کد خبر: ۱۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
وعده‌های بی سرانجام آنقدر گوش آدمی را پر می‌کند که دیگر نه گوش شنوایی برای شنیدن وجود دارد نه حسی برای پیگیری کردن آنها. وقتی ببینی طی سالها برخي مسئولان فقط نسبت به مسئله ای تنها به هشدار دادن بسنده  می کنند و برخوردی قاطع در برابر برخی تخلفات صورت نمی گیرد دلسرد می‌شوی و راهی را می روی که همه می روند؛حال خوب یا بدش را زمان مشخص خواهد کرد. روی سخن با ظهور موسسات مالی غیر مجازي است که طی سالهای اخیر بطور قارچ گونه رشد پیدا کرده و مردم نیز بدون توجه به خطرات آتی، اندوخته خود را بدان‌ها سپرده اند. در این بین مسئولین تنها با بسنده کردن به هشدار، بستر را برای ظهور دو چندان این موسسات بيش از بيش فراهم ساخته و در این بین مردم  نیز بدون توجه به این گونه هشدار‌ها که دیگر برایشان عادی شده گام‌های  محكم تري براي  حضور  در این بنگاه ها برمي‌دارند چرا که اگر قرار بود این موسسات با مشکل مواجه شوند شاهد رشد روز افزون آن نبودند . از طرفی سودهای وسوسه کننده نیز مزید بر علت شده تا سرمایه‌های کشور به  اين موسسات رجعت کنند.
 اين در حالي است كه امروزه برای شروع هر کسب و کاری باید دست به دامن نهادهای مختلف برای گرفتن مجوز شد و حتي اگر آن شغل بازدهي لازم را نيز نداشته باشد زيانش گريبانگيراكثريت  مردم نخواهد بود حال اینکه طی سالهای اخیر 7000 موسسه مالی و اعتباری ریز و درشت  در کشور به فعالیت مشغول بوده اند و هر لحظه بيم خطر ورشکستگی و اعلام آن از سوي مسئولين مي‌رود و مسئولین محترم نيز تنها به این جمله که ما هشدار داده بودیم تا مردم دارايي‌هاي خود را به سوي‌اين موسسات نبرند بسنده خواهند کرد و بس.نکته جالب تر دررابطه با این موسساتي که طی ماههای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده‌اين است كه پس از اعلام رسمی بانک مرکزی نسبت به مجوز نداشتن اکثر آنها برخی بطور معجزه وار حال با هر ترفندی همچون ادغام و عمل نمودن به اساسنامه‌های بانک مرکزی یک شبه صاحب مجوز می شوند. اینکه شما برای گرفتن یک مجوز معمولی برای راه انداختن کسب و کار شاید ماهها  باید دوندگی کنید  و امکانات و شرایط خاص داشته باشید و از آن طرف موسساتي که تا چندین ماه در بوق و کرنا می شدند که فاقد مجوز هستند و یک شبه جواز دار می شوند جای بسی تامل است.یادم نمی رود حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی سال گذشته در گفت و گویی تلفنی  با برنامه پایش  پس از اصرارهای متوالي مجری برنامه، اسامی برخی از موسسات غیر مجاز را اعلام کرد اما پس از اعلام دیری نپایید از ترس اینکه مبادا مردم فردا صبح با قشقرق در برابرموسسات اعلامی اقدام به خارج کردن حساب‌های خود کنند اعلام رسمی اسامی موسسات غیرمجاز جای خود را به موسسات در حال اخذ مجوز داد تا حداقل مردم آن شب را راحت سر بر بالین بگذارند.یکشنبه شب گذشته نیز جناب تهرانفر این بار بصورت حضوری میهمان برنامه پایش بود و در این برنامه نیز پس از اصرار مجری برنامه و با اکراه نسبت به سئوالات مطرح شده بینندگان پاسخ داد.نوع پاسخگويي‌ايشان  نيز جالب توجه بود که يك  مقام  عالي نظارتی بانک مرکزی برای پاسخگویی  نسبت به این هجمه پر سرو صدای فعالیت موسسات مالی  اینطور با اکراه پاسخ می دهد این در حالیست که طی ماههای اخیر از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان مجلس نسبت به ادامه فعالیت اینگونه موسسات هشدار می دهند و خواستار برچیده شدن حضور غیرقانونی آنان هستند.از طرفی بحثی که طی ماههاي اخير بر سرزبان‌ها افتاده است وابسته بودن این موسسات به برخی نهادهااست که بر این مبنا نه تنها نظارت دلخواه بانک مرکزی برآنان صورت نمی گیرد بلکه عزمی جدی برای برچیده شدن وجود ندارد.
این موسسات در حالی که به نرخ شکنی بانک‌ها و موسسات مالی رسمی و  ایجاد هرج و مرج در بازار ارز متهم هستند و از طرفی گفته می شود که بین 20 تا 25 درصد نقدینگی کشور تحت اختیار  این بنگاهها قرار دارد با تبلیغات فراوان همچنان به کار خود ادامه می دهند دریغ از اینکه اگر اتفاقی که در روزها و ماه‌های پایانی سال برای اینگونه موسسات اعتباری در مشهد  افتاد  دوباره تکرار شود بانک مرکزی تنها در برابر آن روزه سکوت اختیار مي‌کند.
روز گذشته نيز رئيس كل بانك مركزي در اظهاراتي جالب توجه اذعان كرد كه ما نبايد به دنبال موسسات مالي غير مجاز بگرديم بلكه مردم بايد پيشگيري كرده و سرمايه‌هاي خود را  به دست‌اين بانك‌ها نسپارند.  با‌اين اظهار نظر روز گذشته سيف تكليف كاملا مشخص است بطوريكه مردم خود بايد راه پيشگيري در پيش گيرند كه گويي از دست مسئولين كاري ساخته نيست. حال شما فرض كنيد اگر روزي يك لبنياتي اقدام به ارائه كالايي نامرغوب كند در‌اين بين هيچ كدام از نهادهاي مربوطه دخالت نخواهند كرد و مردم خود بايد پس از مصرف و احيانا مبتلا شدن به بيماري نسبت به پيشگيري و عدم خريد دوباره از لبنياتي مذكور اقدام نمايند.
اگر وجود موسسات مالي بدون مجوز غيرضروري و تهديدي براي اقتصاد و سرمايه‌هاي مردم به حساب مي‌ايد پس فرافكني و تعلل در برخورد  با آنان به چه دليل است و اگر حضورشان هيچ گونه ضرري ندارد‌اين همه سر و صدا و‌ايجاد نگراني‌هاي كاذب براي چيست؟ كه اگر‌اينگونه بود كه وزير اقتصاد روز گذشته خبر از همكاري با قوه قضائيه براي مقابله با‌اين موسسات را نمي‌داد.
 به نظر مي‌رسد مسئولين بهتر است  برخورد قاطع و بي ملاحظه با‌اينگونه بنگاه‌ها را  جدي تر عمل كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار