به گزارش همشهری آنلاین، نخستین مسیر دوچرخه سواری کلانشهر اراک در سال ۹۶ از خیابان جهان پناه تا کوی شهید بهشتی احداث شده و در سالهای بعد طرح توسعهای احداث این مسیر در سطح منطقه یک اجرایی شده و کم کم در سایر مناطق توسعه یافته است، به گونهای که خطوط ویژه مصوب دوچرخه در کلانشهر اراک ۲۵ کیلومتر تعیین شده است.
شهردار اراک در گفت و گو با خبرنگار همشهری از اجرای تعهد ایجاد خطوط ویژه مصوب خبر داد و اظهار کرد: با توجه به سیاستهای شهرداری اراک و شورای اسلامی پنجم در خصوص اجرای پروژههای انسان محور، طرحهای احداث مسیر دوچرخهسواری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
به گفته علیرضا بیاتیان، تاکنون ۲۷.۳ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخهسواری در دو لاین رفت و برگشت در کلانشهر اراک اجرایی شده است.
وی افزود: خیابان قائم مقام فراهانی مقابل پارک آزادی، خیابان دانشگاه، خیابان شهیدان جهان پناه، شهرک شهید بهشتی، پارک هپکو، ورزشگاه امام خمینی(ره)، بلوار الغدیر، پارک شقایق، پارک امیرکبیر و بلوار آنجفی از جمله معابری هستند که مسیرهای دوچرخهسواری در آنها اجرایی شده است.
شهردار اراک از اجرای ۲۵ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان داشت: خیابان شهید شیرودی، خیابان قائم مقام فراهانی از میدان مقاومت تا پارک آزادی، بلوار قدس، وحدت اسلامی (خیابان نواب صفوی)، انتهای خیابان شهیدان جهان پناه (پل شهید کاوه نبیری)، بلوار میرزای شیرازی، بلوار شهدای دولت (خیابان شهیدان رجایی)، بلوار آنجفی، دره گردو (کنار ریل راه آهن شریعتی)، بلوار مهارت، جهاد (شهید بختیاری) از جمله معابری هستند که اجرای مسیر دوچرخه سواری در آنها در دستور کار قرار دارد.
بیاتیان گفت: خوشبختانه در شهر اراک استقبال بسیار خوبی از ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری شده و هیچ گونه مانع فرهنگی در این زمینه وجود ندارد. مسئولان فرهنگی و اجرایی هم در این خصوص همراه و همگام شهرداری اراک هستند.
شهردار اراک با اشاره به بهره برداری از پیادهراه خیابان امیرکبیر گفت: تلاش ما این است که با اتصال پروژههای مسیرهای دوچرخه سواری با مسیرهای پیادهرو شاهد حضور مطلوب شهروندان در شهر و کاهش آلودگی هوا باشیم و به تحقق پروژه انسانمحورشدن شهر اراک کمک کنیم.
وی تاکید کرد: احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهر اراک با جدیت پیگیری می شود تا زیرساخت لازم برای استفاده شهروندان علاقمند به دوچرخه در تمام معابر شهری فراهم شود.