هرچند در حدود دو سال قبل صحبت از نزدیک شدن رقم بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها به حدود 400 میلیارد تومان شد، اما از همان زمان برنامهریزی برای کاهش این رقم و تسویه بدهیها نیز کلید خورد.
با وجود اینکه در طول ماههای گذشته شرکت فرودگاهها بارها اعلام کرده پیگیر بدهیهای معوق خود است و حتی در این زمینه مذاکراتی را نیز با ایرلاینهای بدهکار آغاز کرده، اما نه تنها این رقم کاهش نیافته که طبق آخرین آمار حتی از مرز 600 میلیارد تومان نیز گذشته است.
این رقم برای شرکت فرودگاهها که به عنوان یک شرکت انتفاعی باید هزینههای خود را از محل ارائهی خدماتش به دست بیاورد به شدت بزرگ بوده و همین موضوع کار را به مذاکرات چند جانبه برای کاهش رقم این بدهیها کشانده است به خصوص وقتی صحبت از این میشود که چند ایرلاین دولتی جزو بدهکارترین ایرلاینها به حساب میآید.
با وجود مذاکرات صورت گرفته اما به نظر میرسد همچنان راهی مناسب برای پرداخت این بدهیها به دست نیامده و شرکت فرودگاهها همانطور که چند ما قبل رییساش وعده داد بود باید نسبت به برخی اقدامات تنبیهی و بازدارنده اقدام کند.
هرچند بارها اعلام شده این اقدامات تاثیری در روند پروازهای کشور نخواهد داشت، اما باقریان – معاون شرکت فرودگاهها – در اظهارنظر اخیر خود اعلام کرده شرکت فرودگاهها به جای ورود به طرح کاهش برنامههای پروازی ایرلاینهای بدهکار در جریان مذاکراتی با سازمان هواپیمایی به توافق رسیده تا مجوز پروازهای فوقالعاده این شرکتهای هواپیمایی کاهش پیدا کند.
هرچند در صحبتهای باقریان اشاره دقیقی به نام ایرلاینهای بدهکار و یا نحوه ی برنامهریزی برای کاهش پروازهای فوقالعاده نشده، اما به نظر میرسد این نخستین گام شرکت در راستای برخورد با شرکتهای هواپیمایی بدهکار خواهد بود، روندی که اگر ادامه داشته باشد احتمالا دولت را مجبور به ورود به این عرصه خواهد کرد، زیرا در شرایطی که از شرکتهای هواپیمایی داخلی این انتظار میرود که در روزهای پس از تحریم نسبت به وارد کردن هواپیماهای جدید اقدام کنند برایشان حتی تسویه کردن بدهیهای سابق نیز امکانپذیر نیست و این موضوع به خوبی نشان میدهد که باید حداقل از یکی از طرفهای فعال در این ماجرا حمایت صورت گیرد.
ایسنا