خبرآنلاین: واردات خوردو یکی از موضوعهایی است که به دلیل حجم زیاد مخاطب اهمیت بالایی دارد. در این بین ایران در بخش خرید خودرو مشتری بازار خودروی چین است. نکته تاًمل برانگیز چیزی جز این نیست که قیمت تمام شده خودروی چینی برای ایرانیها تقریباً سه برابر مبلغی است که در کشور مقصد به مردم عرضه میشود. با این وجود عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با «جهان صنعت نیوز» این اختلاف قیمت را طبیعی میداند.
گران بودن خودروی چینی طبیعی است
جعفر قادری، در این رابطه اظهارکرد: اینکه خودروهای چینی و در کل هر کالایی که از کشورهای مختلف به ایران وارد میشود، نسبت به قیمت کشور مقصد گرانتر هستند، امری طبیعی است. در واقع در فرآیند وادرات و همچنین صادارت فعل و انفعال زیادی رخ میدهد که این فقط مختص خرید خودرو و کشور چین نیست و شامل همه اقلام وارداتی و صادارتی میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در ادامه گفت: درباره تفاوت قیمت خودروهای واردی از چین ذکر این نکته ضروری است که به هرحال باید تفاوتی بین خریداران خودرو با اقلام دیگر قائل شویم. یعنی خودرو محصولی است که برای خرید آن الزام نیست و اینطور نیست که محروم ماندن از خودرو زندگیها را مختل کند. اما محصولاتی، چون برنج، روغن و … به دلیل اینکه نیازهای همگانی را تاًمین میکنند. اما خودرو اگر گرانتر هم فروخته شود، الزامی برای خریداران ایجاد نمیکند و این یکی از دلایل عرضه سه_چهار برابری خودوری چینی در ایران است.
عوامل تعیینکننده خودروهای وارداتی
نماینده حوزه انتخابیه شیراز و زرقان در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که واردکنندههای خودروها با ارز آزاد با طرف چینی قرارداد میبندند و ارز دولتی به این این بازار تعلق نمیگیرد، طبیعی است که خودرو وقتی بازار ایران میشود، به قیمت چند برابر عرضه شود. البته باید این را هم در نظر گرفت، تعرفه «حقوق ورودی» یا همان گمرکی و بازرگانی بسیار بالا است. یعنی دولت باید نرخ سود بازرگانی و حق گمرکی را کمتر کند تا از این طریق واردکنندگان بتوانند با درصدی منطقی و معقول کالای وارداتی را به بازار داخلی تزریق کنند.
او افزود: در این بین دولتیها هم به هم ریختگی اقتصادی و تحدیدهای بینالمللی را موانع زیادی را در تنظیم بازار در بخشهای مختلف اقتصادی میبینند و به همین دلیل و طبق مشاهدات، نمیتوان در انتظار تغییر تعرفههای گمرکی و سود بازرگانی تصمیم به تجدیدنظر گرفته شود. البته گرانی بیش از حد خودروهای چینی در حالی است که بخشی از افکار عمومی ذهنیتی منفی درباره کالاهایی دارند که از کشور چین خریداری میشوند. اما موضوع این است که خودروهای چینی هنوز هم در ایران با قیمت بسیار بالاتری خریداری شده و دست بهدست میشود. با این توضیح که استقبال خریداران نمیتواند دلیلی موجه بر بیتفاوتی گرانی بیش از حد باشد.
قادری در پایان گفت: فضای واردات و صادرات ایران تحت تاثیر تحریمهای بینالمللی است و از آنجایی که دشمنان همچنان عنادورزی را پیش گرفته اند، باید در سیاستهای اقتصادی تجدید نظر کرد تا حتی القدور از اثرات منفی و هزینه ساز تحریم ممانعت به عمل آورد. پیشنهاد من برای تحقق این مهم این است که به همان میزانِ فعالیت دیپلماسی برای تعامل و در نتیجه حذف محدودیتهای بینالمللی، لازم است در بخشهای مختلف اقتصادی به ظرفیت موجود در داخل هم توجهی جدی داشته باشیم. آنچه اهمیت دارد، چیزی جز این نیست که ایران از داراییهای عظیم اقتصادی برخوردار است که با استفاده بهینه از آنها میتوانیم حتی در شرایط تحریم هم گلیم مان را تا حدی از آب بیرون بکشیم.