به گزارش خبرگزاری ایبنا، کتاب «مدیر ایرانی» نوشته سید احمد سجادیجزی، از سوی انتشارات مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان منتشر شده است.
کتاب در دو بخش شامل «مفاهیم بنیادین مدیریت» و «وظایف و مهارتهای مدیران» است و مخاطب در بخش نخست این کتاب با موضوعاتی مانند سبکهای مدیریت، نظریات جدید، فرهنگ سازمانی، رفتار سازمانی، اصول رفتار سازمانی در اسلام آشنا میشود.
در دومین بخش کتاب نیز مباحثی مانند وظایف مدیران قدرت، تصمیمگیری صحیح و به موقع، راههای افزایش قدرت تصمیمگیری، برنامهریزی سازمانی، بودجهبندی و سازماندهی مطرح شده است.
نگارنده در مقدمه کتاب، ضمن اشاره به وجود نظرات مختلف در حوزه مدیریت آورده است که در این کتاب به مقولاتی پرداخته که از نظریهپردازی محض به دور بوده، کاربردی و برخاسته از خرد سالم و افکار معنویتگرا باشد.
در بخش دیگری از مقدمه، نویسنده با انتقاد از وضعیت ترجمه آثار حوزه مدیریت و علومانسانی اشاره میکند که متاسفانه برخی از مترجمان، بدون توجه به اختلافات فرهنگی و اعتقادهای صاحب اثر که با توجه به دیدگاه مولف «مدیر ایرانی» به ارزشهای اخلاقی پایبند نیستند، در کشور ترجمه و منتشر میشود.
مولف همچنین تاکید میکند که برخی از مبانی و مطالب علم مدیریت در ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران قابلیت اجرا ندارد.
مولف همچنین در تعریف مدیر ایرانی آورده است: «یک مدیر ایرانی فردی است مومن، متعهد، متخصص، دلسوز، متخلق به صفات حمیده، حافظ بیتالمال، مدافع دین و ارزشهای نظام، تایع ولی امر که به اصول مدیریت آشنا بوده و بر این اساس به جا تصمیم میگیرد، طرحریزی میکند و تمام بودجه، امکانات و کارکنان را با مراقبت و هماهنگی کامل در راستای اهداف تشکیلاتی به کار میبندد.»
در نخستین بخش کتاب، مولف انواع سبکهای مدیریتی و سبکهای مربوط آنها را به سیستمهای مدیریتی و اداری ایرانیان باستان، سومریها، مصریها تقسیمبندی کرده که در ادامه به نظریات جدید شامل نگرش کمی مدیریت، نگرش سیستمی و نگرش اقتضایی اشاره میکند.
درباره مدیریت اسلامی بهعنوان یک نمونه از انواع مدیریت در این بخش میخوانیم: «اصول مدیریت اسلامی برگفته از منابع ارزشمند دین اسلام(قرآن، روایات،سنت و سیره معصومین) است و زمینه رشد و تعالی انسانها را به سوی خداوند متعال فراهم میکند؛ اصولی که مطابق قرآن، روایات، سیره رسولخدا(ص) و روش ائمه هدی علیهمالسلام به همراه علوم و فنون و تجارب جدید بشری شکل گرفته باشد، میتواند برای رسیدن به اهداف عالیه یک نظام در ابعاد مختلف به بهترین شیوه عمل کند.»
در دومین بخش کتاب نویسنده ضمن تشریح وظایف مدیران درباره عوامل موثر بر تصمیمات سازمانی یک مدیر ایرانی به عوامل مذهبی، عوامل روانشناختی، عوامل اجتماعی و عوامل عقلانی اشاره کرده است.
بهعنوان مثال، مولف درباره عوامل عقلانی در جریان تصمیمگیری یک مدیر ایرانی آورده است: «منظور از عوامل عقلانی، چارهاندیشی مبتنی بر خرد است؛ برهمین اساس کمیتهایی از قبیل هزینههای مالی و زمان انجام کار که به فایده بودن یا به بهره نبودن آنها از طریق دوراندیشی سنجیده شود؛ این عوامل به حساب میآید؛ از همین روی ملزم کردن تصمیمات با تفکر عمیق مایه خیر بوده و هنگامی که تصمیم با عاقبتاندیشی همراه و قرین شود، سعادت به کمال برسد.»
کتاب «مدیر ایرانی» با شمارگان یکهزار نسخه در 439 صفحه، به قیمت 14 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان منتشر شده است.