کد خبر: ۱۰۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اخرین اطلاعاتی که من دارم بیش از آن چیزی که ریس نظام پزشکی گفتند محموله تجهیزات حفاظتی در اختیار نظام پزشکی ها قرار گرفته است و حدودا یک میلیون محموله حفاظتی برای مطب ها ارسال شده است.


دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره گلایه رییس سازمان نظام پزشکی کشور از کمبود سهمیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای مطب ها، گفت:« با توجه به اخرین اطلاعاتی که من دارم بیش از آن چیزی که ریس نظام پزشکی گفتند محموله حفاظتی در اختیار نظام پزشکی ها قرار گرفته است و حدودا یک میلیون محموله حفاظتی برای مطب ها ارسال شده است و از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هم اینباره پیگیری کردیم که اعلام کردند مشکلی برای تامین تجهیزات حفاظتی مطب ها نداریم. ما نگرانی ای در این زمینه نداریم البته دغدغه رییس سازمان نظام پزشکی درست است و مرتفع خواهد شد.»

وی درباره ترافیک تهران بعد از بازگشایی مشاغل گفت:« ترافیک در کلان شهرها با توجه به لغو طرح ترافیک موجب شلوغی خیابان ها شده است البته ما هم ترجیح می دهیم افراد با خودروهای تک سرنشین رفت و امد داشته باشند.در مورد ضروری بودن یا نبودن این رفت و آمدها نمی توانیم قضاوت کنیم ولی اگر رفت و آمدها غیرضروری باشد در درجه اول آسیبش را خود افراد می بینند. »


وی در ادامه گفت:« همه دنیا به سمت بازگشایی مشاغل رفته اند و بازگشایی مجدد مشاغل هیچ جایگزینی ندارد و دولت ها و جوامع توان ادامه برای مدت طولانی تر محدودیت ها را ندارند. مردم نباید بلافاصله بعد از بازگشایی ها تصور کنند وضعیت سفید شده است اتفاقا رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی در این روزهای بازگشایی به مراتب باید بیشتر از دوران قرنطینه در منزل باشد و الان هشدارها در مورد فاصله گذاری بیشتر است.»


وی افزود:«تعطیلی دانشگاه ها و مدرسه ها باعث شده ۲۰ میلیون نفر در خانه بمانند که حدود ۱۴ میلیون نفر آنها دانش اموزان هستند و ۴ میلیون نفر هم دانشجو و یک میلیون و اندی هم مشاغل اموزشی هستند که تعطیل هستد همچنین یک سوم کارکنان ادارات هم در حالت دورکاری یا مرخصی هستند و هنوز مشاغل پرخطر و لوکس مشمول قانون بازگشایی نشده اند. از بازگشایی تدریجی مشاغل گریزی نیست. در فاصله گذاری هوشمند دقت مردم باید از روزها و هفته های قبل بیشتر شود وهر چه که رعایت نشود نتایج آن را تا ده روز دیگر مشاهده خواهیم کرد.»


وی گفت:«ما در حال حاضر چند بیمارستان را از سرویس کرونا خارج کرده ایم قطعا تعداد مبتلایان جدید در شهر تهران نسبت به هفته های گذشته کاهش داشته و امیدواریم این روند حفظ شود.»
وی درباه پایین بودن آمار فوتی های کرونا در ایران نسبت به کشورهای اروپایی گفت:«اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم این عدد در ایران پایین تر است و تعداد بهبود یافتگان هم افزایش پیدا کرده است. کشورهای اروپایی با اینکه از تست بیشتری استفاده می کنند ولی تعداد کمتری از مبتلایان به کرونا را شناسایی کرده اند وقتی در کشوری موارد فوت شان ۱۱ درصد شده این نشان دهنده این است که حداقل چندین برابر موارد آن ابتلا به کرونا وجود دارد که هنوز شناسایی نشده اند لذا تعداد موارد فوتی آنها بالاتر به نظر می آید.»


وی افزود:« سامانه غربالگری ما تقریبا همه کشور را رصد کرد و موارد مشکوک را به سیستم درمان ارجاع داد. ما برای شناسایی موارد اکتفا به تست پی سی ار نکردیم و شناسایی زودهنگام باعث شد تعداد مواردشناسایی شده افزایش یابد و بهبود یافتگان سهم بالایی در امار دارند.»
وی گفت:« کشورهایی که واکسن ب ث ژ زدند و در اکثر کشورهای اروپایی این واکسیناسیون انجام نشده یک رابطه ای بین شدت و بیماری زایی کرونا با عدم دریافت این واکسن وجود دارد. در کشور ما از سال ۱۹۸۶ همه کودکان متولد شده این واکسن را دریافت کرده اند.»


وی گفت:« نوع نظام درمانی ما ، پروتکل های درمانی و آزادی نسبی که پزشکان در ایران برای تجویز دارو برای بیمار دارند و همچنین در دسترس بودن دارو اینکه هیچ مورد داروی سرپایی ندارید که تجویز شود و بیمار در کشورمان به آن دسترسی نداشته باشد باعث شده اقدامات زودهنگام ، موجب بهبود مبتلایان شده است. تدبیرو تجویز بسیاری از متخصصین ما که تقریبا به پروتکل تبدیل می شود در بسیاری از مراکز برخی از بیماران را نجات داد و اگر قرار بود در کشورمان طبق گایدلاین های قطعی موجود در اروپا رفتار شود درصدی از افراد ما فوت می شدند این تفاوت ها در اینکه سهم فوت در ایران پایین بوده موثر است. البته نظام شبکه بهداشت و خانه های بهداشت، سامانه ۴۰۳۰ و سامانه سلامت در مدیریت این بیماری و کاهش هراس و وحشت اجتماعی و کاهش بار مراجعه به بیمارستان ها موثر بود . ما نواقص خود را می پذیریم ولی مزایای نسبی داشتیم که خود را در بسیج ملی نشان داد.»


وی در واکنش به ادعاهای رسانه های معاند درباره فساد وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام در واردات کیت از کره جنوبی گفت:« زمانی که این رسانه ها این گزارش ضد و نقیض را دادند مطمئن بودم محموله ۵۰۰ هزار کیت تشخیصی مولکولی کرونا که یکی از شرکت های زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی امام برای واردات کیت سفارش داده بود برای این محموله برنامه چیده اند و سوئیفت را به بهانه تحریم ریجکت کردند و قبل از آن برای آن پیوست رسانه ای درست کردند.باید پرسید آیا تجهیزات پزشکی و دارو تحریم است یا خیر اگر تحریم نیست چرا سوئیفت ریجکت شد؟»


وی افزود:« به محض اینکه اطلاعات این محموله منتشر شد رسانه های معاند ادعا کردند این شرکت کره ای ،‌شرکت مخابراتی است و ربطی به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد . نمایندگی انحصاری این شرکت منتشر شد که از فوریه ۲۰۲۰ برای دو سال به صورت انحصاری نمایندگی توزیع این کیت‌ها را در آسیا و خاورمیانه بر عهده دارند. یک مجموعه از ستاد اجرایی فرمان امام در کنار وزارت بهداشت قرار گرفته است. سامانه ۴۰۳۰ با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام بوده است همچنین افزایش تولید ماسک در کشور با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام بود. ما امروز روزانه توان تولید ۴ میلیون ماسک را داریم. رسانه های وابسته به سرویس های امنیتی بیگانه سه نفر را معرفی می کنند که یک نفر را در سازمان غذا دارو اعلام کرده اند که دو سال است هیچ سمتی در غذا و داروی ما ندارد از طرف دیگر این شرکت خصوصی نیست. »


وی خاطرنشان کرد:« قرار بود با استفاده از این کیت ها فاصله گذاری هوشمند توسعه پیدا کند و این امکان را به ما می داد خوشه های ناامن و خانواد های افراد مبتلا را تست کنیم اینها برای ممانعت از واردات کیت، پیوست رسانه ای درست کردند. دارو و تجهیزات پزشکی را به هیچ بهانه سیاسی هیچ کسی نمی تواند تحریم کند ولی این کار توسط ایالات متحده انجام شده است البته پوشش رسانه ای آنها شکست خورد و در خود ایالات متحده در رسانه ها اعلام کردند که در این مورد ایران راست می گوید.»


دکتر جهانپور در واکنش به ویدئوی منتشر شده از خوردن ادرار شتر برای درمان کرونا،‌گفت:« هر فردی در اصطبلی ادرار شتر را مصرف می کند وزارت بهداشت ناظر برآنها نیست. در هند یک روز می گویند از ادرار گاو برای درمان کرونا استفاده کنند در ایران هم از ادرار شتر برای درمان کرونا استفاده می کنند. این افراد مشکلات شخصیتی و روانی و اجتماعی دارند. نمودهای مختلفی هم وجود دارد یکی ادعای دارویی منسوب به ائمه می کند ما یک مغالطه انتساب به منبع مقدس داریم که وقتی ادعایی را زیر سوال می برند آن را به منابع مقدس منسوب می کنند تا جرات مقابله با آن را نداشته باشیم. اساس این تفکرات بر مبنای یک مغالطه است و از اساس خشت اول مشکل دارد.»


وی درباره صدور گواهی فوت برای مبتلایان به کرونا یا افراد مشکوک به کرونا گفت:«اگر بیماری بر اساس کرونا فوت کرده باشد، باید فرم پنومونی کرونایی روی پرونده او باشد. ابلاغ دکتر جان بابایی معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه، دستورالعمل طبیعی است. در گواهی فوت سه علت به ترتیب به صورت زمینه‌ای، ثانویه و نهایی است که پزشک بنابر تشخیص خود آن را پر می‌کند. هیچ کس نمی‌تواند پزشک را مجبور به تشخیص خاصی کند و او باید بر اساس تشخیص خود موارد فوت را لحاظ کند. اگر پزشکی خلاف واقع گواهی داده باشد تخلف و قصور پزشکی است.»

ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار