محدود شدن صادرات LNG استراليا
ديده‌بان رقابت استراليا در آستانه تصميم دولت اين کشور پيرامون محدود کردن صادرات LNG در سال ۲۰۱۸، اعلام کرد صادرکنندگان گاز ساحل شرقي عرضه داخلي را به حد کافي بالا نبرده‌اند. به گزارش ايسنا، اظهارات راد اسميت، رييس کميسيون رقابت و مصرف کننده استراليا به توصيه‌اي اشاره دارد که ممکن است اين کميسيون به دولت ارايه دهد. دولت استراليا بر مبناي گزارش‌هاي اين کميسيون و اپراتور بازار انرژي استراليا، قرار است تا اول نوامبر درباره محدود کردن صادرات LNG تصميم بگيرد. رييس کميسيون رقابت و مصرف کننده استراليا در سخناني در کانبرا گفت: دورنماي عرضه گاز در سال ۲۰۱۸ از زمان نخستين گزارش گاز در مارس سال ۲۰۱۶ وخيم‌تر شده است.

حفاري ديجيتال چاه‌‌هاي نفت توسط شلمبرژه
شرکت شلمبرژه روش جديدي براي حفر ديجيتالي چاه‌هاي نفتي را به عنوان نخستين گام در بهره‌مندي از محيط ديجيتالي اکتشاف و توليد معرفي کرد. در حقيقت اين راه حل نخستين گام در محيط اکتشاف و توليد DELFI به شمار مي‌آيد و بخشي از يک برنامه جامع و يکپارچه حفاري به نام DrillPlan است که عملکرد برنامه ريزي و اجراي پروژه‌هاي نفتي را بهبود مي‌بخشد و کيفيت فرآيند‌هاي حفاري را ارتقا مي‌دهد. در واقع اين برنامه با هدف افزايش همکاري کاربران و ارائه راه‌هاي جديد در کار تيم‌هاي حفاري توسعه يافته است. کاربران در اين برنامه به همه داده‌ها که در يک سامانه مشترک مورد نياز است، دسترسي خواهد داشت.

بررسي الگوهاي توسعه‎اي مخزن بنگستان «آب‎تيمور»
کميته مشاوران مديريت مخازن شرکت ملي نفت ايران، طرح‌هاي توسعه‎اي مخزن بنگستان ميدان آب‌تيمور را بررسي کرد. يکصد و چهل و دومين جلسه کميته مشاوران مديريت مخازن شرکت ملي نفت با هدف بررسي طرح‌هاي توسعه مخزن بنگستان ميدان آب‌تيمور با حضور مدير برنامه‌ريزي تلفيقي و معاون بررسي طرح‌هاي منابع هيدروکربوري شرکت ملي نفت، اعضاي کميته، رئيس کارگروه فني مذاکرات ميدان آب‎تيمور و کارشناسان مختلف برگزار شد. در اين جلسه، طرح‎هاي ارائه شده از سوي شرکت‎هاي لوک‎اويل، پرتامينا و مرسک با هدف توسعه مخزن بنگستان ميدان آب‌تيمور بررسي و در باره ويژگي‌هاي مخزن، برنامه‌هاي توسعه فازهاي مختلف، سناريوهاي افزايش  تبادل نظر شد.



قرارداد ساخت بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي در لندن امضا شد
مراسم امضاي قرارداد ساخت بزرگترين نيروگاه خورشيدي ايران با ظرفيت توليد 600 مگاوات برق، روز چهارشنبه يک روز پس از اظهارات ضد ايراني ترامپ در سازمان ملل، با حضور حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي‌ايران و «الکس چي شولم» وزير تجارت، انرژي و راهبرد صنعتي انگليس در لندن گشايش يافت.
به نقل از ايرنا، شرکت کوئرکاس انگليس، مجري اين طرح مي‌گويد، اين قرارداد بزرگ‌ترين همکاري صورت گرفته ميان يک شرکت انگليسي و ايران در پي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه تهران به شمار مي‌رود.
شرکت کورکاس مي‌گويد ايران به‌عنوان دومين اقتصاد منطقه متعهد شده که تا سال 2020 ميلادي، ظرفيت توليد برق خود را به ميزان 5 گيگاوات افزايش خواهد داد. از اين‌رو زماني که اين طرح به پايان برسد، ايران صاحب بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي جهان خواهد بود.
در اين برنامه، علاوه سفير ايران و وزير تجارت، انرژي و راهبرد صنعتي انگليس، ريچارد بيکن رئيس گروه پارلماني ايران و انگليس، لرد لامونت فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري ايران و رضا شيباني از طرف شرکت کورکاس سخنراني مي‌کنند.
پيش‌ از اين، انجمن ملي سازندگان انرژي‌هاي خورشيدي انگليس و وزارت نيرو ايران در رابطه با احداث نيروگاه خورشيدي، احداث کارخانه توليد پنل‌هاي خورشيدي و انتقال دانش نصب سيستم‌هاي مرتبط با انرژي‌هاي خورشيدي در ايران، يادداشت تفاهم همکاري امضا کرده بودند. رضا شيباني در همين رابطه در گفتگو با ايرنا گفته بود: ما با استفاده از منابع مالي، فني و سياسي که در اختيار داريم، درصدد هستيم تا پروژه احداث نيروگاه خورشيدي را با ظرفيت توليد يک هزار مگاوات برق در ايران به اجرا بگذاريم.
شيباني اظهار داشت: اعتبار اجراي اين پروژه قرار است با استفاده از منابع مالي خارجي و جذب سرمايه گذاري‌هاي خارج از ايران تامين شود.
اين فعال اقتصادي افزود: در بخش دوم تفاهم نامه ياد شده ما درصدد هستيم تا کارخانه توليد پنل‌هاي خورشيدي با ظرفيت توليد 500 مگاوات در سال را به صورت مشارکت با شرکت‌هاي ايراني احداث کنيم.
شيباني اضافه کرد: در بخش سوم ما مي‌خواهيم تجربه‌اي را که تاکنون در انگليس، آلمان، سوئيس و هلند به دست آورده‌ايم را درقالب انتقال دانش در حوزه ارتقاي کيفيت نصب به ايران منتقل کنيم.
وي با بيان اينکه اين مسئله مي‌تواند براي دولت ايران درآمدزايي داشته و اشتغال‌زايي را افزايش دهد، افزود: اکنون انگليس سالانه رقمي‌معادل 5 تا 7 ميليون پوند تنها بابت صدور مجوز نصب سيستم‌هاي مرتبط با انرژي‌هاي خورشيدي بر روي سقف خانه‌ها درآمد کسب مي‌کند. ضمن اينکه از 2010 ميلادي تاکنون 35هزار نفر در اين بخش مشغول به کار شده‌اند.
يادداشت تفاهم همکاري در زمينه بهره برداري از انرژي خورشيدي 14 جولاي 2016 ميلادي (24 تير 1395) با حضور چيت‌چيان وزير نيرو، ميان وزارت نيرو و انجمن ملي سازندگان انرژي‌هاي خورشيدي انگليس در لندن به‌امضا رسيد.
اين يادداشت تفاهم توسط بهرام طاهري مشاور ارشد وزير نيرو و مديرکل دفتر محيط زيست، ايمني، بهداشت و امور اجتماعي وزارت نيرو و رضا شيباني رئيس هيات مديره انجمن ملي توليد و سازندگان انرژي‌هاي خورشيدي انگليس در محل پارلمان در لندن به‌امضا رسيد.
در زمان امضاي اين تفاهم نامه علاوه بر وزير نيرو، کاردار جمهوري اسلامي‌ايران، لرد جورج بارکر وزير پيشين انرژي انگليس و شماري از مقامات انگليسي حضور داشتند.
*سرمايه‌گذاري نيم ميليارد يورويي در پروژه نيروي خورشيدي ايران
نيروگاه ۶۰۰ مگاواتي برنامه ريزي شده در مرکز ايران واقع خواهد بود و ششمين پروژه خورشيدي بزرگ جهان خواهد بود که پس از پروژه‌هاي حداکثر ۱.۵ گيگاواتي در چين و هند قرار مي‌گيرد.
ديه‌گو بياسي، مديرعامل "کوئرکاس" که در سرمايه گذاري در انرژي تجديدپذير در اروپا سابقه دارد، به رويترز گفت: اين شرکت تصميم گرفت براي اين پروژه موافقت وزارت انرژي ايران را کسب کند.
وي در اين مصاحبه تلفني گفت: اين يک پروژه منافع ملي است بنابراين ما حمايت ويژه يافتيم. ما به حد کافي سرمايه گذاران علاقمند داشتيم که تصميم گرفتيم براي اين پروژه اقدام کنيم و اميدواريم که اين پروژه به پروژه‌هاي خورشيدي بيشتري منتهي شود. شرکت "کوئرکاس" که در سال ۲۰۱۰ تاسيس شد، حدود ۴۰ نيروگاه انرژي تجديدپذير در سراسر اروپا دارد. پروژه ايران، نخستين سرمايه گذاري اين شرکت در خارج از اروپا بوده و در واکنش به تقاضاي مشتري انجام گرفته است.
تحت شرايط اين توافق که از سوي "کوئرکاس" و وزارت نيروي ايران به‌امضا رسيده است، اين شرکت مسئول ساخت، توسعه و اداره اين نيروگاه خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، ساخت اين نيروگاه سه سال زمان خواهد برد و هر لات ۱۰۰ مگاواتي، هر شش ماه عملياتي شده و به شبکه نيرو متصل مي‌شود تا هر گونه ريسکي براي سرمايه گذاران خنثي شود. "کوئرکاس" به جاي سرمايه گذاري از طريق يک ساختار صندوق، يک شرکت پروژه تاسيس خواهد کرد و سرمايه گذاران در آن سهم خواهند شد. اين پروژه علاقه سرمايه گذاران موسسه اي و خصوصي شامل صندوق‌هاي سرمايه گذاري دولتي را جلب کرده است.
ايران براي توليد نيرو به نفت و گاز طبيعي وابسته است اما آلودگي هوا، علاقه به انرژي‌هاي تجديدپذير را برانگيخته و ايران متعهد شده است تا سال ۲۰۲۰، پنج گيگاوات ظرفيت انرژي تجديدپذير جديد ايجاد کند.
طبق اعلام وزارت نيروي ايران، ظرفيت انرژي خورشيدي نصب شده ايران در حال حاضر ۵۳ مگاوات است اما ۷۶ شرکت قراردادهايي را براي مطالعه ساخت ۹۳۲ مگاوات ديگر ظرفيت امضا کرده‌اند. از زمان برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران در سال ۲۰۱۶، علاقه روزافزوني در اين زمينه به وجود آمده است.
مديرعامل "کوئرکاس" به رويترز گفت: بازار در زمينه مجوز فعال‌تر شده‌اما در زمينه ساخت، هنوز گشوده نشده است و پس از اين پروژه، انتظار مي‌رود علاقه فزاينده‌اي از سوي سرمايه‌گذاران خارجي ايجاد شود. اين پروژه از توافق‌هاي سرمايه‌گذاري دوجانبه سود مي‌برد که تضمين مي‌کنند با سرمايه‌گذاران خارجي مانند سرمايه‌گذاران داخلي برخورد شود. به گفته بياسي، همچنين در قرارداد وزارت نيروي ايران، اين ضمانت وجود دارد که پول برق پرداخت شود.

يک عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: به نظر مي‌رسد در اجلاس آينده اوپک بايد با توجه به شرايط روز و بازار نفت تصميم مقتضي را در راستاي منافع خود اتخاذ کنيم.
جلال ميرزايي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: معمولا در ادوار مختلف و از زمان پايان جنگ تحميلي سياست جمهوري اسلامي‌ايران افزايش قيمت نفت بوده‌اما در سال‌هاي اخير با اين واقعيت مواجه شديم که توليد نفت افزايش يافته و در برخي از برهه‌ها عرضه بر تقاضا پيشي گرفته است.
وي تصريح کرد: وقتي عرضه کالايي زياد و تقاضا کم مي‌شود، آن تقاضا در بازار جهاني تابعي از رشد اقتصادي است و همين مسئله موجب شده تا قيمت نفت کاهش پيدا کند.
اين عضو کميسيون انرژي مجلس افزود: در واقع کاهش قيمت نفت در دوره‌اي اتفاق افتاد که طي سه چهار سال اخير نياز به درآمد نفتي داشتيم. لذا تلاش‌هايي انجام شد تا مکانيزم اوپک به سمت و سويي برود که افزايش در قيمت نفت به وجود آيد. زيرا وابستگي اقتصادي ما به درآمد نفتي زياد است.
نماينده مردم ايلام در مجلس همچنين بيان کرد: هرچه درآمد نفتي بيشتر باشد، دست دولت براي پيشبرد برنامه‌هاي اقتصادي بازتر است. بنابراين اين موضوع باعث شده استراتژي ما افزايش قيمت نفت باشد. اين نماينده مجلس در ادامه اظهار داشت: طي سال‌هاي اخير کشوري مانند روسيه به عنوان يکي از بزرگترين کشورهاي توليدکننده نفت، عضو ناظر در اوپک است و در سال‌هاي اخير هرجا روس‌ها همکاري داشته‌اند بهتر توانستيم به مقصودمان برسيم. زيرا روسيه هم مانند ما وابستگي‌اش به درآمد نفتي زياد است و همين وابستگي و نياز به افزايش درآمد باعث شده تا بتوانيم با يکديگر کار کنيم.
اين عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: به نظر مي‌رسد در اجلاس آينده اوپک موضوعاتي مانند پايبندي اعضا به تعهدات خود در کاهش توليد بايد مورد بررسي قرار گيرد. البته با توجه به تحولاتي که ممکن است تا زمان برگزاري اجلاس به وجود آيد، بايد با شرايط روز و بازار نفت تصميم مقتضي در راستاي منافعمان را اتخاذ کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه «ايران يکي از اعضاي تاثيرگذار در اوپک به شمار مي‌رود» گفت: به ياد داريم که کشوري مانند عربستان در يک دوره‌اي به خاطر خصومتي که از لحاظ سياسي با ما داشت و به خاطر بي‌نيازي به درآمدهاي نفتي اقداماتي را انجام داد که به ضرر خودش هم تمام شد و در حال حاضر با توجه به کسري بودجه خود سر عقل آمده و با ساير اعضا همکاري مي‌کند.

مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران با بيان اين‌که انرژي‌هاي تجديدپذير در اشتغال‌زايي افراد تحصيل‌کرده نقش بسزايي دارند، گفت: صرفه‌جويي در مصرف سوخت‌هاي فسيلي و تنوع‌بخشي به منابع انرژي از مزاياي انرژي‌هاي تجديدپذير است.
سيد مسلم موسوي درچه در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: دومين نمايشگاه و کنفرانس بين‌المللي انرژي‌هاي تجديدپذير ايران، نهم و دهم آبان ماه و کارگاه‌اموزشي آژانس بين‌المللي انرژي‌هاي تجديدپذير (آيرنا) يازدهم آبان ماه در محل سالن همايش‌هاي صداو سيما برگزار مي‌شود.
مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران افزود: سال گذشته 120 سرمايه‌گذار از 23 کشور مختلف و 250 نفر از پنجاه شرکت داخلي در اين نمايشگاه حضور يافتند که دستاوردهاي خوبي نيز داشت. امسال نيز با توجه به افزايش استقبال از اين کنفرانس پيش‌بيني مي‌شود تعداد بيشتري در اين رويداد حضور يابند.
وي به اهداف برگزاري اين نمايشگاه و کنفرانس اشاره کرد و گفت: آشنايي سرمايه‌گذاران خارجي با فضاي کسب و کار انرژي‌هاي تجديدپذير در ايران، توجه به شرکت‌هاي دانش‌بنيان و بومي‌سازي تجهيزات انرژي‌هاي تجديدپذير در ايران ، توجه به نقش انرژي‌هاي تجديدپذير در کاهش گازهاي گلخانه‌اي و اجرايي‌سازي بخشي از تعهدات ايران در معاهدات زيست محيطي بين‌المللي همچون اجلاس پاريس (ايران متعهد شده از سال 2020 تا 2030 ميلادي بين 4 تا 12 درصد از گازهاي گلخانه‌اي خود را بکاهد) و تبادل نظر بين سرمايه‌گذاران خارجي با شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي و برقراري ارتباط شرکت‌هاي داخلي با شرکت‌هاي توانمند خارجي از اهداف برگزاري اين رويداد است تا در اين حوزه بتوانند کسب و کار دانش‌بنيان انرژي تجديدپذير را توسعه دهند. موسوي تصريح کرد: انرژي بادي، انرژي خورشيدي، انرژي زيست‌توده و استحصال انرژي از تلفات حرارتي کارخانه‌جات (WHR) مباحثي هستند که‌امسال مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرند. مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران در ادامه با اشاره به مزاياي انرژي‌هاي تجديدپذير گفت: اشتغال‌زايي براي افراد تحصيل‌کرده، کمک به مباحث زيست محيطي، تنوع بخشي به منابع انرژي کشور و صرفه‌جويي در مصرف سوخت‌هاي فسيلي که ثروت ملي محسوب مي‌شوند، از جمله مزاياي انرژي‌هاي تجديدپذير است. وي با بيان اينکه انرژي‌هاي تجديدپذير مي‌توانند يکي از ارکان اصلي اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال باشند، افزود: يکي از اهداف کلان اين حوزه ترويج انرژي‌هاي تجديدپذير بين بخش‌هاي مختلف کشور همچون وزارت صنعت، وزارت نيرو، وزارت نفت و سازمان محيط زيست است.
تا پايان امسال صورت مي‌گيرد
رئيس کنترل طرح‌هاي شرکت نفت و گاز پارس گفت: راهکارهايي براي ساماندهي و کنترل دقيق نحوه پرداخت مطالبات کارگري توسط پيمانکاران، تزريق منابع مالي به پروژه‌ها و تکميل سه سکوي گازي پارس جنوبي تا پايان امسال در يارد شرکت صدرا در دست اجراست.
به نقل از ايرنا، سيد حسام الدين اميري در جريان بازديد از روند ساخت 10 سکوي گازي پارس جنوبي در يارد شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) افزود: تا پايان سال جاري سه عرشه از بخش فراساحل فازهاي 13، 14 و 22،23 و 24 پارس جنوبي آماده بارگيري و نصب در موقعيت مخزني اين فازها خواهد شد.  وي اضافه کرد: هم اکنون موارد مربوط به مطالبات کارگري، بررسي مسائل مالي پيمانکاران و پيشرفت پروژه‌ها در بخش خشکي و فراساحل مورد ارزيابي قرار گرفته است و حساب مشترک مالي ميان کارفرما و پيمانکاران فازهاي ١٣ و٢٢تا٢٤ پارس جنوبي براي ساماندهي و کنترل دقيق نحوه پرداخت مطالبات کارگري توسط پيمانکاران و تزريق منابع مالي به اين پروژه‌ها ايجاد مي‌شود.  رئيس کنترل طرح‌هاي شرکت نفت و گاز پارس گفت: اين حساب مشترک که با دستور هيات مديره شرکت ملي نفت ايران و رهنمود وزير نفت ايجاد مي‌شود، علاوه بر تسهيل در فرآيند پرداخت معوقات کارگري، امکان نظارت و کنترل دقيق تر را در اين زمينه فراهم خواهد کرد.
اميري ادامه داد: از طريق اين حساب مشترک، تزريق منابع مالي به پروژه‌ها بويژه در بخش مطالبات کارگران شاغل در يارد صدرا و بخش پالايشگاه‌هاي خشکي طرح‌هاي مذکور بطور مستقيم به حساب پيمانکاران منظور مي‌شود.
رئيس کنترل طرح‌هاي شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به پيشرفت قابل قبول روند ساخت سکوهاي دريايي فازهاي 13، 14 و 22تا 24 پارس جنوبي در يارد صدرا اظهار کرد: هم اکنون پيشرفت‌هاي صورت گرفته به نسبت تامين منابع مالي، روند مناسبي را طي مي‌کند.  اميري، تامين منابع مالي را از عوامل کليدي استمرار پيشرفت اين پروژه‌ها برشمرد و پيش بيني کرد که از هر کدام از فازهاي ياد شده تا پايان سال 96، حداقل يک عرشه‌اماده حمل و انتقال به موقعيت دريايي شود.
وي گفت: در بخش خشکي نيز طرح‌هاي فاز 13 و 22 تا 24 تا پايان سال جاري علاوه بر راه‌اندازي واحدهاي يوتيليتي، يک رديف شيرين سازي آماده بهره برداري مي‌شود.
رئيس کنترل طرح‌هاي شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اولويت‌هاي جديد اين شرکت در سال جاري، يادآور شد: با توجه به اينکه پنج طرح اولويت دار گازي در فروردين ماه‌امسال به بهره برداري رسمي‌رسيدند، فازهاي 13، 14 و 22 تا 24 اولويت اصلي کارفرما در سال جاري به شمار مي‌رود.
اميري همچنين در جريان بازديد از اسکله صادراتي، خدماتي تنبک با اشاره به محوريت پيگيري مسائل اجرايي اين طرح، گفت: عمده منابع مالي اين پروژه نيز تعيين تکليف شده و با توجه به فعال شدن جبهه‌هاي کاري، مقاوم سازي کيسون‌ها، احداث ساختمان‌هاي صنعتي و غير صنعتي، زير سازه‌هاي بازوهاي بارگيري ال پي جي و ساخت سوله بارگيري گوگرد آغاز شده است.  از سال 1374 عمليات اجرايي طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در شهرستان‌هاي عسلويه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع 24 فاز توسعه اي ميدان گازي پارس جنوبي 18 فاز به بهره برداري رسيده و 6 فاز ديگر در دست اجراست که تا پايان سال 1397 بايد همه اين طرح‌ها به بهره برداري برسد.  هم اکنون از 18 فاز در بهره برداري ميدان گازي پارس جنوبي روزانه 570 ميليون مترمکعب گاز توليد مي‌شود. علاوه براين چندين واحد پتروشيمي‌نيز در اين منطقه به بهره برداري رسيده و چندين واحد ديگر نيز در دست اجراست.  در زمان حاضر بيش از 60 هزار نفر در طرح‌هاي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي مشغول کار هستند.

صعود نفت
در واکنش به احتمال تمديد توافق اوپک

قيمت‌هاي نفت روز چهارشنبه پس از اين که عراق اعلام کرد اوپک و ساير توليد کنندگان نفت تمديد يا حتي کاهش بيشتر توليد براي مقابله با اشباع عرضه جهاني را بررسي خواهند کرد، افزايش يافت. به نقل از ايسنا، نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۳۳ سنت يا ۰.۷ درصد افزايش يافت و به ۴۹.۸۱ دلار در هر بشکه رسيد. نفت برنت که قيمت پايه براي بازار جهاني است ۲۳ سنت يا ۰.۴ درصد صعود کرد و در ۵۵.۳۷ دلار در هر بشکه ايستاد. جبار اللعيبي، وزير نفت عراق، روز سه‌شنبه در يک کنفرانس انرژي در امارات متحده عربي اظهار کرد: در حالي که گزينه‌هاي مورد بررسي کشورهاي اوپک و غيراوپک شامل تمديد توافق کاهش توليد به مدت چند ماه ديگر است، هنوز زود است درباره آنچه که پس از ماه مارس بايد انجام گيرد، تصميم بگيريم.
به گفت لعيبي، برخي از توليدکنندگان بر اين باورند که توافق کاهش توليد بايستي به مدت سه تا چهار ماه ديگر تمديد شود. سايرين مي‌خواهند اين توافق تا پايان سال ۲۰۱۸ تمديد شود. در حالي که کشورهايي مانند اکوادور و عراق تصور مي‌کنند بايستي يک دور ديگر کاهش انجام بگيرد.
سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) به همراه روسيه و ساير توليدکنندگان غيرعضو اين سازمان توافق کرده‌اند به منظور مقابله با اشباع عرضه جهاني، توليدشان را تا مارس سال ميلادي آينده حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند.
به گفته جورجي اسلاوف، مدير تحقيقات در شرکت کارگزاري کالاي مارکس اسپکترون، چنين اقداماتي بعيد است تاثير زيادي داشته باشد. تقاضا براي نفت خام عالي نيست و معلوم نيست اين وضعيت به اين زودي تغيير خواهد کرد يا نه. اين شرکت تقاضاي قوي‌تر براي نفت خام در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ را پيش‌بيني نمي‌کند که به معناي آن است که ميزان عرضه بايد بيشتر محدود شود، اما اين امر آسان نخواهد بود زيرا انتظار مي‌رود بهره‌وري دکل‌هاي نفتي در آمريکا افزايش پيدا کند در نتيجه آنها از همين تعداد دکل نفت بيشتري توليد خواهند کرد.
بر اساس گزارش رويترز، گروه صنعتي موسسه‌امريکن پتروليوم روز سه‌شنبه اعلام کرد ذخاير نفت آمريکا هفته گذشته افزايش يافته در حالي که ذخاير بنزين و ميعانات کاهش يافته است. ذخاير نفت خام در هفته منتهي به ۱۵ سپتامبر به ميزان ۱.۴ ميليون بشکه افزايش يافت و به ۴۷۰.۳ ميليون بشکه رسيد، در حالي که تحليلگران افزايش ۳.۵ ميليون بشکه را پيش بيني کرده بودند. ذخاير نفت در کاشينگ اوکلاماها که قطب تحويل نفت است، به ميزان ۴۲۲ هزار بشکه افزايش يافت. آمارهاي رسمي‌درباره ذخاير و فعاليت پالايشگاهي اواخر روز چهارشنبه از سوي اداره اطلاعات انرژي آمريکا منتشر مي‌شود.

صادرات ميعانات ايران
 همزمان با از سرگيري واردات چين کاهش مي‌يابد

منابع آگاه شرکت ملي نفت ايران به مشتريان آسيايي خود اعلام کرده است که به دليل تعميرات و نگهداري در ميدان گاز پارس جنوبي، صادرات ميعانات گازي را در ماه اکتبر کاهش خواهد داد. به نقل از مهر، نقل فاننشيال تريبون، شش منبع صنعتي روز سه شنبه خبر دادند که شرکت ملي نفت ايران به خريداران خود در آسيا اطلاع داد که احتمالا صادرات ميعانات گازي خود را در ماه اکتبر، به علت عمليات تعمير و نگهداري در ميدان گازي پارس جنوبي، کاهش خواهد داد. به گفته يکي از منابع، شرکت ملي نفت ايران در اين ماه حداقل تا يک ميليون بشکه از توليد خود خواهد کاست. فايننشيال تريبون به نقل از رويترز نوشت که:« اين شرکت ماهيانه حدود ۱۵ ميليون بشکه از ميعانات گازي ميدان پارس جنوبي را صادر مي‌کند». منبع دوم خبر داد که افت صادرات ماه اکتبر ميعانات گازي ايران از در حال صورت مي‌گيرد که شرکت يوني‌پک چين بارگيري محموله از ايران را در ماه اکتبر دوباره از سر مي‌گيرد. يوني‌پک که بازوي تجاري بزرگترين شرکت پالايشگاهي آسيا، سينوپک، است معمولا در ماه‌هاي تابستاني به علت محدوديت‌هاي زيست‌محيطي در بنادر چين، واردات خود را متوقف مي‌کند.اما بعد از تابستان، مجددا واردات را از سر مي‌گيرد اما هم اکنون از سر گيري واردات چين، با کاهش توليد ايران همزمان شده است. منبع سوم هم به فايننشيال تريبون گفته که تقاضا براي ميعانات گازي ايران با تداوم فعاليت آزمايشي يک بخش جديد در پالايشگاه ستاره خليج فارس در بندرعباس، بالا رفته است. فايننشيال تريبون نوشته است: افزايش تقاضاي چين و کاهش صادرات ايران باعث تقويت قيمت ميعانات گازي قطر شده است. به طوري که قيمت پيش خريد ميعانات گازي کم‌سولفور قطر، براي تحويل در ماه نوامبر، با ۷۰ سنت افزايش قيمت نسبت به ماه قبل روبرو شد.

کاهش 2 ميليارد مترمکعبي ذخاير آب پشت سدها
 نشست خبري ستار محمودي سرپرست وزارت نيرو برگزار شد.
سرپرست وزارت نيرو با اشاره به ميزان بارندگي در سال آبي جاري از کاهش دو ميليارد متر مکعبي ذخاير آب پشت سدها خبر داد. به نقل از مهر، ستار محمودي سرپرست وزارت نيرو در حاشيه جلسه هيات دولت با اشاره به ميزان بارندگي در سال ۹۶ اظهار داشت: متاسفانه‌امسال در بخش بارندگي شاهد کاهش ۵ درصدي نزولات آسماني به نسبت سال گذشته بوده‌ايم که از نظر بارندگي زير نرمال محسوب مي‌شود. وي افزود: وضعيت ذخيره آب پشت سدها ۲۶ ميليارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته دو ميليارد متر مکعب کاهش داشته و در مجموع تابستان امسال يکي از فصول پرکار به لحاظ تحت فشار بودن زير ساخت‌هاي وزارت نيرو جهت تامين برق و آب در سال‌هاي اخير بوده است. محمودي با اشاره به رکوردهايي در بخش مصرف آب و برق در کشور به ثبت رسيد خاطرنشان کرد: براي نخستين بار حدود ۹۸ درصد از ظرفيت نيروگاهي ما در تابستان امسال براي تامين برق مصرفي در وضعيت آماده به کار قرار گرفت که يک رکورد محسوب مي‌شود. سرپرست وزارت نيرو با بيان اينکه مردم خوب ما در زمان پيک مصرف آب برق در تابستان امسال همکاري خوبي با ما داشتند، تصريح کرد: اگر همکاري مردم عزيزمان نبود مجموعه مصارفي که به واسطه دستگاه‌هاي خنک کننده جديد وارد چرخه مصرف برق شده بود مي‌توانست باعث بروز مشکلات جدي براي ما کند. وي در پاسخ به اين سوال که وضعيت بارندگي در سال جديد آبي چگونه خواهد بود، گفت: ما به دليل اينکه اطلاعات دقيقي از وضعيت بارندگي در سال آبي جديد نداشتيم با مراجعه به اطلاعات سازمان هواشناسي دريافتيم که براساس پيش بيني‌ها پاييز پر باراني را نداريم و ميزان بارش‌هاي پاييز امسال حدود ۱۰ درصد به نسبت سال آبي گذشته با کاهش همراه خواهد بود.