کد خبر: ۱۸۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۸
ایسنا/کردستان امسال هم ماه مهر، رنگ و بوی کرونایی داشت و بازار کساد مداد و پاک کن و دفترهای بی رونق بر بی رمقی هر چه بیشتر ماه مهر افزوده است.

 با تعطیلی مدارس و آنلاین شدن درس و مشق ها در شرایط کرونایی، نوشت افزار از جمله اصناف شکست خورده در بازار به شمار می رود و فروشندگان این صنف با گلایه از وضعیت نا مطاوب بازار از ماندن اجناس در قفس های خود سخن می گویند.

مدیریت غلط،ادامه تحریم ها و بیماری کرونا در دو سال گذشته باعث کوچک شدن سفره مردم و فشار بر بخش ها و بازارهای مختلف شده که قاعدتاً صنف لوازم التحریر هم از این قاعده مستثنی نیست.

یک عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه لوازم التحریر وجود اجناس بنجل و تقلبی وارداتی را از بزرگترین مشکلات صنف لوازم التحریر دانست.

شیلان ثقتی اعلام کرد که بیش از ۹۵ درصد لوازم التحریر بازار چینی هستند.

وی سهم محصولات ایرانی را ناچیز و تولیدات استان را صفر دانست.

این فروشنده درصد تورم درقیمت محصولات صنف خود را نسبت به بهار امسال بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و نسبت به شهریور سال قبل صد درصد ذکر کرد.

خانم ثقتی با انتقاد از مسئولان گفت: حتی وام اعطایی که به بسیاری از اصناف داده شد،به صنف فروشندگان لوازم التحریر تعلق نگرفت در حالی که صنف ما در طول این پاندمی متحمل خسارات زیادی شد.

وی در پایان سخنانش خواهان توجه به سلیقه و علاقه مشتری در تولید محصولات ساخت داخل شد.

یک فروشنده لوازم التحریر در شهر دهگلان نیز از کاهش ۵۰ درصدی فروش نسبت به شهریور سال گذشته خبر داد. 

صابر قاسمی گفت که قیمت لوازم التحریر نسبت به بهار امسال بین ۴۰ تا ۴۵ درصد و نسبت به شهریور گذشته تا صد درصد افزایش یافته است.

این فروشنده لوازم التحریر افزود: کیفیت لوازم التحریر همزمان با افزایش قیمت‌ها،کاهش یافته است.

وی،مدیریت نادرست را از بزرگترین مشکلات دانست و با گلایه از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، گفت که آنها همزمان با شیوع کرونا در سال گذشته فروش کتاب را به مدارس و ادارات آموزش و پرورش واگذار کردند و باعث رکود هرچه بیشتر صنف ما شدند.

قاسمی خواهان اهدای تسهیلات از سوی دولت برای جبران ضررهای مالی صنف نوشت افزار شد.

دست فروشی از بزرگترین عوامل رکود نوشت افزار است

رییس اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج بیماری کرونا،مشکلات اقتصادی جامعه و به تبع آن بیکاری گسترده،وجود معضلی به نام دستفروشی و عدم حمایت مالی مسئولان را عامل رکورد بازار نوشت افزار دانست. 

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد که با توجه به نبودن مجتمع های صنعتی در شهر سنندج اکثر منابع مالی برای حمایت از کسب و کارها در این شهر توسط کارمندان دولت و خود اصناف برای همدیگر تأمین می شود.

شهاب ناصری با بیان اینکه کرونا در دوسال گذشته ضربه بزرگی به فروشندگان لوازم التحریر وارد کرده است، اما ریشه مشکلات صنف لوازم التحریر را فراتر از بیماری کرونا دانست.

وی مشکلات اقتصادی،بیکاری گسترده جوانان و هجوم آنان به چندین صنف مشخص را باعث اشباع شدن آن کسب و کارها اعلام کرد.

ناصری، دست فروشی در هسته مرکزی شهر سنندج را از بزرگترین عوامل رکود این صنف دانست و به مسئولان گفت که نباید به بهانه ایجاد اشتغال برای عده ای،باعث ورشکستگی و بیکاری شاغلین در اصناف مختلف شد.

رییس اتحادیه چاپ، نشر و عکاسان شهرستان سنندج،اقتصاد را همانند یک زنجیر به هم پیوسته دانست که قطع شدن هریک از زنجیرها باعث مشکل در کل چرخه اقتصادی جامعه می‌شود. 

وی گفت: تاکنون نامه نگاری های متعددی برای برچیدن دستفروشان صورت گرفته اما متأسفانه اقدام عملی مؤثری انجام نشده است.ش

ناصری عنوان کرد: با پیگیری انجام شده و دستور استانداری کردستان، کلیه ادارات استان موظف شدند که نیازهای کاغذی و نوشت افزاری خود را فقط از فروشندگان استانی تأمین کنند ولی این قانون عملا در بسیاری از ادارات انجام نمی‌شود.

وی وضعیت بقیه اصناف مربوط به اتحادیه چاپ،نشر و عکاسان را هم نامطلوب دانست. 

۲۰مغازه لوازم التحریر پروانه کسب خود را باطل کرده اند

جمشید آفاقی مسئول روابط عمومی اتحادیه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۵ عدد مغازه لوازم التحریر در سطح شهر وجود دارد،اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲۰ مغازه،پروانه کسب خود را باطل کرده اند.

آفاقی افزود که تعداد زیادی از مغازه های لوازم التحریر هم به علت نداشتن مشتری بسته هستند ولی پروانه ی کسب خود را باطل نکرده اند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار