به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس «علی غلامی» عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه مجازات بدحجابی به حاکم شرع سپرده شده و این مجازات میتواند یک موعظه باشد، عنوان کرد: اگر گشت کسی را بگیرد شلاق در مورد او اِعمال میشود؟ نه، این قانون را گذاشتند برای کسی که همه چیز را میداند و میگوید میخواهم جامعه را عمداً به فساد بکشانم.
باید ببینیم کجا خطا کردیم که مردم نسبت به بخشی از دین دلزده شدند
غلامی در پاسخ به این سؤال که «آیا اجرای سلیقهای قانون حجاب راه حلی ندارد» گفت: چرا، اول باید اعتقاد داشت، آیا در جمهوری اسلامی ایران نهادها اعتقاد دارند که ما باید برای حیا، عفاف و حجاب کاری بکنیم، ما برای اینکه یک کار جدی انجام دهیم باید اعتقاد داشته باشیم، آیا اعتقاد داریم که میشود حجاب را زنده کرد؟ باید ببینیم کجا خطا کردیم که مردم نسبت به بخشی از دین دلزده شدند.
وی ادامه داد: در این خصوص باید به برخی از مسؤلان بگوئیم آخر قد تو آن قدر هست که اینجا ایستادی؟ تو که دستاندرکار فرهنگی هستی اما یک آیه قرآن را از را غلط میخوانی چطور متولی فرهنگی شدی؟ کدام تجربه، کدام سابقه را داشتی؟ برخی از دستاندرکاران فرهنگی صحبتهایی میکنند که به ما هم که به این مباحث علاقهمندیم حالت چگونگی دست میدهد.
باید مردم جلوی مسئولانی که شعار دروغ میدهند را بگیرند
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «با مسئولی که برای رأی آوردن وعده بیجا میدهد چه باید کرد» اظهار کرد: بر اساس قواعد مردمسالاری اگر کسی رأی آورد باید رئیسجمهوری او را قبول کنیم و اگر اشتباه میکند مجلس شورای اسلامی اگر فعال و بیدار است و موضوعات فرهنگی برایش مسئله است باید از او بازخواست کند. رئیسجمهور آیا در مسائل فرهنگی مؤثر است؟ بله، وزارت ارشاد زیر نظر اوست، یعنی نهادهای تبلیغی متعددی با او کار میکنند، پس او میتواند نقشآفرین باشد، یک وقت من باید کارهایی بکنم که میبینم رأی آوری ندارد، میآیم خلاف چیزی که از وظائف من است و خلاف قانون اساسی کشور شعارهایی میدهم تا یک عده بگویند چه خوب، این میخواهد آزادی بدهد اینجا چه کسی باید جلوی او را بگیرد، فقط مردم.
این پژوهشگر اندیشه اسلامی همچنین تصریح کرد: اینجا وظیفه بخشی از طبقه میانی جامعه یعنی نخبگان و خواصی که مردم به آنها مراجعه میکنند است که مردم را هوشیار و آگاه کنند که این فرد دروغ میگوید و کلک میزند، طبقه خواص اهل حق افرادی هستند که باید ورود کنند و نمیکنند و اغلب وظیفهشان را انجام نمیدهند. آنها باید بگویند که این در حوزه اختیاراتش نیست و او برای اجرای این کار باید خلاف قانون اساسی که به آن تعهد داده عمل کند. من اگر احساس کنم چنین خواصی در جامعه وجود دارند باز این کار را میکنم؟ من خیالم راحت است کسی اعتراضی نمیکند.
وقتی به حق حمله میشود بیشتر شکوفا میشود
غلامی در ادامه بیان کرد: برخی از دستاندرکاران کشور فارغ از دورههای مختلف یک چیزی میگویند واقعا آدم احساس میکند اگر این اعتماد به نفس را به هر یک از ما داده بودند ۱۰ ، ۲۰ تا نوبل برده بودیم. یعنی میشود آدم آن قدر پر رو باشد، شما پریروز این را گفتید، امروز چیز دیگری میگوئید چون خیالش راحت است که خواص یا حال ندارند یا بیتوجهند، رسانه باید با مناظره و گفتو گو آگاهی دهد، آقا سریعتر و صریحتر هیچ اتفاقی نمیافتد، بگذارید افراد بیایند حرفشان را بزنند ما یا احساس میکنیم حق میگوئیم یا احساس نمیکنیم. شهید مطهری میگوید وقتی به حق حمله میشود حق بیشتر شکوفا میشود چون در جهت تبیین خودش برمیآید.
تظاهر به بیحجابی تا ۷۴ ضربه شلاق دارد البته شرایطی دارد
وی همچنین در خصوص حکم شلاق در خصوص افراد بدحجاب نیز توضیح داد: ماده ۶۳۸ قانون اساسی میگوید اگر کسی درصدد تظاهر به بیحجابی برآید این امر میتواند تا ۷۴ ضربه شلاق داشته باشد، که البته این میتواند یک ضربه هم باشد. اینکه گفتیم ۷۴ ضربه چون تعزیر باید پائینتر از حد باشد و پائینترین مجازات حدی ۷۵ ضربه است. الان گشت اگر کسی را بگیرد شلاق در مورد او اِعمال میشود؟ نه، این قانون را گذاشتند برای کسی که همه چیز را میداند و میگوید میخواهم جامعه را به فساد بکشانم.
این حقوقدان با طرح این سؤال که قرآن چرا همه چیز را در خصوص این مجازات نگفته، عنوان کرد: چون میگوید من همه چیز را تبیین کردم، وظیفه قرآن بیان مسائل کلی است، قرآن مدعی بیان همه قوانین نیست، چه کسی باید آنها را تبیین کند، معصومین. در مورد فحشا در قرآن آمده که اگرکسی فحشا کرد آنها را در خانه نگه دارید تا اینکه از دنیا بروند یا اینکه خدا راه خروج برای آنها قرار دهد، این حکم در قرآن بود تا اینکه آیه بعدی آن را نقض کرد، اگر زن و مردی فحشا کردند آنها را ۱۰۰ ضربه شلاق بزنید، اما اثبات آن خیلی سخت است چون یا فرد باید خودش چهار بار اعتراف کند یا چهار نفر با جزئیات آن را تعریف کنند.
رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) در پایان با تأکید بر اینکه سه آیه قرآن مشخصاً در مورد حجاب بحث میکنند، گفت: ما چهار جور مجازات داریم، حدود، قصاص، دیات و تعزیرات که به آن جرائمی میگویند که یا جرم در شرع مشخص شده و مجازاتش مشخص نشده یا اصلا جرم هم مشخص نشده و ذیل آن روابط جنسی است که حاکم جامعه اسلامی تشخیص میدهد چقدر باشد، بدحجابی جزء تعزیرات است که مجازات آن به حاکم شرع سپرده شده و حتی این مجازات میتواند یک موعظه باشد.
انتهای پیام/