کد خبر: ۱۷۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
همه ما میدانیم که تقویت مهارت لیسنینگ در یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و با این حال تعداد بسیاری از زبان آموزان همواره با آن مشکل داشته اند. و اما بیایید در ابتدا و قبل از بررسی راه های تقویت آن، دلیل اهمیت آنرا با هم بررسی کنیم.

همه ما میدانیم که تقویت مهارت لیسنینگ در یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و با این حال تعداد بسیاری از زبان آموزان همواره با آن مشکل داشته اند. و اما بیایید در ابتدا و قبل از بررسی راه های تقویت آن، دلیل اهمیت آنرا با هم بررسی کنیم.

در مبحث برقراری ارتباط با یک زبان جدید کاملا واضح است که بیشتر وقت ما به گوش دادن سپری میشود و این خود گویای همه چیز است. حالا فرض کنید توان مکالمه خوبی دارید ولی نمیتوانید متوجه سخنان مخاطبین خود بشوید. چه اتفاقی می‌افتد؟!

در واقع در این حالت حتی نمیتوانید از توان مکالمه خود نیز استفاده کنید. این موضوع محدود به برقراری ارتباط با دیگران نیز نمی‌شود! کافیست بخواهید به زبان اصلی اخبار گوش دهید، فیلم ببینید و یا به یک سخنرانی گوش دهید. اگر به لیسنینگ زبان انگلیسی مسلط نباشید، همه چیز برایتان سخت خواهد بود.

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی و سه نکته مهم که نمی دانید!

انگلیشدان، مجری آموزش آنلاین زبان انگلیسی نیز که میتوان آنرا یکی از بهترین مجریان کلاس های آنلاین زبان انگلیسی در کشور دانست، اهمیت تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی را بسیار بالا توصیف می‌کند و آنرا هم تراز با تقویت مهارت گفتاری می‌داند؛ چرا که همانطور که بالاتر گفته شد، بدون تسلط به مهارت شنیداری، مهارت گفتاری نیز بلا استفاده شده و خلل بزرگی در فرایند آموزش زبان انگلیسی شما ایجاد میکند.

همچنین در بستر های آموزش زبان آنلاین بسیاری در سراسر جهان به اهمیت تقویت این مهارت اشاره شده و از زبان آموزان خواسته شده تا به صورت مستمر و موثر روی آن کار کنند و هر روز خود را درگیر آن کنند حتی اگر این زمان بسیار کوتاه باشد. از جمله این سایت ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 و...newsinlevels.com ، englishdon.ir ، britishcouncil.org ، fluentin3months.com
این سایت ها را به جرات میتوان از معتبر ترین سایت ها در حوزه آموزش آنلاین زبان دانست که تاکید بسیاری روی مهارت شنیداری و راه های بهبود آن میکنند.

در ادامه به راهکارهایی بسیار عالی و سریع برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم.

تمرین لیسنینگ فعال، چند پله موثرتر از تمرینات غیر فعال است

روش های بهبود مهارت گوش دادن عمدتا در این دو دسته کلی قرار دارند. روش اول ، گوش دادن فعال یا یادگیری فعال یا پویا لیسنینگ انگلیسی، نوعی تقویت مهارت گوش دادن است که در آن زبان آموز هنگام گوش دادن به فایل صوتی، به آن توجه کامل دارد. یعنی تلاش میکند تا هرچه بیشتر تمام مطالب را متوجه شود و ریزه کاری آن هارا استخراج کرده و سپس شروع به پاسخ دادن به سوالات و یا حل تمارین مربوطه کند.

این کار را می توان در یک محیط آموزشی مانند کلاس آنلاین زبان انگلیسی انجام داد. البته زبان آموزان می توانند در یک زمان خاص و با یک فایل صوتی خاص همین کار را برای بهبود گوش دادن در خانه نیز انجام دهند.

روش دوم گوش دادن منفعل یا غیرفعال است. در این نوع تمرین ، شنونده توجه كامل به گوینده ندارد و غالباً كار دیگری انجام می دهد؛ به عنوان مثال ، شخصی برای بهبود مهارت گوش دادن هنگام رانندگی ، ورزش یا بررسی پیام های خود ، به یک فایل صوتی گوش می دهد تا فقط آن را شنیده باشد.

هرچند روش اول زمان بر است و هرجایی قادر به انجام آن نخواهید بود ولی یادتان باشد که تاثیر بسیار بیشتری نسبت به روش دوم یا روش غیر فعال دارد و باید برای آن زمان کافی را در نظر بگیرید.

رونویسی کردن، بهترین روش تقویت مهارت شنیداری

در این روش با تاثیرات خارق العاده، ما به یک فایل صوتی گوش می دهیم و وقتی گوینده چند کلمه یا جمله را می گوید ، فایل صوتی را متوقف کرده و سعی می کنیم صحبت های شنونده و هرآنچه که فهمیده ایم را روی کاغذ بنویسیم؛ به همین سادگی ولی با تاثیرات عالی!

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی و سه نکته مهم که نمی دانید!

در ابتدا ممکن است برای شما دشوار باشد و شما فقط می توانید چند تک کلمه بنویسید ، اما اگر این کار را به طور مداوم انجام دهید  می بینید که می توانید در مدت زمان کوتاه یک یا حتی دو جمله را کامل کنید و سپس بنویسید.

این یکی از بهترین راه ها برای بهبود مهارت گوش دادن زبان انگلیسی است.

از طریق این روش، ما بیشتر به گوش دادن به زبان انگلیسی توجه می کنیم و سعی می کنیم کوچکترین جزئیات را بدست آوریم. بنابراین اگر مثلا به کلمات جدید مواجه شویم، به این دلیل که مجبور به نوشتن آنها هستیم، باید املا، تلفظ و نحوه کارکرد آنها را نیز یاد بگیریم.

سرتان شلوغ است؟ از زمان های مرده استفاده کنید


به فعالیت های زیر نگاهی بیندازید. چه چیزهای مشترکی دارند؟

راندن اتوموبیل

زمانی که در مترو سپری میکنید

زمانی که در مطب دکتر منتظر نوبتتان هستید

زمانی که مشغول انجام فعالیت های روتین روزانه یا مثلا نظافت منزل هستید و...

این فعالیت ها یک چیز مشترک دارند: همه ی آنها به صورت روتین و ناخودآگاه انجام میشوند و نیاز ندارند که عمیقا به آنها فکر شود. موقعیت بسیار خوبی به نظر میرسد! اینها همان زمان هایی هستند که اکثر افراد به راحتی تلف میکنند و به سادگی از کنارشان میگذرند. اما شما میتوانید از آنها برای تقویت مهارت شنیداری خود و یادگیری سریع زبان انگلیسی استفاده کنید.

البته در این حالت فقط میتوانید تمرینات لیسنینگ غیر فعال یا غیر پویا را انجام دهید که بازهم بسیار تاثیر گذار است.

این را اساتید زبان انگلیسی تحت عنوان استفاده از زمان های مرده می‌شناسند. این موضوع را خودم یکبار در یک کلاس زبان آنلاین درمجموعه آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی انگلیشدان شنیدم و بسیار توجه من را به خود جلب نمود.

در پایان باید بگویم که هیچ معجزه ای در کار نیست و زیاد هم نمیتوان به دنبال راه های میانبر بود. بهترین روش ها را انتخاب کنید و آنها را به طور مستمر انجام دهید و از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید. به زودی تغییرات محسوسی را در مهارت های 4گانه زبانی خود از جمله مهارت لیسنینگ خواهید دید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار