کد خبر: ۱۰۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج،دیواندره و کامیاران و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی نطق میان دستور داشت که متن آن به شرح ذیل است:

"به نام خداوند جان و خرد"

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا، امام شهدا و عرض سلام و آداب و احترام خدمت ملت شریف ایران و عرض سلام و ارادات خدمت مردم نجیب و مرزدار استان کردستان، در ابتدای امر بر خود واجب می دانم در برابر اراده مردم نجیب شهرهای سنندج، دیواندره، کامیاران، حسین آباد، شویشه، موچش، زرینه، هزار کانیان و روستانشینان عزیز در حوزه انتخابیه ام سر قدردانی کنم که برای بار دوم به اینجانب اعتماد نموده و مرا به عنوان وکیل خود راهی بهارستان کردند، امیدوارم که امانت دار خوبی باشم. دوستان! این روزها بر مردم ما سخت می گذرد زیرا با یک بحران پر استرس جهانی، همان شیوع ویروس کرونا و فرآیند دوره درمان روبرو هستیم، اضطراب از این بیماری تا حد زیادی نگرانی و ملال خانواده‌‎ها را تشدید کرده است، اما در مقابل آن همه جان فشانی پرستاران و دلسوزی کادر درمانی که امید بخش است، باید به مشوق‌های ناچیز و ناامید کننده دولت آقای روحانی تأسف خورد.

جناب آقای رئیس جمهور! به خاطر  مشوق های ناکارآمد دولت شما، که حکم مسکن کوتاه مدت را هم ندارند، ناچار، فعالیت کسب و کار کم ریسک، در شهرها از سر گرفته شد و عملا به پایان قرنطینه رسیدیم، هیچ فکر کرده اید اگر موج دوم بیماری کرونا از راه برسد چه باید کرد؟! به نظر شما چگونه باید قطع زنجیره انتقال کرونا را دوباره عمومی کنیم؟ آن هم در شرایطی که به گفته معاون وزیر بهداشت، هنوز حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از مبتلایان به کوید ۱۹ در شرایط حاد قرار دارند، عده زیادی حتی از مبتلا بودنشان به کرونا اطلاع ندارند و آمار مبتلایان و فوتی های ما نگران کننده است.

بسته های غذایی برای خانواده های کم بضاعت ناچیز و خیلی محدود است

جناب آقای رئیس جمهور! در تمام دنیا برای کاهش استرس و امنیت شغلی مردم از این بیماری، از تمام ظرفیت ها و مشوق ها از جمله؛ یارانه ی ویژه، کمک مبنی ویژه و حتی بودجه ویژه بهره گرفتند اما متاسفانه تیم اقتصادی دولت شما  مدیریت صحیح بحران، ندارد! این روزها مردم، سیاست در خانه ماندن را رعایت می کنند اما جناب آقای روحانی! چرا حضرت عالی نمی خواهید به عنوان هدیه حداقل هزینه ۳ ماه آب و برق و گاز این مردم را رایگان کنید، پرداخت وام یک میلیونی به خانواده های کم بضاعت چه دردی از مردم دوا میکند؟! در حقیقت نوعی معامله گری بانک ها است، قرار بود بسته های غذایی برای خانواده های کم بضاعت تهیه شود. اما این بسته ها، ناچیز و خیلی محدود است، و حتی برای کارگران فصلی و اقشار آسیب پذیر که در این شرایط تعطیلی و تورم شدید شغل خود را از دست داده اند مشوق های مناسبی در نظر گرفته نشده است امروز ما در شرایط بحرانی مهم، اما رفتار دولت شما کاملا عادی است، مشوق های دولت شما در موضوع کرونا، رضایت بخش نبوده است.

نمایندگان فرهنگ‌ها و زبان‌ها! موضوع فراگیر دیگر؛ حقوق کارگران زحمت کش مملکت است، تعیین حداقل دستمزد یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان ماهانه کارگران در سال ۹۹، تبعیض بزرگی در حق جامعه کارگری است. چرا که میزان افزایش ۲۱ درصدی دستمزد کارگران، نصف نرخ رشد تورم است و بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم 41 درصد است و متولیان نظام حقوق و دستمرد با این تصمیم، احساس شکاف و تبعیض میان کارگران و کارمندان را تشدید کردند.

هر چند حقوق کارمندان نیز با این تورم و گرانی شدید کفاف زندگی آنها را نمی کند اما اختلاف حقوق کارمندان و کارگران هیچ گونه مبنای کارشناسی ندارد بلکه ناعادلانه نیز هست و انتظار ما این است شورای عالی کار در تصمیم گیری‌اش تجدید نظر نماید تا حقوق کارگران با حقوق کارمندان همانند شود. مجلس شورای اسلامی، حداقل حقوق کارمندان دولت را دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تصویب کرده است، در حالی که تعیین دستمزد کارگران تنها با توافق نمایندگان کارفرمایان و دولت و بدون لحاظ کردن دیدگاه و نظر نمایندگان کارگران، بی توجهی به شعار جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین بی انگیزه کردن جامعه بزرگ کارگری کشور به عنوان موتور محرکه تولید است.

آقای رئیس جمهور! آیا خبر دارید که کردستان در زمینه بیکاری رتبه اول کشور را دارد؟! تمام وعده های شما برای اشتغال و رفع بیکاری در کردستان من سراب شد. آقای روحانی؛ کلید شما، کلید تدبیر نبود کاملا بر عکس کلید بی تدبیری بود؛ کلید شعارزدگی بود. نرخ بیکاری 24 استان کشور "کاهشی" است اما در کردستان "افزایشی" است. شما که در شعارهای انتخابانی می گفتید برای مشکلات کشور برنامه دارم، آیا بیکاری این همه جوان تحصیلکرده کرد نتیجه سوء مدیریت دولت شما نیست؟! بدون تردید کردها از انتخاب شما و رأی ۷۳ درصدی به شما سخت پشیمان هستند. آقای رئیس جمهور! لطفا درک کند که شما به کردها مدیون هستید.

 نمایندگان محترم! بر اساس نیاز فراگیر به توسعه زیرساخت های سیستم سلامت، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی مراقبت‌های ویژه و همچنین کمیاب شدن ماسک و دستکش و تجهیزات پزشکی در استان کردستان، اخیرا با وزیر محترم بهداشت مکاتبه کردیم که با درخواست یک محموله پزشکی موافقت نمود و حواله های آن صادر شد که هر چند تا رسیدن به استانی برخوردار، فاصله زیادی داریم اما میتوانم بگویم این اقدام وزیر بهداشت گامی است به سوی عدالت محوری در سیستم سلام بنده ضمن تبریک هفته سلامت خدمت جامعه بزرگ و خدوم پزشکی کشور، از کمک های بی دریغ جناب آقای دکتر نمکی که در این شرایط خاص کردستان را فراموش نکردند، تشکر می کنم.

همکاران گرامی! از همین تریبون درباره همه گیری و عادی شدن زمین خواری برخی نهادها در کردستان به وزارت راه و شهرسازی هشدار جدی می دهم که از اهمال کاری و تسامح کردن با خطاکاران و قانون گریزان دست بکند، چند سالی است که پدیده کوه خواری در استان کردستان به رویه‌ای نامتعارف تبدیل شده است، و این موضوع به عقب افتادگی و محرومیت کردستان دامن زده است، همه موظف هستیم از احداث پارک علم و فناوری در محدوده قانونی حمایت کنیم اما نه به قیمت تخریب هویت فرهنگی و تاریخی یک شهر.

جناب آقای دکتر اسلامی! وزیر محترم راه و شهرسازی، لطفا اعتبار دستور و امضای خودتان را فراموش نکنید؛ دستور حضرتعالی هنوز بر کاغذ مانده و اصرار بر تخریب و حصارکشی غیر قانونی در کوه کوچکه ره‌ش سنندج همچنان ادامه دارد، اگر این خواسته مردم نجیب سنندج و فعالان محیط زیست نادیده گرفته شود، بدون تردید در قوه قضاییه از قانون گریزان و سازمان‌‎های خطاکار شکایت خواهم کرد.

در پایان به وزارت جهاد کشاورزی و متولیان امر هم تذکر می‌دهم بیش از این به تولید و اقتصاد کشور خسارت وارد نکنند. اخیرا تصاویری از معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی منتشر شده است که از توجیه کارشناسانه، درایت سیستم تولیدی و اخلاق اسلامی ما به دور است. واقعا جای تأسف دارد تنها راهکار کارشناسان تنظیم بازار، کشتن این جوجه های زبان بسته است، این تصمیم غلط تولیدکنندگان جوجه های یک روزه، نشان داد که دولت قائده اقتصادی عرضه و تقاضا را درک نکرده است و احساسات مردم نیز با این اقدام جریحه دار شد؛ بنابراین دولت به جای حمایت از مرغداران، مصرف کنندگان و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در این شرایط تورمی، چرا از سیاست معدوم سازی جوجه های یک روزه جلوگیری نکرده است که این اندام با شعار سال و روح جهش تولید در تضاد است.

از دیگر موضوعات مهم کشور که مطالبه به حق بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی است و با گذشت سه سال از تصویب ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه هنوز اجرایی نشده است و همچنین تسری اجرای ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که فقط برای تعدادی از شاغلین اجرا شده است ولی متأسفانه در حق بازنشتگان، کارکنان قراردادی و نیروهای شرکتی اعمال نشده است، که این نشان دهنده تبعیض بوده که باید سریعا مرتفع گردد.

آقای رئیس جمهور، این هم یکی دیگر از هزاران وعده فراموش شده دولت شماست، بدون تردید همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی با شاغلین فعلی، زمینه‌ساز رفع تبعیض‌ها خواهد بود. بنابراین دستور فرمایید سازمان برنامه و بودجه به این تبعیضات ناروا پایان دهد.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکات"/

پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار