کد خبر: ۱۷۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
​حجت‌اله صیدی در گزارش سال مالی ۹۹ بانک به مجمع صاحبان سهام عنوان کرد
مديرعامل بانک صادرات ايران گفت: بانک صادرات ایران به درآمدهای عملیاتی پایدار رسیده است. دارايي‌هاي بانک به ۵۲۰ هزار ميليارد تومان و حقوق صاحبان سهام به ۲۰ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. ويژگي مهم حجم تسهيلات ۲۷۰ هزار ميليارد تومانی بانک اين است که عمده اين تسهيلات به بخش توليد اختصاص یافته است.

دستیابی بانک صادرات ایران به درآمد عملیاتی پایدار

مديرعامل بانک صادرات ايران گفت: بانک صادرات ایران به درآمدهای عملیاتی پایدار رسیده است. دارايي‌هاي بانک به ۵۲۰ هزار ميليارد تومان و حقوق صاحبان سهام به ۲۰ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. ويژگي مهم حجم تسهيلات ۲۷۰ هزار ميليارد تومانی بانک اين است که عمده اين تسهيلات به بخش توليد اختصاص یافته است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۹۹، دستاوردهای بانک صادرات ایران را در طول ۳۰ ماه اجرای برنامه‌های عملیاتی و برنامه‌های آتی این بانک برای ایفای نقش موثر در اقتصاد کشور و تداوم خدمت به مردم تشریح کرد.
 وی در این مجمع که پس از پنج سال با تقسیم سود کام سهامداران را شیرین کرد، در تشريح بهبود ساختار مالي و سودآوري بانک به مقايسه دارايي‌هاي سال ۹۶ و سال ۹۹ بانک صادرات ايران پرداخت و گفت: دارايي‌هاي بانک از ۱۸۰ هزار ميليارد تومان در سال ۹۶ به ۵۲۰ هزار ميليارد تومان رسيد و حقوق صاحبان سهام که شاخص ويژه بانک به حساب مي‌آيد و نشان دهنده ارزش خلق شده توسط بانک است، از چهار هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان به ۲۰ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان رسید. همچنين حجم سپرده‌ها از ۱۳۴ هزار ميليارد تومان به ۳۶۰ هزار ميليارد تومان افزايش يافت.
مدیر عامل بانک صادرات ایران با بیان این که ارتقاي ۸.۲ درصد سهم بازار بانک به ۹.۳ درصد موفقيتی بزرگ است که با تلاش همه همکاران حاصل شده است، ادامه داد: حجم تسهيلات بانک با تلاش همکاران اعتباري از ۹۳ هزار ميليارد تومان در سال ۹۶ به ۲۷۰ هزار ميليارد تومان و تقريبا سه برابر افزايش يافته و ويژگي مهم آن اين است که عمده تسهيلات جديد به توليد اختصاص یافته است.
صیدی افزود: از سیاست‌های مهم بانک طي اين سال‌ها در اولويت قرار دادن توليد بوده است، چرا که زنجيره توليد از مواد اوليه تا عرضه کننده محصول نهايي موجب مي‌شود تقاضاي کل تحريک شود و فروش بالا برود و بانک صادرات ايران نقش خود را در اقتصاد ايفا کند.
وی افزود: درآمد بانک صادرات ایران از ۱۹ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ به ۵۲ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ رسید و سود عملیاتی این بانک به هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که حاصل از عملیات بانکداری است. همچنان که سود خالص بانک در این زمان به ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.
صيدي با قدرداني از مديران و کارکنان صف و ستاد بانک صادرات ایران گفت: همکاران ما براي رسيدن به اهداف بانک، شعب را در دشوارترین شرايط شيوع بيماري کرونا فعال نگاه داشتند و براي ارتقاي جايگاه و نماد بانک صادرات ايران تلاش کردند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران با بيان اين که آمادگي برگزاري مجمع در پايان خرداد ماه سال جاري وجود داشت و مجمع فعلي در مدت زمان قانوني در حال برگزاري است، گفت: با همه افت و خيزهاي شاخص کل بازار سرمايه و قيمت سهام ۵۰ شرکت برتر بورس، نقد شوندگي سهام و ارزش سهام بانک صادرات ايران همچنان قابل ملاحظه است.
صيدي در تشریح گزارش سال مالي ۹۹ گفت: بانک صادرات ايران مطابق با شعار هميشگي خود، همچنان در خدمت مردم خواهد بود.
وي افزود: مهمترين ويژگي سال ۹۹ پايدار سازي سود عملياتي در بانک صادرات ايران بود؛ برنامه‌اي که در مدت ۳۰ ماه در سه مرحله تعريف شد و ثمره آن با تلاش تمامي همکاران بانک به صورت سود عملياتي به بار نشست. در اين سال همکاران بانک با وجود دو مشکل اساسي تحريم‌ها و محدوديت‌هاي بين‌المللي از یک سو و رکود و دشواري‌هاي اقتصادي ناشي از شيوع کرونا از سوی دیگر، تلاش کردند زيرساخت‌هاي بانک را براي ورود به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که آغاز قرن جديد است، تقويت کنند.
صيدي با اشاره به اين که اين اقدامات جلوه هایی جديد و ماندگار خواهد داشت، اظهار کرد: وظيفه بانک در اين ايام سخت تامين مالي بخش‌هاي حساس جامعه به ويژه کسب و کارهاي خرد آسيب‌ديده از کرونا بود. سه سال مداوم شعار اصلي سال در کشور حمايت از بخش توليد است که تلاش برای تحقق آن اشتغال و شکوفايي اقتصادي را نيز به دنبال خواهد داشت.
وی همچنين حمايت از بخش‌هاي خدمات، فرهنگ و مدافعان سلامت را مورد توجه بانک صادرات ايران خواند.
صیدی با تقديم گزارش خود به شش گروه اصلي سهامداران، سپرده‌گذاران، دریافت کنندگان تسهيلات، کارکنان، نهادهاي مدني و ارائه دهندگان خدمات، آنان را ذينفعان راهبردي بانک توصیف کرد و افزود: بالغ بر ۵۰۰ هزار سهامدار حقيقي و حقوقی بيش از ۱۷۵ ميليارد سهم بانک صادرات ايران را در اختيار داشته و بیش از ۳۹ ميليون سپرده گذار که بیش از يک سوم جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند، بيش از ۳۶۱ هزار ميليارد تومان سپرده نزد بانک دارند.
صيدي گفت: بيش از دو ميليون و ۱۰۰ هزار فقره تسهيلات به ارزش نزديک به ۲۷۰ هزار ميليارد تومان به کساني که کسب و کار آنها از طريق بانک صادرات ايران تامين مالي مي‌شود، پرداخت شده است.
مديرعامل بانک صادرات ايران کارکنان بانک را ديگر گروه ذي‌نفعان استراتژيک عنوان کرد و افزود: کارکنان بانک بیش از ۲۴ هزار نفرند که در سخت‌ترين شرايط، شعب، ستاد، بخش‌هاي پشتيباني و فني و ساير بخش‌ها را ترک نکردند. هيچ گاه تعطيلي در اولویت نبوده و متاسفانه در اولويت دريافت واکسن هم قرار نگرفته‌اند و اين مظلوميت براي همه کارکنان شبکه بانکي باقي است که جاي قدرداني دارد. همچنين بيش از ۳۱ ميليون بازنشسته و نزديک به ۶۰ هزار خانواده که در مجموع بيش از ۳۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، خانواده بانک صادرات ایران را تشکیل می‌دهند.
صيدي گفت: بانک صادرات ايران به عنوان يکي از سه بانک بزرگ کشور، با نهادهاي مدني همکاري‌هاي گسترده‌اي دارد که از جمله آنها مي‌توان به اتاق‌هاي بازرگاني ايران و تهران، اتاق‌هاي بازرگاني استاني، سازمان‌هاي مردم نهاد، مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي شهر و شهرداري‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق نوآوري و شکوفايي، صندوق‌هاي بازنشستگي به ويژه صندوق بازنشستگي کشوري، رسانه‌ها و زنجيره توزيع و خدمات و ساير نهادهاي مدني اشاره کرد.
وي بخش‌هاي حمل و نقل، نيرو، pspها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي و مراکز درماني و بهداشتي را ششمين گروه ذي‌نفعان استراتژيک بانک برشمرد و گفت: بانک صادرات ايران سعي کرده است در عمل پاسخگوي تمامي ذي‌نفعان خود باشد.
وي با بیان این که برای بانک همواره ترکيب منابع اهميت دارد تا سودآوري را محقق کند، گفت: سودآوري پاسخ به نياز سهامدار است که بقا و بالندگي سازمان و تداوم فعاليت آن را نیز تضمين مي‌کند. براي سودآوري اقدامات مهمي بايد انجام گيرد که يکي از آنها کاهش بهاي تمام شده پول است. ترکيب بهينه منابع يعني حرکت از منابع گران‌قيمت به سمت منابع ارزان قيمت موجب بهبود قيمت تمام شده پول در بانک صادرات ايران به میزان ۱۵.۲۳ درصد در پايان سال ۹۹ شد.
صيدي گفت: بانک صادرات ايران در بين بانک‌هايي که امسال مجمع برگزار کرده‌اند، تنها بانکي است که بند مربوط به عدم رعايت نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار را ندارد؛ چرا که به همکاران اصرار و تاکيد کرده‌ بودیم حتي يک مورد بالاتر از نرخ سود مصوب نباید منابع داشته باشيم و البته اين اتفاق در بازار رقابتي بسيار دشوار بود. ما با همين شرايط بهاي تمام شده پول را کاهش و در مقابل سهم بازار بانک را افزايش داديم، اما با توجه به تسهيلات تکليفي نتوانستيم نرخ موثر تسهيلات را به بالاي ۱۸ درصد برسانیم.
وي با اشاره به پرداخت تسهيلات حمايتي قرض الحسنه ازدواج، مشاغل خانگي، کرونا، ودیعه مسکن، خريد تضميني گندم و ... که عموما قرض الحسنه يا با کمترين نرخ سود پرداخت مي‌شوند، اظهار کرد: با وجود این گونه تسهیلات، نرخ موثر سود تسهیلات کاهش خواهد یافت اما بانک صادرات ایران با افتخار این تسهیلات را پرداخت می کند؛ چرا که اگر در جامعه نشاط نباشد و چرخ اقتصاد نچرخد، بانک نیز قادر به فعالیت نخواهد بود و بنابراین ما به دنبال دریافت سود از تسهیلات مذکور نیستیم.
وی با تاکید بر این که فعالیت اصلی بانک صادرات ایران بانکداری و تمام اقدامات آن همسو با این وظیفه اصلی است، افزود: در هیچ جای دنیا هیچ بانکی بدون سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و بانک‌ها کمک می‌کنند تا طرح های اقتصادی به اتمام برسد. افزایش میزان سرمایه‌گذاری بانک صادرات ایران نیز با رویکرد بنگاه‌داری توام نبوده و بخش اعظم آن به دلیل فروش بخش زیادی از سهام برای تامین بودجه توسط دولت صورت گرفته است؛ به طوری که دو برابر حجم خرید سهام، بابت تسویه مطالبات از دولت دریافت شده است. در عین حال سهام ارزشمند پالایشگاهی، ترازنامه بانک را بهبود بخشیده و این وضعیت همچنین از پرداخت تسهیلات به چندین طرح نفت و گاز و پتروشیمی و معدن ناشی شده است.
صیدی همچنین مثبت شدن بازده دارایی‌ها تا ۲.۷۹ درصد را رشدی مستمر در جهت بهبود ساختار مالی بانک عنوان کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران کاهش ۳۰۰ شعبه بانک و رساندن تعداد شعب به دو هزار و ۲۷ شعبه تا پایان سال ۹۹ در مسیر چابک‌سازی سازمان را از جمله دستاوردهای بانک از سال ۹۶ تا کنون عنوان کرد و کاهش نیروی انسانی از ۲۹ هزار و ۷۶ نفر به ۲۴ هزار و ۳۶۹ نفر و نیز جوانتر شدن ترکیب سنی و همچنین انتقال بخشی از کارکنان ستاد به شعب را از دیگر اقدامات بانک خواند که موجب شده نسبت کارکنان ستاد به صف از ۳۰.۳ درصد به ۲۶.۹ درصد کاهش یابد.
صیدی همچنین گفت: در بانک صادرات ایران استخدام داشته‌ایم و استخدام هم خواهیم داشت تا با آمدن نیروهای جوان پاسخگوی بازنشستگی همکاران باشیم.
مدیر عامل بانک صادرات ایران کسب رتبه برترین بانک در واگذاری اموال مازاد و گسترش فعالیت در بازار ثانویه را از عوامل مولد سازی دارایی‌ها عنوان کرد و از طرح‌های طراوت (تولید، توسعه و مسکن)، طرح همیان، محیا، تبسم ،‌ ۶۷ و حمایت از کادر درمان را به عنوان دستاوردهای بانک برای پیشتازی در معرفی طرح‌ها و محصولات جدید یاد کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در این مجمع به ذکر برنامه‌های آتی در آستانه هفتاد سالگی بانک پرداخت و گفت: بانک صادرات ایران تلفیقی از سنت و نوآوری است و باید ضمن استفاده از خدمات متنوع بانکداری الکترونیکی به سنت‌ها و آداب بانک نیز پایبند باشیم. مشتریان از ما انتظار دارند که همچنان شعب خود را حفظ کنیم. بر همین اساس همزمان با ورود به قرن جدید، تغییر سبک زندگی مردم مورد مطالعه قرار گرفته و دریافت‌ها و پرداخت‌ها در شعب باید همچنان نقش خود را ایفا کند.
صیدی در ادامه‌، برنامه های آتی بانک را شامل تداوم خلق ارزش از طریق بهینه سازی ساختار مالی، مولدسازی دارایی‌ها و افزایش سود عملیاتی، ایفای نقش حداکثری در تامین مالی بخش‌های ارزش‌آفرین اقتصاد کشور، توسعه عملیات بانکداری بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه و جهان عنوان کرد.
 وی همچنین با اشاره به نقشه راه دیجیتال و تاسیس هلدینگ صاد به عنوان مرکز نوآوری و شتاب‌دهی، محورهایی همچون توانگری بر اساس اعتبار، سادگی، دقت، اطمینان، اعتماد و تجربه را از مزایای نقشه راه دیجیتال برشمرد و گفت: بانک صادرات ایران از این طریق شناخته‌ شده‌ترین نئوبانک دیجیتال کشور، بانک برتر در زنجیره تامین مالی بخش‌های اقتصادی، محبوب‌ترین ارائه دهنده خدمات یکپارچه بانکی خرد و پلتفرم منتخب بانکداری باز و فرابانکداری خواهد شد و همچنان نقش فراهم ‌کننده راه‌حل (solution provider) را ایفا خواهد کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین ارتقای ساختار منابع انسانی و سرمایه‌گذاری، ارتقای نظام حفاظت از اسناد و اطلاعات، توسعه فعالیت در بازار ثانویه و واگذاری دارایی‌ها از طریق بازار سرمایه، تکمیل مراحل اجرایی سند مدیریت ریسک، تداوم نقش آفرینی در ایفای مسئولیت اجتماعی و تثبیت جایگاه بانک به عنوان یکی از سه بانک بزرگ کشور را از دیگر برنامه‌های آتی این سازمان اعلام کرد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار