کد خبر: ۱۳۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
یک کارشناس اقتصادی گفت: تلاش برای اجرای طرح های پوپولیستی از سوی منتقدان دولت از یک سو انتظارات عمومی را افزایش می دهد و از سوی دیگر زمینه را برای تشدید بحران و افزایش سری بودجه فراهم می‎نماید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شیوع ویروس کرونا و افزایش فشار ناشی از تحریم ها حالا در کنار رشد منفی اقتصادی و همچنین بحران ناشی از افزایش مشکلات مراودات بانکی اقتصاد ایران را متورم تر کرده و آن را تحت فشار گذاشته است. 

 بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت در حالی آخرین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد که اقتصاد ایران در یکی از سخت‌ترین چالش‌های حیات خود گرفتار آمده است. 

محمد تقی فیاضی، کارشناس اقتصادی، در رابطه با چالش‌های اصلی اقتصادی دولت به خبرآنلاین گفت: چالش‌هایی که دولت با آن مواجه است، اگر از حوزه سیاسی بگذریم، مساله اصلی همین مقابله با تبعات شیوع کرونا است. این ویروس تاثیری شگرف بر اقتصاد جهانی داشته که به کاهش تولید می‌انجامد. کاهش تولید به کاهش مصرف انرژی و قیمت آن دامن خواهد زد و از آن جایی که ایران فروشنده نفت است این مهم تاثیر بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

او تصریح کرد: همچنان در حالی بودجه کشور وابسته به نفت است که در این سالها دولت تمایل چشمگیری به تراز بوجه از طریق انتشار اوراق قرضه داشته است. از آن جایی که اوراق منتشره در ایران کوتاه مدت هستند و دولت آنها را در اختیار پیمانکاران گذاشته و پیمانکاران هم آنها را در بازار عرضه کردند اکنون با وجود تلاشهای بانک مرکزی این اوراق دچار قفل شدگی شدند.

فیاضی گفت: بنابراین دولت باید در حالی بتواند یک بودجه با کمترین کسری را ببندد که عملا با توجه به صفر فروش نفت و اشباع شدن بازار اوراق، کاری بس دشوار در مقابل خود دارد. بنابراین سال آخر دولت از نظر کیفیت چالشها سالی دشوارتر از هر سال دیگر است و نیازمند کار زیاد کارشناسی دارد.

 وی گفت: در کنار این‌ها بحران های سیاسی فراوانی در این مضیقه اقتصادی دولت را درگیر بحران کرده است، تقابل سیاسی منتقدان و تلاش برای ابی‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای دولت نیز در این شرایط اعتماد عمومی را نشانه رفته و مزید علت شده است. 

وی تاکید کرد: این اتفاق هر چند برای دولت مشکل ایجاد می کند اما در نهایت تمامی جامعه را درگیر مشکلات عدیده خواهد کرد چرا که نوعی نگرانی به جامعه تزریق می‌شود.از سوی دیگر بسیاری از نهادهای و دستگاه‌ها باید در شرایط تحریم تمام توان خود را وارد میدان کنند تا جنگ اقتصادی سامان یابد اما می‌بینیم که اتفاقا مساله تحریم را به ابزار فشاری علیه دولت بدل کرده‌اند و باید در این میدان به عواقب این داستان نیز توجه داشت. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چالش بعدی دولت اقدامات پوپولیستی است که گاهی در دستور دولت و گاهی در دستور مجلس قرار می‌گیرد و در شرایط کاهش درآمدها حسابی می‌تواند دست دولت را ببندد. 

او تصریح کرد: در مجلس هم طرح‌هایی چون دادن بنزین به هر فرد یا سهام عدالت برای همه را در دستور گذاشته که طرح‌هایی پوپولیستی هستند. دولت با بحران شدیدی در بخش منابع مواجه است و محدودیت منابع با اجرای چنین طرح‌هایی تشدید خواهد شد. باید توجه داشت اگر منابع کشور را در این امور صرف کنند دیگر برای تامین کالاهای اساسی ارز کافی وجود نخواهد داشت.

۲۲۳۲۲۸

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار