هنيه‌اماده استقبال از دولت وفاق ملي فلسطين
رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در پايان سفر خود به قاهره اعلام کرد، جنبش مقاومت اسلامي‌(حماس) در خصوص آشتي ملي فلسطين و پايان دادن به دودستگي گام مهمي‌برداشته و اکنون نيز آماده استقبال از دولت وفاق ملي در غزه براي تحويل گرفتن وظايف خود است.به گزارش سايت شبکه الجزيره، اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در کنفرانس مطبوعاتي که به محض ورودش به گذرگاه رفح به همراه يحيي سنوار رئيس دفتر سياسي حماس در غزه و خليل حيه معاون وي برگزار کرد، گفت: در گفت‌وگو با مقامات مصري پنج پرونده سياسي، امنيتي، غزه، روابط دوجانبه و اوضاع قدس اشغالي مورد بررسي قرار گرفت.وي افزود، جنبش حماس آماده است پس از چند روز براي از سرگيري مذاکرات بين فتح و حماس دوباره به قاهره بازگردد و اين نشان مي‌هد که‌امروز اين جنبش پافشاري بيشتري براي موفقيت در آشتي ملي و از بين رفتن دودستگي دارد.هنيه در ادامه گفت: ما با عزم و جديت در پي آشتي ملي هستيم.

احتمال پيروزي داسيلوا درانتخابات برزيل
براساس نظرسنجي‌هاي صورت گرفته مشخص شد که رئيس جمهوري پيشين برزيل با وجود آنکه گرفتار رسوايي مالي است اما مورد قبول اکثريت مردم اين کشور قرار دارد و درصورت شرکت در انتخابات سال آتي رياست جمهوري، پيروز رقابت‌ها خواهد بود.به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين نظرسنجي با تاکيد بر ناآرامي‌سياسي در برزيل مشخص شد که 76.5 درصد از شرکت کنندگان از اقدامات دولت راست ميانه کنوني برزيل ناراضي هستند. تنها 3.4 درصد هم گفتند که از عملکرد دولت راضي هستند که از فوريه 10.3 درصد کاهش داشته است.براساس اين نظرسنجي که توسط موسسه "MDA" انجام شده، مشخص شد که بيش از 84 درصد از افراد شرکت کننده در اين نظرسنجي از عملکرد ميشل تامر، رئيس جمهوري ابراز نارضايتي کرده‌اند و تنها 10.1 درصد از وي رضايت دارند.اين نظرسنجي در حالي صورت گرفته که در سال آتي ميلادي انتخابات رياست جمهوري در برزيل برگزار مي‌شود.
ازاصلاحات آمريکايي حمايت نمي‌کنيم
روسيه اعلام کرد که از اصلاحات مورد نظر ترامپ در سازمان ملل حمايت نخواهد کرد.به گزارش ايسنا، به نقل از تاس، لئونيد اسلوتسکي، رئيس کميسيون روابط خارجي دوماي روسيه گفت: ما از اصلاحات سازمان ملل که به نام دونالد ترامپ معروف است، حمايت نمي‌کنيم.وي افزود: دکترين سياست خارجي روسيه از نقش اصلي سازمان ملل حمايت مي‌کند اما اصلاحات پيشنهادي ترامپ احتمالا به دنبال تغيير در دستورکار جهاني براي تحقق اهداف اين کشور است.اين مقام روس در نيويورک خاطرنشان کرد، مسکو مخالف اصلاحات سازمان ملل نيست اما اين امر بايد با وجود گفتگوي تمام عيار و نه از طريق ايجاد ائتلاف پشت پرده انجام گيرد.

بازداشت وزيراقتصاد منطقه‌اي کاتالونيا
پليس اسپانيا روز چهارشنبه در جريان حمله به دفاتر دولت منطقه‌اي کاتالونيا پيش از برگزاري رفراندوم غيرقانوني براي استقلال اين منطقه از اسپانيا، وزير اقتصاد اين منطقه را دستگير کرد.به گزارش خبرگزاري رويترز، پليس اسپانيا وارد دفاتر وزارتخانه‌هاي اقتصاد، امور داخلي، امور خارجه، رفاه،‌ ارتباطات راديويي و وزارت مالي در کاتالونيا شد.تنش ميان بارسلونا و مادريد در هفته‌هاي گذشته در حالي شدت گرفته که کاتالونياي ثروتمند در شمال شرق اسپانيا قرار است اول اکتبر سال جاري ميلادي رفراندومي‌را براي استقلال از اسپانيا برگزار کند؛ اقدامي‌که دولت مادريد به شدت با آن مخالف است و آن را غيرقانوني مي‌داند.روزنامه "ال پايس" اسپانيا اعلام کرد که در اين حمله پليس ۱۴ تن دستگير شدند که يکي از آنها "جوزپ ماريا خووِه" وزير اقتصاد دولت منطقه‌اي کاتالونياست.روز سه شنبه، گارد ملي اسپانيا بيش از ۴۵ هزار پاکت نامه در باکس‌هاي مقوايي را که دولت منطقه‌اي کاتالونيا براي ارسال به مردم در منطقه‌اماده کرده بود، ضبط کرد.اين پاکت‌هاي نامه حاوي مطالبي براي مطلع کردن مردم در منطقه درباره روند رفراندوم تهيه شده بودند.

امضاي اولين معاهده ممنوعيت تسليحات هسته‌اي
روزچهارشنبه دردومين روز اجلاس مجمع عمومي‌سازمان ملل، آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل قصد دارد در مراسم امضاي اولين معاهده ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي حاضر شود و همزمان شوراي امنيت يک نشست عالي رتبه درباره عمليات‌هاي گسترده صلح‌باني اين سازمان برگزار خواهد کرد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اوايل ماه ژوئيه به رغم مخالفت شديد کشورهاي هسته‌اي و هم‌پيمانانشان که مذاکرات مربوط به اين معاهده را تحريم کرده‌اند بيش از ۱۲۰ کشور ديگر اين معاهده را مورد پذيرش قرار داده و تصويب کردند.
يک دادگاه استيناف در ترکيه مناقشه ميان دو دادگاه درباره پرونده‌ قضايي صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب دموکراتيک خلق اين کشور را که در حال حاضر در زندان به سر مي‌برد، حل کرد.
به گزارش حريت، اختلاف ميان دادگاه‌هاي ترکيه درباره اين پرونده موجب شده بود که بالغ بر ۱۰ ماه رسيدگي به آن عقب بيفتد.دادگاه استيناف منطقه‌اي شهر آنکارا حکم داد که دادگاه کيفري نوزدهم آنکارا که خواهان ادغام با دادگاه کيفري دوم آنکارا شده بود بايد به محاکمه دميرتاش رسيدگي کند و اين درخواست اين دادگاه را رد کرد.در اين حکم آمده است: دادگاه استيناف حکم مي‌دهد که تصميم دادگاه کيفري نوزدهم آنکارا براي ادغام حذف شود و در عين حال حکم داده که اين پرونده بايد به طور جداگانه مورد رسيدگي قرار بگيرد.مساله اين اقدام بعد از آن به مناقشه تبديل شد که دادگاه کيفري نوزدهم آنکارا درخواست کرد که پرونده قضايي دميرتاش به اتهام ايجاد و رهبري يک سازمان "تروريستي، انجام تبليغات تروريستي و تحسين جرم و مجرمين" با يک پرونده ديگر در دادگاه دوم ادغام شود.اين پرونده در دادگاه کيفري دوم آنکارا مربوط به قتل جوان ۱۵ ساله به نام "ياسين برو" و سه تن ديگر در استان دياربکر ترکيه در تاريخ ۶ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۴ است.دادگاه نوزدهم تقاضا کرده بود دميرتاش با ادغام اين پرونده‌ها از بابت قتل برو و سه تن ديگر پاسخ‌گو باشد.
رئيس‌جمهوري چين در آستانه نشست ماه آتي کنگره حزب حاکم کمونيست به مقام‌هاي امنيتي گفت،‌ ثبات يک اصل قاطع است که بايد آن را با دست‌هاي نيرومند نگه دارند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، حزب کمونيست چين هيچ چالشي را نمي‌پذيرد و همواره تدابير امنيتي را در آستانه نشست‌هاي مهم ارتقا مي‌دهد. شي جينپينگ، رئيس‌جمهوري چين سه‌شنبه گفت: آن کساني که در بخش امنيت عمومي‌کار مي‌کنند بايد آگاهي سياسي خودشان را ارتقا دهند و اقتدار و يکپارچگي حزب را حفظ کنند.خبرگزاري شينهوا به نقل از رئيس‌جمهوري چين گزارش داد: شي جينپينگ تاکيد کرد توسعه و ثبات جزو اصول مطلق هستند،‌ بنابراين هر دوي اين موارد را بايد با دست‌هاي نيرومند مديريت کرد. اين مساله اهميت دارد که از رهبري اين حزب از وقوع خطرات جلوگيري کرده و يا خطرات مهم را تحت کنترل داشته باشد.اين خبرگزاري به نقل از رهبر چين گزارش داد، تلاش‌هاي بيشتري لازم است تا "حاکميت اجتماعي با سوسياليسم از طريق مولفه‌هاي چيني" به گونه‌اي ارتقا يابد که اطمينان حاصل شود کشور از صلح و ثبات بلند مدت بهره مي‌برد.شي جينپينگ از زمان روي کار آمدن در حدود پنج سال پيش، سرکوب گسترده‌اي را عليه جامعه مدني آغاز کرده و در اين ميان وکلاي حقوق بشر و مخالفاني که از سوي دولت به نقض قانون و يا تلاش براي براندازي حزب متهم مي‌شوند، بازداشت شده‌اند.
نخست وزير انگليس در حاشيه اجلاس مجمع عمومي‌سازمان ملل اعلام کرد، لندن تمامي‌ همکاري‌هاي خود با ارتش ميانمار را تا زماني که خشونت‌هاي اين کشور عليه مسلمانان روهينجا متوقف شود، به حالت تعليق درمي‌آورد.
به نوشته روزنامه اينديپندنت، ترزا مي، نخست وزير انگليس در حاشيه نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل در نيويورک گفت: ما نسبت به آنچه که براي مسلمانان روهينجا در ميانمار رخ مي‌دهد بسيار نگران هستيم. اقدامات ارتش ميانمار عليه اين مسلمانان بايد متوقف شود.وي افزود: بسياري از مردم ضعيف و آسيب ديده مجبور شدند براي نجات جانشان از ميانمار فرار کنند. آنگ سان سوچي، رهبر دوفاکتوي ميانمار و دولت اين کشور بايد صريحاً اعلام کند که اقدامات نظامي‌عليه مسلمانان روهينجا بايد متوقف شود.ترزا مي‌تاکيد کرد: دولت انگليس امروز اعلام مي‌کند که ما تمامي‌همکاري‌هاي دفاعي و آموزش نيروهاي نظامي‌ميانمار توسط وزارت دفاع انگليس را تا زمان حل اين مساله متوقف مي‌کند.انگليس سال گذشته نزديک به ۳۰۵ هزار پوند به عنوان بخشي از برنامه‌اموزشي براي ارتش ميانمار در زمينه‌هاي دموکراسي، رهبري و زبان انگليسي هزينه کرد. اين برنامه که توسط وزارت دفاع انگليس پيشنهاد داده شده بود شامل آموزش نظامي‌نمي‌باشد.
پاسخ العبادي به اولتيماتوم روزه بارزاني
مسعود بارزاني بار ديگر تاکيد کرد،اگرظرف سه روزجايگزين واقعي براي همه‌پرسي روي ميزنباشد در مسيري گام برمي‌دارد که کشورهاي همجوار را نگران مي‌کند.
به گزارش ايسنا،به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي،مسعود بارزاني،رئيس اقليم کردستان عراق روز سه‌شنبه در جريان کارناوالي در شهرستان سوران در حمايت از همه‌پرسي استقلال گفت:اگرجايگزين واقعي ظرف سه روز وجود نداشته باشد غيرممکن است که همه‌پرسي را به تاخير بيندازيم و در صورت وجود جايگزين تضمين‌کننده حقوق‌مان در ۲۵ سپتامبر جشن مي‌گيريم و جشن‌هاي مردمي‌برگزار مي‌کنيم و اگر به جايگزين واقعي دست نيابيم همگي در همه‌پرسي راي مي‌دهيم.وي افزود: تصميم همه‌پرسي تصميمي‌ملت کردستان است نه يک شخص يا حزب خاص.بارزاني از تمام شرکت‌کنندگان در کارناوال خواست پرچم اقليم کردستان را به دست بگيرند و پرچم احزاب کردستاني را پايين بياورند.رئيس اقليم کردستان عراق بار ديگر گفت: در مشارکت با بغداد موفق نشديم و از اين رو بايد دو همسايه دوست و عزيز براي هم باشيم و براي ما راهي جز همه‌پرسي باقي نمانده است. از ما مي‌خواهند از خطر سبز ترسيم شده در مرزهاي کردستان عراق عقب‌بنشينيم اما ما به آنها مي‌گوييم هرگز آماده بحث در اين باره نيستيم.خط سبز همان خطي است که پل بريمر حاکم مدني آمريکايي در عراق در دهه ۹۰ قرن گذشته ترسيم کرد که خط تماس بين نيروهاي ارتش عراق و پيشمرگ‌ها را در زمان صدام تشکيل مي‌داد.بارزاني گفت: آري به همه‌پرسي به معناي اعلام استقلال نيست بلکه سرآغاز مذاکرات جدي با بغداد بر سر مسائل پيچيده است.وي تصريح کرد، قطع حقوق کارمندان اقليم به منزله عمليات انفال ديگري است که ملت کردستان با آن روبه‌رو شدند. دولت کنوني عراق دولتي ديني است نه فدرالي و ما مي‌خواهيم مستقل شويم. ما به دنبال مناصب در بغداد نيستيم.رئيس اقليم کردستان عراق ادامه داد: به خوبي مي‌دانيم تمامي‌قوانين پارلمان عراق عليه اقليم کردستان است. همچنان بعضي معتقدند ما درباره پست‌هاي اصلي و وزارتي با بغداد مذاکره خواهيم کرد آنها نمي‌دانند که اين مرحله تمام شده است. من به تمام دوستانم مي‌گويم با ما با زبان تهديد حرف نزنيد چون ما تهديد هيچ کس را نمي‌پذيريم و بعد از استقلال همسايگان خوبي خواهيم بود و عليه هيچ جناحي متوسل به زور نمي‌شويم.
درباره استقلال کردستان مذاکره نمي‌کنيم
 اين در حالي است که حيدر العبادي، نخست وزير عراق نيز روز سه‌شنبه گفت، با هر گونه همه‌پرسي استقلال کردستان عراق مخالف است و اين همه‌پرسي از نظر او مردود است چه الان باشد يا در آينده. چه در منطقه اقليم باشد يا در مناطق مورد مناقشه.اين موضع گيري العبادي در واکنش به اظهارات اخير بارزاني است که گفته بود، در صورت وجود تضمين‌ مذاکرات درباره استقلال در آينده حاضر به تعليق همه‌پرسي است.العبادي تمامي‌احتمالات را در قبال مداخله نظامي‌در کرکوک که ساکنان آن عرب، کرد و ترکمان هستند، باز گذاشت.نخست وزير عراق تاکيد کرد: در صورتي که شهروندان کرکوک در معرض خطر قرار بگيرند وظيفه شرعي ما حمايت از آنها و برقراري امنيت است.وي افزود: ما صراحتا به پليس کرکوک گفتيم بايد به وظايفش در برقراري امنيت عمل کرده و به ابزار سياسي تبديل نشود.نخست وزير عراق تصريح کرد، امنيت کرکوک منوط به نيروهاي آسايش و نيروهاي پليس عراق وابسته به دولت فدرال است.العبادي در واکنش به طرح جايگزين سازمان ملل درباره همه‌پرسي گفت: بغداد با اقليم مذاکراتي را که سه سال به طول مي‌انجامد را آغاز خواهد کرد.سازمان ملل به مسعود بارزاني پيشنهاد کرده است، مقابل صرف نظر از برگزاري همه‌پرسي حاضر است به دستيابي به توافق بين بغداد و اربيل در بازه زماني سه ساله کمک کند.العبادي گفت: در صورتي که به راه حلي نرسيم کردها راه‌هايي طبق قانون اساسي بيابند. من مخالف درگيري مسلحانه با اقليم کردستان هستم.وي تصريح کرد: دولت مخالف برگزاري همه‌پرسي حتي روي مرزهاي مارس ۲۰۰۳ است تصميمات سه گانه قوا در مخالفت با همه‌پرسي است که همگي طبق قانون اساسي است اگر همه‌پرسي برگزار شود بايد طبق مذاکره و قانون اساسي باشد.نخست وزير عراق تاکيد کرد: اکثر کشورهاي غربي از جمله‌امريکا به ما گفته‌اند که از همه‌پرسي يا هر گونه منطقه‌اي تحت نظارت بغداد نباشد حمايت نمي‌کنند.وي افزود: مخالف مداخله ديگر کشورها در امور داخلي عراق هستم و کردها بايد دست از همه‌پرسي بردارند و پاي ميز مذاکره بيايند. تشکيل دولتي قومي‌و مذهبي عاقلانه نيست.نخست وزير عراق ادامه داد: ما براي يک منطقه يا شهر يا يک قطعه زمين هرگز نخواهيم جنگيد و جنگ کاملا از نظر ما مردود است. بغداد هرگز بر سنجار يا مناطق مورد مناقشه مستولي نمي‌شود چراکه ساکنان اين مناطق همان کساني هستند که بر مناطق‌شان حکومت خواهند کرد.وي اظهار داشت: به جاي اينکه وارد درگيري در اين مناطق شويم مي‌خواهيم با هم براي حمايت و تامين امنيت اين مناطق همکاري کنيم. نمي‌توان عراق را در حال حاضر به وضعيت زمان ديکتاتوري کرد که تمام جريان‌ها در معرض ظلم قرار داشتند.العبادي تاکيد کرد، طرح‌هاي خبيثانه پشت درخواست‌هاي تحريک‌هاي آميز از دو طرف است و هرگز هيچ مجازات و فشاري عليه شهروندان کرد اتخاذ نخواهد شد اما احتمال اتخاذ تدابير حقوقي عليه برخي شخصيت‌ها وجود دارد.نخست وزير عراق فاش کرد، به نيچروان بارزاني نخست وزير اقليم کردستان عراق ابلاغ کرده تسلط زوري بر نفت کرکوک امري رد شده است و براي بازگرداندن آن تلاش خواهد کرد.وي افزود:‌ جناحي که مانع اجراي ماده ۱۴۰ مي‌شود همان کسي است که به دنبال تسلط بر مناطق مورد مناقشه است.العبادي تاکيد کرد: هيچ دولتي جز اسرائيل به استقلال کردستان کمک نمي‌کند. برخي گروه‌هاي کرد معتقدند تل‌آويو در راستاي حمايت از همه‌پرسي در آمريکا نفوذي دارد اما لابي اسرائيلي درگير مسائل خاص خودش است.از سوي ديگر، يک منبع دولتي آگاه اعلام کرد که طرح ارائه شده سازمان ملل شامل بندهاي مقدماتي است که مي‌تواند عملاً به جدايي عراق بينجامد.وي تصريح کرد: اجراي ماده ۱۴۰ (که مربوط به مناطق مورد مناقشه است) با تضمين سهم اقليم و نيروهاي پيشمرگ در بودجه دولت فدرال، تمامي‌اين‌ها بغداد را مجبور خواهد کرد تا اگر نتواند اين طرح را اجرايي کند، همه پرسي را بپذيرد.اين منبع تاکيد کرد، کردها به مخالفت‌هاي آمريکا که اين زمان را براي جدايي از عراق مناسب نمي‌داند، اهميت نمي‌دهند.وي گفت، تشويق‌هاي اسرائيل کردها را وامي‌دارد تا به موضع خود پايبند باشند و بر تشکيل کشور خود پافشاري ورزند که اين امر تمامي‌کشورها را وادار مي‌کند تا تسليم امر واقع شده و آن را به رسميت بشناسند.وي مدعي شد: اگر حجم سرمايه گذاري‌ها را که به حدود چهار ميليارد دلار مي‌رسد و روابط تاريخي ميان دو طرف را مد نظر قرار دهيم، روسيه از اولين کشورهايي خواهد بود که جدايي کردستان را تاييد خواهد کرد.در همين حال، خسرو کوران، از رهبران حزب دموکرات کردستان تصريح کرد، همه‌پرسي پابرجاست و اعطاي "چند ميليارد" از سوي بغداد باعث تغيير آن نخواهد شد.وي گفت، توافقي که سازمان ملل مطرح کرده است، به بلندپروازي‌هاي اقليم کردستان جامه عمل نمي‌پوشاند.همزمان، احمد المساري از نمايندگان "ائتلاف گروه‌هاي عراقي" نسبت به محتوي "طرح جايگزين همه‌پرسي" اظهار تعجب کرده و گفت: اطلاعات موجود نشان مي‌دهد که اين توافق به تمديد دوره رئيس اقليم کردستان براي دو سال ديگر مي‌انجامد و در مقابل همه‌پرسي براي مدت دو سال به تعويق مي‌افتد.از سوي ديگر، خالد الاسدي، از نمايندگان ائتلاف دولت قانون مخالفت خود را با هرگونه طرح يا توافقنامه‌اي که به تقسيم عراق و تجزيه آن بينجامد، اعلام کرد و گفت: ايده همه‌پرسي اساساً مغاير با قانون اساسي است.