بسیار پیش آمده که برای انجام پرداختهای ثابت ماهیانه از قبیل قبوض شهری، اقساط، شارژ تلفنهمراه و موارد مشابه، ناچار شدهایم چندینبار به دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده و یا از درگاههای اینترنتی، موبایلبانک و غیره استفاده کنیم. پرداخت بهموقع این موارد نیز دغدغهای است که همواره وجود دارد.
بهمنماه سال گذشته بود که عبدالناصر همتی، رئیسکل بانکمرکزی در همایش بانکداریالکترونیک از اجرایی شدن خدمت «برداشت مستقیم» در نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: «یکی از اتفاقاتی که میتواند تأثیر مهمی بر توسعه کسبوکارها داشتهباشد، خدمات برداشت مستقیم است و این در اغلب بانکهای کشور عملیاتی شده و میتوانیم آن را بهعنوان یک ابزار و بستر مهم در توسعه کسبوکارهای نوپا و یا همان استارتآپها به کار بگیریم.»
"ببینید: جزئیات سیستم «برداشت مستقیم» بانکها چگونه خواهد بود"
برداشت مستقیم چگونه کار میکند؟
برداشت مستقیم یا Direct debit به عملیاتی گفته میشود که با استفاده از آن، مشتری میتواند پرداختهای مورد نیاز خود را انجام دهد. در این عملیات، مشتری برای کارگزار، اجازه برداشت از حساب خاصی را جهت پرداخت هزینههایی مانند صورتحساب قبض، در قالب یک دستور پرداخت، صادر میکند. در این سیستم، بانک بابت هر تراکنش درصدی را بهعنوان کارمزد از کارگزار دریافت میکند.
کارشناسان حوزه فناوریهای مالی پیشبینی میکنند با توسعه این روش میتوان تا دو میلیون تراکنش بانکی را بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتریان از بین برد که خود کمکی به نظامهای پرداخت خواهد بود.
در همین رابطه بانکپاسارگاد پرداخت خودکار صورتحساب همراه اول را با سامانه خود راهاندازی کرده تا مشتریان بتوانند قبض خود را ماهانه با توجه به سقف مبلغی که تعیین میکنند، پرداخت کنند. درباره این خدمت و چگونگی استفاده از آن با مهرداد حداد، رئیس اداره نرمافزار بانک پاسارگاد گفتوگو کردهایم که شرح آن را در ادامه میخوانید.
سامانه «بانکداری مجازی» بانکپاسارگاد چه امکانی فراهم کردهاست؟
نزدیک به دو سال است که سرویس برداشت مستقیم از حساب، در سامانه بانکپاسارگاد راهاندازی شده و از اواسط سال گذشته با تفاهمی که این بانک با شرکت همراه اول انجام داد، این خدمت برای مشتریان عملیاتی شد.
حداد درباره چگونگی استفاده از پرداخت خودکار صورتحساب همراه اول توضیح داد: «مشتریان میتوانند از طریق سامانه «بانکداری مجازی» بانکپاسارگاد و منویی که در آنجا تعریف شده، پرداخت خودکار صورتحساب قبض همراهاول را بهصورت ماهانه، در یک روز خاص در ماه به درخواست خود فعال کنند. آنها همچنین سقف پرداختی خود را مشخص میکنند. پس از آن در روزی که مشتری برای پرداخت قبوض تعیین کرده، نسبت به استعلام مبلغ اقدام و با توجه به سقفی که او برای پرداخت مشخص کرده، پرداخت بهصورت خودکار انجام شده و مبلغ از حساب مشتری برداشت میشود.»
مهرداد حداد، رییس اداره نرمافزار بانکپاسارگاد
پرداخت بدون کارمزد
در اجرای طرح برداشت مستقیم و بهطور کلی خدمات بانکی در دنیا، برای مشتریان بانکها و در واقع فرد صاحبحساب کارمزدی نیز تعیین میشود، اما رئیس اداره نرمافزار بانک پاسارگاد درباره سرویس برداشت مستقیم این بانک گفت: «در حال حاضر در ارائه این خدمت کارمزدی از مشتری اخذ نمیشود و سرویس بهصورت رایگان ارائه شدهاست. به این دلیل که بحث برداشت مستقیم در کشور ما هنوز جا نیفتاده، در صورتیکه در کشورهای توسعهیافتهتر برداشت مستقیم قسمت عمدهای از پرداخت خرد را پشتیبانی میکند.»
بهگفته او بهنظر میرسد در ابتدا باید فرهنگسازی عمومی در اجرای این طرح انجام شود تا بتوانیم با تبیین مزایای این خدمت برای مشتریان، بهرهمندی از آن را ترویج دهیم.
او ادامه داد: «هدف ما این است که سایر شرکتهای خدماتی نیز بتوانند این امکان را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم خدمت را بهصورت جامعتر در اختیار مشتریان قرار دهیم. البته شرکتهای خدمات عمومی خود از راهاندازی این سیستم منتفع خواهند شد، چراکه میتواند مطالبات خود را زودتر و سادهتر وصول کنند.»
حداد همچنین در خصوص برنامههای آتی بانکپاسارگاد توضیح داد: «استفاده از امکان پرداخت مستقیم را بهزودی در اپلیکیشن کیپاد فراهم میکنیم تا از این طریق مشتریانی که کیف پول آنها نزد ماست نیز بتوانند از این امکان استفاده کنند.» اوهمچنین از شروع مذاکرات با سایر بانکها و نهادهای رگولاتور در خصوص تبادل این سرویس خبر داد.