به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون و برنامههای ساده و تأثیرگذار رمضانیاش شهره بودند؛ برنامههایی که وجودشان یکتنه حریفِ هر ماراتن و رقابتی بود و حالا اسیرِ کپیبرداری و وایرال شدن در فضای مجازی است. تأثیراتی که باعث میشد تا مخاطب منتظر قسمت بعدی فلان برنامه باشد؛ به گونهای برنامهها گاهی اوقات گوی سبقت را از سریالهای تلویزیونی میگرفتند.
دکورهای خیلی گران و مجریان نجومی نداشتند، مردم را در کنار خود میدیدند و برای آنها برنامهسازی میکردند. اما امروز به جای پهن کردن سفرههای سحر و افطار ساده تلویزیونی، همه بیشتر به دنبال ظواهرند. جای همهچیز را رقابتهای منفی و ناسالم شبکهای گرفته که باید چه کار کنیم که در نظرسنجی، اول شویم. دیگر چه کار کنیم در دلِ مردم بنشینیم، ماندگار شویم و یا تأثیرگذار باشیم، مسئله نیست. چه مضمون و محتوا و مفهومی که القاء میشود اهمیت و اولویت ندارد. همهچیز رقابتی و مسابقهای شده!
حالا چرا میگوییم رقابت و مسابقه؟ به این دلیل که همه شبکهها در ایام مناسبتی هجوم میآورند و میخواهند برنامه داشته باشند. اینکه به سلیقه مردم احترام گذاشته شود و بتوانند در فراوانیِ برنامه و سریال، علاقهمندیهایشان را برگزینند، اتفاق خوبی است اما وقتی کمیّتها جای کیفیت را بگیرد آن وقت ضعف و فقدانِ طرح و ایده و خلاقیت خودش را نشان میدهد.
در گفتوگویی صریح با حجتالاسلام علی سرلک استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی تلویزیون درباره سریالها و برنامههای رمضانی، دور شدن از ساخت کارهای مناسبتی، عدم توجه لازم به برنامههای مذهبی و معارفی در تلویزیون، دستمزدهای مجریان و وابستگی به سلبریتیها و بسیاری از مسائل دیگر، پرداختیم، مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد.
در تیزر این گفتوگو خواهید دید:
- بعضی از مدیران صداوسیما منفعلانه در مسائل فرهنگی برخورد میکنند.
- بعضی از برنامهها را از آنتن حذف میکنند، برخی از برنامه های زنده را ضبطی و تولیدی میکنند.
- به مسائل معرفتی و معارفی یک نگاه دستِ دوم و یک نگاه بیاولویت و کم اولویت دارند.
- همه میدانیم که رهبر معظم انقلاب از فضای تلویزیون راضی نیستند و انتقادهای جدی دارند.
- ماه رمضان امسال تقریباً سریال مناسبتی که به مضامین دینی، مناسکی و اعتقادی توجه کند، فکر می کنم نداریم و یا من ندیدهام.
انتهای پیام/