عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد دارد که زير ساخت‌هاي جذب سرمايه خارجي در حوزه عمران و به خصوص ريلي فراهم شده است اما وزارت راه و شهرسازي سرمايه خارجي را به سمت مسکن هدايت کند. عليم يارمحمدي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به وام 70 ميليون يورويي پاريس به تهران عنوان کرد: بايد سرمايه‌هاي خارجي درهمه حوزه‌ها جذب شود البته در اين مسير نياز است به اولويت‌ها و نيازهاي کشور توجه شود به نحوي که هر معاونت در وزارت راه و شهرسازي با سرمايه گذاران خارجي به تفاهم برسد.عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه لازم است زير ساخت سرمايه گذاري خارجي فراهم شود، گفت: به نظر مي‌رسد زيرساخت‌ها براي سرمايه گذاري خارجي در حوزه ناوگان حمل و نقل ريلي فراهم شده است و اين به نفع کشور تمام مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد: در سالجاري عمليات اجرايي ۱۱ کيلومتر ديگر از محور هراز به اتمام مي‌رسد و يکي از گلوگاه‌هاي ترافيکي مسير در محدوده نارنجستان تا چلاو به طول چهار کيلومتر در اولويت بهره‌برداري قرار
دارد.
خيراله خادمي‌افزود:‌ بخش‌هايي از اين محور که در اولويت اجرايي در سال ۱۳۹۶ قرار دارد و شامل محدوده نارنجستان تا چلاو به طول چهار کيلومتر، محدوده لهاش- سياه بيشه به طول ۲.۵ کيلومتر، محدوده ناندل تا بايجان به طول ۳.۵ کيلومتر و منطقه لاسم- منظريه پلور به طول پنج کيلومتر است که در مجموع ۱۱ کيلومتر از اين اولويت‌ها به بهره‌برداري خواهد
رسيد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: در راستاي تسهيل تردد زائران در سفرهاي اربعين، اولويت وزارت راه و شهرسازي بهسازي محورها و جاده‌هاي منتهي به مرز مهران است.
به گزارش خبرگزاري فارس ، داوود کشاورزيان در نشست ستاد اربعين استان ايلام که در شهرستان مهران برگزار شد، بيان کرد: قطعه‌اي از راه ارتباطي ايلام - مهران که هم اکنون در دست ساخت و اجرا است بايد قبل از ايام اربعين امسال افتتاح شود.
وي همچنين اضافه کرد: افزون بر راه، ديگر طرح‌ها و اقدام‌هاي زيرساختي که هم اکنون در پايانه مرزي مهران در حال اجرا هستند نيز با تلاش مضاعف تا اربعين امسال تکميل
مي‌شوند.
عباس آخوندي خبر داد؛
وزير راه و شهرسازي با اعلام اين‌که پيشنهاد تغيير شرايط پرداخت وام مسکن به هيئت دولت ارائه شده و در حال بررسي است،‌گفت:‌ تغيير شرايط پرداخت تسهيلات مسکن شامل کساني که قبلا هم وام دريافت کرده‌اند، مي‌شود.
 وزير راه و شهرسازي با اعلام اين‌که پيشنهاد تغيير شرايط پرداخت وام مسکن به هيئت دولت ارائه شده و در حال بررسي است،‌گفت:‌ تغيير شرايط پرداخت تسهيلات مسکن شامل کساني که قبلا هم وام دريافت کرده‌اند، مي‌شود. به گزارش تسنيم، عباس آخوندي در جمع خبرنگاران و در حاشيه افتتاح مرکز توسعه کارآفريني بانک مسکن، اظهار کرد: تا الان حدود 260 هزار نفر در صندوق پس‌انداز يکم با متوسط 22 ميليون تومان سپرده‌گذاري کرده‌اند و به تدريج کسنيکه يکسال از زمان پس‌انداز انها مي‌گذرد وارد بازار مي‌شوند.وي تصريح کرد: براي اين‌که بتوانيم اين روند را ادامه دهيم پيشنهاداتي را به دولت ارائه کرده‌ايم که چگونه شرايط دريافت وام مسکن را تسهيل کنيم.وي تاکيد کرد: پيشنهاد مي‌کنم همه از صندوق پس‌انداز يکم استفاده کنند؛ چه کساني که در بافت‌هاي فرسوده هستند و چه افرادي که در بافت‌هاي حاشيه‌اي ساکنند و چه خانه‌اولي‌ها.وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که نرخ سود تسهيلات براي اين افراد 8 درصد و 1.5 درصد پايين‌تر از ساير افراد است، اظهار کرد:‌اگر شرايط جديدي در نحوه پرداخت تسهيلات مسکن ايجاد شود شامل حال همه اينها مي‌شود و بيابراين نيازي نيست که منتظر باشند تا شرايط جديد اعلام شود.آخوندي با بيان "اين کار هم براي پس‌اندازکننده خوب است و هم براي سياست کلان کشور"، تصريح کرد:‌ پس‌انداز نظمي‌را به اقتصاد خانوار مي‌دهد و از سوي اين اطمينان را مي‌دهد که به تسهيلات تضميني با نرخ سود 8 درصد دسترسي دارند.وي با بيان اين که اين کار باعث مي‌شود نرخ تمام شده پول کاهش يابد، افزود: براي پرداخت تسهيلات 8 درصدي کمتر نيازي به يارانه‌هاي دولتي است و پايداري اين سياست‌ها بسيار بيشتر بوده و خودکفايي است.
نظام تقاضا در بازار مسکن عوض شده است
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه اتفاقات ديگري نيز در حوزه‌هاي واقعي اقتصاد رخ داده که براي وزارت راه و شهرسازي و همچنين دولت اهميت دارد، گفت: واقعيت اين است که اساسا نظام تقاضا در بازار مسکن عوض شده است. شما در واقع وقتي مي‌بينيد بعد خانوار طي ۲۰ سال گذشته از تقريبا حدود ۵ نفر به ۳.۲ نفر کاهش پيدا مي‌کند اين نشان مي‌دهد که يک اتفاقي رخ داده است.به گزارش رسيده عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاح مركز توسعه كارآفريني بانك مسكن ضمن خيرمقدم به تمامي‌شركت كنندگان از اقدام دليرانه محمدهاشم بت‌شكن در راه‌اندازي اين مركز تشكر كرد و گفت: ما در دولت و در حوزه سياست‌گذاري بايد بپذيريم كه مجموعه اتفاقاتي در حوزه فناوري‌هاي مدرن هم در حوزه IT و هم در ساير حوزه‌ها رخ داده است بدين معنا كه قاعده بازار عوض شده و از بازار ملي به بازار بين‌المللي تغيير رويكردي حاصل شده است.
آخوندي صنعت خودروسازي و بازارIT را از جمله بازارهايي عنوان كرد كه بايد تغيير رويكرد از نگاه ملي به نگاه بين‌المللي در آن‌ها رخ دهد.وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که بايد فهم جهاني از موضوعات و مسائل مختلف در جامعه شکل گيرد، گفت: نهادهاي فعال در بازار، نحوه ارتباط بين عرضه و تقاضا که نمونه‌‌اش در حوزه IT است تغيير کرده و دگرگون شده است. بازارهاي مجازي که شکل گرفته‌اند، نحوه تبادل اطلاعات، اتفاقات جديدي را در دنيا ايجاد کرده است.
پذيرش تغيير از سوي سياستگذار اولين گام براي اصلاح است
آخوندي تصريح کرد: پذيرش اين تغيير از سوي سياستگذار اولين گام براي اصلاح است. معمولا در اين‌کار و در زمان تغيير مقاومت‌هاي زيادي نيز رخ مي‌دهد زيرا که همه ما به سيستم‌هاي سنتي عادت کرده‌ايم اما در نهايت ناچار به تغيير رويکرد هستيم.وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه اتفاقات ديگري نيز در حوزه‌هاي واقعي اقتصاد رخ داده که براي وزارت راه و شهرسازي و همچنين دولت اهميت دارد، گفت: واقعيت اين است که اساسا نظام تقاضا در بازار مسکن عوض شده است. شما در واقع وقتي مي‌بينيد بعد خانوار طي ۲۰ سال گذشته از تقريبا حدود ۵ نفر به ۳.۲ نفر کاهش پيدا مي‌کند اين نشان مي‌دهد که يک اتفاقي رخ داده است.
جنس تقاضا و محل عرضه مسکن تغيير کرده است
آخوندي ادامه داد: شما اگر نگاهي به خريد و فروش واحدهاي مسکوني در تهران بيندازيد مي‌بينيد که ميزان خريد و فروش بيشتر بين واحدها ۵۰ تا ۷۰ متري اتفاق مي‌افتد که نشان دهنده اين مطلب است که جنس تقاضا هم عوض شده است و تقاضايي که به شکل سنتي در شمال شهر براي واحدهاي لاکچري در مساحت‌هاي بزرگ بوده است تغيير کرده است. به بيان ديگر قاعده بازي تغيير کرده است.وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که محل عرضه مسکن نيز با تغييراتي مواجه بوده است، گفت: زماني همه به دنبال اين بودند تا به پيرامون شهرها بروند. در حال حاضر با آمدن مترو تمايل به برگشتن به درون شهرها و مرکز شهرها به شدت افزايش يافته است. وقتي وارد بحث مي‌شويم مي‌بينيم که همه چيز در حال تغيير است. بسيار مهم است که سياستگذار اين تغييرات را بفهمد که چه اتفاقي دارد رخ مي‌دهد.وي افزود: روش‌هاي تامين مالي نيز در حال تغيير است. انواع مدل‌هاي تامين مالي که از طريق بازار بورس ايجاد شده بودند روش‌هايي قديمي‌بودند که تغيير رويکرد در بازار بورس نيز در حال رخ دادن است. بنابراين ما هم اکنون نياز داريم که در تمامي‌حوزه به تغيير رويکرد هستيم. اساسا سيستم‌هاي حمل و نقلي کل ساختار شرکت‌هاي حمل و نقلي ايران و جهان را دگرگون کرده است.آخوندي با اشاره به اينکه فروش بليت منتفي مي‌شود و همه مي‌توانند روي سيستم IT بليت را تامين کنند، گفت: سيستم آژانس‌ها و خريد بليت آهسته آهسته دارد سهم‌شان از کل کاهش پيدا مي‌کند. حمل و نقل ترکيبي دارد شکل مي‌گيرد. هرجايي که ورود پيدا مي‌کنيد مي‌بينيد که اتفاقات زيادي دارد رخ مي‌دهد. امروز دوستان مطرح کردند که ما براي فناوري و تکنولوژي مي‌خواهيم در بازار سرمايه ارزش‌گذاري کنيم، که سخن بسيار درستي است.
مي‌خواهيم روي دانش، قيمت‌گذاري انجام دهيم
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تاکنون آنچه که قيمت را تعيين مي‌کرد، بحث سوداگري روي زمين و نهادهاي اوليه همچون نفت، طلا و ساير مواردي از اين دست بوده است. در واقع هم اکنون داريم وارد حوزه جديدي مي‌شويم و مي‌خواهيم روي دانش، قيمت‌گذاري انجام دهيم که دنياي متفاوتي است.
وي افزود: هم اکنون در حوزه مسکن مي‌بينيم که مطرح کردن سياست‌هاي دولت در حوزه مسکن شايد در نظر ساده باشد اما در عمل و در فهم آن به معناي تغيير در بازار است. وقتي مي‌گوييم مي‌خواهيم از حاشيه به متن برگرديم و بهسازي را شروع کرده و بافت‌هاي فرسوده را بازآفريني کنيم در واقع به اين معناست که ما بايد با تک تک افرادي که در محلات زندگي مي‌کنند، معامله کنيم و بايد با آنها ارتباط برقرار کنيم. در واقع با يک مداخله خارجي مي‌خواهيم وضع موجود را ارتقا دهيم و رونق ايجاد کنيم.آخوندي تصريح کرد: اساسا اين مدل از کسب و کار، با کل کسب و کاري که در يک زمين بدون مانع در يک شهر جديد و در حاشيه شهر رخ مي‌دهد متفاوت است. بدين معنا تمامي‌قواعد بازار، قميت‌گذاري، ارتباطات، معماري و محدوديت‌ها و همه چيز تغيير کرده است و هيچ چيز آن شبيه به همديگر نيست.وي افزود: اينجا از شرکت‌هايي که عادت داشتند بيرون شهر ساخت و ساز کنند، مي‌خواهيم که در بافت و با صدها نفر از افراد ساکن در آن که خرده مالک هستند و منافع ريزي دارند تعامل برقرار کنند و مي‌خواهيم از بين آنها منفعت جمعي ايجاد کنيم و مشخص است که آن شرکت‌ها توان اينکار را ندارند.وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اتفاقي که رخ مي‌دهد اين است که آن شرکت‌ها مي‌گويند اتفاق، اتفاق نادرستي است در حاليکه اين اتفاق کاملا واقعي است و شما مي‌بينيد که در شهر عينيت دارد و نمي‌توان منکر آن شد. از طرف ديگر اين کار با کندي مواجه است. مرکز توسعه کارآفريني بانک مسکن مي‌خواهد اين مساله را حل کند که چگونه مي‌توانيم شرکت‌هايي را ايجاد کنيم که اين مساله را حل کنند و بيايند با مردم در بافت براي ارتقاي کيفيت بافت فعاليت کنند که اينها مباحث اجتماعي، فني، IT و تامين مالي، طراحي، معماري و مباحث شهرسازي ومباحث حقوقي و مباحث مختلفي دارد.وي گفت: مساله پيچيده است و توجه به اين نکته ضروري است که صورت مساله دارد در حوزه مسکن تغيير مي‌کند. وقتي مي‌گوييد که مي‌خواهيد درحاشيه مساله ۱۱ ميليون نفر حاشيه نشين را حل کنيد فرق دارد با اينکه بگوييد مي‌خواهيد در جايي ۲ ميليون مسکن مهر بسازيد. مساله اين دو اصلا شبيه به هم نيستند.
مديرعامل کيش‌اير گفت: در راستاي تبديل کيش به‌هاب ترانزيت هوايي منطقه، پايگاه تعميرات بين‌المللي هواپيما را در اين جزيره راه‌اندازي مي‌کنيم تا بدين ترتيب کيش مرکز تعميراتِ اغلبِ تايپ‌هاي هواپيما در منطقه باشد.کاپيتان محمدتقي جديدي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جايگاه مناسب گردشگري در جزيره کيش افزود: جزيره کيش ظرفيت اين را دارد که مثل بسياري از جزاير و بنادر کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس،‌هاب گردشگري منطقه شود.وي ادامه داد: در اين راستا، کيش‌اير با همکاري سازمان منطقه آزاد کيش تلاش کرده است در راستاي جذب گردشگر به اين جزيره زيبا در کنار برقراري خطوط مختلف پروازي از شهرهاي مختلف داخلي به کيش، از اين جزيره به نقاط بين‌المللي و بالعکس نيز پرواز برقرار کند. مديرعامل کيش‌اير توضيح داد: برنامه‌ريزي کرده‌ايم که از کشوري مثل چين پرواز مستقيم به جزيره کيش برقرار کنيم و همچنين از جزيره کيش پروازهاي بين‌المللي داشته باشيم تا بدين ترتيب جزيره کيش را‌هاب ترانزيت منطقه کنيم. بدين ترتيب از کشورهاي چين و حاشيه خليج فارس به کيش پرواز برقرار مي‌شود و از کيش نيز به اين مسيرها و نقاط ثالث پرواز خواهيم داشت.

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان از جابجايي ۴۳ ميليون تن انواع کالا و ترابري ۸.۶ ميليون نفر سفر دريايي در کارنامه عملياتي بنادر تجاري و مسافري اين استان طي پنج ماه اخير خبر داد. اله مراد عفيفي پور ضمن ارائه گزارشي از عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان طي پنج ماهه نخست سال ۹۶ اظهار کرد: طي اين مدت، در مجموع ۴۳ ميليون و ۷۶۵ هزار و ۴۷۸ تن کالاي نفتي و غير نفتي در بنادر اين استان تخليه و بارگيري شد که ۳.۶درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش عمليات داشته‌ايم.وي با اشاره به افزايش هشت درصدي عمليات جابجايي کالاي غيرنفتي در بنادر اين استان، افزود: از مجموع عمليات انجام شده، ۲۸ ميليون و ۳۶۲ هزار و ۲۷۰ تن مربوط به کالاهاي غير نفتي و ۱۵ ميليون و ۴۰۳ هزار و ۲۰۸ تن به کالاهاي نفتي اختصاص دارد.
افزايش ۱۲۰ درصدي ترانشيپ کالا
عفيفي پور اظهار داشت: طي پنج ماهه نخست سال جاري، بالغ بر يك ميليون و ۴۹۶ هزار و ۶۲۴ تن کالاي غيرنفتي از طريق اين بنادر ترانشيپ شد که ثبت رشد ۱۲۰ درصدي، نشانگر افزايش بيش از دو برابري اين بخش از عمليات است.
حاشيه نشيني در محله مرتضي گرد منطقه نوزده تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده تهران از سال‌ها پيش تلاقي اتفاق‌نظر دولت و شهرداري بوده‌ است. به‌ويژه در اين روزها كه شهرداري و دولت در طول مديريت شورايي دوباره توانسته‌اند همگرايي داشته باشند.
حاشيه نشيني در محله مرتضي گرد منطقه نوزده تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده تهران از سال‌ها پيش تلاقي اتفاق‌نظر دولت و شهرداري بوده‌ است. به‌ويژه در اين روزها كه شهرداري و دولت در طول مديريت شورايي دوباره توانسته‌اند همگرايي داشته باشند. نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران مي‌تواند تجربه‌اي تازه براي اين همگرايي باشد؛ تجربه‌اي كه از ۲سال پيش آغاز شد و ستاد بازآفريني شهر تهران گام‌هاي اساسي براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده
برداشت.
سازمان نوسازي شهر تهران پس از اجراي سياست‌هاي جديد توانسته‌ نسخه‌اي تازه از طرحي رونمايي كند كه براي نخستين بار در دولت مطرح خواهد شد. طرحي كه مي‌تواند الگويي براي نوسازي بافت فرسوده در تمامي‌شهرهاي كشور باشد و راه را براي نوسازي بيش از ۲۰درصد مساحت شهري كشور باز كند.
سازمان نوسازي شهر تهران نسخه‌اي را براي نفوذ به بافت فرسوده طراحي كرده و قرار است ظرف روزهاي آينده به دولت ارائه دهد. اين طرح شامل۵ سياست مشترك دولت، شهرداري و نظام بانكي و ۴گام تازه براي دستيابي به اين سياست‌هاست. در واقع اين طرح تلاشي است براي رونق دوباره ساخت‌وساز به‌ويژه در عرصه بافت‌هاي فرسوده شهري. محتواي اين طرح همراستايي كامل دارد با آنچه محمدعلي نجفي، شهردار تهران پيش‌‌تر در قالب برنامه خود براي بافت فرسوده مطرح كرده بود. شهردار تهران در قالب برنامه ارائه شده خود به شوراي شهر پنجم براي اداره شهر تهران، عنوان كرده است كه بنا دارد برنامه‌اي براي رونق بافت فرسوده ارائه دهد و روند شكل‌گيري رونق نوسازي در اين محدوده از شهر را از سيكل‌هاي ركود و رونق مسكن جدا كند.
فرسودگي در ۵درصد مساحت پايتخت
هزار پلاك شهر تهران نياز به نوسازي دارد؛ اين رقم يعني بيش از ۵درصد مساحت شهر تهران؛ يعني دقيقا ۳هزار و ۲۶۸هكتار از مساحت پايتخت. در اين محدوده ۱۹درصد از جمعيت شهر تهران زندگي مي‌كنند و حدود ۲۲درصد كل پلاك‌هاي شهر تهران را شامل مي‌شود. بيشترين مناطقي كه بافت فرسوده مسكوني در آن جاي گرفته‌اند، مناطق ۱۷، ۱۲و ۱۰شهرداري تهران است. از اين رو تلاش‌هاي شهرداري تهران در اين محدوده بيشتر از هر جاي ديگر است.
براساس آمار سازمان نوسازي شهر تهران از ابتداي سال‌جاري ميزان ساخت‌وساز ماهانه در بافت فرسوده بيش از يك هزار و ۲۰۰واحد مسكوني بوده‌است. اين ميزان ساخت‌وساز در مقايسه با ۸۰۰واحد ساخته شده در سال گذشته، رشدي بيش از ۵۴درصد را نشان مي‌دهد. اما آنگونه كه مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران مي‌گويد، هم‌اكنون ۲هزار و ۵۰۰واحد مسكوني نوساز كليد‌نخورده در مناطق بافت فرسوده شهر تهران ‌بابت معطلي در فروش روي دست سرمايه‌گذاران ساختماني مانده‌است.
5سياست براي رونق
با وجود سرعت نوسازي در بافت‌هاي فرسوده شهري، بسياري از واحدهاي ساخته شده اين محدوده به‌ويژه مناطق سه‌گانه به فروش نرسيده‌ است و سرمايه‌گذاران نوسازي بافت‌هاي فرسوده، با چالش تازه‌اي روبه‌رو شده‌اند. عبادالله فتح‌اللهي با اشاره به‌ علت اصلي ركود اين ميزان واحد نوساز در بافت فرسوده گفت: به‌رغم رشد معاملات مسكن طي ماه‌هاي اخير در بسياري از مناطق تهران، موضوع ناتواني خريد اقشار هدف در بافت فرسوده به‌رغم تقاضاي مؤثر براي خريد بوده است.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران ريشه اين ناتواني را ۲اشكال در وام خريد مسكن در بافت فرسوده عنوان ‌كرد كه مهم‌ترين آن در مبلغ بالاي قسط ماهانه وام خريد مسكن است و اشكال دوم آن طولاني‌بودن دوره انتظار براي خريد وام مسكن مربوط به صندوق پس‌انداز يكم است.
فتح‌اللهي با اشاره به پيشنهاد سازمان نوسازي براي رونق بافت فرسوده گفت: سازمان نوسازي شهر تهران براي هدايت بخش مسكن به فاز رونق با سكوي پرتاب مناطق بافت فرسوده ۹پيشنهاد داده كه بايد به‌صورت مشترك بين شهرداري، شبكه بانكي و دولت به اجرا درآيد. مديرعامل سازمان نوسازي گفت كه درصورت اجراي اين سياست‌ها مي‌توان اميدوار بود كه اين اقدامات به رونق واحدهاي بافت فرسوده و رسوب‌زدايي سريع از بافت فرسوده كمك كند.
آمارها نشان مي‌دهد كه تعداد واحدهاي نوسازي شده در بافت فرسوده در اواخر سال ۹۴حدود ۵هزار واحد مسكوني بوده است كه طي ۲سال اخير كاهش يافته‌اما همچنان براي عرضه تمامي‌واحدها به بازار به‌دليل عدم‌توانمندي بخش تقاضا مانع وجود دارد. به گفته وي، ۵سياست براي ايجاد تقاضاي مسكن در اين محدوده وجود دارد تا در ابتدا ركود در بازار برطرف شود. عبادالله فتح‌اللهي، مديرعامل سازمان نوسازي شهرتهران با تأكيد بر اينكه اجراي اين نسخه پيشنهادي داراي چند مزيت عمده براي بخش مسكن و تسريع روند نوسازي بافت فرسوده است، گفت: رويكرد شكل‌گرفته براي نوسازي بافت فرسوده را كه با حضور مشترك رئيس‌جمهور، مقامات دولتي و شهرداري شكل گرفته بايد به فال نيك گرفت. در اين چارچوب براي آنكه بتوان رونق مسكن را به بهترين شكل رقم زد، بايد از معايب رشد و رونق مسكن دوري كرد.
4گام مشترك دولت،شهرداري و سيستم بانكي
سالانه بايد حداقل ۳۰۰هزار واحد مسكوني جديد احداث شود كه از اين تعداد سهم بافت فرسوده شهر تهران دست‌كم حدود ۲۰هزار واحد مسكوني در هر سال است. براي رونق ساخت‌وساز در محدوده بافت فرسوده ابتدا بايد شرايط پايدار باشد و سپس به كل شهر تسري پيدا كند. ضرورت دارد ۴گام مشترك از سوي شهرداري، دولت و سيستم بانكي برداشته شود. گام نخست آن است كه ۵۰درصد از هزينه ساخت‌وساز مسكن در بافت فرسوده كاهش يابد.مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران گفت: در ماه‌هاي اخير هزينه ساخت مسكن به واسطه معافيت سازنده‌ها از پرداخت عوارض شهرداري و حق انشعابات حدود ۳۰درصد‌كاهش يافته است. به اين ترتيب هزينه ساخت در بافت فرسوده حدود يك ميليون تومان است كه ۵۰درصد آن مربوط به هزينه‌هاي مصالح ساختماني و كارگر است اما ۵۰درصد ديگر كه جزو فرعي هزينه‌هاي ساخت‌وساز محسوب مي‌شود، ناشي از ۱۵فاكتور هزينه‌اي مربوط به هزينه‌هاي جانبي ساخت است
سريع‌ترين قطار جهان در چين راه‌اندازي شد
چين سريع‌ترين قطار جهان را با سرعت بيش از۳۵۰ کيلومتر در ساعت بين پکن و شانگهاي راه‌‌اندازي کرد.به گزارش فارس به نقل از راشاتودي، چين بار ديگر توانست رکورد سريع‌ترين خط ريلي جهان را به نام خود ثبت کند.قطار جديد که بين پکن و شانگهاي فعاليت خواهد کرد با سرعت بيشينه 350 کيلومتر در ساعت سريع‌ترين قطار جهان خواهد بود. اين قطار با نام فوکسينگ به مسافران خود واي‌فاي مجاني ارائه داده و داراي پورت USB و همچنين شارژر خواهد بود.هوآنگ شين يکي از مقامات راه‌آهن چين اعلام کرد: اين قطارها به قدري در چين محبوب هستند که بليت‌هاي امروز يک هفته پيش به فروش رفته است.اين خط ريلي پايتخت چين را به شانگهاي به عنوان يکي از اصلي‌ترين شهرهاي اقتصادي در جنوب اين کشور با حدود 100 ميليون مسافر در سال متصل خواهد کرد.اين قطار مسير 1200 کيلومتري بين اين دو شهر را در کمتر 4.5 ساعت طي مي‌کند. قطار نسل قبلي اين خط ريلي مسافت بين پکن و شانگهاري را در 6 ساعت مي‌پيمود.چين تاکنون قطارهاي سريع‌السير خود را به کشورهايي مانند اندونزي، روسيه، هند و ايران صادر کرده است. سازندگان قطار فوکسينگ اعلام کرده‌آند که اين قطار مي‌تواند در شرايط بد آب ‌و هوايي نيز فعاليت کند که اين امر رقابت‌پذيري آن را در بازارهاي جهاني افزايش مي‌دهد.

ساخت و ساز رونق گرفت؟
 عضو هيات مديره انجمن انبوه سازان گفت:«تنها به دليل فشار انباشته تقاضا امکان دارد در ماه‌هاي آتي با رشد صنعت ساختمان رو به رو شويم.» ايرج رهبر، عضو هيات مديره انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرگزاري خبرآنلاين گفت:«با توجه به گزارش‌هاي رسمي‌مراکز آماري کشور، رشد صنعت ساختماني منفي بوده است. در واقع روندي افزايشي در ساخت و ساز نداشته‌ايم. شايد در مقطعي، نسبت به ماه گذشته رشد بيشتري به ثبت رسيده باشد، اما اين طور نيست که در سال جاري با رشد صنعت ساختماني در کشور رو به رو باشيم.»او ادامه داد:« به همين دليل هم نمي‌توان پيش بيني کرد که در نيمه دوم سال، رشد صنعت ساختمان چگونه خواهد بود. رشد در حالتي پيش مي‌آيد که براي آن برنامه ريزي صورت گرفته و يا تغييراتي در برنامه‌ها ايجاد شده باشد.»عضو هيات مديره انجمن انبوه سازان افزود:« اگر به صورت گذشته خود به خود بخواهد اين رشد اتفاق بيافتد تنها به دليل فشار انباشته تقاضا مي‌تواند رشد ايجاد شود.»رهبر عنوان کرد:«چندين سال است که با رکود مواجه هستيم و در همين حال کساني که منتظر تغييرات در قيمت مسکن هستند، اگر شاهد باشند که تغييري فعلا پيش نمي‌آيد شايد مجدد براي خريد اقدام کنند.»او بيان کرد:« براي رونق در بخش ساخت و ساز و خروج از رکود مسکن لازم است طرح‌هايي که ارائه شده،به سرعت اجرايي شود تا شايد تغيير در صنعت ساختمان باشيم.»

بازار اجاره بها پاييزي شد
بر خلاف سه ماه تابستان ۹۶ با فرارسيدن پاييز و افت تقاضا در بازار اجاره‌بهاي مسکن، موجران تغيير رويکرد داده و املاک خود را با ترکيبي از رهن و اجاره به مستاجران پيشنهاد مي‌دهند. به گزارش تسنيم، تابستان 96 فرازهاي زيادي را براي مستاجران کشور به همراه داشت. از همان ابتداي شروع سال جديد زمزمه کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي باعث شد تا چند هفته پيش از آغاز نقل و انتقالات مستاجران، بازار اجاره‌بهاي مسکن دستخوش تغييرات اساسي شود. درست شبيه اتفاقات تابستان سال گذشته. اواخر بهار پارسال دولت کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي را عملياتي کرد تا شايد با اين کار رونقي به بخش صنعت کشور بدهد. اما نه سال گذشته و نه‌امسال بخش توليد کشور عکس‌العمل چنداني به کاهش نرخ سود بانکي (در کوتاه مدت) نشان نداد.اين در حالي بود که بازار اجاره‌بهاي مسکن متحمل بيشترين تاثير شد؛ تابستان 95 نرخ اجاره‌بها به مدد کاهش نرخ سود بانکي تا 50 درصد افزايش يافت. امسال نيز همين رويه تکرار شد و نرخ‌ اجاره‌بهاي واحدهاي مسکوني حدود 50 درصدي رشد کرد، گرچه مسئولان، مديران و دست‌اندرکاران مسکن معتقدند نرخ اجاره‌بها در حدود 10 درصد افزايش يافته است.در ساعات پاياني تابستان 96 و ديگر خبري از تقاضاي فراوان در بازار اجاره‌ مسکن نيست، به گفته فعالان اين بخش، بازار اجاره‌ها از تب و تاب افتاده و تقاضاها با شروع پاييز رو به افول نهاده است. بر خلاف سه ماه تابستان که موجران به هيچ وجه از موضع خود مبني بر دريافت اجاره کوتاه نمي‌آمدند، اما چند وقتي است که مالکان واحدهاي خود را با ترکيبي از رهن و اجاره در فايل بنگاه‌هاي املاک و سايت‌هاي مسکن قرار مي‌دهند.

سيماي شهر را به هنر ايراني بياراييم
حميد کارگر - حالا که چهره‌هاي تازه‌اي بر صندلي‌هاي شوراي شهر پايتخت و ديگر شهرهاي اين سرزمين تکيه زده‌اند و شهرداران تازه نيز يک به يک کار خود را آغاز مي‌کنند، از ايشان بخواهيم که فرهنگ و هنر را از ياد نبرند.بسياري از شهرهاي کشورمان بي‌کمترين قرابتي با پيشينه هويتي، فرهنگي و هنري خود توسعه فيزيکي يافته‌اند و عناصر سازنده منظر عمومي‌شهر با آن پيشينه همسو نيستند. ترديدي نيست که جانمايي نشانه‌هاي هويت فرهنگي ايران زمين و هنرها و خرده فرهنگ‌هايش در منظر شهري، مي‌تواند مقوم شناسنامه اين سرزمين در منظر گردشگران باشد و تقويت اين نشانه‌ها سيماي شهرها را از يک هويت فرهنگي غني برخوردار خواهد کرد.مثال‌ها براي تبيين اين منظور فراوانند اما از حوزه تخصصي خود «فرش دستباف ايران» نمونه مي‌آورم که مي‌تواند با کارکردهاي متفاوتي زينت بخش مناظر شهري شود. براي نمونه مفهوم «باغ ايراني» که در بسياري از مناطق کشور حضور و بروز داشته و نمونه‌هاي فاخري از آن همچون باغ فين کاشان و باغ شازده ماهان را مي‌توان فهرست کرد، مفهومي‌است که بر فرش ايراني هم تجلي داشته است و امروز هم در طراحي پارک‌ها و بوستان‌ها مي‌تواند مبناي عمل تصميم گيران و مجريان شهرداري‌ها باشد.دو سال پيش به شهرداري پيشين پايتخت پيشنهاد شد که يکي از بوستان‌هاي در شرف بهره‌برداري را نامي‌فرشي بنهند و نه تنها در طراحي آن شيوه مرسوم باغ‌هاي ايراني مدنظر قرار گيرد، بلکه با همکاري مرکز ملي فرش ايران فضاهاي تخصصي فرش هم در آن جانمايي شود. از ايجاد کتابخانه تخصصي فرش تا کارگاه طرح و رنگ و بافت، نمايش فرايند توليد فرش و گالري‌هاي مرتبط هنري و... که البته اين پيشنهاد فرجام مناسبي نيافت.حتي در تعامل با مديرعامل مترو پايتخت، آمادگي کامل مرکز ملي فرش ايران براي همکاري در اين پروژه و ايجاد سيمايي شايسته در ايستگاه مورد نظر اعلام شد اما اين پيشنهاد نيز نافرجام ماند. استفاده از دار و ابزار و نمادهاي قاليبافي در منظر شهري نيز نمونه‌اي ديگر و دم دستي است که در برخي از شهرها جسته و گريخته رخ نموده است اما مي‌تواند سامان بهتر و گسترده تري بيابد.
ايجاد ميداني با طرح‌هاي مشهور فرش در مود خراسان جنوبي، قرار دادن ابزار قاليبافي در ميادين شهرکرد، نصب دفتين قاليبافي در يکي از ميادين اراک، يا در نمونه‌اي شاخص‌تر و ماندگارتر، ايجاد فرش سنگي در ميدان ايپک تبريز نمونه‌هايي در اين حوزه هستند. گاه نيز استفاده‌هايي مقطعي و کوتاه مدت از فرش و نقشمايه‌هايش در تزئين سيماي شهر شده است که نورپردازي روي کوره‌هاي آجرپزي اطراف مشهد يا چيدماني فرشي در ايام نوروز در بسياري از شهرها نمونه‌هايي از اين دست هستند اما به يقين اين ناخنک زدن‌ها کافي نيستند.