کد خبر: ۱۸۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
گزارشی از شهرهایی که توانسته‌اند با آلودگی هوا مقابله کنند

سلامت نیوز: بر اساس اعلام سازمان ملل، نیویورک یکی از شهرهای موفق در کاهش آلودگی هوا بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، تصویر آسمان سیاه و دودگرفته پایتخت در روزهای سرد پاییز و زمستان برای همه شهروندان عادی شده است. به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر نه تنها با آلودگی تهران مقابله نشده است بلکه بسیاری از طرح‌های مقابله با آلایندگی نیز با رکود مواجه شدند. درحالیکه بیماری کرونا در بسیاری از مناطق دنیا پای حیوانات اهلی و گله‌های آهو و گوزن به شهرها باز کرد تهران در این دو سال با هجوم وحشتناک آلاینده‌ها مواجه بوده است. به جز تهران، سایر شهرهای بزرگ ایران هم با این مشکل دست به گریبان هستند. اصفهان، کرج، مشهد، شیراز، اراک، سمنان و… همگی در روزهای سرد سال با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

معمولا در ذهن ما تصویر روشنی از شهرهایی که توانسته‌اند با آلودگی هوا مقابله کنند وجود ندارد. ذهن ما معمولا با شنیدن نام آلودگی هوا فورا به سراغ شهرهایی چون بمبئی، دهلی، اسلام‌آباد و پیشاور می‌رود و با خود می‌گوید همانطور که این شهرها نتوانسته‌اند در این سال‌ها با معضل آلودگی هوا مقابله کنند، ما نیز نمی‌توانیم با این بحران مقابله کرده و آن را کنترل کنیم.


این همه‌ ماجرا نیست. بررسی دقیق شهرها نشان می‌دهد که برخی مناطق توانسته‌اند با مشکل آلودگی هوا مقابله کرده و آن را کنترل کنند. چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی برنامه محیط زیست سازمان ملل (United Nations Environment Programme) در یک گزارش به معرفی شهرهایی پرداخت که توانسته‌اند سهم عمده‌ای در کاهش آلاینده‌ها، آبی شدن آسمان دنیا و تنفس ساکنان زمین داشته باشند. در این گزارش سعی داریم مروری بر این شهرها و طرح و نقشه‌شان برای مبارزه با آلودگی هوا داشته باشیم. طبق اعلام سازمان ملل شهرهای پاریس (فرانسه)، سئول (کره‌جنوبی)، نیویورک (ایالات متحده)، بوگوتا (کلمبیا) و آکرا (غنا) در سال اخیر بیشترین سهم را در کاهش آلودگی هوا داشته و توانسته‌اند آسمان شهر خود را تا حد زیادی آبی نگه دارند.


سه شهر بزرگ چگونه توانستند آلودگی هوا را کم کنند؟
نام شهرهایی چون پاریس و سئول و نیویورک در فهرست سازمان ملل خیلی عجیب نیست. به هرحال، این سه شهر از جمله کلان‌شهرهایی هستند که کاملا هوشمند بوده و به علت تجهیز شدن به ابزارهای لازم توانسته‌اند شهر خود را سبز نگه دارند.


بر اساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، پاریس از طریق ممنوع کردن ورود وسایل نقلیه پرآلاینده و دودزا به شهر، ایجاد طرح ممنوعیت تردد در روزهای سرد در مناطق مختلف شهر به خصوص حوالی رودخانه سن، بازسازی فضای جاده‌ای برای عابران و گسترش شبکه مسیرهای دوچرخه سواری توانسته تا حد زیادی به یک شهر پاک تبدیل شود. همچنین شهرداری پاریس سخت به دنبال اجرای طرح پیاده روی در شهر است و امیدوار است به زودی روزانه حدود 15 میلیون پاریسی از طریق پیاده‌روی به محل کار خود بروند.


سئول کره‌جنوبی هم از طریق چند پروژه توانسته آسمان خود را آبی نگه دارد. تجهیز مجتمع‌های صنعتی به ربات‌های هوشمند مجهز به 5G برای نظارت بر کیفیت هوا، به کارگیری یک سیستم نظارت ماهواره‌ای دقیق برای تحلیل داده‌های کیفیت هوا، افزایش خط‌های مترو و مسیر اتوبوس‌رانی، تشویق مردم به دوچرخه سواری و پیاده روی و افزایش سطح فضای سبز شهری از جمله طرح‌های شهرداری پایتخت کره جنوبی برای مقابله با آلودگی هوا بوده است.


همچنین، اجرای طرح «جنگل مسیر باد» (wind path forest) در سئول یکی از پروژه‌های بسیار جالب این شهر برای مقابله با آلاینده‌هاست. در این طرح، شهرداری درختانی را به صورت انبوه و خطی در کنار هم و در مسیر رودخانه‌ها و جاده‌ها می‌کارد تا اکسیژن و هوای پاک را به مرکز شهر هدایت کند. انتظار می‌رود این درخت‌ها ذرات معلق را جذب کرده و نسیم خنکی را به مرکز شهر سئول بفرستند.


بر اساس اعلام سازمان ملل، نیویورک آمریکا نیز یکی دیگر از شهرهایی است که توانسته به خوبی معضل آلودگی هوا را حل کند. ایجاد فضای سبز و پارک‌های فراوان در قلب نیویورک، اختصاص بودجه 1.4 میلیارد دلاری برای پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر (مثل نیروگاه‌های خورشیدی و مزارع بادی)، جریمه خودروهای پرآلاینده و اختصاص درآمد این جریمه‌ها به بودجه توسعه حمل و نقل عمومی از جمله اصلی‌ترین روش‌های نیویورک برای مبارزه با آلودگی هوا بوده است.


همچنین، مقامات اجرایی نیویورک تعهد داده‌اند که تا انتهای سال 2022 چند ده پروژه مربوط به محیط زیست و به‌خصوص پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را به پایان برسانند تا نیویورک بتواند انتشار کربن را تا 1.6 میلیون تن کاهش دهد. برای فهم دقیق بزرگی این عدد باید توجه کرد که خروج 340.000 خودرو از جاده‌ها حدود 1 میلیون تن از انتشار گاز کربن کم می‌کند.


بوگوتا و آکرا، شگفتی‌سازان
همانطور که بیان شد، انتظار از شهرهایی مثل پاریس و نیویورک و سئول بالا است. اما قرار گرفتن نام دو شهر بوگوتا و آکرا در لیست برنامه محیط زیست سازمان ملل بسیار عجیب و در عین حال جالب است. جالب‌تر اینکه بوگوتا، تا چند سال قبل خود یکی از آلوده‌ترین شهرهای قاره آمریکا بود اما اکنون با اجرای چند طرح توانسته بیشترین سهم را در کاهش آلاینده‌ها داشته باشد.


شهرداری بوگوتا مجموعه‌ای از ابتکارات را برای پاکسازی دائمی بخش حمل و نقل خود انجام داده است. کلودیا لوپز(Claudia LOpez) شهردار بوگوتا معتقد است اجرای این چند طرح توانسته 70 درصد آلودگی هوای بوگوتا را کم کند. اعمال سختگیرانه‌ترین استانداردهای مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای بر کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه سنگین، توسعه سیستم ریلی و متروی برقی با قابلیت جابجایی 8 میلیون مسافر و افزودن 60 کیلومتر به مسیرهای دوچرخه‌سواری موجود شهر از جمله طرح‌های شهرداری بوگوتا برای مقابله با آلودگی هوا در این شهر بوده است.


آکرا هم یکی از شهرهای آلوده و در عین حال نسبتا فقیر غنا و قاره آفریقا بود که حالا توانسته یکی از پاکترین شهرهای دنیا لقب بگیرد. مهم‌ترین اقدام آکرا برای جلوگیری از آلودگی هوا پیوستنش به طرح‌های سازمان ملل و برنامه محیط زیست بود. طبق اعلام پایگاه این سازمان، آکرا اولین شهر آفریقایی بود که به کمپین BreatheLife پیوست. این کمپین برنامه‌ای مشترک بین WHO، برنامه محیط زیست سازمان ملل، بانک جهانی و چند سازمان بین‌المللی دیگر بود که هدفی جز بسیج شهرها برای مقابله با آلودگی هوا نداشت.


تغییر سوخت خانگی، خروج خودروهای پرآلاینده از سطح شهر و تعویض آنها با خودروهای جدید و توقف سوزاندن زباله‌ها در شهر روش‌های دیگر مقامات آکرا برای کاهش آلاینده‌های هوا و پاک شدن آسمان پایتخت غنا بوده است.

برچسب ها: آلودگی هوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار