کد خبر: ۱۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
"تجارت" بررسي مي كند
با وجود اينكه هنوز 2 ماه تا پايان ضرب الجل مذاكرات هسته اي بين ايران و 5 قدرت جهاني باقي مانده است و حتي با وجود جو مثبت حاكم بر مذاكرات اما هنوز گمانه زني هايي از ابهام در سرنوشت مذاكرات وجود دارد.
روزنامه تجارت- بسيم لاله؛ كما اينكه مخالفان داخلي ايران و آمريكا از سويي و مخالفان خارجي همچون رژيم صهيونيستي از سوي ديگر انواع اقسام سنگ اندازي ها را براي عدم حصول توافق هسته اي انجام مي دهند .
با وجود اينكه در عرصه سياست هيچ چيز مشخص نيست و حتي امكان دارد در دقيقه 90 همه معادلات به هم بريزد اما گويا كمپاني هاي اقتصادي از توافق تا حدي مطمئن هستند كه سفرهاي فرصت يابي و تحركات  اقتصادي خود را  آغاز كرده اند.اگر بر اساس مكتب ماركسيستي به موضوع نگاه كنيم با توجه به اين نظريه كه در اقتصاد هاي آزاد اين سرمايه داران هستند كه راه و روش سياسي هر كشوري را تعيين مي كنند، مي توان به اين موضوع اين طور نگاه كرد كه در 9 تير ماه تحريم هاي بين المللي عليه ايران لغو خواهد شد.
بعد از حضور رسمي بيش از 10 گروه از تجار كشورهاي اروپايي و يك گروه اقتصادي از آمريكا اين بار نوبت تاجران عرب است كه به فرصتهاي سرمايه گذاري در ايران بيانديشند.
با توجه به روابط تيره بين ايران و عربستان كه با وجود بحران يمن به بدترين وضع خود رسيده است اما تاجران ديگر كشورهاي عربي در انتظار رسيدن به بازارهاي ايران هستند و مي خواهند از رقباي اروپايي و آمريكايي خود عقب نمانند.

سابقه روابط دو كشور
كشور عمان تنها كشور عربي است كه از دوران پهلوي تا كنون بهترين روابط را با ايران داشته است و حتي در برخي از بحران هاي بين المللي نقش ميانجي را براي ايران بازي كرده است.در حال حاضر مبادله تجاري بين دو كشور يك ميليارد دلار در سال است.
بنا بر اعلام گمرك عمان در سال 2013 عمده كالايي كه از اين كشور به ايران صادر شده است كالاهاي غير نفتي است و صادرات مجدد بخش اعظمي از اين مبادلات را به خود اختصاص داده است به طوريكه اين رقم با رشد 5 درصدي نسبت به سال 2012 به 325 ميليون دلار رسيده است.از سوي ديگر ميزان واردات از ايران نيز با رشد 9/4 درصدي به 562 ميليون دلار رسيده است.
به گزارش تجارت به نقل از شبكه الجزيره روز گذشته رئيس اتاق بازرگاني عمان در راس هيئتي تجاري  وارد تهران شد.
در اين هيئت تجاري علاوه بر فعالين اقتصادي عمان تاجراني نيز از كشورهاي كويت،قطر و بحرين نيز حضور داشتند و در مورد فرصت هاي سرمايه گذاري در ايرا ن و ظرفيت تجارت با همسايه شمالي خود به بحث و گفتگو پرداختند.
انتظار مي رود با برداشته شدن تحريم ها و حل مشكل جابجايي پول و اسناد مالي از سوي بانكهاي مركزي دو كشور و افتتاح خط كشتيراني بندر عباس  به صحار كه قرار است هر 15 روز يك كشتي از ايران به سمت عمان و بالعكس حركت كند ميزان مبادلات تجاري دو كشور وارد فاز جديدي بشود.

حضور 50 نماينده فعال اقتصادي عمان در ايران
سعيد بن صالح الكيومي در گفتگو  با خبرنگار الجزيره اعلام كرد كه 500 نفر از فعالان اقتصادي عرب در اين سفر وي را همراهي مي كنند و در تمامي زمينه ها با همتايان ايراني خود به گفتگو و تبادل نظر مي پردازند. وي مهمترين هدف از اين سفر را تاسيس شركت كشتيراني بين دو كشور با مشاركت مساوي خواند و گفت: مالكين اين شركت از بخش خصوصي هستند و انتظار داريم با راه اندازي خطوط دريايي مستقيم و صدور ويزاهاي 3 ماهه براي تجار ميزان مراودات مالي بين دو كشور امسال دو برابر شود.
وي همچنين گفت: در نظر داريم كه با مشاركت تاجران بحرين و كويت اين خط كشتيرني را توسعه بدهيم.

رئيس اتاق بازرگاني عمان  از موافقت
 دولت هاي دو كشور در خصوص تاسيس يك شركت مشترك خبر داد.
كيومي با بيان  اينكه مالكيت اين شركت خصوصي و به طور مساوي بين تجار دو كشور است گفت: ميزان سرمايه آورده طرف عماني 50 ميليون ريال عماني(150 ميليون دلار) است كه اين مبلغ قرار است در ايران سرمايه گذاري شود اما هنوز حوزه فعاليت اين شركت و نحوه انتخاب مديران و كارهاي عملياتي آن مشخص نشده است.
رئيس اتاق بازرگاني عمان ،بازار ايران را براي تجار عماني يك بازار رويايي عنوان كرد و گفت ايران به لحاظ جمعيت بالا ميزان مصرف كالاي زيادي دارد و همچنين موقعيت سوق الجيشي ايران كه بين كشورهاي اروپايي و آسيايي قرار گرفته است به نحوي است كه عمان مي تواند با استفاده از صادرات مجدد بهره زيادي از اين بازار ببرد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه با لغو تحريم ها و دسترسي تجار دو كشور به سيستم بانكي شاهد گسترش مبادلات اقتصادي بين دو كشور باشيم .

عمان به دنبال جايگزيني امارات
احمد بن سعيد كسوب تحليلگر مسائل اقتصادي كشورهاي حوزه خليج فارس در گفتگو با الجزيره در خصوص  فعاليت هاي اخير عمان در ايران گفت: ايران همواره براي كشورهاي جنوبي خليج فارس سود ده بوده و از طريق صادرات مجدد اين كشورها سود زيادي از تجارت با ايران برده اند به طوريكه امارات به تنهايي ساليانه 13 ميليارد دلار كالا به ايران صادر مي كند. حال عمان با توجه به رابطه خوب سياسي كه با ايران دارد مي خواهد قسمتي از اين درآمد را جذب كند.در حال حاضر با احداث خط لوله صادرات گاز ايران به عمان روابط اقتصادي دو كشور وارد فاز جديدي شده است ،همچنين دو كشور مي توانند از لحاظ مواد غذايي و ميوه و سبزيجات نيازهاي يكديگر را پوشش دهند مضاف بر اينكه عمان فعاليتهايي را براي جذب توريست هاي ايراني انجام داده است و با كمي تبليغات مي تواند گردشگران ايراني را از امارات و تركيه به سوي خود جذب كند.البته تمامي اين افق ها در صورتي روشن مي شود كه مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني به نتيجه برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار