به گزارش تجارت آنلاین، سردار تقی مهری در حاشیه ششمین گردهمایی بینالمللی ایمنی راهها و سومین گردهمایی بینالمللی نروتروما با حضور در جمع خبرنگاران، عوامل بروز تصادفات را راننده، جاده، خودرو، قوانین و مقررات و شرایط محیطی عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه ما در ۹ ماهه اول امسال شاهد کاهش ۳۵۰ مورد فوتی تصادفات نسبت به سال گذشته بودهایم. این در حالیست که یک میلیون گواهینامه جدید صادر شده و یک و نیم میلیون خودرو نیز وارد چرخه حمل و نقل شده است.
وی افزود: باید توجه کرد که ما در سطح جادههای برون شهری ۳۲۰۰ نقطه حادثهخیز داریم و ۲۰۰۰ نقطه حادثهخیز درون شهری نیز در کشور وجود دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره استانداردهای خودروها در کشور گفت: در این زمینه از سال ۹۰ به بعد جهت گیری ما در کشور بهتر شد؛ به طوریکه بر اساس قوانین پلیس، دیگر خودروهای بدون "ترمز ضد قفل" و "کیسه ایمنی هوا" را شماره نمیکند. البته هنوز هم تمام خودروهای موجود در سطح کشور این شرایط را پیدا نکردهاند، اما امیدواریم این اتفاق در سالهای آینده رخ دهد.
مهری با اشاره به اهمیت نقش رسانهها و به ویژه رسانه ملی گفت: بر این اساس ما با هماهنگی سازمان صدا و سیما و همچنین آموزش و پرورش اقدامات خوبی را در حوزههای آموزشی انجام دادهایم و البته مردم هم اقدامات موثری را در این زمینه داشتهاند.
وی درباره میزان نزدیکی قوانین ترافیکی جمهوری اسلامی ایران با سازمان بهداشت جهانی گفت: ما در تمام قوانین WHO پیشرو هستیم؛ به طوریکه در حال حاضر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، لزوم بستن کمربند ایمنی، ممنوعیت استفاده از الکل در حین رانندگی در بین قوانین ما وجود دارد و شدیدترین جریمه و برخورد قانونی را با این تخلفات به ویژه با مصرف الکل انجام میدهیم. همچنین مصرف مواد روانگردان نیز جزو تخلفات حادثهساز محسوب میشود.
وی افزود: در عین حال بحث اجباری شدن استفاده از صندلی کودک را هم پیشنهاد دادهایم تا بتوانیم آن را جزو کدهای تخلفاتی محسوب کنیم. باید توجه کرد که در ۹ ماهه اول امسال تعداد جان باختگان از نظر گروه سنی به این شرح است که تا سن ۱۰ سالگی ۸ درصد، بین ۱۱ تا ۲۰ سالگی ۱۱.۶ درصد، بین ۶۱ تا ۷۰ سالگی ۸.۸ درصد و ۷۱ سال به بالا ۹.۲ درصد جانشان را در تصادفات رانندگی از دست دادهاند.
مهری همچنین استفاده از کلاه ایمنی را یکی از قوانین کشور برای موتورسواران دانست و گفت: در این زمینه ۶۰ درصد تمرکز پلیس بر روی موتورسواران بوده تا از کلاه ایمنی استفاده کنند و حتی در برخی استانها کلاههای ایمنی را به صورت رایگان تهیه کردند و به موتورسواران دادهاند.
وی همچنین از پیشنهاد پلیس برای تعبیه اجباری وسیله اطفای حریق در خودروهای شخصی خبر داد و گفت: در عین حال یکی از ضعفهای ما در کشور نداشتن سیستم اطفای حریق در جادههاست که متولی این کار مشخص نیست و ما واحد آتش نشانی مستقل برای اطفای حریق در جادهها نداریم. مهری در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس مبنی بر امکان صدور گواهینامه برای مشمولین غایب یا فراری سربازی گفت: مجلس در سال ۹۵ یک ماده قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کسانی که سربازی نرفتهاند و مشمول سربازی هستند میتوانند گواهینامه دریافت کنند. این در حالیست که یکی از وظایف پلیس شناسایی و دستگیری مشمولین غایب و فراری سربازی است. حال از آنجایی که این دو وظیفه با هم تناقض دارند، قرار است مجددا این موضوع در مجلس مورد بحث قرار گیرد.