کد خبر: ۱۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
«تجارت» در گفت و گو با كارشناسان بررسي كرد
با حاكم شدن ركود بر بازار مسكن در دوسال گذشته بسياري از مردم وفعالان اين عرصه منتظرند تا ببيند آيا توافق هسته اي مي تواند تاثير خود را براين بازار بگذارد؟
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ در اين ميان بسياري از فعالان و كارشناسان حوزه مسكن از توافق هسته اي به عنوان يك نقطه عطف در شرايط بحراني بازار مسكن ياد مي كنند وبراين باورند كه مذاكرات هسته اي وبه دنبال آن رسيدن به توافق جامع ازسوي ايران وكشورهاي 5+1 مي تواند تاثير شگرفي براين بازار وخارج شدن آن از شرايط ركود فعلي داشته باشد.
اما بعضي ديگر از كارشناسان اقتصادي تاثير توافق جامع هسته اي بربازار مسكن راناچيز ودر حد صفرمي دانند ومعتقدند كه اگر توافق جامعي هم در مذاكرات هسته اي انجام شود بازار مسكن از ركودي كه در آن گرفتار شده است بيرون نخواهد آورد.
از همين جهت پيش بيني آينده بازار مسكن براي مردم وحتي فعالان اين حوزه بسيار سخت ودشوار شده است به طوري كه رسيدن ويا نرسيدن به توافق هسته اي مردم ومسئولان ويا حتي كارشناسان اقتصادي را براي تصميم گيري واظهار نظر درباره آينده بازار مسكن دچار ترديد كرده است.اما به منظور بررسي بيشتر موضوع به سراغ عليرضا اقبالي از كارشناسان اقتصادي وصاحب نظر در حوزه مسكن  رفته ايم. وي به تجارت مي گويد: بازار مسكن طي دوسال اخير با ركود خريد وفروش وكاهش قيمتي روبروبوده است به طوري كه در بعضي از نقاط پايتخت قيمت هر متر مربع آپارتمان بين يك تا سه ميليون تومان نزول كرده است.
اين استاد اقتصاد دانشگاه مي افزايد: بسياري از مردم در كشور ما فكر مي كنند كه با خريد مسكن مي توانند دارايي هاي خود را حفظ كنند وحتي برميزان آن هم اضافه كنند كه البته اين طور فكركردن هم درست است ولي بايد به اين نكته مهم هم اشاره كرد كه بازار مسكن هم مثل بقيه  حوزه هاي اقتصادي از دورهاي ركود ورونق برخوردار است كه مدت زمان هركدام از اين دوره ها چهار سال است.
اقبالي به تاثير مثبت توافق جامع هسته اي برفضاي كسب وكار كشور از جمله بازار مسكن اشاره مي كند و مي گويد: اگر توافق جامع هسته اي حاصل شود اولين شوك مهم در حوزه اقتصاد در بازار بورس است وپس از آن بازار مسكن اولويت بيشتري نسبت به ساير حوزه هاي ديگر اقتصادي دارد.
وي با اشاره به اينكه با رسيدن به توافق جامع هسته اي و برداشتن تحريم ها بسياري از منابع ارزي بلوكه شده كشور آزاد مي شود وبا وارد شدن اين منابع به كشور وقراردادن آن در
حوزه هاي مختلف اقتصادي از جمله مسكن مي توان اميدوار بود كه  اين بازار از حالت ركود فعلي خارج شود.
البته اقبالي تداوم سياست گذاري هاي دولت به منظور خارج شدن بازار مسكن از ركود را موثر مي داند واضافه مي كند: تاثير توافق جامع هسته اي بربازار مسكن تنها مي تواند يك عامل خارجي باشد اما دولت بايد درسياست گذاري واجراي آن به منظور ايجاد رونق در اين بازار ازهيچ كوششي دريغ نكند.
اما درهمين حال عبدالمجيد شيخي ديگر كارشناس اقتصادي در حوزه مسكن بابيان اينكه اگر توافق جامع هسته اي حاصل شود تنها در كوتاه مدت بربازار مسكن تاثير مي گذارد مي گويد: در صورت رسيدن به توافق جامع در مذاكرات هسته اي بازار مسكن به لحاظ رواني دچار تغييراتي خواهدشد كه اين تغييرات در جهت رونق وكاهش قيمت مسكن در كشور خواهد بود.
وي تصريح مي كند: توافق هسته اي تنها در كوتاه مدت مي تواند بربازار مسكن اثر گذار باشد ومطمئنا پس از گذشت مدتي از توافق دوباره خريد وفروش خانه در كشور به روال بي برنامگي قبل همراه با افزايش قيمت برمي گردد.
شيخي مي افزايد: متاسفانه دولت با منتظر گذاشتن مردم براي حاصل شدن توافق هسته اي به نوعي يك نوع انتظار كاذب به لحاظ رواني در بطن جامعه ايجاد كرده است ودر واقع اين انتظار موجب شده است تا بازار مسكن هم دچار ركود شود.
اين كارشناس اقتصادي ادامه مي دهد: وقتي كه توافق هسته اي حاصل شود به دنبال آن تحريم هاي صورت گرفته برداشته خواهدشد كه  اين امر سبب مي شود بسياري از
 دارايي هاي كشور كه به صورت ارزي ودلاري بلوكه شده بود دوباره به داخل كشور بازگردد كه همين امر سبب مي شود نرخ ارز در بازارهاي داخلي به شدت كاهش پيدا كند وبه دنبال آن قيمت مسكن هم با روندي نزولي روبرو خواهد بود كه اين كاهش قيمت موقتي وگذرا است و پس از تمام شدن تب وتاب توافق هسته اي دوباره بازار مسكن به حالت قبل باز مي گردد كه همراه با افزايش قيمت خواهد بود.
وي تاكيد مي كند: رونق بازار مسكن با افزايش قيمت همزمان آن پس از حاصل شدن توافق هسته اي در تضاد است وعلت آن هم اين است كه توافق سبب مي شود تا بسياري از جنس هاي خارجي كه در حوزه ساخت وساز هم كم نيست به كشور وارد شود كه همين امر موجب كاهش قيمت مصالح ساختماني داخلي مي شود ودر ادامه سير نزول قيمت مسكن را شاهد خواهيم بود.
بنابراين آنچه مشخص وواضح است تاثير توافق جامع هسته اي براقتصاد كشور از جمله حوزه مسكن است.به هرحال بازار مسكن هميشه از جمله حوزه هايي بوده است كه از عوامل مختلف داخلي وخارجي مختلف تاثير گرفته است به طوري كه گاهي اثرات اين عوامل رونق وافزايش قيمت را درپي داشته است وگاهي هم ركود وكاهش قيمت از جمله اثرات اين عوامل بوده است.در واقع پيش بيني درباره آينده مبهم بازارمسكن بسيار سخت ودشوار است اما بايد به اين واقعيت اشاره كرد كه آينده اين بازار به نوعي با نتيجه مذاكرات هسته اي گره خورده است وبا در نظر گرفتن تاثير عوامل داخلي بر اين بازار نبايد از اثرناگهاني وشوك آور مذاكرات هسته اي برآن غافل شد.به نظر مي رسد كه از مردم عادي گرفته تا سازنده هاي مسكن در كشور همه به نوعي منتظر حاصل شدن توافق جامع هسته اي واثرات آن بر بازار مسكن هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار