به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، مصطفی احمدی، با بیان اینکه قیمت آجیل با توجه به نوع خشکباری که در آن مورد استفاده قرار میگیرد متفاوت است، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر در آجیل میزان پسته ویا بادام هندی بیشتری باشد، گرانتر میشود.
وی با بیان اینکه نوع اقلام، کیفیت و حتی اندازه آنها در متغیر بودن قیمت آجیل تاثیرگذار است، افزود: قیمت پسته در مقایسه با سال گذشته تفاوتی نداشته و در سال گذشته حدود 160 هزار تن تولید داشتیم و امسال این رقم به 190 هزار تن رسیده است اما تخمه ژاپنی و فندق کمی افزایش قیمت داشتهاند و این موضوع به دلیل صادرات بیشتر و از طرفی محصول کمتر نسبت به سال گذشته بود؛ بنابراین با توجه به متفاوت شدن قیمتها در اقلام مورد استفاده در آجیل، قیمت آن نیز تفاوت خواهد داشت.
رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران گفت: معمولا در برخی واحدها که مشتریان خاص دارند و توانایی و قدرت خرید مردم در آن مناطق بیشتر است آجیلی به فروش می رسد که میزان پسته، یا بادام هندی ویا برخی اقلام دیگر که گرانتر است در آنها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
احمدی در عین حال تاکید کرد: تنها راه قیمت گذاری روی آجیل کار کارشناسی و رویت آن است که بتوان ترکیب اقلام مختلف را در آن مشاهده کرد.
وی همچنین با بیان اینکه حدود 700 واحد مجاز در این حوزه داریم، گفت: یکی از مشکلات مهم ما واحدهای بدون مجوز و واحدهایی هستند که تداخل صنفی ایجاد کرده و به خصوص در ایام پایانی سال که خرید و فروش آجیل رونق می گیرد فعال تر می شوند.
رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران ادامه داد: برخی واحدها که شغلشان آجیلفروشی نیست، در هفته های پایانی سال شغل آجیل فروشی را در کنار شغل اصلی خود قرار داده و اقدام به فروش آجیل می کنند ولی این واحدها از آجیل هایی بی کیفیت استفاده می کنند.
وی در عین حال هشدار داد که حتما از واحدهای مجازی خریداری کنند که دارای پروانه هستند و به صورت قانونی فعالیت می کنند.
احمدی گفت: بازرسان اتاق اصناف، سازمان حمایت، سازمان صنعت و معدن و اتحادیه بر فعالیت واحدها نظارت و با هر گونه تخلف برخورد می کنند.