کاهش قیمت کالاهای اساسی در طرح ضیافت سبب رونق سفره بازار در ماه
ضیافت الهی شده است. این طرح که سابقه اجرای آن در سراسر کشور به چند سال
پیش باز می گردد علاوه بر آنکه به تثبیت قیمت کالاهای ضروری کمک می کند
منجر به جلوگیری از تشدید تورم و حفظ امنیت بازار و استقرار آرامش اقتصادی
می شود. میادین عرضه کالاهای ضروری در استانهای مختلف کشور با شاخص ثبات
قیمت توانسته تا آرامشی نسبی را بر شرایط عرضه محصولات غذایی و کالاهای
اساسی ایجاد کند به گونه ای که اگر سری به این بازارها بزنیم متوجه این
نکته می شویم که قیمتها نسبتا مناسب است و با کاهش نرخ مواد پروتئینی
ولبنی و نیز تخفیف کالاها توان خرید مردم افزایش یافته است.
بر همین
اساس اگر دولت شرایطی را فراهم کند که بازارهای محله ای یا منطقه ای براساس
نسبت جمعیتی آن مکان تعریف و ایجاد شود شرایط تورمی بازار مهار می شود و
با برقراری آرامش در بازار از نقش منفی دلالها و واسطهها در صعود قیمت
کالاهای اساسی جلوگیری می شود.برای رسیدن به این هدف می توان به تعبیه
مکانهایی درجای مناسب و قابل دسترس برای مصرف کنندگان اندیشید که از
مهمترین برنامههای نهادهای شهری و وزارتخانههای مرتبط با این موضوع می
تواند باشد. مطلوبیت تعبیه چنین مکانهایی در وهله اول به شیوه مدیریت آن
باز می گردد زیرا ایجاد زیرساختهای مناسب برای هدفمند سازی مصرف و خرید و
نیز همسوسازی توان مصرفی خریدار با ظرفیت ذخیره ای کالا در بازارجز با درک
درست شرایط پر فراز و نشیب شاخصهای اقتصادی هموار نخواهد شد.اکنون با توجه
به شرایط اقتصادی کشور به نظر می رسد که ایجاد مکانهایی دائمی برای عرضه
کالاهای اساسی، راهکار مناسبی برای مهار رکود و تورم در بازار باشد اما در
شرایط غیرقابل پیش بینی بازار که هر تحولی بر نرخ صعودی یا نزولی قیمتها
تاثیر می گذارد نمی توان تنها به اتکای این مجموعههای زنجیره ای عرضه کالا
سیاست گذاری کرد. از این رو باید بستری آماده کرد تا درطول یک سال به
طورمداوم کالاهای اساسی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار
گیرد. توجه به توان اقتصادی جامعه مصرفی در سراسر کشور، تخفیف قیمتی مناسب
برای کالاهای پرمصرف، خلاقیت در ارائه محصول به خریدار با در نظر گرفتن
مشوقهایی همچون قرعه کشی و اهدای جایزه به استقبال کنندگان از فرهنگ خرید
در بازار کالا از برنامههایی است که مدیریت اجرایی بازار کالا در سراسر
کشور می تواند در پیش گیرد.از سوی دیگر تعامل نهادهای شهری و دولتی برای
تدوین نظامنامه جامع عرضه کالا در سراسر کشور، تبیین مفهوم کالای
استراتژیک برای هر استان با تحلیل درست ظرفیتهای اقلیمی و تولیدی و نیز
تعریف نقش راهبردی هر استان در تولید و توزیع یکی از کالاهای اساسی از
محورهایی است که وزارتخانههای مرتبط با این موضوع می توانند به ادارات کل
صنعت، معدن و تجارت در استانهای کشور ابلاغ کنند. برای مثال استانهای
شمالی به لحاظ موقعیت اقلیمی قطب تولید برنج و غلات محسوب می شوند از این
رو در عرضه برنج وغلات در بازار کالای سراسر کشور نقشی راهبردی دارند.با
چنین نگاهی به اهداف تعبیه بازارهای کالا در سراسر کشور است که می توانیم
از ظرفیتهای همه استانها برای رساندن شرایط نرخی کالاها در بازار به سمت
ثبات و آرامش اقتصادی گام برداریم. ارزیابی ظرفیت تولیدی کالاهای اساسی در
استانها مهمترین محوری است که بازار کالا را از نقش تک بعدی اقتصادی جدا
می کند و به بستری برای رسیدن به یک نمونه آماری دقیق از شرایط هر استان در
ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی می رساند.