تاکيد بر بازسازي بافت‌هاي فرسوده تهران
عضو هيئت رئيسه کميسيون عمران مجلس بازسازي بافت‌هاي فرسوده، حل معضل ترافيک، آلودگي هواي شهر، و يافتن منابع درآمدي پايدار را مهمترين پيشنهاداتش به شوراي شهر و شهردار جديد تهران برشمرد. شادمهر کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: بازسازي بافت فرسوده و ساختمان‌هاي فرسوده نيز از مهمترين مشکلات قابل احصاء شهر تهران است.نماينده مردم دهلران در مجلس شناسايي، يافتن راه‌حل‌ها و اولويت‌بندي حل مشکلات را به مديريت شهر تهران توصيه کرد و افزود: براي حل مشکلات شهر تهران به طور طبيعي بايد ابر مشکلات را شناسايي و براي حل آنها به سراغ راه‌حل‌هاي متکي بر دانش‌ روز رفت و البته اولويت‌بندي در برنامه‌ريزي با محوريت شهروندان اهميت ويژه‌اي دارد.

حرکت عمومي‌در روز جهاني بدون خودرو
وزير راه و شهرسازي با هدف گرامي‌داشتن روز جهاني بدون خودرو، جمعه ۳۱ شهريورماه در حرکت نمادين استفاده از قطار شهري و پياده‌روي عمومي‌حضور خواهد يافت. طبق برنامه اعلام شده مسير حرکتي با مترو از ايستگاه ميرداماد تا ميدان امام خميني (ره) و مسير پياده‌روي از ميدان امام خميني (ره) تا خيابان باب همايون، صوراسرافيل، ناصرخسرو، مروي، بازارچه عودلاجان و ميدان پانزده خرداد خواهد بود.گفتني است کمپين روز جهاني بدون خودرو که اولين بار در سال ۲۰۰۰ مطرح شد همواره در ترغيب افراد به استفاده از ديگر وسايل حمل‌ونقل و شيوه‌هاي جابه‌جايي به جاي خودرو تلاش کرده است.

تعين تکليف 2/1 ميليارد يور فاينانس روسي
قائم مقام وزير راه و شهري گفت: از منابع 5 ميليارد دلاري وام خارجي که دولت مي‌تواند از دولت يا شرکت خارجي دريافت کند، تکليف 1.2 ميليارد يورو آن مشخص شده که از محل فاينانس روسي به برقي‌سازي راه آهن گرمسار- اينچه برون مي‌رسد. اصغر فخريه کاشان ادامه داد: همچنين به دنبال نهايي کردن وام 500 ميليون دلاري از کشور آذربايجان براي تامين مالي پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا هستيم. وي با اشاره به سهم وزارتخانه‌ها از فاينانس 50 ميليارد دلاري تاکيد کرد: دولت هيچ سهمي‌براي اين وزارتخانه‌ها مشخص نکرده است. هر وزارتخانه‌اي که بتواند طرح قابل دفاعي را پيشنهاد دهد در اولويت دريافت فاينانس قرار مي‌گيرد.
رئيس سابق انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکيد کرد:
رئيس جمهور اخيرا به پيوست حکم وزير راه و شهرسازي اولويت‌هاي بخش‌هاي مسکن و اولويت‌هاي بخش حمل و نقل را به وي ابلاغ نمود و بر اصلاح ساختاري به منظور محقق کردن برنامه‌ها تاکيد کرد. در همين راستا با حسن محتشم فعال بخش مسکن و رييس سابق انجمن انبوه سازان استان تهران گفتگو کرديم و نظر ايشان را در باره چگونگي محقق شدن برنامه‌هاي دولت در بخش مسکن جويا شديم.
تمرکز بر ساخت واحدهاي کوچک
حسن محتشم در اين باره گفت: قاعدتا دولت بايستي براي ايجاد تحول و حل مشکل مسکن بايستي بر ساخت واحدهاي کوچک و اجاره آن‌ها به اقشار کم درآمد متمرکز شود. وي در توضيح اين نکته افزود: از آنجا که دولت نمي‌تواند در اقتصاد آزاد دخالت داشته باشد لذا اين کار مي‌تواند از طريق مشارکت شهرداري‌ها با شرکت‌هاي خارجي تحقق پيدا کند . به اين ترتيب با الگوپذيري از کشورهاي خارج 50 درصد مبلغ يک خانه کوچک را از متقاضي مي‌گيرد و از بابت 50 درصد ديگر آن از وي اجاره دريافت مي‌کند. محتشم ادامه داد:در مرحله بعد متقاضي مي‌تواند 30 درصد باقيمانده پول واحد را بپردازد و در مرحله پاياني هم 20 درصد آن را پرداخت مي‌کند و به طور قطعي صاحب خانه مي‌شود. وي يادآور شد: الزاما هم نيازي به اين نيست که اين خانه‌ها داراي مشاعات بالا و پارکينگ باشند و مي‌توان براي حل مشکلات ترافيکي با هماهنگي شهرداري محوطه‌هايي را به پارکينگ اختصاص داد و پيش بيني‌هاي لازم در اين مورد انجام داد. محتشم در بخش ديگري از اظهارات خود بيان کرد: وزارت راه و شهرسازي بايد از طريق کاهش بروکراسي بر سرعت اقدامات خود بيفزايد. با اين ترتيبي وزارت راه و شهرسازي در پيش گرفته است همين مسکن مهري را که قول اتمام آن را تا پايان سال 96 داده است تا پايان سال 97 هم به پايان نخواهد برد. وي اضافه کرد: بنابراين لازم است اين وزارتخانه در شاکله اداري و وضعيت مديريتي خود تجديد نظر کند و شرايط را به قصد بهينه شدن تغيير دهد. او همچنين با اشاره به ساير برنامه‌هايدر دست اجراي وزارت راه و شهرسازي گفت: در باره بقيه اولويت‌هاي دولت در بخش مسکن مثل بافت فرسوده هم بايد گفت الان در حدود 15 سال است که دولت‌ها و وزيران و استانداران واين اواخر ستاد بازآفريني شهري که تشکيل شده به طور قطعي و نهايي نتوانسته‌اند مشکلي را حل کنند و علي رغم همه فعاليت‌هايي که صورت مي‌گيرد نتيجه اقدامات آن‌ها چشمگير نبوده است. محتشم در پايان خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازي و دولت بايستي در مواضع و سياست‌هاي خود در بخش بافت فرسوده تجديد نظر کند و با يک جمع بندي مناسب راه حل مطلوبي براي اين بخش طراحي و اجرا نمايد.
پيوست حکم انتصاب آخوندي
رئيس جمهوري ضمن صدور پيوست حکم انتصاب «عباس آخوندي» به عنوان وزير راه و شهرسازي دولت دوازدهم بر اصلاح ساختاري به منظور محقق کردن برنامه‌ها تاکيد کرد.
به گزارش ايرنا دکتر «حسن روحاني » پيوست حکم انتصاب آخوندي را ابلاغ کرد. در بخش‌هايي از اين ابلاغيه‌امده است:
... دولت دوازدهم، بر اساس برنامه­هايي که در دوران انتخابات رياست جمهوري به مردم ارائه شده است و نيز مبتني بر برنامه تقديم شده به مجلس شوراي اسلامي‌در هنگام معرفي وزيران، رسالتي بس سنگين برعهده دارد.
لذا ضروري است جنا‌ب‌عالي برنامه‌هاي وزارتخانه تحت مديريت خود را با توجه دقيق به جهت‌گيري‌ها و اولويت‌هاي ذيل‌ تنظيم کرده و برنامه‌هاي اجرايي را ظرف 2 ماه به دفتر اينجانب ارائه نماييد.همچنين، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است هر 6 ماه يک‌بار گزارش مقايسه‌اي از پيشرفت و تحقق برنامه درباره اولويت‌هاي ابلاغي را به دفتر رئيس جمهور ارائه نمايد تا عملکرد و چگونگي پيشرفت برنامه‌ها ارزيابي شود.
اولويت‌هاي عمومي
ارتقاي سلامت نظام اداري، شفافيت مالي، بهبود دسترسي همگاني به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتي و معيار قرار دادن قانون در همه‌امور در دستور کار قرار گيرد.
اعمال شايسته‌سالاري به عنوان تنها معيار انتـخاب همکاران و مديريت تعارض منافع در تصميم گيريها، واگذاري‌ها و انتصابات،ملاک قرار دادن «منشور حقوق شهروندي» در وزارتخانه و دستگاههاي تابعه به ويژه در حوزه‌هاي مرتبط با حقوق عمومي‌و توجه به حفاظت از محيط زيست در برنامه ريزي‌ها و سياستگذاريها بايد پيگيري شود.اولويت واگذاري فعاليتها به مردم و فراهم آوردن زمينه مشارکت هرچه بيشتر بخش خصوصي،توجه به رفع انحصارها و برقرارکردن فضاي رقابتي در کنارِ تحت کنترل قراردادن و قاعده مند کردن حوزه‌هاي انحصاري و اعمال اولويت ويژه بر استقرار دولت الکترونيک در حوزة تحت مديريت از ديگر موضوع‌هايي است که بايد پيگيري شود.به‌کارگيري هرچه بيشترجوانان، زنان و شهرونداني از اقوام و مذاهب در سطوح مديريتي و کارشناسي در سطوح مختلف اداري بايد به جد مورد توجه قرار گيرد.
اولويت‌هاي تخصصي حوزه حمل و نقل
ايجاد تحول در سرمايه گذاري در صنعت حمل‌و‌نقل ريلي،تحقق برونگرايي در حوزه حمل‌ و‌ نقل با بهره گيري از موقعيت ممتاز جغرافيايي کشور و اتصال به کشورهاي همجوار، توجه به برقي کردن راه‌آهن و جلب مشارکت بخش خصوصي و جذب سرمايه‌گذاري خارجي در تأمين زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل بايد پيگيري شود.ادامة نوسازي ناوگان هوائي،تشويق به سرمايه گذاري بخش خصوصي و خارجي در توسعة آزادراهها و بزرگراهها،توسعه کريدورهاي تجاري و ترانزيت کشور با محوريت حمل‌و‌نقل ريلي و هوايي و جلب مشارکت بخش خصوصي و جذب سرمايه‌گذاري خارجي در تأمين زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل،توسعه ناوگان با تاکيد بر حمل‌و‌نقل ترکيبي و توسعه بنادر به‌منظور تقويت توان تجاري کشوربايد از سوي اين وزارتخانه دنبال شود.
اولويت‌هاي تخصصي حوزه مسکن
همچنين در حوزه مسکن برنامه‌ريزي مؤثر براي ايجاد تحرک در بخش مسکن،ايجاد تحول براي توسعه سرمايه گذاري در بافت‌هاي فرسوده به‌عنوان مهمترين اولويت بخش مسکن، سياستگذاري مناسب براي تقويت سرمايه گذاري به‌منظور تسهيل برخورداري مسکن اولي‌ها و زوجهاي جوان،تلاش براي تحقق رشد بالاتر سرمايه گذاري در مسکن روستايي و طراحي ساز و کارهاي پايدار براي تأمين مالي سرمايه گذاري در بخش مسکن بايد مورد توجه قرار گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام اين مطلب که ، ۹۸۹ هزار و ۵۳۹ واحد مسکن مهر از مجموع يک ميليون و ۲۰۲ هزار و ۹۴۷ واحد مسکن در شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر جمعيت به بهره‌برداري رسيده و ۵۴ هزار و ۶۱۳ واحد نيز آماده افتتاح است از آمادگي سازمان ملي زمين و مسکن براي تخصيص واحدهاي مسکوني فاقد متقاضي به طرح مسکن اجتماعي خبر داد.
حميدرضا عظيميان آخرين وضعيت مسکن مهر در شهرهاي بالاي ۲۵هزار نفر که‌اماده سازي آنها برعهده سازمان ملي زمين‌و‌مسکن است را تشريح کرد و گفت: حسب دستور رئيس‌جمهوري و وزير راه و شهرسازي که مقرر شده تا پايان سال جاري، پرونده مسکن مهر بسته شود سازمان اقدام به تکميل واحدها کرده است که از مجموع يک ميليون و ۲۰۲ هزار و ۹۴۷ واحد مسکن مهر در شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر، نزديک به يک ميليون واحد آن به اتمام رسيده و بهره‌برداري شده است. وي ادامه داد: دولت محترم ۷۰۰ ميلياردتومان براي خدمات روبنايي مصوب کرد که ۴۰۰ ميليارد تومان آن از محل املاک سازمان ملي زمين‌و‌مسکن و فروش واحدهاي تجاري سهم سازمان است که حسب مصوبه هيات وزيران، سازمان، مبلغ فوق را (۴۰۰ ميلياردتومان) جهت تکميل خدمات روبنايي در استان‌ها تامين اعتبار مي‌کند و در حال دادن مجوزهاي لازم در اين‌باره هستيم.
عضو هيئت مديره اتحاديه مشاوران املاک از برگزاري انتخابات هيئت مديره اين اتحاديه در ورزشگاه شهيدي شيرودي يا مصلاي تهران خبر داد و گفت: اين انتخابات اواخر مهر يا اوايل آبان‌ماه‌امسال برگزار مي‌شود.
مصطفي قلي‌خسروي در گفت‌وگو با تسنيم، اظهار کرد: ساعت 10 صبح امروز با حضور مسئولان و اعضاي هيئت مديره اتحاديه مشاوران املاک جلسه‌اي براي تعيين زمان برگزاري انتخابات اتحاديه برگزار مي‌کنيم.وي با تاکيد بر اين‌که طبق قانون در جلسه مذکور زمان و تاريخ برگزاري انتخابات مشخص مي‌شود، تصريح کرد: احتمالا اواخر مهر يا اوايل آبان‌ماه‌امسال اين انتخابات برگزار خواهد شد.وي با اشاره به اين‌که چند روز پس از جلسه‌امروز اسامي‌افرادي که قرار است در انتخابات شرکت کنند، منتشر مي‌شود، افزود: دو محل براي برگزاري انتخابات اتحاديه‌املاک مطرح است؛ مصلاي تهران و ورزشگاه شهيد شيرودي. برگزاري انتخابات در ورزشگاه شيرودي کمي‌مشکل‌تر است که تعاملات در اين زمينه در حال انجام است.به گزارش تسنيم، مهرماه سال 92 در چهارمين دوره انتخابات اتحاديه مشاوران املاک مصطفي‌ قلي‌خسروي، عبدالله مکاري فرجي، نسرين ابيور، حسين کوپايي، علي‌اصغر مرادزاده، احمد آذري و حسام عقبايي به‌عنوان اعضاي هيئت مديره انتخاب شده بودند.
رونق مسکن در افزايش قيمت آن نيست
نايب رييس کميسيون عمران مجلس در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اعلام خبري مبني بر افزايش 5.6 درصدي قيمت مسکن در يک سال گذشته، گفت:تا زماني که به مسکن به عنوان يک کالاي سرمايه اي نگاه مي‌شود اين روند ادامه مي‌يابد، لذا زماني مي‌توان در امر سياست گذاري مسکن موفق بود که مسکن از يک کالاي سرمايه اي به کالاي مصرفي تبديل شود و تلاش‌ها بر اين باشد که تعادل بين عرضه و تقاضا انجام شود.مجيد کيان پور با بيان اينکه رونق مسکن در افزايش قيمت آن نيست، افزود: طرح اين موضوع که بازار مسکن رکود دارد، چراکه قيمت آن بالا نرفته به هيچ وجه صحيح نيست، لذا بايد در تعداد معاملات، عرضه و توليد به گونه اي سياست گذاري شود که هر سال متناسب با نياز جمعيت هدف، توسط انبوه سازان، سازندگان ذيصلاح، شرکت‌هاي پيمانکاري که کار ساخت و کار را انجام مي‌دهند، بتوان مسکن توليد کرد.کيان پور ادامه داد: جامعه هدف آن شخصي بوده که مسکن را خريداري مي‌کند، لذا به اين منظور بايد به گونه اي سياست گذاري شده و تسهيل حمايتي انجام شود که مردم بتوانند مسکن موردنياز خود را تهيه کنند

طرح هوشمندسازي علائم کمک ناوبري
 بندر چابهار با موفقيت انجام شد

بهروز آقايي مدير کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان، از اجراي موفقيت آميز طرح آزمايشي هوشمندسازي علائم کمک ناوبري در بندر چابهار با کمترين هزينه خبر داد.
آقايي اظهار داشت: علايم کمک ناوبري بندر چابهار شامل ۹ بويه مجهز به چراغ‌هاي مخصوص در مسير آبراه بنادر شهيد بهشتي و شهيد کلانتري بوده، که مسير ايمن جهت ورود و خروج کشتي‌ها به بندر را بصورت شبانه روزي فراهم مي‌نمايند و اطمينان از سلامت و عدم خاموشي چراغ‌ها در شب، به جهت حفظ ايمني ترافيک دريايي بندر از اهميت بالايي برخوردار مي‌باشد؛ به طوريکه بررسي آماده به کاري مداوم بويه‌ها، توسط تکنسين‌هاي دريايي الزاميست.
وي خاطر نشان نمود: با اجراي اين طرح بدون نياز به حضور ميداني کارشناسان و با تلفيق سيستم الکترونيکي و مخابراتي، وضعيت بصورت ۲۴ ساعته پايش شده و کنترل بويه از طريقGSM ، GPRS و GPS در اختيار کارشناس مربوطه قرار مي‌گيرد به گونه اي که بروز هر مشکل در بويه‌ها، از طريق تماس، پيامک و راديو مودم، گزارش مي‌گردد.
آقايي اظهار داشت: نصب و راه‌اندازي آزمايشي پروژه هوشمند سازي ۵ عدد از بويه‌هاي موجود بندر چابهار، انجام و پس از تست‌هاي نهايي مربوطه، به صورت فعال تحويل اداره‌ايمني و حفاظت دريايي گرديد. وي افزود: طرح نهايي هوشمند سازي علائم کمک ناوبري ، شامل باز طراحي چراغ‌هاي دريايي و سازگاري با سيستم وب و اندرويد پس از حصول نتيجه طرح کنوني قابل دستيابي و اجرا خواهد بود.

راه‌آهن غرب کشور تا سه ماه‌ آينده
‌اماده بهره‌برداري مي‌شود

مـــعاون ساخـت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل از انجام عمليات تکميلي در راه‌‌آهن غرب کشور خبر داد و گفت: ايستگاه‌هاي فيروزان و کرمانشاه‌اماده بهره‌برداري هستند و تنها قسمت باقيمانده تکميل خطوط ايستگاهي است که حدود سه ماه به طول مي‌انجامد. جبار علي ذاکري به تکميل ريل‌گذاري راه‌آهن غرب کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون عمليات تکميلي اين محور در حال انجام است و بر اساس پيش‌بيني‌ها تا سه ماه آينده‌اماده بهره‌برداري خواهد شد.عضو هيئت‌مديره شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همچنين ايستگاه‌هاي فيروزان و کرمانشاه‌اماده بهره‌برداري هستند و تنها قسمت باقيمانده تکميل خطوط ايستگاهي؛ رلواژ کردن، زيرکوبي و آماده‌سازي بر سير قطار با سرعت طراحي مسير است که حدود سه ماه به طول مي‌انجامد. البته هم‌زمان، تحويل خطوط به شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران جهت بهره‌برداري در برنامه قرار دارد. ذاکري با اشاره به آخرين وضعيت راه‌آهن اروميه- مراغه نيز اظهار داشت: اين خط‌آهن با پيشرفت فيزيکي ۸۲ درصدي، کمتر از ۱۲ کيلومتر تا پايان عمليات ريل‌گذاري در اين خط باقيمانده است هم اکنون زيرسازي مسير اصلي راه‌آهن مراغه- اروميه با پيشرفت فيزيکي۹۸ درصد و مسير مهاباد- نقده با پيشرفت فيزيکي ۹۵ درصدي مراحل پايان کار را طي مي‌کند و بر اساس پيش‌بيني‌ها صوت قطار به‌زودي در شهر اروميه به صدا درخواهد آمد.عضو هيئت‌مديره شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل با اشاره به پيشرفت فيزيکي ساخت و توسعه راه‌آهن يزد- اقليد اظهار داشت: ساخت اين راه‌آهن در دو بخش در دست اجرا قرار دارد که بخش اول قطعه يزد-مهريز و بخش دوم قطعه مهريز-اقليد است.وي افزود: با توجه به وجود بندر خشک در مهريز،‌ قطعه يزد-مهريز به طول ۳۰ کيلومتر تکميل شده و به‌زودي افتتاح خواهد شد.

معافيت‌هاي مالياتي
 براي فعالان اقتصادي بندر آستارا

مديرکل بنادر و دريانوردي استان گيلان از صدور اولين مجوز در منطقه ويژه اقتصادي بندري آستارا به منظور بهره مندي سرمايه گذاران از تسهيلات و مزاياي قانوني مناطق ويژه اقتصادي خبر داد و اظهار داشت: بر اساس اين مجوز، فعالان اقتصادي مي‌توانند از معافيت‌هاي ماليات بر عوارض ارزش افزوده استفاده کنند.
مهندس حسين چراغي در خصوص شرايط بهره مندي از اين معافيت‌ها خاطرنشان کرد: چنانچه فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران با منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا قرارداد داشته باشند مي‌توانند از اين معافيت‌ها استفاده کنند. شايان ذکر است مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا در اين خصوص افزود: متقاضيان واجد شرايط مي‌توانند از طريق مراجعه به سايت سازمان بنادر و دريانوردي نسبت به ثبت و تکميل اطلاعات به صورت آنلاين اقدام نمايند.منطقه ويژه بندر آستارا علاوه بر نقش آفريني در جذب و عبور بخشي از کالاهاي کريدور شمال و جنوب، موقعيت ممتازي در پذيرش کالا‌هاي تراسيکاي مياني و جنوبي دارد.