کد خبر: ۱۷۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

مدیریت در مسلخ جناح‌بندی سیاسی

حسن صادقی
قائم مقام دبیرکل خانه کارگر

متاسفانه در ایران، اوضاع به گونه‌ای است که برای جناح‌های سیاسیِ حاکم، توانمندی افراد و مدیران ملاک نیست و فقط وابستگی جناحی مهم است و این بدون تردید یک عارضه منفی در نظام سیاسی ماست زیرا مدیریت در مسلخ جناح بندی های سیاسی قربانی می شود. یکی از بخشهایی که بسیار حساس است و نیاز به مدیر متخصص دارد، سازمان تامین اجتماعی است که در هر دولت بارها تغییر می کند و با رفتن یک دولت و آمدن دولت دیگر دچار تحول و بحران می شود. اکنون نیز نگرانی‌ها بابت تغییرات مدیریتی در سازمان احساس می شود. برداشتن محمد سالاری از مدیریت سازمان، کار درستی نیست. اگر ایشان را بردارند بی‌تدبیری اتفاق افتاده زیرا مدیری که سوار کار است و در این مدت به زیر و بم کار به خوبی آشنا شده، باید فارغ از مسائل جناحی سر کار بماند.ماندن سالاری بر مسند مدیریت سازمان تامین اجتماعی، هم به نفع نظام و هم به نفع جامعه هدف یعنی کارگران و بازنشستگان کشور است و عوض کردن ایشان می‌تواند به ضرر دولت و شخص رئیس جمهور تمام شود.
با این وجود اگر ایشان را عوض کنند، هر فردی که مدیرعامل جدید سازمان شود باید تعهدات در قبال بیمه‌شدگان را به طور کامل بپذیرد. در ارتباط با پرداخت مابه‌التفاوت بازنشستگان نیز جای نگرانی نیست چراکه باید در عرض یک هفته و قبل از هر تغییر مدیریتی، این معوقات پرداخت شود.
در بحبوحه تغییرات دولتی، بازنشستگانِ کم درآمد کارگری نگران آینده سازمان تامین اجتماعی هستند. تا همین امروز دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان و بیمه‌شدگان آن دین پرداخت نشده دارد و اگر این روند ناکارآمد در دولت بعدی تداوم داشته باشد، سازمان به زودی در اجرای تعهدات حتی تعهدات جاری خود ناتوان خواهد ماند. بدون تردید اگر دولت بدهی‌های خود را به سازمان نپردازد و الزامات قانون بودجه رعایت نشود، خیلی زود سازمان تامین اجتماعی در اجرای تعهدات به جامعه هدف، به مشکل برخواهد خورد.این نگرانی بسیار جدی در شرایطی مطرح است که دورنمای عمل به تعهدات دولت اصلاً روشن نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار