بیشتر افرادی که به تازگی ماشین خریده اند می دانند که آب بندی صحیح خودرو برای دوام بیشتر ماشین و سلامت موتور و صرفه جویی در هزینه ها ضروری است اما این افراد شاید ندانند که آداب آب بندی خودروهای قدیمی، مانند تنظیم کاربراتور و سیستم جرقه، فیلرگیری و… در خودروهای امروزی دیگر انجام نمی شود و با آب بندی صحیح خودروهای امروزی آشنا نباشند .
در بسیاری از خودروهای باکیفیت امروزی احتمال بروز عیب و ایراد یا نشتی در کارکردهای زیر 20 هزار کیلومتر بسیار پایین است. در ادامه نکاتی درباره آب بندی صحیح خودرو ارائه می کنیم که ممکن است تمام یا بخشی از این نکات بسته به نوع خودروی شما،توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود.
بررسی همه چیز قبل از روشن کردن موتور
پیش از استارت زدن خودرو کاپوت را باز کنید تا مطمئن شوید همه متعلقات موتور سر جای خود است هر چند چندین مرحله کنترل کیفی برای خودروهای امروزی در نظر گرفته می شود . با بالا زدن کاپوت سلامت وایرها ، شل بودن سیم یا یک پیچ و سالم بودن کابل های سرباتری را بررسی نمایید.
چک نمودن مایعات خودرو
قبل از روشن کردن ماشین روغن موتور و آب رادیاتور خودرو را چک کنید و اگر سطح آنها از مقدار مجاز پایین تر است روغن موتور را به کمک مکانیک سیار خالی کنید و دوباره روغن موتور در آن بریزید زیرا اگر چند روغن موتور باهم ترکیب شوند ، موتور رسوب می گیرد.
برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید حتما به دفترچه مراجعه نمایید . اگر آب رادیاتور اندازه مجاز نبود آب لوله کشی را در رادیاتور نریزید و حتما از مایع مخصوص استفاده کنید زیرا برخی از موتورخودروهای جدید نیازمند ضدیخ نسبتا بالایی در آب هستند. اگر چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و ترمز به مقدار مناسب وجود دارد ؛ خودرو را روشن کنید.
بعد از اینکه 1000 کیلومتر را با خودرو پیمودید روغن موتور را در نمایندگی های مجاز تعویض نمایید و از روغن توصیه شده توسط سازنده و فیلترهای مرغوب استفاده کنید زیرا اگر روغن و فیلتر غیرمرغوب باشند عمر موتور کاهش پیدا می کند.
به طور منظم مایعات خودرو را چک کنید چر اکه ممکن است در 1000 کیلومتر اول آب رادیاتور کم شود و خودرو نشتی مایعات داشته باشد. اگر پس از استارت زدن و گذشت مدتی از کارکردن موتور ، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر مانند چراغ چک موتور روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی مجاز مراجعه نمایید.
استفاده از روغن معدنی (مینرال) معمولی
در صورتی که قصد انتخاب روغن معدنی دارید و می خواهید روغن سنتتیک را انتخاب کنید بهتر است تا پیش از 6500 کیلومتر اول برای آب بندی موتوراز روغن معدنی معمولی استفاده نمایید زیرا اگر از روغن معمولی استفاده نکنید ، موتور دچار افت کمپرس می شود و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نمی کنند.
تعویض روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه
روغن و فیلتر را در موتورهای نو که در حال آب بندی هستند، زودتر تعویض کنید. برای زمان بندی تعویض های روغن و فیلتر به توصیه کارخانه سازنده عمل کنید و یک برنامه دقیق و مناسب برای تعویض روغن و فیلتر را طبق صلاحدید خودتان انتخاب کنید.
مثلا طی 50 کیلومتر اول، شدت براده برداری قطعات موتور روی یکدیگر بسیار بالاست بنابراین می توانید روغن را به ترتیب پس از 80 کیلومتر، 500 کیلومتر و 2000 کیلومتر تعویض کنید . شما ممکن است هنگام تعویض روغن براده های فلز را با چشم مشاهده کنید اما اگر در تعویض روغن سوم، نیز براده های آهن را مشاهده نمودید ، ممکن است در موتور مشکلی وجود داشته باشد .
رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر
در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور در رانندگی متغیر باشد. برای رانندگی به صورت مداوم نباید فشار بالایی بر ماشین وارد کنید و باید با دور پایین رانندگی کنید. همچنین برای رانندگی 320 کیلومتر اول بهتر است خودرو خالی باشد.
زمانی که خودرو درحال حرکت است، بر پدال گاز فشار آورده و دور موتور را از دور 2000 تا 3500 بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شوند اما بعد از آن ، باید کمی استراحت به موتور با دور پایین بدهید.
در صورتی که خودرو دنده ای است، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید در حالی که خودرو در یکی از دنده ها درگیر است و دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد.
این کار را باید 5 تا 6 بار انجام داد . پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به 4500 دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل خوردن تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد.
تا 800 کیلومتر بعدی دور موتور را زیر 4500 دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند. در 800 کیلومتر اول، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید.
سیستم ترمز
سیستم ترمز خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها آب بندی لازم ندارند زیرا لایه محافظ نازکی بر روی سطوح آنها قرار گرفته که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین می رود و ترمزها حالت طبیعی به خود می گیرند . با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت های بالا تا 1000 کیلومتر اول، به سیستم ترمز آسیب نزنید و به آن فشار وارد نکنید.
منبع:خودروکار