کد خبر: ۱۸۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

آگاهی بخشی پادزهر شایعات واکسن کرونا

دکتر اصغرنعمتی

مدیرمسئول

این روزها شاهد روند افزایشی و شتاب در تزریق واکسن کرونا هستیم. هماهنگی دستگاه‌های مسئول و تاکید مقام معظم رهبری روند واردات واکسن را در کنار تولیدات داخلی آن سرعت بخشید. در چنین فضایی که سازمان‌های جهانی بهداشت و کارشناسان صاحبنظر در حوزه همه‌گیری تنها راه کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری را واکسیناسیون بهنگام و سریع می‌دانند، بازار شایعات در مورد این واکسن نیز داغ است و همین امر در برخی مواقع موجب ایجاد شک و تردید در تزریق واکسن شده است. شایعات گاهی کل شیوع و وجود بیماری را هدف گرفته و مورد تردید قرار می‌دهد و از اساس آن را نوعی توطئه هماهنگ مطرح می‌کند و در مواردی نیز واکسن‌ها و کارایی آن را در راستای تحقق و اجرایی شدن توطئه مفروض تلقی نموده و سعی در ایجاد تردید و بازدارندگی در واکسیناسیون دارد. اما واقعیت این است قالب این ادعاها فاقد وجاهت علمی بوده و پزشکان بر بی‌توجهی به آنها تاکید دارند.

یکی از شایعاتی که مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید، کار گذاشتن میکروچیپ مغناطیسی و چسبیدن فلزات به بدن بود! برخی شایعات به از دست دادن قدرت باروری تمرکز کردند و دست آخر شایعاتی که با استناد غیررسمی به گفته‌های یکی از برجسته‌ترین اساتید ویروس‌شناس در جهان یعنی «لوک مونتانیه» مبنی بر مرگ تمام افراد واکسینه شده تا حداکثر دو سال بعد، نیز از زمره مهمترین این شایعات بودند. همچنین برخی شایعات بر ریش‌دار شدن زنان و دستکاری DNA افراد واکسینه سخن گفتند!!

براساس اظهارات صاحبنظران هیچکدام از شایعات مطرح شده پشتوانه علمی ندارند. شایعه چسبیدن مواد فلزی به بدن که با یک آزمایش ساده پاسخگوی ابهام در این‌باره شد و آنهم مربوط به عرق تابستانی است که می‌تواند برای مدتی برخی اجسام را روی بدن نگه دارد!! چندی قبل هم یک بلاگر انگلیسی به نام زدفونیکس با انتشار ویدئوی  10 دقیقه‌ای ادعا کرد واکسن کرونا می‌تواند زنان را نابارور کند در حالیکه وی برای اثبات ادعای خود مدرکی ارائه نکرد. وی مدعی شده بود که واکسن کرونا بر روی63 زن تست شده است و 61 نفر از آنها نابارور شده‌اند در حالی که این ادعا از اساس دروغ و بی‌پایه بود.

همچنین یک دختر جوان به نام «کری مارچ» با انتشار ویدئوی دیگری ادعا کرده بود واکسن کرونا در DNA انسان‌ها تغییر ایجاد می‌کند و ساختار ژنتیکی آنها را دگرگون خواهد کرد، اما وی با وجود درخواست رسانه‌ها برای ارائه مدرک برای اثبات ادعای مطرح شده سکوت  پیشه کرد و پاسخی نداشت!

خاطرنشان می‌سازد ترس از واکسن به دوران کرونا محدود نمی‌شود و همواره در ادوار مختلف تاریخ بشر گروه‌های ضد واکسن وجود داشته‌اند که دلایل مختلفی نظیر به خطر افتادن منافع و یا اغراض سیاسی و اجتماعی در این خصوص مخالفت می‌ورزیدند.

بعنوان مثال وقتی در سال 1264 هجری قمری فرمان ما‌یه کوبی آبله صادر شد، عده‌ای برای تزریق واکسن مقاومت کردند و در همان زمان امیرکبیر جرائمی را برای افرادی که از واکسن زدن سرباز می‌زدند وضع کرد. در آن مقطع دعانویسان و رمالان مسئله ورود جن به بدن از طریق واکسن را شایع کردند و موجب ترس و وحشت عمومی شدند به طوری که در تاریخ آمده است وقتی ماموران واکسیناسیون به منزل افراد مراجعه می‌کردند، تحت تاثیر این شایعات خانه خود را ترک و یا در آب‌انبارها پنهان می‌شدند.

اینها بخشی از حجم انبوه شایعات در مورد واکسن کرونا است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. اما واقعیت این است که در شرایط پاندمی کرونا تنها راهکار موثر در پیشگیری و کاهش مرگ و میر واکسیناسیون است و رسانه‌ها باید با آگاهی بخشی صحیح، اثرات منفی این شایعات را خنثی نمایند.

واقعیت این است که پادزهر شایعات واکسن کرونا، تنها و تنها با آگاهی بخشی به مردم و بیان تجربه‌های سایر کشور‌ها که در زمینه واکسن و تزریق آن پیشرو تر از ما بودند میسر می‌شود. در حال حاضر تجارب جهانی نشان می‌دهد، کشورهایی که توانستند جمعیت زیادی را واکسینه کنند، روند مرگ و میر را بسیار کاهش داده و زنجیره بیماری را گسسته‌اند.

مردم عزیز نیز باید با ارتقاء سواد رسانه‌ای خود موضوع پیام‌هایی که حاوی مطالبی فاقد پشتوانه علمی است را با افراد صاحبنظر مطرح و یا با گفته‌ها و اظهارات آنان تطبیق دهند تا ناخواسته با بازنشر اینگونه اخبار به سلامت عمومی جامعه لطمه نزنند. سازمان‌ها و نهادهای علمی و بهداشتی جهانی امروز به این اتفاق نظر رسیده است که پایان پاندمی و کنترل آن تنها در سایه واکسیناسیون همگانی میسر است.

بنابراین تا دیر نشده است برای کمک به سلامت همنوعان خود به ترغیب و تزریق واکسیناسیون همت نمایید و آن را بعنوان یک مسئولیت اجتماعی بزرگ باور کنید. در غیر اینصورت باید همچنان شاهد تکرار روزهای سیاه کرونایی باشیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار