کد خبر: ۱۷۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
ابلاغ الکترونیکی قضائی به‌عنوان راه‌حل مناسبی برای این چالش توسط مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه مطرح شد. ابلاغ الکترونیکی قضائی یعنی چه و چه مزایایی را به دنبال داشته است؟

ابلاغ الکترونیکی قضائی یعنی چه؟

فرآیندهای اجرایی در قوه قضاییه همواره زمان‌بر بوده است. یکی از دلایل این مسئله، بروکراسی اداری ناشی از ابلاغیه‌های کتبی بود. درگذشته وقتی به صلاحدید قاضی پرونده حکمی صادر می‌شد، یک فرآیند نسبتاً طولانی طی می‌شد تا ابلاغ الکترونیکی قضائی به دست مردم برسد. معمولاً مأمور تحویل این ابلاغیه‌ها نیز سربازان نظام وظیفه بودند. گاهی اوقات این مشکل پیش می‌آمد که در چند بار مراجعه سربازان به منزل مردم، شخصی برای تحویل گرفتن ابلاغ در منزل وجود نداشت.

این چالش موجب اطاله دادرسی شده و فرآیندهای رسیدگی به شکایات در قوه قضاییه را کند می‌کرد. ابلاغ الکترونیکی قضائی به‌عنوان راه‌حل مناسبی برای این چالش توسط مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه مطرح شد. ابلاغ الکترونیکی قضائی یعنی چه و چه مزایایی را به دنبال داشته است؟

ابلاغ الکترونیکی قضائی یعنی چه؟

با گذشت سه سال از زمان اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری در سال 1392، مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه در سال 1395 سامانه ابلاغ الکترونیکی قضائی مشهور به سامانه ثنا را راه‌اندازی کرد. به‌موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه مکلف شده است تا ابلاغیه‌های قضائی را به‌وسیله راه‌اندازی سامانه الکترونیکی به طرفین دعوا ابلاغ کند.

با راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی قضائی این مهم محقق شد و بار بسیاری از مراجعات در قوه قضاییه کاهش پیدا کرد. استفاده از سامانه ثنا برای تمام افرادی که به هر دلیلی به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند، الزامی است؛ چراکه تمام ابلاغیه‌های قضائی صرفاً به‌صورت الکترونیک صادر می‌شود.

چگونه می‌توان ابلاغ الکترونیکی قضائی را مشاهده نمود؟

مشخص شد که ابلاغ الکترونیکی قضائی یعنی چه. هر فرد ابتدا باید ثبت نام نماید تا احراز هویت سامانه ثنا انجام شود و یک حساب کاربری به آن اختصاص داده شود. برای این منظور ابتدا باید وارد سامانه به نشانی adliran.ir شوید.

کارابرد های سایت عدل ایران در قسمت خدمات ویژه شامل سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی هم هست. صفحه جدیدی باز می‌شود. در این صفحه روی گزینه «من در این سایت ثبت نام نکرده‌ام» کلیک کنید. صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این صفحه روی گزینه ثبت نام برخط شخص حقیقی کلیک نمایید. در ادامه فرآیند ثبت نام با درج شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه پیگیری می‌شود. پس از آن با وارد کردن برخی اطلاعات هویتی و شماره تماس کار ایجاد حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیکی قضائی به پایان می‌رسد. برای ایجاد حساب کاربری شرکت‌های حقوقی هم لازم است تا به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

پس از ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی قضائی یک نام کاربری و رمز عبور موقت به شما اختصاص داده می‌شود. به کمک این دو قادر هستید تا به این سامانه وارد شوید و در حساب کاربری خود، تمام ابلاغیه‌های الکترونیکی قضائی را مشاهده و دریافت کنید.

آیا امکان تغییر رمز عبور سامانه ابلاغ الکترونیکی قضائی وجود دارد؟

پس از ثبت نام سامانه یک رمز عبور به کاربران اختصاص می‌دهد. برای تغییر این رمز ابتدا باید یک‌مرتبه به کمک همان رمز عبور وارد سامانه شوید. در ادامه قادر خواهید بود تا در حساب کاربری خود رمز عبور را تغییر دهید. همچنین در صورتی که رمز عبور شخصی را فراموش کردید، قبل از ورود به سامانه می‌توانید روی گزینه فراموشی رمز عبور کلیک کنید.

در ادامه با وارد کردن اطلاعاتی نظیر شماره ملی، تاریخ تولد، سریال شناسنامه، شماره همراه و پست الکترونیک (اختیاری)، یک کد فعال‌سازی به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌گردد. به کمک آن می‌توانید وارد سامانه شوید و رمز عبور جدیدی را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

بررسی کردیم که سامانه ابلاغ الکترونیکی قضائی یعنی چه. این سامانه فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی را بسیار تسهیل نموده است. پس از هر بار ارسال ابلاغیه الکترونیکی، یک پیامک اطلاع‌رسانی برای افراد ارسال می‌شود. توجه داشته باشید که بی‌توجهی به ابلاغیه‌های الکترونیکی قضائی به‌موجب قانون به منزله بی‌توجهی به احکام قضایی تلقی می‌شود و مسئولیت این موضوع کاملاً به عهده افراد است.

راه‌اندازی این سامانه بر شفافیت و سلامت فرآیندهای قضایی افزوده است و همچنین موجب شده است تا مسئله حریم خصوصی افراد به‌خوبی رعایت شود. رضایت شهروندان از عملکرد این سامانه نیز گواه روشنی بر موفق بودن آن است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار