کد خبر: ۱۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
همزمان با حذف آردهاي دولتي مطرح شد
چندروز پيش بود كه خبر قطع آرد يارانه‌اي اختصاص داده شده به تمام نانوايي‌هاي حجيم از ابتداي اسفند در رسانه‌ها منتشر شد.
روزنامه تجارت- سعيد قليچي؛ هرچند براساس مصوبه دولت در‌اين زمينه بايد تنها 20 درصد نانوايي‌هاي سنتي، فانتزي و صنعتي به صورت آزادپز فعاليت كنند. با‌اين حال محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در واكنش به‌اين خبر اعلام كرد: "مصوبه‌اي درباره حذف يارانه آرد نان‌هاي صنعتي نداريم و تصميم جديدي نگرفته‌ايم." نعمت‌زاده همچنين دليل آزادپز شدن 20 درصد نانوايي‌ها را، افزايش كيفيت عنوان كرده بود. با‌اين حال محمدجواد كرمي، رئيس اتحاديه نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم درباره وضعيت اختصاص آرد به واحدهاي نان فانتزي نظري متفاوت نسبت به وزير صنعت دارد. به گفته كرمي‌از ابتداي اسفند و طبق مصوبه كارگروه آرد و نان تهران، آرد يارانه‌اي نانوايي‌هاي حجيم و فانتزي حذف شده است. در حال حاضر قيمت هر كيلو آرد يارانه‌اي را 827 تومان و آرد آزاد را 1400 تومان است و آنطور كه رئيس اتحاديه نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم كشور گفته به واحدهاي نان فانتزي اعلام شده كه مي‌توانند آرد خود را با قيمت آزاد تهيه و در قيمت‌گذاري هم آزاد هستند و خود نانوا مي‌تواند قيمت را تعيين كنند.

موافق آزادسازي قيمت نان فانتزي هستيم
در حالي كه تا پيش از آغاز اسفند حدود 80 درصد توليدكنندگان نان‌هاي حجيم با استفاده از سهيمه آرد دولتي مشغول فعاليت بودند، قطع سهميه آرد يارانه‌اي‌اين واحدها مي‌تواند به افزايش قيمت انواع نان‌هاي فانتزي، حجيم و نيمه‌حجيم منجر شود. بر همين اساس آن‌گونه كه محمدجواد كرمي، رئيس اتحاديه نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم در گفت‌وگو با «ايسنا» اعلام كرده طي روزهاي آينده قيمت نان‌هاي فانتزي 20 تا 25 درصد افزايش قيمت خواهد داشت. در همين حال كرمي‌با بيان‌اينكه با آزادسازي قيمت‌ها موافقيم ولي‌اين موضوع بايد در همه واحدهاي نان سنتي و فانتزي اجرا شود، مي‌گويد: قطع آرد یارانه‌ای برای واحد‌های نان‌ فانتزی برخلاف برنامه پنجم توسعه است، چون براساس این برنامه هر خدماتی که به نان سنتی داده می‌شود باید به نان‌های حجیم نیز داده شود. رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران ادامه مي‌دهد: وقتی به یک بخش یارانه داده مي‌شود و بخش دیگر را از دریافت یارانه محروم کنند فساد در آن حوزه افزایش می‌یابد و واحد‌ها با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. در شرایطي كه قیمت آرد نان‌های فانتزی حدود 45 تا 50 درصد افزایش می‌یابد، اما واحد‌های نان فانتزي تمایلی به افزایش قیمت ندارند ولی با توجه به آزاد‌شدن آرد‌ مجبور به افزایش قيمت مي‌شوند. به اعتقاد كرمي‌باتوجه به اینکه نان‌های فانتزی با نان‌های سنتی رقابت می‌کنند و نمی‌خواهند بازار خود را از دست دهند و تلاش می‌کنند در این بازار ادامه فعالیت دهند. البته بايد در خاطر داشت از سال آینده هزینه کارگر، بیمه، مالیات و دیگر هزینه‌های جاری افزایش خواهد يافت و قیمت این نان‌ها نیز دوباره تغییر خواهد کرد.

افزایش قیمت نان فانتزی توجیه‌پذیر نیست
در همين حال يك عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، به «خانه ملت» مي‌گويد: با حذف یارانه نان قیمت قوت غالب مردم افزایش یافته و رقابت‌پذیری برای تولید نان با کیفیت نیز از بین خواهد رفت. رحمت‌اله نوروزی با تاکید بر ضرورت پرداخت یارانه به نان سنتی و فانتزی، گفت: دولت باید با افزایش یارانه به نان کمک‌رسان قشر ضعیف باشد و هر نوع افزایش قیمتی در قوت غالب مردم قابل توجیه نیست. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عرضه آرد یارانه‌ای به نانوایی‌ها باید بدون وقفه باشد، گفت: دولت در پرداخت یارانه به نان نباید تفاوتی بین نان سنتی و فانتزی قائل شود. وی ادامه داد: در صورت قطع یارانه نان فانتزی بطور حتم رقابت‌پذیری نانوایی‌ها از بین رفته و کیفیت محصول نیز دست‌خوش دگرگونی خواهد شد. نوروزی با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ نان به صلاح نیست، تصریح کرد: دولت باید حمایت‌های خود در بخش نان را افزایش داده و با پرداخت یارانه به آن از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند. به اعتقاد نوروزي فعالیت نانوایی‌های فانتزی در کنار سنتی به ایجاد رقابت برای تولید نان باکیفیت منجر شده و تنوع خرید را برای مردم ممکن می کند.

توليد نان صنعتي بايد رقابتي شود
در همين حال بسياري از كارشناسان معتقدند كه با بهبود مدیریت کلان در صنعت نان، مي‌توان خواستار تثبیت قیمت نان به نفع مردم شد و در همين حال بايد براي استفاده از نان‌هاي فانتزي و صنعتي نيز فرهنگ‌سازي صورت بگيرد. در همين رابطه محمد مقدم، كارشناس صنايع غذايي در گفت‌وگو با «تجارت» مي‌گويد: نان مهمترین بخش غذایی در سفره ایرانی‌ها و قوت غالب مردم در تمام وعده‌هاي غذایی است و در میان دهک‌هاي پایین جامعه اهميت ويژه‌اي دارد و افزایش قیمت نان بیشترین آسیب و فشار را متوجه این بخش می‌کند. به اعتقاد وي؛ افزایش قیمت نان باید با مدیریت، گام‌به‌گام و با شیب کاملا ملایم باشد تا موجب بروز حساسیت در میان مردم نشود.‌اين كارشناس صنعت نان همچنين حضور قدرتمند تولیدکنندگان نان‌های صنعتی در ایران را موجب بهبود کیفیت نان و بهبود تغذیه مردم مي‌داند و با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ استفاده از نان‌های صنعتی در ایران نهادینه نشده، مي‌گويد: نان‌های صنعتی بر خلاف تصورات عموم با توجه به فن‌آوری بالای تولید، دور ریز پایین، ماندگاری بالاتر و بهداشتی بودن به دلیل عدم دخالت دست، پتانسیل بالایی برای عرضه و جایگزینی نان‌های سنتی دارد. مقدم مي‌گويد: آرد، رکن اصلی تولید نان است و با قطع شدن آرد يارانه‌اي واحدهاي نان فانتزي واحدهاي توليدي براي تامين آرد با 45 درصد افزايش هزينه مواجه خواهند شد كه‌اين مساله قطعا موجب افزايش قيمت انواع محصولات مي‌شود. محمود مقدم، كارشناس صنعت نان در پايان با اشاره به موضوع رقابت براي افزايش كيفيت محصولات گفت: در حال حاضر بسياري واحدهاي توليدي نان فانتزي براي جذب و حفظ مشتريان خود با يكديگر در حال رقابت هستند و با قطع سهميه آرد يارانه‌اي، آنها مجبور به افزايش قيمت مي‌شوند. مسئولان وزارت صنعت بهتر است تدبيري بيانديشند تا فضاي توليد نان‌هاي صنعتي و فانتزي در رقابتي شده و از‌اين طريق افزايش كيفيت را شاهد باشيم. هرچند از مسئله فرهنگ‌سازي براي افزايش مصرف نان‌هاي صنعتي نزد مردم نيز نمي‌توان به سادگي گذشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار