کد خبر: ۱۷۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲

نقش قوه قضاییه در رونق تولید

فداحسین مالکی
نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی

مدتی است بحث مبارزه با فساد در همه زمینه ها با جدیت مطرح می شود و از هنگامی که آیت الله سیدابراهیم رییسی توانست به عنوان رییس دولت سیزدهم از مردم رای قابل توجهی بگیرد، با توجه به سابقه عملکردی که در دستگاه قضا داشت، امید مردم به مبارزه با فساد قوت بیشتری گرفت. ارزیابی از ..اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضا نشان می دهد که قوه قضاییه به عنوان مهم‌ترین رکن اساسی در جهت پیشبرد عدالت و برخورد با فساد در جامعه و در جهت روان‌سازی مشکلات مردم، نقش اساسی دارد و دوره جدید مدیریت قوه قضائیه به ریاست آیت‌الله رئیسی رویکرد و عملکرد ایده آلی داشته است. از این رو باید تعریفی از حرکت قوه قضائیه در گذشته و تعریفی هم از زمان مدیریت آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه داشته باشم. از زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه شاهد تحولات اساسی در این قوه بودیم. در این مدت علاوه بر اینکه وظایف ذاتی این قوه دارای یک تحرک جدیدی شد، حتی شاهد پوست انداختن نسبت به گذشته بودیم و احساس کردیم که روش‌های سنتی کنار گذاشته شده و فرآیندهای قضایی به روز شده که این مسئله می‌تواند در جهت رفاه و آسایش مردم قلمداد شود. نکته جالب توجه ورود قوه قضائیه به احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده بود. اتفاقات مبارکی که در این زمینه رخ داد نشان میدهد که قوه قضائیه حتی فراتر از اقدامات خود پیش رفته و با توجه به اینکه برخی مسائل در حیطه کاری این قوه تعریف نمی‌‌شود، به موضوع رفع مشکلات واحدهای تولید پرداخته است.
آمارها نشان می دهد که در حال حاضر ۱۲ هزار واحد تولیدی تعطیل در کشور داریم که این واحدهای تعطیل به لحاظ بی‌تدبیری ، سومدیریت و خود تحریمی دولت به وجود آمد، اما دیدیم که قوه قضاییه ورود جدی به این مسائل داشت.
با مقایسه دوره های گذشته دستگاه قضا، متوجه می شویم شروع حمایت از واحدهای تولیدی در قوه قضائیه از سوی آیت‌الله رئیسی انجام شد و در ادامه این رویکرد جنبشی در اغلب دادستان‌ها در سطح کشور به وجود آمد، یعنی اگر در یک استان موضوع و مشکلی وجود داشت، دادستان‌‌ها حساس‌تر به موضوعات می‌پرداختند که البته این مسئله در گذشته کمتر مشاهده می‌شد. بنابراین ورود قوه قضائیه به رفع مشکلات واحد‌های تولیدی گام فوق‌العاده مهمی است که تا به حال این موارد را نداشتیم. ارزیابی مجلسیان از عملکرد قوه قضائیه این است که حرکت قوه قضاییه به رونق تولید کمک کرده و جنب و جوشی در بین واحد‌های تولیدی در سطح کشور ایجاد شده است. با توجه به مسئولیت جدید آیت‌الله رئیسی در قوه مجریه، امیدواریم این تجربیات به دولت آینده انتقال داده شود و شخصی در رأس قوه قضائیه قرار گیرد که بتواند همین مسائل را با سرعت بیشتری پیگیری کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار