کد خبر: ۱۹۲۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
مدیریت صحیح داخلي و سرمايه خارجي، لازمه حمایت از تولید
وزیر صنعت بارها بر پیوستن هرچه زودتر ایران به سازمان تجارت جهانی تاکید داشته است. اخیراً نیز نعمت‌زاده با طرح این موضوع، اظهار داشت: پیوستن به WTO بعد از برداشته شدن تحریم‌ها از برنامه‌های دولت است و در این رابطه تیمی را تعیین کرده‌ایم تا این موضوع دنبال شود.
به گزارش روزنامه تجارت؛ درحالی که کارشناسان می‌گویند، زمانی پیوستن به سازمان تجارت جهانی برای ایران سودمند است که ایران، کشوری صادراتی بوده و بر روی صنایع مادر سرمایه‌گذاری بنیادی انجام‌داده باشد تا به قدرت رقابت با تولیدکنندگان جهانی دست یابد.
‌در همين رابطه مرکز امار ایران در گزارش جدیدی از رشد منفی صادرات کشاورزی و شکار و جنگلداری، استخراج معدن، شیلات و صنعت در بهار ۹۴ خبر داد.
طبق این گزارش در بخش صنعت، صادرات نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل قبلی به ترتیب ۵ درصد و منفی ۴۰ درصد رشد داشته است این درحالی است که برخلاف صادرات، واردات نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل قبلی به ترتیب منفی ۱۴ درصد و ۲۲ درصد رشد را پشت سرگذاشته است. همچنین بنابراین گزارش، صادرات بخش استخراج معدن در بهار ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل از رشد منفی برخوردار بوده است(منفی۴۳٫۷ درصد) این درحالی است که صادرات این محصولات در نسبت به فصل قبلی(زمستان ۱۳۹۳) از شد مثبت قابل توجهی برخوردار بوده است(۱۷۲ درصد). واردات در این بخش نیز همچون صادرات رشد منفی اما کم (منفی۶) را تجربه کرده است اما این واردات در مقایسه با فصلی قبلی رشد منفی قابل ملاحظه‌ای را طی کرده است(منفی ۶۱ درصد).

انتشار گزارش عملکرد وزارت صنعت
با پایان دومین سال شروع فعالیت دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش فعالیت‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه را از زمان آغاز به کار دولت منتشر کرد.برنامه‌ریزی برای بهبود فضای کسب‌وکار و رقابت‌پذیری، تأمین مالی، خروج از رکود و پشتیبانی از تولید، تحریک تقاضا، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های صنعتی، معیارهای انتخاب طرح‌های مهم و ملی، توسعه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی، خوشه‌های صنعتی و صنایع کوچک، پژوهش و فناوری، بهره‌وری و ارتقای کیفیت در محصولات تولیدی، سازماندهی و نهاد‌سازی، حوزه اکتشاف (تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی– پهنه‌بندی)، حوزه بهره‌برداری معادن و فعالیت در بخش اصناف ۱۳ اقدام صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این گزارش به آن اشاره شده است.براساس گزارش منتشر شده، تامین مالی (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت) یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای حمایت از تولید داخل بوده است که رشد حدود ۵۰ درصدی تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، پیگیری برای گردشی شدن تسهیلات ریالی صندوق، فعال‌سازی منابع فاینانس چین برای راه‌اندازی طرح‌های ملی و مهم نظیر طرح‌های فولادی و آلومینیومی به میزان ۳٫۸ میلیارد دلار و… را می‌توان از جمله اقدامات مالی صورت گرفته در این دوره دانست.یکی از اساسی‎ترین ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به خصوص در شرایط تحریم حمایت عملی از تولیدات داخلی بوده که انتظار می‌رفت این حمایت و پشتیبانی بیشتر مورد توجه نعمت‌زاده قرار بگیرد، به‌گونه‌ای که تولیدکنندگان کوچک و بزرگ دیگر با دغدغه‌های مالی و واردات بی‌رویه دست‌وپنجه نرم نکرده و در فضای رقابت‌ی مناسبی بتوانند محصولات خود را در بازار ارائه کنند.

مديريت لازمه ورود سرمايه‌هاي خارجي به‌ايران
به عقیده کارشناسان اقتصادی، در شرایط کنونی که به دلیل مزایای فراوان بازار ایران، کشورهای غربی تمایل دارند به ایران وارد شوند لازم است ورود این سرمایه‌ها به‌گونه‌ای مدیریت شود که منافع ایران محقق شود، چراکه گرچه ورود سرمایه‌های خارجی می‌تواند منافع زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد، اما عدم نظارت و مدیریت آن‌ها ممکن است مضراتی به همراه داشته باشد که در برخی موارد ممکن است بیش از منافع آن‌ها باشد.در همين رابطه تیمور رحمانی كارشناس اقتصادي در گفت و گو با‌ايسنا، وضعیت تولید را پس از اجرای توافق نامه خوب پیش بینی کرد و افزود: هنگامی که صحبت از رشد و بهبود وضعیت اقتصادی است نمیتوان تولید را بی ارتباط با آن دانست و اگر تولید رشد نداشته باشد اصلا نمیتوان گفت که اقتصاد رو به بهبود است. این دو رابطه مستقیمی با هم دارند البته ممکن است برای امسال رشد چشمگیری نتوان در تولید و اقتصاد کشور ملاحظه کرد ولی در سال‌های آینده امید به رشد خواهیم داشت.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مطمئنا پس از مدتی از اجرای توافقات مردم خود شاهد این رونق اقتصادی در زندگی روزمره خود خواهند شد.شاید علت اینکه دولت هم تا بحال کار زیادی در بهبود این وضعیت نکرده است بخاطر فشار همین مذاکرات بوده و انشاالله از این به بعد دولت هم با فعالیت‌های خود به این وضع سر و سامان خواهد داد.وی اظهار داشت: تمام کشور‌های 1+5 و مخصوصا آمریکا به فکر بهبود روابط از روی رضای خدا نیستند و هرکدام به فکر منافع خویش اند و نباید انتظار داشت آنجایی که به نفعشان نیست پای حرف خود بایستند. اما این را نیز باید در نظر گرفت که اقتصاد ایران آنقدر بزرگ هست که کشورهای خارجی از روابط متعارف اقتصادی با ایران می توانند بیشتر بهره ببرند تا اینکه ایران را در انزوا قرار دهند.رحمانی در ادامه گفت: توافق انجام شده جدا از بحث حقوقی و سیاسی آن از لحاظ اقتصادی بسیار موجب پیشرفت خواهد شد چون به هر حال پس از این اتفاقات اقتصاد کشور از حالت بلاتکلیفی بیرون خواهد آمد و دسترسی به منابع خارجی و مراوده با طرف‌های اقتصادی دنیا بیشتر خواهد شد که اینها خود موجب رونق اقتصادی خواهد شد.وی در پایان تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها راه واردات باز خواهد شد و رابطه با کشورهای تجاری دنیا بیشتر خواهد شد. از این موقعیت نباید به گونه ای استفاده شود که موجب نابودی تولید داخل شود و این جریان باید بگونه ای کنترل شود که هم راه واردات باز شود و بیشتر از آن بتوانیم تولیدات خود را به سایر کشور‌ها صادر کنیم.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نادر سهرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
جناب آقای مهندس نعمت زاده
سلام شروع اجرایی دولت یازدهم در مجموع بالاخص در سیاست خارجی، اقتصادی و سلامت تاکنون خوب بوده ولی در صنایع داخلی متاسفانه به شرایط تحریم خیلی بوده است و شایسته است که وزارت صنایع در پساتحریم از مشکلات بوجود آمده در دولت قبل بخوبی بیرون آید و به تولیدکنندگان داخلی آمرانه ابلاغ فرمایند که تولید کشور را متوقف ننمایند. البته تولیدکنندگان داخلی به دو گروه عمده تقسیم میشوند: 1- کارفرمایانی که علیرغم اخذ تسهیلات عمداً تولید کشور را متوقف نمودند که شایسته برخورد قانونی میباشند. 2- کارفرمایانی که بدلیل شرایط تحریم با مشکل مواجه شدند که باید به آنان کمک و مساعدت گردد. مثلاً شرکت صنایع بهداشتی.... بطور عمدی و علیرغم وام دریافتی و عدم پرداخت اقساط بانکی، کلیه خطوط شرکت را متوقف نموده و در حال ورشکستگی است و دولت باید با اینگونه کارفرمایان برخورد قانونی نماید.10/06/94
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار