کد خبر: ۱۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
نگاه «تجارت» به ايجاد يك اردوگاه مشترك در برابر تماميت خواهي غرب
سال 1388 كه اوج تهديدات غرب عليه‌ايران بود و پرونده‌ايران از شوراي حكام خارج و به شوراي امنيت برده شد، برخي از دولتيان سابق با‌اين تفكر كه با وجود روسيه و چين در شوراي امنيت و امتياز حق وتوي آنها به نفع كشور است...
روزنامه تجارت- بسیم لاله؛ سال 1388 كه اوج تهديدات غرب عليه‌ ايران بود و پرونده‌ ايران از شوراي حكام خارج و به شوراي امنيت برده شد، برخي از دولتيان سابق با‌اين تفكر كه با وجود روسيه و چين در شوراي امنيت و امتياز حق وتوي آنها  به نفع كشور است بر ادامه سياستهاي هسته‌اي و رجز خواني در قبال قدرت‌هاي دنيا ادامه دادند. اما در نهايت ناباوري قطعنامه تحريم‌ها در شوراي امنيت راي آورد و روسيه و چين هم به آن راي مثبت دادند.
اما باز هم‌اين تفكر كه غربيها و آمريكا نمي‌توانند نفت و بانك مركزي‌ايران را تحريم كنند و ديگر كشورها مخصوصا كشورهاي شرق آسيا به لحاظ مراودات بالا و احتياج به نفت‌ايران با تحريم كنندگان هم آهنگ نخواهند شد بازهم بر سياست قبلي تاكيد كردند كه سرانجام‌اين خوش خيالي‌ها‌اين بود كه نزديك ترين متحد‌ايران و قوي ترين رقيب ناتو يعني روسيه از تحويل موشكهاي اس 300 كه‌ايران قبلا 800 ميليون دلار بابت خريد آنها پرداخته بود سر باز زند و علت آنرا تحريم‌هاي سازمان ملل عنوان كند.
اكنون از آن تاريخ 6 سال گذشته است و دولتي در‌ايران به روي كار آمده است كه شعارش تعامل با دنيا است.
و تاكنون توانسته از شدت تحريم‌ها بكاهد و رابطه‌ايران و آمريكا را به سمت عادي شدن پيش ببرد.
از سوي ديگر اوكراين تبديل به صحنه تقابل روسيه و ناتو شده است به طوريكه‌اين كشورها به صف آرايي نظامي‌در برابر يكديگر اقدام كردند.
همان نسخه قديمي‌غرب‌اين بار براي روسيه تكرار شد و‌اين كشور تحت تحريم برخي كالاها از سوي آمريكا و اروپا قرار گرفت ضمن آنكه كاهش قيمت نفت سبب شد كه روسيه از مهمترين منبع در آمد خود ضربه ببيند تا جائيكه ارزش روبل پول رسمي‌روسيه به نصف كاهش يافت.
در حاليكه تحريم‌هاي اعمال شده عليه‌ايران هنوز لغو نشده است سفر هيئات‌هاي تجاري از اقصي نقاط جهان براي حضور در بازار‌ايران و حتي سفر بی سر و صدا هيئت تجاري آمريكايي ، همه حاكي از تغيير شرايط اقتصادي‌ايران بعد از توافق احتمالي تير ماه است.
روسيه نيز با رصد كردن اوضاع و‌اينبار نياز او به موقعيت ترانزيتي‌ايران سبب شده كه سياستهاي اقتصادي خود را نسبت به‌ايران تغيير دهد.اين تغيير جهت به حدي نمايان بود كه شبكه الجزيره نيز در گزارشي خبري – تحليلي به‌اين موضوع پرداخت.
به گزارش تجارت‌اين شبكه به صحبتهاي سرگئي ربايكوف اشاره مي‌كند كه اعلام كرده است كشور مطبوعش و‌ايران قرار داد مبادله كالا با نفت دارند و روسيه در قبال دريافت نفت از‌ايران به‌اين كشور غلات و حبوبات مي‌دهد.ربايكوف تاكيد مي‌كند كه‌اين معامله در قالب تحريم‌هاي سازمان ملل است و به هيچ عنوان نقض كننده‌اين تحريم‌ها نيست.
از سوي ديگر الكسي اوليكايف وزير توسعه اقتصادي روسيه  سطح روابط تجاري كشورش با‌ايران را نا كافي دانسته و تاكيد كرده كه در‌آينده نزديك سطح‌اين همكاري‌ها بيشتر خواهد شد و ميزان صادرات‌اين كشور به‌ايران بيشتر خواهد شد. وي در ادامه افزود:برهمين اساس با همكاري تهران اقدام به اتخاذ تمهيداتي در‌اين خصوص كرده‌ايم كه رفع موانع پولي و بازكردن گشايش اعتبار چه به صورت ريالي و چه روبل و انتقال آزاد دلار از روسيه به‌ايران يكي از تمهيدات اتخاذ شده است.ولاديمير‌ايسيف پژوهشگر مركز تحقيقات سياسي مسكو در گفتگو با شبكه الجزيره گسترده شدن روابط تجاري‌ايران و روسيه و معامله با روبل و ريال را اقدامي‌هوشمندانه از سوي دو كشور ارزيابي كرد و گفت‌اين عمل نقض تحريم‌ها نيست و در واقع يك نوع دور زدن تحريم‌ها است.وي درخصوص مبادله كالا با نفت اظهار كرد مطابق تحريم سازمان ملل انتقال پول و يا سوئيفت براي كشورهاي طرف معامله با‌ايران ممنوع است و روسيه در قبال خريد نفت از‌ايران پول پرداخت نمي‌كند بلكه كالا مي‌دهد كه‌اين امر نيز غير قانوني نيست.
ايسيف ادامه داد كه دو كشور برنامه گسترده‌اي براي بالا بردن سطح تجاري با يكديگر دارند همانطور كه روسيه براي نفت‌ايران امكان صادارت مجدد به چين و كره جنوبي مهيا مي‌كند‌ايران نيز در ارسال اجناس روسي و راه اندازي كريدور شمال به جنوب و دسترسي‌اين كشور به آبهاي گرم و اقيانوس هند را مهيا مي‌كند.
وي با بيان‌اينكه در حال حاضر سطح مبادلات دوكشور يك ميليارد دلار در سال است ابراز اميدواري كرد كه‌اين رقم طي دوسال‌اينده به 5 ميليارد دلار در سال برسد.
ريباكف‌اين اقدام مسكو را در راستاي حمايت سياسي از تهران دانست و گفت دو كشور در حال‌ايجاد يك اردوگاه مشترك سياسي در برابر تماميت خواهي غرب هستند.
به نظر مي‌رسد روسيه با درك شرايط موجود و پيش بيني به سرانجام رسيدن مذاكرات هسته‌اي ديگر منتظر چراغ سبز سازمان ملل نمانده است و بر‌اي‌اينكه از رقباي اروپايي و آمريكايي پيشي بگيرد از همين الان شروع به گسترده كردن روابط اقتصادي گرفته است و حتي حاضر شده به‌ايران براي دور زدن تحريم‌ها كمك كند امري كه بيشتر به نفع روسيه است تا‌ايران.این در حالیست که اكنون كه اميد به توافق هسته‌اي بيشتر و امكان لغو تحريم‌ها تا 2 ماه ديگر وجود دارد،روسيه بعد از 6 سال از اعمال تحريم‌ها بر عليه‌ايران تازه به ياد اتحاد و دور زدن تحريم‌ها افتاده است.
به طور كلي با سقوط قيمت و توليد نفت مازاد،از سوي روسيه  و لغو تحريم‌ها بر عليه تهران‌اين معاهده براي تهران چيزي به جز ضرر نيست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار