وی ادامه داد: البته این اتفاق نگران کننده نیست. چون در این دوره زمانی واردات از عراق حدود 40 درصد افت داشته است و برای اولین بار است که ایران موفق شده حدود 17.5 درصد از بازار مصرف عراق را در اختیار بگیرد این در حالی است که تا قبل از امسال بالاترین این رقم حدود 13 درصد بوده است.
سنجابی معتقد است: اگر در حوزههایی از جمله صادرات انرژی، خدمات فنی و مهندسی، درآمدهای ترانزیتی و توریست حضور موثرتری در بازار عراق داشته باشیم می توان در سال جاری میزان صادرات را افزایش داد.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: صادرات برق ایران به عراق در سال گذشته هزار مگاوات بود که در حال حاضر به 1450 مگاوات افزایش یافته است. همچنین صادرات حوزه نفت و فرآوردههای نفتی به صفر رسیده بود که بار دیگر از سرگرفته شده است.
وی با اشاره به مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق توضیح داد: 100 کالای مهم از کشورهای مختلف در بازار عراق عرضه میشود که 16 قلم از این کالاها توسط ایران تامین می شود.
سنجابی ادامه داد: عمده کالاهایی که از ایران به عراق صادر می شود شامل مصالح ساختمانی، مواد غذایی، لوازم خانگی، ماشینآلات صنعتی، تجهیزات بازسازی از جمله انواع لوله، ماشینآلات صنعتی و سایر اقلامی است که برای بازسازی صنعتی و پروژه های عمرانی به کار می رود.
وی درباره حضور ترکیه به عنوان رقیب جدی ایران در بازار عراق گفت: ترکیه همواره شریک اول یا دوم تجاری عراق بوده است؛ چرا که روابط تجاری ترکیه با عراق قدمت زیادی دارد.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: واقعیت این است که ترکیه با پتانسیلهای کمتر از ایران توانسته فرصتهای بیشتری را در بازار عراق بدست آورد؛، به گونه ای که تا 25 درصد از سهم بازار عراق را به خود اختصاص داده است البته در شرایط اخیر به دلیل مشکلات سیاسی تا حدی بخشی از سهم خود را از دست داده است.
سنجابی با بیان پیشنهاداتی برای حضور موثرتر ایران در بازار عراق گفت: باید به نقاط مشترک کشورمان با عراق از جمله تراکم جمعیتی در مرزها، ذائقه مشترک ایرانی ها و عراقیها، تسهیلاتی که بین دو کشور وجود دارد و همچنین تبادلات فرهنگی بین دو کشور که در اربعین مبتلور شد توجه کنیم.
وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در ایجاد روابط تجاری موثر با عراق توضیح داد: مواردی باید توسط بخش خصوصی رسیدگی شود که از جمله آن می توان به سه حوزه قیمت، کیفیت و نوع ارائه خدمات اشاره کرد اما تاکنون تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی در این عرصه به خوبی وارد نشده اند.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در بخش پایانی صحبتهایش درباره تاثیرات حضور نیروهای داعش بر روابط اقتصادی ایران و عراق توضیح داد: حضور نیروهای داعش باعث چند اتفاق در اقتصاد کلان و خرد عراق شده است. اولین تاثیر آن ایجاد ناامنی است. در شرایط ناامنی میل به حفظ پول و سرمایه افزایش و حجم تجارت کاهش می یابد.
وی ادامه داد: از جمله دیگر تاثیرات این اتفاق، قطبی شدن تجارت است. برخی از بخش های عراق که مقصد کالای تجاری ایران بوده به دلیل احاطه داعش از بازار ما خارج شده است و بخش های دیگر از عراق که پیشتر متعلق به بازار سنتی کشورهای دیگر منطقه از جمله عربستان، ترکیه و اردن بود، در حال حاضر به بازار ایران اضافه شده است.
سنجابی اضافه کرد: بحران داعش اثرات منفی برای اقتصاد عراق داشته و اثرات منفی آن به بازار ما منتقل شده است اما در جاهای دیگر این اتفاق به فرصتهایی برای کسب سهم بازار رقیب تبدیل شده است.