فورد با سرمایه گذاری در کارخانه اسپانیایی روند انتقال تولید به جنوب اروپا که دستمزدها در آن پایینتر است را دنبال کرده است. این خودروساز سال گذشته یک کارخانه در بلژیک را در راستای سازماندهی فعالیتهای اروپایی ضررده خود تعطیل کرد.
همانند صنعت خودروسازی مکزیک که رو به رشد بوده و به بیشتر کشورهای قاره آمریکا صادرات دارد، همتای اسپانیاییاش هم با پایین نگه داشتن هزینههای نیروی کار و هدف قرار دادن بازارهای خارجی در حال ترقی است. حدود 80 درصد از تولید کارخانه فورد برای صادرات است.
ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، پنج شنبه گذشته از کارخانه فورد که در شرق منطقه والنسیا قرار دارد، دیدار و اعلام کرد صنعت خودرو نقش کلیدی در بهبود اقتصاد اسپانیا ایفا کرده است.
این سرمایهگذاری به فورد امکان میدهد شش خط تولید مختلف در مقایسه با چهار خط تولید کنونی داشته باشد و صادراتش را به بازارهای خارج از اروپا گسترش دهد.
زمانی که برنامه توسعه کامل شود کارخانه والنسیا ظرفیت تولید 450 هزار خودرو در سال را خواهد داشت و به همراه کارخانه فورد در چونگ کینگ چین، دو کارخانه مونتاژ بزرگ در سیستم تولید جهانی این خودروساز میشود.
فورد حدود 8000 نفر را در این کارخانه به خدمت میگیرد که نسبت به حدود پنج هزار نفر در اوایل سال 2013 بالاتر خواهد بود.
صنعت خودروی اسپانیا که شامل قطعه سازان خودرو هم میشود، 26 هزار و 800 شغل در سال 2014 ایجاد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، با نرخ بیکاری 24 درصد اسپانیا که یکی از بالاترین نرخهای بیکاری در منطقه یورو است، اتحادیهها مایل به حفظ مشاغل هستند از این رو با شرایط کاری و عدم افزایش دستمزد خودروسازان موافقت و به این ترتیب به جذب سفارش در این صنعت کمک کرده اند.