اگر تا چند ماه قبل مذاکره ایران با شرکتهای دریایی فعال در آبهای جهان با تردید از سوی آنها همراه بود و هر گونه تصمیم قطعی درباره همکاریهای آینده به لغو قطعی تحریمها موکول میشد، حالا باید سازمان بنادر بین گزینههای مختلفی که پیش رو دارد بهترین را انتخاب کند و این موضوع به باز شدن دست کشور در برنامه ریزی آینده کمک زیادی خواهد کرد.
در سالهای گذشته به دلیل تحریمها و محدودیتها بسیاری از محمولههای تجاری ایران مجبور به پهلوگیری در یکی از بنادر کشورهای منطقه میشدند که این امر هم به افزایش هزینهها میانجامید و هم جایگاه بنادر کشور در رقابت با سایر کشورها را به خطر میانداخت.
حالا و با کنار زدن تحریمها ایران قصد دارد این فرایند را به طور کلی متوقف کند و این امر باید در چارچوب یک طرح منسجم که مدیرعامل سازمان بنادر از آن به برجام دریایی یاد کرده اجرایی شود.
سعید نژاد در این باره گفته لازم و ضروری است در حوزه دریایی کشور نیز یک برنامه برجام طراحی شود تا بر پایه با آن کشتیهای بزرگ کالاهای مورد نیاز ایران را به طور مستقیم به بندرهای کشور وارد کنند.
به گفته وی سازمان بنادر در این راستا تعرفه پهلوگیری در بنادر کشور را کاهش خواهد داد تا انتخاب بنادر ایران از نظر اقتصادی به صرفه شود و پس از آن در چارچوب اقتصادی مدنظر کشور، محمولههای مربوط به ایران تنها در داخل کشور پذیرفته خواهند شد.
این شرط گذاری چند روز پس ازلغو تحریمهای کشتیرانی کشور و باز شدن دوباره ظرفیت پهلوگیری در تمام بنادر ایران به خوبی نشان میدهد در فضای پسا برجام امکان این وجود خواهد داشت که آنچه در اهداف بلندمدت کشور مبنی بر مطرح کردن چند بندر ایرانی به عنوان هاب منطقه آمده اجرایی شود، موضوعی که نتایج آن احتمالا در سال 95 و در رونق گیری دوباره بنادر کشور خود را نشان خواهد داد.