساله «وخارزم»  
شرکت سرمايه گذاري خوارزمي‌در دوره يکساله منتهي به 31 خرداد ماه 96 مبلغ 114 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 33 درصد کاهش داشت.به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري خوارزمي‌در پايان سال مالي 96 مبلغ يک هزار و 426 ميليارد و 655 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 114 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 33 درصد کاهش داشت.گفتني است "وخارزم" در پايان سال مالي 95 مبلغ 170 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داده بود.





مدير عمليات بازار و اعضا فرابورس ايران خبر داد:
اوراق اجاره دولت که موضوع انتشار آن تسويه بدهي‌هاي وزارت آموزش و پرورش براي نماد «اجاد3» و تامين مالي جهت بازپرداخت بدهي‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي نماد «اجاد42» است در نماد نخست به ميزان 20 هزار ميليارد ريال و در نماد دوم به مبلغ يک‌هزار و 500 ميليارد ريال منتشر شده است.
 مدير عمليات بازار و اعضا فرابورس با بيان اينکه براي نخستين بار در بازار سرمايه اوراق اجاره دولت با نرخ شناور در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران گشايش يافت، در خصوص ويژگي اين اوراق عنوان کرد: اوراق با نرخ شناور اوراق بهادار مصون از تغييرات نرخ بهره و مقاوم در برابر تورم يا رکود اقتصادي مقاوم است، به اين ترتيب که نرخ اوراق در زمان تورم افزايش و هنگام رکود کاهش مي‌يابد و شاخص تورم يا شاخص قيمت مصرف‌کننده مي‌تواند مقياسي جهت تعيين نرخ اين اوراق باشد. به نقل از فرابورس ايران، افسانه اروجي مدير عمليات بازار و اعضا فرابورس با اشاره به اينکه اين اوراق با نرخ شناور راهي ساده و موثر براي حذف کردن يکي از ريسک‌هاي قابل توجه در سرمايه‌گذاري اوراق با درآمد ثابت يعني ريسک تورم يا ريسک ناشي از تغييرات نرخ بهره است، گفت: اين اوراق يک نرخ واقعي از بازده تضمين شده دولت را فراهم مي‌کند. به گفته وي با توجه به يکساله بودن نرخ اوراق هنگامي‌که نرخ‌هاي بازار تغيير مي‌کند نرخ کوپن اين اوراق نيز تغيير مي‌کند و اين موضوع سبب مي‌شود قيمت اين اوراق معمولا کمتر از قيمت اوراق با درآمد ثابت که داراي يک نرخ ثابت است در يک سررسيد مشابه نوسان کند. وي همچنين در خصوص ساير ويژگي‌هاي اين اوراق گفت: اوراق اجاره دولت که موضوع انتشار آن تسويه بدهي‌هاي وزارت آموزش و پرورش براي نماد «اجاد3» و تامين مالي جهت بازپرداخت بدهي‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي نماد «اجاد42» است در نماد نخست به ميزان 20 هزار ميليارد ريال و در نماد دوم به مبلغ يک‌هزار و 500 ميليارد ريال منتشر شده است.
اروجي با اشاره به اينکه نرخ اين اوراق از سوي دولت 15 درصد اعلام شده در خصوص شناور بودن نرخ آن بيان کرد: نرخ اوراق اجاره در نماد «اجاد3» براي دوره يکساله اول منتهي به 18 بهمن‌ماه سال جاري 15 درصد و براي نماد «اجاد42» نيز براي دوره يکساله منتهي به 24 اسفندماه‌امسال 15 درصد از سوي دولت تعيين شده است که اين نرخ متغير بوده و حداکثر تا پايان آبان ماه هر سال توسط وزارت اقتصاد به سازمان بورس و سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام مي‌شود.
وي موعد پرداخت سود در اين اوراق را هر 6 ماه يکبار ذکر کرد و گفت: ويژگي اوراق بدهي با نرخ شناور اين است که سرمايه‌گذاراني که معتقدند نرخ‌هاي سود يا نرخ تورم ممکن است افزايش بيابد يا کساني که نرخ‌هاي کوتاه‌مدت و کم را ترجيح نمي‌دهند در اين اوراق سرمايه‌گذاري مي‌کنند.
مدير عمليات بازار و اعضا فرابورس ايران با بيان اينکه حجم سفارش‌هاي وارده در نمادهاي معاملاتي عادي اوراق اجاد مذکور بايد به صورت ضريبي از پايه سفارش (LOT) باشد در اين خصوص توضيح داد: بدين ترتيب ضروري است حجم سفارش‌هاي وارده و انجام معاملات در نماد معاملاتي «اجاد31» مضربي از 20 هزار ورقه و در نماد «اجاد421» مضربي از يک‌هزار ورقه باشد (round lot) ضمن آنکه ورود سفارش و انجام معاملات آن حجم از اوراق بهادار که به ميزان کمتر از واحد پايه سفارش(LOT) است نيز صرفا در نمادهاي معاملاتي خرده‌فروشي اوراق مذکور امکان‌پذير است (odd lot)و در واقع معاملات به صورت round lot & odd lot صورت مي‌گيرد.

بورس تهران در آخرين روز معاملاتي اين هفته شاهد معاملات پرتحرک در سهم‌هاي موثر در شاخص‌ چون گل‌گهر، مپنا، فولاد، هلدينگ‌هاي پتروشيمي‌و خودرويي‌ها بود.شاخص کل نيز با رشد ۴۸۸ واحد رو به رو شد.
به نقل از فارس؛ شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز چهارشنبه 29 شهريور ماه 96 با افزايش 487 واحدي روي رقم 85 هزار و 831 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 96 واحدي عدد 17 هزار و 951 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 639 واحدي به رقم 93 هزار و 576 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 429 واحدي به رقم 59 هزار و 906 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 591 واحدي عدد 188 هزار و 370 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز بدون تغيير چنداني به رقم 957 واحد رضايت داد. براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سرمايه گذاري غدير با 69 واحد، گروه مپنا با 63 واحد و معدني و صنعتي گل گهر با 60 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت بندر عباس با 11 واحد، ارتباطات سيار ايران با 10 واحد و خدمات انفورماتيک تا 7 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 236 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن 878 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 82 هزار و 491 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع و معادن احيا سپاهان و حق تقدم خريد سهام لبنيات پاستوريزه پاک از سوي ناظر بازار سهام در حالي بازگشايي شد که حق تقدم شرکت دارويي و بهداشتي لقمان متوقف شد. ديروز همچنين آگهي عرضه اوليه سهام شرکت توليد و صادرات ريشمک در روز شنبه هفته آتي منتشر شد. همچنين ديروز در پي مصوبه هيأت مديره بانک مسکن در 28 شهريور ماه 96 مبني بر تمديد مدت اجراي اعطاي تسهيلات 20 ميليون تومان جعاله مسکن، مدت اجراي طرح موسوم به 160 ورقه‌اي اوراق تسهيلات مسکن تا پايان آذر ماه‌امسال تمديد شد.  ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، بيش از 38 ميليون سهم سرمايه‌گذاري خوارزمي‌به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران اين سهم همراه شد. همچنين کمتر از 27 ميليون سهم داروسازي دکتر عبيدي به ارزش کمتر از 54 ميليارد تومان کد به کد شد. بيش از 18 ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش بيش از 10.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده اين سهم همراه بود و 16 ميليون سهم گروه صنايع بهشهر ايران به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم منتقل شد.  ديروز بورس تهران همپاي معامله‌گران حقوقي در نمادهاي شاخص‌سازي همچون فولاد مبارکه، گل گهر، مپنا و هلدينگ‌هاي پتروشيمي‌غدير و گسترش نفت و گاز پارسيان شاهد پيشرو شدن گروه خودرويي‌ها همزمان با تقويت تقاضا در برابر عرضه سهام حقوقي‌ها بود.

شفاف‌ترين شرکت بورسي معرفي مي‌شود
معاون بورس تهران با بيان اينکه شرکت بورس قصد دارد حداقل سالي يک بار نام شفاف‌ترين شرکت را اعلام و از آن تقدير کند، گفت: براي اين کار از دستورالعمل‌هاي افشا و انضباطي استفاده مي‌کنيم، ولي هنوز روي معيارها به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. روح الله حسيني مقدم در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه شرکت بورس قصد دارد از شفاف‌ترين شرکت بورسي تقدير کند گفت: ما براي شناسايي شفاف‌ترين شرکت از دستورالعمل افشا و دستورالعمل‌هاي انضباطي استفاده خواهيم کرد، اما هنوز درباره معيارها به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. وي با بيان اينکه بورس تهران و کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري به دنبال اين هستند که جايزه شفافيت در بازار سرمايه را به شفاف‌ترين شرکت بورسي دهند، گفت: شرکت‌هاي وجود دارند که اصلاً به شکل مناسب و با کيفيت گزارشگري نمي‌کنند، ما اعلام مي‌کنيم که کدام شرکت بيشترين شفافيت را داشته و کدام شرکت شفاف نبوده. اما اين موضوع هنوز در بازار سرمايه نمود پيدا نکرده است. در نتيجه ما مي‌خواهيم کاري کنيم که موضوع شفافيت در بازار سرمايه نهادينه شود. معاون بورس تهران اضافه کرد: اين که شرکتي بخواهد کاملاً شفاف عمل کند، کار سختي نيست. فقط کافيست دستورالعمل‌هاي انضباطي و دستورالعمل‌هاي افشا را به درستي و با جزئيات انجام دهد.
حسيني مقدم ادامه داد برخي از شرکت‌ها بي‌کم و کاست گزارشگري‌ها را انجام مي‌دهند و در مقابل اين گزارش گري درست منتي هم ندارند، آنها وظيفه خود را به درستي انجام مي‌دهند و در مقابل شرکت‌هاي هستند که وضعيت گزارشگري مالي شان مناسب و با کيفيت نيست.

بورس تورنتو در فکر همکاري با بورس‌هاي حوزه خليج‌فارس
بورس تورنتوي کانادا در پي همکاري نزديک با يکي از بورس‌هاي حوزه خليج فارس است. به نقل از سنا، بورس تورنتو که يکي از رقيبان اصلي ميزباني عرضه اوليه سهام شرکت آرامکو محسوب مي‌شود در فکر همکاري با کشورهاي حوزه خليج فارس است تا دسترسي خود به بازارهاي حوزه انرژي اين منطقه را افزايش دهد.
مونيکا روورز، مدير توسعه تجاري بورس تورنتو در اين خصوص اظهار داشت: بورس تورنتو به عنوان يکي از بازارهاي پيشرو در پذيرش شرکت‌هاي نفتي و انرژي در دنيا اميدوار است که اين همکاري بين يکي از بورس‌هاي حوزه خليج فارس و بورس تورنتو بتواند در پذيرش شرکت‌هاي خاورميانه ايجاد رقابت کند و شرکت‌هاي بيشتري را به حضور در بازارهاي سرمايه تشويق کند. بر اساس اين گزارش، بورس تورنتو چنين همکاري را با بورس‌هاي اوسلو و بوگوتا دارد و در حال رايزني براي همکاري با بورس مکزيک است. روورز که در حال بازديد از کشورهاي امارات و عمان بود به رويترز گفت: همکاري نزديک با يکي از بورس‌هاي خليج فارس يک فرصت بسيار ارزشمند براي تورنتو محسوب مي‌شود. وي ادامه داد: هزينه پذيرش شرکت‌ها در بورس تورنتو 30 درصد ارزان تر از هزينه پذيرش در بورس‌هاي آمريکاست. در حالي که زمان مورد نياز براي مراحل اداري پذيرش در بورس تورنتو نيز کمتر است و شرکت‌ها پس از اعلام درخواست پذيرش تا سه ماه بعد مي‌توانند وارد بورس اين کشور شوند.
روورز در خصوص پذيرش سهام آرامکو اظهار داشت: ما در بورس تورنتو بسيار علاقمنديم تا آرامکو را در اين بازار پذيرش کنيم و در اين راستا کنسرسيومي‌از بانک‌هاي بزرگ کانادا و کارگزاران برتر تشکيل داديم تا اين تلاش را محقق سازيم .
عربستان سعودي قصد دارد تا 5 درصد از سهام شرکت نفتي آرامکو به عنوان بزرگترين شرکت توليدکننده نفت در دنيا را به صورت عرضه عمومي‌هم در بورس عربستان و هم در يکي از بورس‌هاي مطرح جهان وارد کند تا بتواند از اين طريق 100 ميليارد دلار تأمين مالي کند. به نظر مي‌رسد، بورس نيويورک و لندن از رقيبان اصلي و تراز اول براي اين عرضه به حساب مي‌آيند. اما بورس‌هاي تورنتو، هنگ کنگ، سنگاپور و توکيو نيز از ديگر رقيبان اين عرضه محسوب مي‌شوند. بر اين اساس، در حدود 10 درصد از شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس تورنتو، شرکت‌هاي خارجي هستند و اين بورس در نظر دارد سهم شرکت‌هاي خارجي را از اين ميزان افزايش دهد.

افزايش امنيت و سرعت کارها با حذف کاغذ از معاملات بورس
مدير فناوري اطلاعات سپرده گذاري مرکزي سمات گفت: غيرکاغذي شدن معاملات بورس، حدود ۱۶ هزار مکاتبه را حذف کرده و هزينه کارگزاران و ناشران را هم کاهش داده است. به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، علي حسني در اين خصوص گفت: 3 درگاه "دارا" براي سرمايه گذاران، "کارا" براي کارگزاران و "دانا" براي ناشرين راه‌اندازي شده و هدف آنها حذف مکاتبات اداري است. عدم حضور ذينفعان ، تسريع کارها و بالا بردن سطح امنيت در ارائه خدمات از ديگر اهداف راه‌اندازي اين سه درگاه است.
وي ادامه داد : بحث تسهيل در ارائه خدمات يا تسريع به وضوح در نتايج اين درگاه‌ها ديده مي‌شود و اگر فرآيندي در يک هفته انجام مي‌شد در حال حاضر در نصف روز به انجام مي‌رسد.
مدير فناوري اطلاعات سپرده گذاري مرکزي گفت: اين درگاه‌ها قابليت نظارت و مانتيورينگ دارند و ذينفع مي‌تواند آن را دنبال کند.
وي با اشاره به اينکه هزينه در بخش کارگزاران و ناشران کاهش پيدا کرده است ، افزود: با کم کردن سفرهاي بين شهري براي سهامداران، بخشي از هزينه رفت و آمد آنان نيز کاهش يافته است
حسني اظهار داشت : غيرکاغذي شدن معاملات حدود 16 هزار مکاتبه را حذف کرده است و بدون انجام اين مکاتبات، ارائه خدمات به کارگزاران انجام شده است.
وي درخصوص امنيت اين درگاه‌ها گفت: دريافت کننده‌هاي خدمات سپرده گذاري از درگاه دارا براي اطمينان از امنيت آن بايد به دفاتر پيشخوان مراجعه کنند و يک بار احراز هويت شوند، در اين صورت ديگر نيازي نيست که به دفاتر مراجعه کنند و امنيت آنها تضمين شده است.
حسني خاطر نشان کرد : در مورد درگاه کارا نيز، درگاه الکترونيکي مجهز به گواهي امضاء ديجيتال است و سطح بالاي امنيت وجود دارد.