تعداد تعطیلات رسمی در ایران، زمان زيادي است كه موجب اعتراض
خیلیها شده و منتقدان زیادی دارد، تعطیلاتی که اگرچه از جهاتی مانند خلوتی
خیابانها، کاهش آلودگي هوا، مسافرت رفتن و صرفهجویی در مصرف انرژی شده و
گاهی به مذاق مردم و مسوولان خوش میآید، اما بطور مستقیم بر تولید داخل
اثرگذار است.
در این ميان، خودروسازان داخلي نیز به عنوان یکی از ارکان
مهم صنعت و اقتصاد کشور تاثيرپذيري زيادي از تعطیلات رسمی دارند. با یک
حساب سرانگشتی ميتوان فهميد كه این تعطیلات طی سالجاری ضرری 130 هزار
دستگاهی را متوجه دومین صنعت بزرگ ایران دارد. در تقویم 94، 26 تعطیلی رسمی
به ثبت رسیده که با در نظر گرفتن حجم تولید روزانه حدودا پنج هزار دستگاهی
خودروسازان داخلی، مشخص میشود طی امسال، تولیدی 130 هزار دستگاهی به دلیل
تعطیلات رسمی از دست میرود. اگر تعداد تعطیلیهای جمعه را نیز در نظر
بگیریم، تعداد تعطیلات امسال به 79 روز میرسد و با این حساب، به دلیل
تعطیلات، امسال 395 هزار دستگاه خودرو تولید نخواهد شد.
با اين نگاه
اگر قیمت متوسط هر خودرو داخلی را حدودا 25 میلیون تومان در نظر بگیریم، از
ناحیه 26 روز تعطیلات رسمی، ضرری سه هزار و 250 میلیارد تومانی نصیب
خودروسازان داخلی میشود. البته با احتساب تعطیلات جمعه نیز زیان
خودروسازان به رقمی حدودا 10 هزار میلیارد تومان میرسد. در حال حاضر
ایرانخودرو و سایپا هرکدام بطور متوسط روزی دو هزار دستگاه تولید دارند و
با در نظر گرفتن تولیدات بخش خصوصی و تجاریسازان، حجم تولید روزانه خودرو
در کشور به حدود پنج هزار دستگاه میرسد. این در شرایطی است که تولید
روزانه شرکتی مانند تویوتای ژاپن، به تنهایی حدودا 9 برابر تولید کل صنعت
خودرو ایران است. تویوتا در سال تقریبا 10 میلیون دستگاه تولید دارد و
خودروسازان ایرانی در سال گذشته یک میلیون و 130 هزار دستگاه تولید داشتند.
امسال نیز قرار است یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید
برسد که به فرض تثبیت تولید تویوتا، نسبت تیراژ خودروسازی ایران به
بزرگترین خودروساز دنیا حدودا یک به هفت خواهد شد.