کد خبر: ۱۷۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

جذب نقدینگی در بورس

ابوالفضل شهرآبادی
کارشناس بازار سرمایه

با توجه به اینکه بازار سرمایه در این دوره از انتخابات از جایگاه ویژه ای نسبت به سال های گذشته برخوردار بود، نتیجه انتخابات می‌تواند در روند معاملات این بازار تاثیرگذار باشد. نکته حائزاهمیت این است که با توجه به وجود زمینه های لازم برای بازگشت معاملات بورس به مدار صعودی، از مدت ها قبل شاخص بورس بر مدار نزولی قرار گرفته بود، در حالی که به محض رفع ابهامات حاکم در کشور و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شاهد تاثیر مثبت آن در بازار بودیم و شاخص بورس توانست بار دیگر روزهای مثبتی را در این بازار تجربه کند.
بی شک باید منتظر ماند و دید که تیم اقتصادی دولت سیزدهم چگونه تیمی خواهد بود و چه برنامه های اقتصادی را در کشور به خصوص در حوزه بازار سرمایه در دستور کار خود قرار می دهد. اما بازار سرمایه نیازمند یک سری از برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت است. در این میان باید برای بازار برخی از سیاست های حمایتی و نیز توسعه ای مدنظر قرار گیرد و برنامه های جدید و متنوعی را برای بورس در زمینه ابزارها، بازیگران و ورود پول جدید به بورس در نظر داشته باشند.
همچنین باید تصمیماتی که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ می شود زمینه دخالت افراد سیاسی در بورس را به حداقل برساند. هر چه بورس سیاسی‌تر شود از اهداف اصلی خود که تامین مالی و تشکیل سرمایه است دور خواهد شد که این موضوع به هیچ عنوان به نفع بورس و اقتصاد کشور نیست.
اما اکنون شاهد بازگشت رشد به معاملات بورس هستیم که با رفع ابهام های ایجاد شده در کشور و کاهش بخشی از ریسک های سیستماتیک، زمینه ایجاد اطمینان بخشی بیشتر در بازار برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.
بحث دیگر ریسک و ابهام مربوط به مذاکرات هسته ای در بورس است. اگر مذاکرات با موفقیت پیش رود تا حدودی از ابهام بازار رفع خواهد شد که این موضوع زمینه کاهش قیمت نرخ دلار را در بازار فراهم می کند و بازارهای رقیب مانند ارز، مسکن و طلا با رکود معاملاتی مواجه خواهند شد. در این میان برخی از سهام بورسی که دلار محور هستند با شوک منفی قیمتی مواجه می شوند که این روند کوتاه مدت است و دوباره به روال عادی خود باز می گردند. اگر مذاکرات هسته ای مثبت باشد و نرخ دلار کاهش یابد، سرمایه های بیشتری وارد این بازار می شود و منجر به رونق بازار خواهد شد.لازم است تا دولت جدید از اکنون سیاست های روشن و مهمی را اتخاذ کند و نتیجه برجام بر بازار سرمایه را مدنظر قرار دهد تا در آینده دچار رخداد جدی در بازار نشود.
وی تاکید کرد: هر چقدر دولت جدید بتواند محیط کسب و کار را کم ابهام‌تر کند و زمینه بهبود فعالیت صنعت و خدمات را فراهم کند معاملات بورس رونق پیدا می‌کند و با روند صعودی همراه می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار