کد خبر: ۱۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
با تصمیم ژنرال‌های نفتی تولید نفت از میدان مشترک نفتی خزر از اولویت خارج شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس،  آذر ماه سال 90 بود که وزیر سابق نفت از  آغاز فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره 50 تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی خبر داد و در اردیبهشت ماه سال 91 نیز وجود ذخایر نفتی در این میدان کشف شد.
 
اما براساس تصمیمی ژنرال‌های نفتی فعلا برنامه‌ای برای تولید نفت در خزر وجود ندارد و احتمال حفاری اکتشافی در بلوک‌های دیگری غیر از سردار جنگل در حال بررسی است.
 
علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره انجام عملیات حفاری با اشاره به تفاوتهای کار در آبهای عمیق خزر و خلیج فارس گفت که محل انجام عملیات حفر چاه در میدان سردار جنگل در عمق بیش از ٧٠٠ متری قرار دارد و در چنین عمقی امکان اعزام غواص جهت انجام عملیات میسر نیست و به منظور انجام فعالیتهای نصب، تعمیرات و نظارت بر عملیات حفاری در آبهای عمیق از رباتهای زیر دریای ویژه آبهای عمیق (ROV) استفاده می‌شود.
 
پیش‌تر نیز وزیر نفت درباره برداشت نفت ازمیدان سردار جنگل با اشاره به این که وجود نفت در بخش عمیق دریای خزر اثبات شده است، تاکید کرد: موضوع تولید در آبهای عمیق را با توجه به تجهیزات خاص مورد نیاز در این حوزه مستلزم سرمایه گذاری بالا می‌دانیم و در بهترین حالت برای ورود به مراحل تولید در آبهای عمیق خزر باید شریک صاحب فناوری داشته باشیم.
 
اگرچه موضوع کمبود منابع مالی در تمام بخش های کشور مشهود و تاثیر آن در صنعت نفت هم ملموس است اما آنچه که باعث می شود تلفیق این دو بخش از سخنان مقام یادشده زمینه ساز نگرانی کارشناسان اقتصادی شود احتمال درافتادن به تصمیمی خسارت بار در توسعه اقتصاد نفت ایران است.
برچسب ها: تولید ، خزر ، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار