کد خبر: ۱۶۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
گروهی از نمایندگان پارلمان قزاقستان در نامه‌ای به معاون نخست‌وزیر این کشور خواستار کاهش سن بازنشستگی در این کشور شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، گروهی از نمایندگان مجلس قزاقستان در نامه‌ای به «یرالی توگژانف» معاون نخست وزیر این کشور خواستار کاهش سن بازنشستگی در این کشور شدند.

آنها در نامه خود مدعی شدند که تنها به نظر می‌رسد که بالا بودن سن بازنشستگی هزینه‌های بودجه را کاهش می‌دهد. اما در واقع، این امر بنابر افزایش معلولیت در بین جمعیت بزرگسال این هزینه را حتی به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

نمایندگان مجلس قزاقستان در بخش دیگری با استناد به تحقیقات متخصصان روس اظهار داشتند که افزایش سن بازنشستگی به مدت یک سال تعداد بازنشستگان معلول را 7-9 درصد، 2 سال 15-17 درصد و 3 سال 24 درصد افزایش می‌دهد.

بنابراین، نمایندگان مجلس قزاقستان ضمن درخواست جهت کاهش سن بازنشستگی پیشنهاد کردند که حداقل در مرحله اول این شاخص برای افرادی که در صنایع مضر و خطرناک کار می‌کنند مانند کارگران صنایع نفت، معدن، اورانیوم کاهش داده شود.

در این نامه آمده است: بر اساس آمار رسمی، در چنین شرایط به طور کلی بیش از یک و نیم میلیون نفر (یک میلیون مرد و 650 هزار زن) شاغل هستند.

در کارخانه‌های که در سال 2020 میلادی بررسی شده‌اند یک چهارم (367 هزار نفر) در شرایطی غیر از استاندارهای بهداشتی کار می‌کردند.

از این میان، تقریبا یک دوم (46.3 درصد) در شرایط وجود صدای بلند و لرزش، یک سوم (32.6 درصد) وجود گاز و گرد و غبار در منطقه فعالیت بیشتر از حداکثر غلظت مجاز، یک ششم (16.9 درصد) در شرایط نامساعد دمایی فعالیت می‌کردند.

94 هزار نفر مشغول کار سنگین بودند. در میان زنان، یک هشتم (84.9 هزار) در شرایط غیر از استانداردهای بهداشتی کار می‌کردند. از این میان 19.9 درصد (16.9 هزار) در محیط آلوده به گرد و غبار و گاز کار می‌کردند.

بخش عمده چنین کارگرانی در بخش‌های صنعتی (620 هزار نفر) و تولیدی (290 هزار نفر) مشغول کار هستند.

کار در شرایط خطرناک و مضر به طور منفی بر سلامت کارگران تاثیر می‌گذارد. طبق آمار، متوسط امید به زندگی در قزاقستان در سال 2020 میلادی برای مردان 67 سال و برای زنان 75.5 سال بوده است.

در واقع، برای مردان شاغل در صنایع خطرناک، این به معنای عدم توانایی در استفاده از حق داشتن یک پیری کامل و آسوده است.

پیشنهاد شده که برای تعیین سن بازنشستگی مطلوب، می‌توان دو رویکرد روش شناختی از جمله با توجه به مدت کار و فعالیت در صنایع خطرناک (برای مثال 20-25 سال)، یا پس از تعیین یک سن مشخص از نگاه پزشکی (برای مثال افراد 55 ساله) با توجه به تخصص و مشخصات کار در نظر گرفت.

با این حال، کارمند در صورت سالم بودن از نظر پزشکان و علاقه مندی شرکت به جذب وی برای تداوم فعالیت باید حق ادامه کار در تخصص خود را داشته باشد.

بنابر ادعای این گروه نمایندگان مجلس قزاقستان، رویه های مدیریتی دولتی خوب و موثر حاکی از آن است که تصمیمات بر اساس داده‌های قابل اعتماد و متنوع حوزه مدیریت و همچنین نتیجه گیری و توصیه علمی می‌توانند اتخاذ شوند که در وزارت کار و حفاظت اجتماعی کشور مشاهده نمی‌شوند.

همچنین بنابر ادعا آنها، این وزارتخانه آمار میانگین دستمزد و متوسط امید و به زندگی کارگرانی که در صنایع مضر و خطرناک کار می‌کنند، را محاسبه نمی‌کند. این وزارتخانه اطلاعاتی در مورد میزان متوسط پس انداز بازنشستگی این دسته از شهروندان (با توجه به مدت کاری، سن، جنسیت، حوزه فعالیت) را ندارد.

در پایان این نامه نمایندگان مجلس قزاقستان فهرست اقدامات لازم در این زمینه را درج کردند که عبارتند از:

باید سن بازنشستگی برای کارگران شاغل در شرایط کاری مضر و خطرناک کاهش داده شود؛

معیارهای مشخصی برای بازنشستگی تدوین شوند (با توجه به مدت کار و فعالیت یا تعیین سن برای تخصص‌ها و ویژگی‌های مختلف کاری) یک طرح بازنشستگی تهیه  شود که پاسخگوی منافع شهروندان قزاق شاغل در صنایع مضر باشد.

جمع آوری داده‌های آمار قابل اعتماد در مورد کارگران شاغل در صنایع مضر و خطرناک، متوسط امید به زندگی از نظر حوزه فعالیت، تخصص، جنسیت، سن، متوسط دستمزد، متوسط پس انداز بازنشستگی تعیین و تامین شوند. جمع آوری داده‌ها طبق روش مدرن، مطابق با رویکردها و روش‌های بین المللی باید صورت گیرد. داده‌ها باید استاندارد شده و از نظر بین المللی قابل مقایسه باشند؛

تدوین برنامه تحقیقات علمی لازم در مورد مشکلات کارگران شاغل در صنایع مضر و خطرناک، از جمله تاثیر تاخیر در بازنشستگی بر معلولیت و بیکاری جوانان؛
مسئله کاهش سن بازنشستگی کارگران شاغل در صنایع مضر و خطرناک باید در قانون اجتماعی که در حال تدوین قرار دارد، درج شود.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار