کد خبر: ۱۸۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
گروه استان‌ها_ یکی از اساسی‌ترین مقولات جمعیتی که طی سال‌های گذشته توجه بسیاری از صاحب‌نظران را به خود جلب کرده سال‌خوردگی جمعیت است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام ؛ براساس گفته کارشناسان و تحلیلگران، ایران هم‌اکنون مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت از جوانی به سال‌خوردگی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که طی دو دهه آینده جمعیت سالمند کشور افزایش چشمگیری داشته باشد.

بدون‌شک روند پیری جمعیت که طی سال‌های گذشته شتاب پیدا کرده در آینده اثرات نامطلوبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، ‌اجتماعی و غیره به همراه دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده جمعیت استان ایلام نیز به تبع کشور در سراشیبی پیر شدن قرار گرفته که این امر می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تبعات نامطلوبی را به‌دنبال داشته باشد.

تبعات سالمندی جمعیت

سجادی کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: لزوم وجود نیروی کار جوان در هر کشور مساله‌ای است که برای کارشناسان جمعیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که سالمندی جمعیت کشور و به تبع آن استان ایلام یکی از پیامدهای اصلی کاهش باروری در کشور بوده‌است اظهار داشت: مطالعات جمعیتی نشان می‌دهد که طی سال‌های آینده روند سالمندی جمعیت ایران با سرعت بیشتری تداوم خواهد داشت و در آینده‌ای نزدیک کشور با پدیده سالمندی قطعی جمعیت روبرو می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه تغییرات سنی جمعیت در هر کشوری سبب تحولات فرهنگی اقتصادی‌اجتماعی و غیره می‌شود و با بروز پدیده سالمندی و کاهش نیروی کار کشور پذیرش نیروی کار غیربومی افزایش پیدا می‌کند افزود: مسئولان باید زمینه ازدواج جوانان را فراهم کرده و با ارائه طرح‌های تشویقی زوجین را به چند فرزندی ترغیب کنند.

سجادی اظهار داشت: در صورتی که این افراد، از حمایت‌های کافی برخوردار شوند و بتوانند زندگی خود را با سلامتی کامل، سپری کنند، می‌توانند نقش چشمگیری در جامعه خود ایفا کنند و در واقع جامعه از توانمندی‌ها و تجربیات سالمندان در کنار جوانان بهره‌مند می‌‌شود.

دوبرابر شدن جمعیت سالمند کشور

جمیل صادقی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: روند پدیده سالمندی در پی کاهش ازدواج و نرخ باروری در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری که جمعیت سالمندان کشور از 5 درصد در سال 1355 به 10 درصد در سال 1398 افزایش یافت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: افزایش جمعیت سالمندی نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق است تا بتوان به نحو مطلوب این چالش را مرتفع ساخت و باید نهادهای مربوط با تصمیمات درست و کارشناسانه این چالش را مرتفع سازند.

نرخ جمعیت سالمندی استان ایلام

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه هم اکنون در مجموع بیش از 49هزار سالمند در استان ایلام وجود دارد افزود: در استان ایلام 5868 سالمند زیر پوشش حمایت این اداره کل قرار دارد.

حسین نورعلیوند افزود: طرح ویزیت در منزل سالمندان نیز در چهار شهرستان استان با هدف خدمات دهی به سالمندان در منزل و جلوگیری از سپردن آنها به مراکز نگهداری بهزیستی اجرا شده و 284سالمند با کهولت سن از آن برخوردارند.

وی در پایان نرخ جمعیت سالمندی در استان ایلام را 8.5 درصد اعلام کرد.

انتهای پیام/180/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار