کد خبر: ۲۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
به گزارش روزنامه تجارت، کمپینی که چندی پیش در اعتراض به کیفیت پایین خودروهای داخلی به راه افتاد، حالا باعث بیکاری 20 درصد از نیروی انسانی شاغل در کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی شده است. این کمپین که بعدتر با عنوان «نه به خودروی صفر» بر سر زبان‌ها افتاد، بعد از اعلام توافق هسته‌ای جان بیشتری گرفت چون مردم امیدوار بودند، بتوانند در آینده‌ای نزدیک پشت فرمان خودروهای باکیفیت‌تری بنشینند.
هرچه هست، این کمپین تا امروز باعث تعدیل 20 درصد از نیروی انسانی شاغل در بخش‌های مرتبط با خودروسازی شده واین‌طور که، رییس اتحادیه روغن خودرو، چندی پیش اعلام کرد، بسیاری از ملزومات روغنی خودرو ارزان‌تر از مواقع عادی سال فروخته می‌شود.
در واکنش به این رخدادها، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: 20 درصد از نیروی انسانی خودروسازان و قطعه سازی‌ها طی ماه‌های اخیر تعدیل شده است.
عبدالکریم رجبی در گفت وگو با میزان، در مورد اینکه خودروسازان تاکنون 6 هزار و 500 میلیارد تومان از کاهش فروش خودرو ضرر کرده اند، اظهار کرد: در این زمینه نمی توان اظهارنظر کارشناسی دقیق داشت.
وی ادامه داد: تاکنون جلسه ای با خودروسازان و قطعه سازان در اتاق اصناف داشتیم و اکنون مجلس آمادگی این را دارد که در جهت ساماندهی وضعیت موجود به منظور حمایت از تولید داخلی کمیته ویژه ای را انجام دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می آید که عدم همراهی مردم نیز یک زیانی به تولید داخلی وارد کرده است، به دنبال این ماجرا در حال حاضر شاهد تعدیل نیروهای انسانی خودروسازان و قطعه سازی‌ها به 20 درصد هستیم.
رجبی با اشاره به اینکه تعداد زیادی نیرو تاکنون تعدیل شده اند، اضافه کرد: در حال حاضر قطعه سازان و خودروسازان دچار مشکل شده اند بنابراین باید در این زمینه نظارت دقیق داشته باشیم و از سوی دیگر سازمان صنعت و معدن باید در جهت بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت تلاش کنند.او بر این نکته هم تاکید کرد که ضمن حمایت از تولید داخل، باید درباره کیفیت و قیمت خودروها مطالبه جدی داشته باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه باید کار کارشناسی صورت گیرد و هزینه تولید و سود خودرو به صورت دقیق محاسبه شود تا قیمت گذاری خودرو دقیق تر صورت گیرد.
رجبی تصریح کرد: طبق گزارش‌های داده شده حدود 20 درصد نیرو تعدیل شده است، باید گفت که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز باید تدبیری صورت گیرد تا حمایت از تولید داخل نیز صورت گیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در مورد کمپین «نه به خرید خودروی صفر» نیز باید گفت که در پایان این ماجرا باید دو طرف ماجرا با برد – برد همراه باشد.
لزوم نظارت بر قطعات بی‌کیفیت
یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به نخریدن خودروی صفر شده، کیفیت پایین قطعات یدکی خودروست، موضوعی که رییس اتحادیه صنوف لوازم یدکی خودرو هم به آن اذعان دارد و معتقد است، باید نظارت جدی در این حوزه انجام شود.
علی اکبر بخشی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودروگفت: این اتحادیه باید بخشی از این نظارت‌ها را به‌عهده داشته باشد زیرا کارشناسان این صنف از دانش و تجربه کافی برای تشخیص قطعات تقلبی برخوردار هستند و می‌توانند کیفیت قطعات یدکی وارداتی را در آزمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده این قطعات کنترل کنند. با این حال بعد از گذشت چند ماه از ارائه این درخواست و با وجود پیگیری‌های مکرر، این اتحادیه تاکنون پاسخی مبنی بر رد یا تایید پیشنهادات خود دریافت نکرده است.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است که وظایف اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در بسیاری از موارد از دیدگاه قانونی محدود شده است، این درحالی است که برخی از این قوانین در سال‌های گذشته تدوین شده که هم‌اکنون کارآیی ندارند.
به گفته علی‌اکبر بخشی، صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو ابزار برخورد با متخلف و نظارت در مبدأ را به عهده دارد و از طرف دیگر در قیمت‌گذاری نقشی ندارد. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است، اگرچه مسئولیت نظارت بر کیفیت، قیمت و کمیت به عهده این اتحادیه نیست اما باید درباره تمامی این موارد که هیچ مسئولیتی هم در برابر آن ندارد، پاسخگو باشد. بخشی ضمن ابراز نگرانی نسبت به بی‌اعتمادی که در بین مصرف‌کنندگان این حوزه وجود دارد، گفته است که ما به دنبال این هستیم اعتماد را به مصرف‌کننده برگردانیم زیرا خود را وکیل و مدعی مصرف‌کننده می‌دانیم، از این رو در تلاش هستیم تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری کنیم، همچنین در ساماندهی و اصلاح روند بازار این صنف و موضوع کالاهای بی‌نام و نشان یا بی‌کیفیت ایفای نقش کنیم اما متاسفانه در این زمینه خلأ قانونی بسیاری وجود دارد، از این‌رو خواستار اختیارات بیشتری به اتحادیه از سوی دولت هستیم. به دنبال اظهارات اخیر رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در نشست خبری سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات تهران، صمت این موضوع را پیگیری کرده است. علی‌اکبر بخشی در این زمینه به صمت گفت: درحال‌حاضر تعیین کیفیت قطعات یدکی وارداتی به عهده سازمان کیفیت و استاندارد ایران است و اتحادیه لوازم یدکی در تعیین کیفیت و نظارت بر لوازم یدکی وارداتی نقشی ندارد، بنابراین در نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات که اردیبهشت تشکیل شد، خواستار شدیم که این اتحادیه نقشی در تعیین کیفیت لوازم یدکی وارداتی داشته باشد و به شکلی، نظارت خود را اعمال کند اما متاسفانه با نامه‌نگاری و درخواست‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه پاسخی مبنی بر اعطای مجوز به اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی برای نظارت بر کیفیت لوازم یدکی وارداتی دریافت نکرده‌ایم.بخشی تاکید کرد: انتظار می‌رود اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در قسمتی از این نظارت‌ها حضور داشته باشد زیرا مصرف‌کنندگان همواره به این اتحادیه رجوع می‌کنند و کیفیت لوازم یدکی خودرو را از این اتحادیه خواستار هستند، بنابراین هدف این اتحادیه دخالت نیست بلکه نظارت است. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه این اتحادیه باید آماری از واردات لوازم یدکی در دست داشته باشد تا از واردات بی‌رویه آن به کشور جلوگیری کند، ادامه داد: درصورتی که نقش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در نظارت بر قطعات یدکی وارداتی پررنگ شود، این اتحادیه با توجه به اطلاعات و تجربیات مناسب خود در زمینه تشخیص قطعات یدکی تقلبی نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا از نگرانی مصرف‌کنندگان از خرید قطعات یدکی تقلبی کاسته و به انتظارات آنها پاسخ داده شود.
بخشی درباره اهمیت صلاحیت واردکننده‌های لوازم یدکی توضیح داد: هنگامی که درباره نظارت اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران صحبت می‌کنیم یعنی این اتحادیه باید از صلاحیت واردکنندگان قطعات یدکی اطمینان پیدا کند، زیرا متاسفانه افرادی وارد این حرفه می‌شوند که از صلاحیت کافی برخوردار نیستند. از طرفی هم این اتحادیه می‌تواند با این کارخانه‌ها قرارداد بسته و با استفاده از آزمایشگاه‌های این واحدها این قطعات وارداتی را آزمایش کند، به گونه‌ای که کیفیت لوازم یدکی وارداتی را کنترل می‌کند. وی افزود: تمامی این اقدامات مستلزم دادن اختیارات لازم به این اتحادیه است تا بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی نظارت شود. همچنین در صورتی که طرح نصب برچسب شناسا روی قطعات یدکی قانونمند شود، می‌توان کنترل بیشتری روی قطعات یدکی وارداتی اعمال کرد.
اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران خواستار این است که نقشی در نظارت و کنترل کیفیت قطعات یدکی وارداتی داشته باشد، نه اینکه مسئولیت کامل نظارت بر قطعات یدکی را به عهده بگیرد. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران، ضمن اشاره به این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این اتحادیه با شرکت‌های تولیدکننده قطعات یدکی صحبت کرده و قرار بر این است که در صورت اعطای مجوز به اتحادیه برای نظارت بر قطعات یدکی وارداتی از آزمایشگاه‌های این شرکت‌ها برای کنترل کیفیت این قطعات استفاده کند. علاوه بر آن کارشناسان خبره در این صنف حضور دارند که قادر هستند قطعات اصلی را از تقلبی تشخیص دهند. سیدمهدی کاظمی ادامه داد: این اتحادیه نخست باید نمونه‌ای از قطعات یدکی وارداتی را آزمایش کرده و در صورت تایید کیفیت و تشخیص اصالت این قطعات اجازه واردات آن داده شود. کاظمی افزود: متاسفانه از زمان درخواست این اتحادیه مبنی بر اعطای مجوز برای نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی و با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار