کد خبر: ۱۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
در گفت و گوي «تجارت» با كارشناسان تشريح شد
«يكي از مشكلات بخش توليد، كمبود سرمايه در گردش است كه در‌اين زمينه بايد تلاش شود سرمايه در گردش واحدهاي توليدي تامين شود.»
روزنامه تجارت- سعيد قليچي؛ دو هفته پيش و در روزهاي نخست دهه فجر سال جاري بود كه رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اين صحبت‌ها را در جمع گروهي از توليدكنندگان استان قم مطرح كرد. علي لاريجاني در همان جلسه از مديران واحدهاي صنعتي و توليدي كشور خواست تا براي رونق بخش توليد آستين‌ها را بالا زده و دست بكار شوند. رئيس مجلس همچنين راه‌اندازي مطلوب بخش توليد كشور را يكي از دغدغه‌هاي اصلي مسئولان دانست و از فعالان اقتصادي كشور خواست تا پيشنهادهاي خود را در‌اين زمينه مطرح كنند. علي لاريجاني در صحبت‌هاي خود به مهمترين مشكل سال‌هاي اخير واحدهاي توليدي، يعني مساله سرمايه در گردش اشاره كرد، با‌اين حال بسياري فعالان بخش توليد از مشكلات و راهكارهاي ديگري براي بازگشت رونق به بخش توليد صحبت مي‌كنند.

‌لزوم‌ايجاد فضای امن برای تولید
رئيس مجلس در روزهاي ابتدايي دهه فجر كمبود سرمايه در گردش را مهمترين مشكل واحدهاي توليد معرفي كرد. يك هفته پس از آن رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان تهران نيز صحبت‌هايي مشابه علي لاريجاني را مطرح كرد و گفت: نقدینگی مهمترین مشکل واحدهای تولیدی است که اکثر واحدهای تولیدی و تجاری با آن درگیر هستند لذا باید فضای امن‌تری برای سرمایه‌گذاری و تولید به وجود آید. آنطور كه خبرگزاري‌ايسنا گزارش داده، محمدرضا مس‌فروش با اشاره به لزوم برخي از قوانين موجود در حوزه صنعت كشور گفت: متنوع کردن طرح‌ها در این صنعت در فواصل زمانی کوتاه‌تر باید انجام شود که آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست. مس‌فروش با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: نقدینگی یکی از مشکلاتی است که اکثر واحدهای تولیدی و تجاری با آن درگیر هستند و ما معتقديم که باید از این واحدها حمایت لازم صورت گیرد چون در شرایط فعلی و فشارهای بین‌المللی که وجود دارد، می‌توان با اتکا به تولید و حمایت از بخش خصوصی در این صنعت پیشرفت کرد. وی در عین حال از مسئولان واحدهاي توليدي درخواست كرد تا دولت را تنها نگذارند. مس فروش همچنين تاكيد كرد كه باید فضای امن‌تری برای تولید وجود داشته باشد. از طرفی دولت، مجلس و همه کسانی که می‌توانند به نوعی از بخش خصوصی حمایت کنند باید به این حوزه وارد شوند و از تولیدکنندگان حمایت کنند.

قيمت تمام شده توليد بالاست
با‌اين حال برخي از فعالان توليد و صنعت كشور معتقدند كه برای رونق تولید باید مطالعه كرد كه ساير کشورهای صنعتی جهان از چه فرمولي استفاده كرده‌اند. در همين رابطه احسان معماريان، توليدكننده صنعت، چرم در گفت‌و‌گو با «تجارت» مي‌گويد:  در حال حاضر در زمينه واردات مواد اولیه مشكلاتي وجود دارد و به سختی می‌توان مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کرد، در حالی که امروز  در ترکیه هر کالایی را یک شرکت خارجی آن‌هم به هر میزان در اختیارشان می‌گذارند. وي گفت: باید ببینیم کشورهای پیشرفته چه شرایطی را برای تولیدشان ایجاد کرده‌اند و ما هم همان کار را بکنیم. معماريان ضمن انتقاد از برخي قوانين و قراردادهاي موجود ادامه داد: توليدكنندگان ترکیه می‌دانند چه‌کاری می‌خواهند انجام دهند، اما واحدهاي توليدي ما نمی‌دانند. وی درباره احتمال وضع 10 درصدی تعرفه برای صادرات سالامبور گفت: مشکل صنعت چرم ایران بیشتر از این حرف‌هاست و این 10 درصد تاثیری روی صنایع ما ندارد، چراکه دولت برنامه درستی برای این کار ندارد؛ بنابراین تولید به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد صرفه اقتصادی ندارد.

بايد كالا داخلي خريد
در همين حال برخي كارشناس معتقدند که برای رونق بخش تولید باید محصولات داخلی را حتی با قیمت بالاتر خریداری کرد. محمدمهدي كريمي، مدرس دانشگاه در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد كه تولیدکنندگان باید با یارانه 24 درصدی اختلاف ارز مبادلاتی و آزاد با واردکنندگان رقابت کنند. به گفته‌اين مدرس دانشگاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید محصولات داخلی را خرید. كريمي‌با بیان اینکه تولیدی‌های كشور مواد اولیه خود را با ارز مبادلاتی وارد نمی‌کنند، گفت: میزان واردات تولیدکنندگان اندک است و به همین دلیل آنها برای تسریع در روند واردات از ارز مبادلاتی استفاده نمی‌کنند.‌اين كارشناس صنعتي با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تولید داخلی شکل بگیرد، باید این کالاها را بخریم، اظهار کرد: خرید تولیدات داخلی حتی با قیمت بالاتر باید انجام شود در غیر این صورت فعالیت واحدهای تولیدی کم می‌شود و در نهایت تولید شکست می‌خورد.‌اين مدرس دانشگاه گفت: اگر از بخش تولیدی حمایت نشود و فروش خوبی نداشته باشد کسی حاضر نخواهد بود در این بخش سرمایه‌گذاری کند؛ بنابراین در حال حاضر دغدغه اصلی‌اين بخش مساله فروش است چراکه مسائل دیگر را تولیدکنندگان همواره با آن مواجه هستند و به نوعی از پس آن برمی‌آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار