به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای سریال «هم گناه» امروز یکشنبه ۱۱ خرداد با حضور عوامل و هنرمندان این سریال در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد.
مصطفی کیایی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی درباره منطق فصلبندی این سریال و پایان یک باره داستان در فصل اول بیان کرد: از ابتدا هم در ۱۲ قسمت اول، سریال تا همین مقطع بود و بعد گذر زمانی داریم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم سریال در دو فصل ارائه شود.
وی اضافه کرد: صحبتی هم که با پلتفرمها داشتیم بر این اساس بود که بین فصلهای اول و دوم سریال فاصله چندماهه داشته باشیم اما به دلیل کرونا و نیاز مردم به تماشای محصولات نمایشی، تصمیم گرفتیم با حداقل زمان فصل دو را منتشر کنیم. با این حال روند قصه تا سه ماه در فصل دوم جلو میرود و علت این اتفاق گذر زمان است. اگر بلافاصله بود و بدون فصلبندی این جهش زمانی را داشتیم چندان مناسب نبود.
همه قصهها در فصل اول به سرانجام رسید
محسن کیایی بازیگر و از نویسندگان سریال نیز در واکنش به این سوال گفت: من هم از برخی دیگر شنیدهام که میگویند، «کار ناگهان تمام شد»! من این مسئله را متوجه نمیشوم، اگر قصهها را دنبال کرده باشید همه قصهها را به سرانجام رساندیم و تصمیم گرفتیم سه ماه زمان قصه را برای فصل بعد به جلو ببریم. در قسمتهای آخر فصل یک میبینیم آرمان جواب مثبت از زیبا میگیرد، کاراکتر هدیه در خانهاش مستقر میشود و به ثبات میرسد و هر یک از شخصیتها به ثبات نسبی میرسند. طرح این سریال برای ۵۰ قسمت پیشبینی شده بود، اما بنا شد ۲۴ قسمت شود و برای همین یک پرش سه ماهه در قصه داریم. از ابتدا هم تصمیم بود دو تا ۱۲ قسمت باشد.
وی در ادامه درباره شخصیتپردازی کاراکتر «سیما» که دختری ترنس است و پرداخت کم جزییات درباره وی در سریال گفت: من زمانی کافهای داشتم و این کاراکتر زاییده ذهن من است، در آن کافه تعداد زیادی از این آدمها حضور داشتند. ما همیشه کاراکترها را گلدرشت نشان دادهایم اما در این سریال بازخوردها برایمان مهم بود. خود کاراکتر خیلی موردتوجه نبود و ابتدا خواستم بسترسازی کنیم که نگاه به این موقعیت و مشکل چیست و تلاش کردیم بازخوردها را در خانوادهها نشان دهیم. خیلی از این آدمها در درونشان مسایلی دارند و زمانیکه با آنها حرف میزنید برونریزی میکنند که طبیعتاً خیلی اغراق ندارند.
مصطفی کیایی نیز تصریح کرد: اولین کلیشه این است که این کارکتر دختری باشد با ظاهر پسرانه که زمخت است، یا اینکه انتظار داریم این آدم از نظر فیزیکی متفاوت باشد. ما سعی کردیم بحث روانشناسی داشته باشیم تا اینکه فردی به صورت رو این نقشها را بازی کند. به همین دلیل هم سوگل خلیق با فیزیکی که داشت انتخاب شد.
نخواستیم افراط یا تفریط کنیم
محسن کیایی در ادامه درباره خانواده در این سریال و پرداخت به این موضوع گفت: خانواده برای ما خیلی اهمیت دارد ما قرار نیست موضوع را حل کنیم. تلاش ما بر این بود که واقعیت را نمایش دهیم. این تضاد و تفاوت بین نسلها را نمایش دهیم. قدیم هر ده سال تغییر در نسلها داشتیم اما امروزه هر دو یا سه سال این تغییرات وجود دارد. نه خواستیم در نشان دادن این شرایط افراط و تفریط کنیم.
وی ادامه داد: خانواده جایگاه بسیار مهمی دارد و تلاش داریم بگوییم خانواده چطور میتواند کنار هم باشد نشان دهیم شکل آدمها و نوع تصمیمگیریها فرق کرده است، هم تلاش کردیم نقد کنیم و هم مشکلات را نشان دهیم.
مصطفی کیایی نیز گفت: خانواده صبوری در داستان نماد امروز جامعه است، کسی مثل فرید میخواهد آن را اداره کند. فریبرز میخواهد آن را هدایت کند، آرمان اما سرکش است و دیگر شخصیتها هر یک نمایندهای از جامعه هستند. این روابط و مسایل در جامعه وجود دارد.
پرستویی: فکر میکردم نمایش خانگی فقط شانه تخممرغیها است
پرستویی در ادامه درباره پذیرفتن حضور در هم گناه تصریح کرد: من همیشه گاردی با شبکه خانگی داشتم. من سال ۸۸ با تلویزیون خداحافظی کردم (منظور حوادث سیاسی آن سال نیست) اما بالاخره سریالهایی مثل «زیر تیغ»، «آشپزباشی» «امام علی (ع)» و… را در تلویزیون بازی کرده بودم.
وی ادامه داد: من همیشه خود را تقسیم کردهام که تئاتر یا سینما کار کنم و هیچ گاه نگفتم هنرپیشه سینمایی هستم. پیش از این درباره سریالهای نمایش خانگی فکر میکردم کارهای شانه تخممرغی است و اگر سوپر میروید یک محصول نمایش خانگی هم میخرید اما این تابو را «شهرزاد» در همان فصل اول شکست و دیدیم اگر نمیتوان در تلویزیون بازی کرد میتوان این مدلی به خانههای مردم رفت.
پرستویی ادامه داد: همه آدمهای که در سرزمین ما زندگی میکنند همه سینمارو نیستند. تجربه «مطرب» که باعث شد با آقای کیایی آشنا شوم کار بسیار خوبی بود، مخصوصاً که دوران بدی داشتم. آن زمان صحبتهایی شد و بعد از اتمامش گفتند میخواهند کاری در نمایش خانگی هم داشته باشد، من ابتدا گارد داشتم ولی با توجه به همکاریای که داشتم پذیرفتم.
وی افزود: من ده قسمت از سریال را در یک وعده خواندم و هر از گاهی تماس میگرفتم و نظر هم میدادم. حتی در این مدت من اصرار میکردم که هر کاری دارد آن را کنار بگذارد و این سریال را بسازد. هر قسمت این سریال میتواند یک تجربه سینمایی باشد، پلانها و دکوپاژ کاملاً سینمایی است. این احترام به مخاطب است که نخواهیم آب ببندیم.
وی اضافه کرد: این سریال قصههایی دارد که نشان میدهد همه ما هم گناهیم و یک جاهایی گناهکار هستیم. حس کردم در این سریال این مسایل باز میشود و من حس کردم حتماً باید در این سریال باشم و جزو شرح وظایفم است که اگر بخواهم سریال بازی کنم، این همان است.
صداوسیما دیگر بیرقیب نیست
مصطفی کیایی در ادامه درباره اینکه فضای کرونا چقدر به افزایش مخاطب سریال کمک کرد، اظهار کرد: در زمانی که تلویزیون بد عمل میکند، این فرصت را پلتفرمها کسب میکنند تا بیشتر دیده شوند. ما سالها میگفتیم صداوسیما بی رقیب است اما این فضایی که بهوجود آمده، باعث شده است وضعیت پلتفرمها بهتر باشد.
این کارگردان ادامه داد: فرزند خود من در خانه انیمیشنها را از این پلتفرمها میبیند. قطعاً قصه هم در درگیری مخاطب موثر است، که من همیشه در سینمای خود آن را در پیش گرفتهام و سعی کردهام قصه بگویم، چون حرف اول و آخر را قصه میزند. حضور بازیگران نیز موثر است.
این گزارش در حال تکمیل است…