کد خبر: ۱۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
گزارش هاي گمرك كاهش واردات و صادرات را نشان مي‌دهد
بررسي گزارش‌هاي گمرك و سازمان توسعه تجارت از ابتداي سال نشان از مثبت بودن تراز بازرگاني كشور طي پنج ماه گذشته از ابتداي سال جاري دارد.
به گزارش روزنامه تجارت، مثبت بودن تراز تجاري ايران در حالي مطرح مي‌شود براساس گزارش‌هاي منتشر شده؛ حجم صادرات و واردات كالا كاهش پيدا كرده است. البته بررسي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه با وجود كاهش ميزان واردات به كشور اما گروهي از كالاهاي كشاورزي به صدر ليست واردات كشور آمده‌اند. از طرف ديگر محصولات پتروشيمي كه همواره در ميان كالاهاي مهم و تاثيرگذار صادراتي كشور بوده‌اند طي پنج ماه نخست سال جاري با كاهش حدود 40 درصدي در صادرات مواجه شده‌اند. در همين حال گروهي از كارشناسان با اشاره به كاهش اين شاخص‌هاي اقتصادي نسبت به احتمال شكل گرفتن ركود در بازارهاي داخلي هشدار مي‌دهند.
افت صادرات، تولید و فروش از ابتداي سال در همين حال روز گذشته و در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بود كه رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: میزان صادرات، واردات، تولیدات و فروش صنعتی در پنج ماه نخست امسال با کاهش روبرو شده و از سوی دیگر با افزایش ذخایر انبارها، اخراج برخی نیروهای کار و بحران تقاضا مواجه شده‌ایم. مسعود خوانساری همچنين گفت: در دو سال اخیر دولت اقداماتی انجام داده که باعث خوش‌بینی مردم و مدیریت اقتصاد و انضباط مالی شده است؛ به نحوی که ایجاد ثبات در بازار و نرخ ارز به وجود آمده و خبری از هیجانات ارزی و نوساناتی که پیش از این وجود داشت، نیست. خوانساري گفت: در پنج ماهه ابتدایی امسال 15.8 درصد کاهش صادرات و 19.4 کاهش واردات را شاهد بودیم. همچنین با تحلیل‌های صورت گرفته در سه ماهه ابتدایی امسال تولیدات صنعتی هشت درصد و فروش 12 درصد کاهش را تجربه کرده است. ضمن این‌که چهار درصد ذخیره انبار افزایش یافته است و از سوی دیگر رکود باعث عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت شده است.
محصولات كشاورزي صدرنشين كالاهاي وارداتي
براساس گزارش‌هاي گمرك در پنج ماه اول سال 94، 528 میلیون دلار، ذرت دامی وارد کشور شد. به همین دلیل این محصول در صدر اقلام عمده وارداتی به کشور قرار گرفت. سهم ارزشی «ذرت دامی» در این مدت، 3.12 درصد از کل واردات بوده است. با اینکه ذرت دامی در صدر کالاهای وارداتی قرار دارد اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 16.41 درصد از لحاظ ارزش کاهش و 16.25 درصد از لحاظ وزن افزایش داشته است. سال گذشته در 5 ماه اول سال، 631 میلیون دلار ذرت دامی به حجم 1885 هزار تن وارد کشور شده بود. رتبه دوم در اقلام عمده وارداتی، برنج با ارزش 354 میلیون دلار با سهم ارزشی 2.09 درصد بوده است. این در حالی است که همچنان وزارت جهادکشاورزی مدعی است واردات برنج ممنوع است و این ممنوعیت هنوز لغو نشده است. «کنجاله سویا» با ارزش 338 میلیون دلار و سهم ارزشی 2 درصد در رتبه سوم نشست. این محصول هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 31.44 درصد از لحاظ ارزش و 4.68 درصد از لحاظ وزن کاهش داشته است. اما با این حال، در مدت مورد بررسی 710 هزار تن این محصول وارد کشور شده است.
 چهارمین محصول هم «لوبیای سویا» به ارزش 327 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.94 درصد بوده است. در بین 5 قلم کالای عمده وارداتی، 4 قلم در 5 ماه اول سال 94 با کاهش ارزش مواجه بوده اند، اما تنها محصولی که البته رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت، لوبیای سویا بود. این محصول به حجم 723 هزار تن وارد کشور شده است که نسبت به 30 هزارتن واردات سال گذشته به ارزش 18 میلیون دلار، با رشد 2286.2 درصد از لحاظ وزن و 1672.36 درصد از لحاظ ارزش مواجه رو به رو شده است. طبق گزارش گمرک، پنجمین کالای عمده وارداتی «سایر دانه گندم به جز گندم دامی» بوده است که به ارزش 291 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.72 درصد بوده است. واردات این محصول هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 70.18 درصد از لحاظ وزن و 75.29 درصد از لحاظ ارزش کاهش داشته است.
كاهش 40 درصدي صادرات پتروشيمي
در همين حال گزارش‌هاي منتشر شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد كه پتروشیمی و میعانات گازی سهمی 55 درصدی از کل صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه نخست امسال داشته‌اند. بر اين اساس صادرات میعانات گازی در 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش داشته است. طي 5 ماهه نخست امسال 8 میلیون و 205 هزار تن میعانات گازی به ارزش 3 میلیارد و 562 میلیون دلار صادر شده است. صادرات میعانات گازی در مدت مشابه سال قبل 8 میلیون و 690 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و 18 میلیون دلار بود. همچنین آمارهای گمرکی درحالی از کاهش 16 درصدی ارزش صادرات در 5 ماهه نخست امسال خبر می‌دهد که 33.88 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی کشور را محصولات پتروشیمی و 21.03 درصد از ارزش 16 میلیارد و 939 میلیون دلار کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند.
حجم کل صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی از وزن 38 میلیون و 866 هزار تنی کل صادرات به ترتیب  25.7 و 21.1 درصد است. به این ترتیب 55 درصد از ارزش  صادرات غیرنفتی در 5 ماهه نخست امسال مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است. سهم ارزشی پتروشیمی و میعانات گازی از کل رقم صادرات غیرنفتی در 5 ماهه نخست سال قبل به ترتیب 31.1 و 31.7 درصد بوده است. کل صادرات غیرنفتی در 5 ماهه ابتدی سال قبل، 20 میلیارد و115 میلیون دلار بوده است؛ به این ترتیب صادرات میعانات گازی در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل  40.8 درصد و صادرات پتروشیمی 2.77 کاهش داشته است. میزان کل صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در 5 ماهه ابتدای امسال از نظر ارزش 15.8 و از نظر وزن 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. میزان کل صادرات قطعی بدون احتساب میعانات گازی در 5 ماهه ابتدای امسال 13 میلیارد و 377 میلیون دلار بوده است. طی 5 ماهه نخست امسال متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 436 دلار بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار