کد خبر: ۱۸۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
جعفر مرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جلسه تودیع اسماعیل عرب معصومی و معارفه مهدی حسینی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسارو بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال ۱۴۰۰ که به ارائه گزارش عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اختصاص داشت افزود: حوضه شهرک صنعتی شهرستان گرمسار از حوزه های آبخیز شهری است که درخروجی حوزه شهرک های صنعتی گرمسار منطقه صنعتی شهرستان گرمسار وبزرگراه قم- گرمسار قراردارد. مساحت این حوزه ۱۳ هزارهکتار مساحت دارد و مطالعه تفضیلی واجرایی این حوزه در سال ۸۴ توسط اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی ادامه داد اجرای عملیات در این حوزه به ۱۹۵میلیارد ریال اعتبار نیازدارد که در حال پیگیری جهت تامین آن می باشد. با توجه حساسیت حوزه وبالا بودن میزان فرسایش مشارکت شهرکهای صنعتی وبزرگراه در اجرای عملیات مکانیکی پیش بینی شده جهت کنترل سیل می تواند یکی از راهکارهای مورد توجه در کنترل سیل وجلوگیری خسارت باشد. آبخیزنشینان می توانند با مشارکت در اجرای پروژه های آبخیزداری به جای جبران خسارت هرساله، با مشارکت خود یک سرمایه گذاری مطمن رابرای جلوگیری از وارد آمدن خسارت هر ساله برای یکبار انجام دهند.    

نقش موثر پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن در بارندگی های سال های اخیر کشور می تواند دلیلی مهم برای اجرای اصولی و گسترده اینگونه طرح ها در مناطق مختلف کشور باشد یکی از حوزه های مهم و تاثیر گذار بر منابع آبی شهرستان گرمسار وکانونهای جمعیتی وتاسیسات زیربنایی حوضه آبخیز شهرک صنعتی گرمسارمی باشد.

انجام مطالعات آبخیزداری و متعاقب آن اجرای پروژه پخش سیلاب در بالاست می تواند علاوه بر جلوگیری از خسارات سیل تاثیر گذاری زیادی در آبدهی قنوات و چاههای کشاورزی پایین دست داشته باشد.

 وی اظهارداشت: با توجه به اینکه میزان بارش نزولات آسمانی در این حوزه کم می باشد تنها راه نجات و توسعه این مناطق، نفوذ دادن همین مقدار نزولات آسمانی در دامنه ها ، آبرفت رودخانه و دشت، قبل از رسیدن به کویر می باشد، این مهم جزبا اجرای عملیات آبخیزداری وآبخوانداری، اعمال مدیریت صحیح و جامع نگر به حوضه های آبخیز در سطح استان محقق نمی شود.

48

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار